Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

V neděli občas něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Venkovská romance se utápí v tragičnosti životních vyvrhelů. Prušinovský servíruje špinavou sondu o osudové lásce. Filmová reflexe Viktora Horáka

29.07.2021
Venkovská romance se utápí v tragičnosti životních vyvrhelů. Prušinovský servíruje špinavou sondu o osudové lásce. Filmová reflexe Viktora Horáka

Foto: Chybyfilm (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Oba poprvé v hlavní roli - Pavla Gajdošíková a Jan Jankovský v romantickém dramatu Jana Prušinovského Chyby

Zkušený filmový hitmaker a režisér Jan Prušinovský ve svém posledním filmu sází na neokoukané herecké tváře, syrově kruté prostředí zapadlých maloměst a tragickou romantiku na venkově. Přese všechnu špínu, tragičnost a surovost je snímek esencí naděje a životních šancí. Film Chyby nese jednoduché, ale silné poselství - své chyby už nikdy nenapravíte, ale musíte se jim postavit.

Před týdnem vstoupil do českých kinosálů film Chyby, už čtvrtý celovečerní kousek z dílny Jana Prušinovského. V českých končinách pozapomenutý žánr filmové romance budil velká očekávání, kterým po právem dostál. Tento filmový žánr u nás nemá velké zastoupení, přestože se žánr letních romantických komedii drží poměrně vysoko. Diváci českých rodinných a romantických letních komedií budou nemile překvapeni, tato romance nese podstatný sociální podtext, upozorňuje na problémy dnešní společnosti, popisuje život na českém venkově a snaží se být jakousi psychologickou sondou do křehkých duší životních vyvrhelů na okraji společnosti. Jedná se o variaci na tragické romance, vyprávějící o zásadní až osudové lásce, která je zkoušena neustálými peripetiemi a těžkostmi života. Film staví především na třech motivech  tragická romantická linie dvou životních ztracenců, komorní zasazení do zbědovaného prostředí venkova a neokoukané a charakterní herce z oblastních divadel. Velkou devízou je především pečlivě vybraný herecký casting a jednoduchá lovestory, která svojí tíživostí působí jako antická tragédie na českém venkově.

 

Chyby

Ema a Tomáš mají společného víc, než by je vůbec napadlo

Film vypráví o pokrývači střech Tomášovi, který jednoho nepodařeného večera potká mladou a energickou prodavačku Emu. Potkají se v nádražní putyce, Tomáš nemá kde přespat a náhodné setkání vede k osudové lovestory. Jedna vášnivá noc, od které ani jeden z nich nic nečekal, přeroste v něco většího a důležitějšího. Rodí se silné pouto dvou jedinců, kteří mají mnoho společného, ale zároveň jsou tolik rozdílní. Začnou spolu bydlet a více se poznávat. Jejich zpočátku romantický vztah postupně opadá, chytá drsné rány a je vystavován těžkým zkouškám. Vše vyústí v sérii neradostných událostí, které zkoušejí sílu a základy jejich společného soužití. Na povrch vyplouvají tajemství z minulosti, která nelze jen tak zapomenout.

Tragická romance ukazuje strasti a slasti dvou nesourodých milenců

Režijní pojetí Jana Prušinovského je nápadité především ve svém minimalismu, komorním pojetí a atmosférou jakési realistické osudovosti jedné složité lásky. Prušinovský se nebojí surově ukázat každodenní realitu malých obcí, které jsou plné pomlouvačných a nepřejících figur. V celém filmu to působí, že na světě neexistuje pozitivní či kladná postava, všichni jsou svým způsobem zkažené, sebestředné a odpudivé lidské bytosti. Výlet na venkov a do maloměsta nechává diváky nahlédnout na poměrně realisticky ztvárněné fungování v takto uzavřených komunitách. Scénářem debutuje amatérský filmař Roman Vojkůvka, který má za sebou nezávislé a krátkometrážní amatérské horory. Jeho debutový scénář měl původně vzniknout jako televizní film. Dramatická struktura filmového vyprávění je poměrně jednoduchá, dokonale funkční a silná ve své sevřenosti. Je tu málo postav, a proto se divák lépe soustředí na hlavní příběhovou linii. Film zbytečně neodbočuje a vypráví třaskavý a destruktivní příběh, plný lásky, násilí, lží a sebezpytování. Soustředíme se především na hlavní dvojici, která je vystavena nutnosti popasovat se s temnou minulostí a vlastními neduhy. To vše stačí, není tu potřeba vedlejších příběhů či podlinek, ba naopak, výrazná a okleštěná hlavní linie funguje nadmíru vynalézavě a dobře.

