Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

V žižkovské gangsterce nechybí sekání malíčků, ukradená tráva, balík peněz, vietnamská mafie ani zpackaný kšeft roku. Filmová reflexe Viktora Horáka

22.07.2021
V žižkovské gangsterce nechybí sekání malíčků, ukradená tráva, balík peněz, vietnamská mafie ani zpackaný kšeft roku. Filmová reflexe Viktora Horáka

Foto: CinemArt / Vojtěch Resler (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Pětatřicetiletý Matouš Ruml, mimochodem sám otec tří dětí, vypadá tak mladě, že pořád může hrát pomalu teenagery... Pro tento snímek musel začít znovu kouřit, což se teď pracně odnaučuje

První červencový týden měla v kinech premiéru nová česká krimikomedie Adama Hobzíka s názvem Ubal a zmiz, která slibuje novou krev do české kinematografie. Gangsterská komedie se hrdě hlásí k odkazům Guye Ritchieho nebo Quentina Tarantina, ale zároveň moc dobře ví, kde je její místo. Poměrně neokoukaný a povedený herecký casting, špinavé prostředí pražského Žižkova a život na hraně čerstvých třicátníků působí svěžím závanem něčeho nového a originálního. Ubal a zmiz je hravý a funkční film, který jsme v českých filmových vodách dlouho neviděli.

Už úvodní sekvence navozuje atmosféru filmů Guye Ritchieho - vynalézavé titulky, zákoutí pražských zapadlých čtvrtí, úderný hudební podkres, nažloutlé filmové filtry a podezřelý volkswagen golf, ve kterém sedí poslíček pizzy a poslouchá chytlavou písničku z autorádia. Záběr na Nuselský most a obchvat vedoucí na Žižkov – vše, co potřebujete o filmu vědět, se dozvíte během prvních pár minut. Prostředí pražského podsvětí, dealer marihuany v přestrojení za poslíčka pizzy a Žižkov jako nebezpečná čtvrť s devadesátkovou atmosférou.

 

Hlavní hrdinové v podání herců Matouše Rumla, Janka Gregora a Lukáše Trana. To je český herec vietnamské národnosti, který debutoval v Mádlově filmu Na střeše. Mimochodem, ve skutečnosti se jmenuje Duy Anh Tran, ale počeštil se na Lukáše, zřejmě se to Čechům lépe vyslovuje.

Debutující režisér a scenárista Adam Hobzik natočil webový seriál Pizza Boy pro Stream, z kterého vychází i celovečerní snímek. Jako režijní debut Hobzikův film funguje více než dobře a především působí jako něco nového, co v českých vodách nemá obdoby. Debut Adama Hobzika nám snad slibuje, že zde máme zajímavého žánrového tvůrce s osobitým stylem a jasnou vizí. Vychází z americké kinematografie, kterou přetavuje do českého prostředí. Jeho inspirace a snaha vyrovnat se tvůrcům jako je Guy Ritchie je neskrývaná a patrná na první pohled. Zároveň si jsme ale jasně vědomi, že v českých podmínkách a prostředí našeho skromného filmového rybníčku si o reálném napodobení žánrových vizionářů můžeme pouze nechat zdát. Ale pokus a nadšení do něčeho nového, co český divák nečeká, je více než bohulibé a chvályhodné. Samotní tvůrci ale znají své limity a proto se drží v tuzemských mantinelech, které drží film při zemi.

Debutující režisér Adam Hobzik chce být českým Guyem Ritchiem

Film v sobě kombinuje unikátní mix teenagerské komedie a městské gangsterky, která obsahuje vše, co má mít moderní uvolněná kriminálka. Je tu vietnamská mafie, nemilosrdný gangster řezající malíčky, pochybní kšeftaři s trávou a nechybí ani tradiční záměna důležitého zavazadla. Nijak neskrývá svou inspiraci v kultovní britské kriminálce Sbal prachy a vypadni, se kterou si je podobná i samotným názvem Ubal a zmiz. Film je plný navzájem propojených příběhů, které vznikají díky náhodně se potkávajícím postavám a různě propleteným situacím. Výsledkem je jakýsi organicky složený obrazový kaleidoskop jednoho smutně a drsně groteskního večera plného tragikomických příběhů životních lůzrů, různých zlodějíčků a celkově pochybných figurek.

 

V roli striptérky je Šarlota Frantinová, rapperka a zpěvačka, která vystupuje pod jménem Sharlota. Na snímku je s režisérem Adamem Hobzikem. Adam Hobzik se narodil v Praze. Byl až do osmnácti let vrcholovým hráčem v badmintonu a mistrem ČR ve čtyřhře. Vystudoval práva na brněnské Masarykově univerzitě a souběžně studoval obor scenáristika a dramaturgie na pražské FAMU. Zde se naplno rozhodl věnovat filmové režii. Podle vlastního námětu realizoval absolventský hraný film Haka (2012) o skinheadské kapele z devadesátých let, který byl nominovaný na studentského Českého lva. Následoval krátký snímek Pizza Boy: Pepperoni (2013), který se stal hitem soutěže The Prague 48 Hour Film Project 2013. Jako scenárista a režisér natočil jeden z prvních webseriálů u nás, Pizza Boy pro Stream. Podílel se také jako dramaturg na sportovním dramatu Smečka (2020). Ubal a zmiz (2021) je jeho celovečerním debutem, pod kterým je podepsán jako scenárista a režisér.

Ubal a zmiz míří především na mladší vrstvu diváků, ale bude bavit i širší divácké spektrum bez ohledu na věk. Film sází na moderní střih svěží gangsterské komedie, jenž se hravě kloubí s přidrzlou buddy movie. Snímek obsahuje hned několik sympatických střihových montáží, které navodí pocit oldschoolové kriminálky britského střihu. Akční sestřihy jsou doplněné energickou hudbou a nápaditě využívají filmové řeči. Nažloutlý filtr, archetypální figury a špinavá pražská zákoutí jako by vypadla z devadesátých let. Filmové postavy jsou napsány velmi živě, ale drží se silné stylizace a nebojí se opřít o archetypální konstrukci - přesto ale nepůsobí jako karikatura.

Opravdu už velmi dlouho v českých kinech chybělo něco originálního a vybočujícího z tradiční nabídky letních romantických komedií - Ubal a zmiz splňuje trendy kvalitního a zábavného filmu, který ale má něco navíc a nebojí se přijít s vlastním osobitým stylem. Film má příjemných 99 minut a uteče velmi rychle - díky svižnému střihu se přirozeně a zábavně střídají dramatické situace s nahláškovanými komediálními scénkami a vynalézavě stylizovanými sekvencemi. Divák se pobaví, ocení jednoduchý a přímočarý, ale dostatečně zajímavý dramatický příběh a užije si neotřelou filmařinu postavenou na práci se světlem, kamerou a parádním soundtrackem s výborným castingem jako třešničkou na vrch.

 

Známý srbský herec Predrag Bjelac se objevil v řadě českých filmů a seriálů (mluví totiž plynně česky), menší roli získal i v dramatu Ridleye Scotta Dítě číslo 44 a zahrál si také ředitele Kruvalu Igora Karkarova ve čtyřce Harryho Pottera

Pizza poslíček, vietnamské podsvětí a šílená policejní dvojka

Hlavní dvojici kamarádů, spolubydlících a vynalézavých podnikatelů Mirečka a Viléma si zahrál Matouš Ruml (Comeback, 10 pravidel jak sbalit holku) a Janek Gregor (