Postupně se rozvíjející vztah Emy a Tomáše funguje také jako sonda do života na českém maloměstě. Nazíráme do společnosti lidí, kteří se živí jako námezdní sezónní dělníci nebo pracují v nejrůznějších supermarketových koncernech. Všechen společenský život se odehrává v obecní hospodě a okruh přátel vám je určen podle sousedů, kteří v obci žijí. Přesto je v tom něco až romanticky krásného a snad i nostalgického. Tvůrci zde umně propojují celospolečenské a sociální problémy s kabátkem jakési tragikomedie. Sociální drama se snoubí s komedií a na půdorysu milostného příběhu divák přihlíží složitému životu na malém městě.

 

Chyby

Jediné setkání obrátí celý život naruby

Za zmínku také stojí výběr herců a podrobné scenáristické propracování postav. Prušinovský vsadil na neokoukané herce z oblastních divadel. Energií nabitou a živelnou prodavačku Emu ztvárnila neokoukaná, převážně divadelní herečka Pavla Gajdošíková. Jejího partnera, pokrývače střech a sezónního řemeslníka se zálibou v sukulentech, velmi citlivě ztvárnil Jan Jankovský z ústeckého Činoherního studia. Ten hrál většinou epizodní a vedlejší role v televizních seriálech. Pro oba jde o první zkušenost s hlavní filmovou rolí. Pavla Gajdošíková ukazuje vrcholné dramatické umění, umí být hravě dravá při vášnivé noci, plné alkoholu a prvotní lásky, ale zároveň se organicky promění v životem sužovanou a temperamentní ženu, která se nezbaví onoho příslovečného 'cejchu viny'. Zlomená a opuštěná, neustále sama, ale usměvavá a opuštěná vlastní matkou kvůli mladické nerozvážnosti. Ema v podání Gajdošíkové je žena mnoha tváří a velkého temperamentu, které stříbrné plátno přitahuje. Ani Jan Jankovský nezůstává upozaděn a předvádí realisticky jemné, místy až minimalisticky náznakové herectví. Pod drsnou slupkou tvrďáka se ale skrývá dobré srdce citlivého muže. Letmá pokývnutí, zamrkání a emoční pnutí vydají za klasicky nadužívané dialogy. Snímek je to velmi tichý, osekaný o zbytečná slova a nicneříkající fráze. Na herecké mimice, pohledech a všeříkajících gestech filmové vyprávění přímo stojí. K dalším zajímavým charakterním postavám se zařadil Ondřej Kokorský jako Tomášův kamarád a kolega. Umně převléká kabáty a střídá tváře, schopný bez jediného mrknutí zradit přítele kvůli vlastnímu potěšení. Ona zmiňovaná vesnice, ale i prohnilé maloměsto je složeno z roztodivných lidských charakterů a povětšinou depresivně laděných figur.

Vesnický buran s duší křehkého mladíka a životní pozlátko nevyrovnané dívky

Zajímavě fungujícím kontrastem je i přizpůsobení rozdílného světa, ve kterém žijí Ema a Tomáš. Oba pocházejí z rozdílných rodinných kruhů, ale pohybují se v podobné společenské vrstvě. Ema žije v bytě na maloměstě. Přes den chodí na směny do supermarketu, večer popíjí drinky s kamarádkami v klubech. Její život vypadá nabitý zábavou, smíchem a štěstím, všechno to je ale marnotratné pozlátko. Tento prvoplánový svět koktejlů, nočních klubů a dámských jízd je nabořen nahlédnutím do Emina opravdového života. Do jejího soukromí vidíme hned od začátku, film se otevírá explicitní scénou, která odhaluje Emu doslova v celé její nahotě. Už na začátku se dozvíme o Emině prohřešku z mladých let. Tvůrci na této premise staví celý dramatický syžet, jenž decentně odhaluje její pohnutou minulost.

Na druhé straně stojí Tomáš ze Slovenska, žije na vesnici v rozpadajícím se domě, který svépomocí opravuje. Jeho dny jsou plné těžké fyzické práce na stavbách, večerního popíjení piva ve vesnické špeluňce a občasných žen na jednu noc. Tomáš je hodně proměnlivá postava a stojí rozkročen mezi vesnicky křupanským tvrďákem a křehkým romantikem. Umně přepíná mezi neurvalostí citového burana a hlubokou citlivostí mladíčka, který hledá pravou lásku. Vedle toho je podstatným Tomášovým charakterním rysem záliba v pěstování sukulentů. Díky těmto tzv. živým kamenům romance mezi Emou a Tomášem může vůbec začít. Je to jakýsi symbol tvrdého, ale pěstěného vztahu bez zbytečných třpytek. Vydrží toho hodně stejně jako dramatická romance Emy a Tomáše.

 

Chyby

Tíživá minulost dramaticky poznamenává současnost

Vše spěje k dramatickému střetu mezi dvěma světy, které se protnou. Jejich vztah má pouze dvě možnosti, buď se postavit společnosti, zkousnout to kyselé jablko a nechat proudit lásku. Nebo to ukončit, sbalit se a odjet, být zase jako na začátku. Film je opačnou variací na romantické komedie, které přes léto vládnou kinům. Je to směs drsného sociálního dramatu se surově dramatickou romancí. Tato sonda do života na venkově se překlápí do hravě dekadentní, zábavné, ale přitom dusně vážné studie krušné lásky mezi dvojicí nevyrovnaných outsiderů na kraji společnosti. V neposlední řadě nesmím zapomenout na atmosféricky pulzující soundtrack, který ideálně dotváří filmový svět. Hudba je výborně vybraná, nevytrhává diváka z kontextu a skvěle doplňuje scény. Soundtrack je složen z mainstreamové současné hudby, která ale výborně pasuje do daných pasáží. Za zmínku také stojí kamera Petra Koblovského, který dlouhodobě spolupracuje s Prušinovským. Obrazové zpracování je surové a jaksi špinavé. Nesklouzává k lákajícím efektním záběrům, ba naopak, kamera je co nejvíc tendenční a klasicky tradiční. Jednoduché statické záběry nebo občasné drony a jinak dramaticky rozkolísaná kamera v ruce. Jednoduché, realisticky přiznané a co nejživější.

Atmosféra krušného života na chátrajícím malém městě

Tragicky depresivní romanci o nevyrovnaných milencích Prušinovský zasadil do prostředí českého venkova a maloměsta. Příbramský region a okolí, kde se příběh odehrává, nese tu správně depresivní romantickou atmosféru. Rozlehlé pastviny a roztroušené vesničky po kraji kontrastně doplňují scenérii s industriálně drsnou siluetou průmyslového města. Nablýskané koncerny supermarketů zase reflektují život jejich pracovníků v nuzně vybavených bytech. Tato depresivně romantická atmosféra byla přítomna i v Prušinovského předchozím filmu Kobry a užovky. Příběh dvou bratrů byl plný podvodů, alkoholu, drog a bratrské lásky.

Vše působí dojmem upadající a zašedlé společnosti bez vyhlídek do budoucna. Není to hezká podívaná, tvůrci kontrují s nevábnou společností, ale snaží se přinést naději a povzbuzení v hlavní romantické linii. Lepší svět bude jedině, když se zlepší samotní lidé. Film se snaží poukázat na jádro všech problémů, nejdřív se musíme změnit my. Musíme začít u sebe.

 

Chyby

Má vůbec smysl prozradit partnerovi všechna svá tajemství a trápení?

Chyby mají mnoho společného. Také vyprávějí o životních outsiderech na okraji společnosti. Příběh je komorní, jednoduchý a přímočarý, zasazený do regionálního prostředí malého města. Podobnost je i tematická, jelikož film je založen na depresi, životním pesimismu a lidských chybách. Ale zároveň sází na čistotu opravdové lásky a právo na druhou šanci. Série problémů, kterým Ema s Tomášem čelí, je zároveň životní zátěží jejich právě se rodícího silného vztahu, ale i osobní výzvou. Emin prohřešek z minulosti je hlavní rozbuškou mezi milenci. Ale ani Tomáš není bezchybný, čímž film dostojí svému názvu. Rozměr filmu Chyby je právě v tom, že postavy neustále škobrtají životem a musí se vyrovnávat s problénmy a čelit jim. Všichni máme svoje chyby a už je nemůžeme vzít zpátky. Naopak, musíme se jim postavit, přiznat si je, a především naučit se s nimi žít.

 

Viktor Horák

Vložil: Viktor Horák

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace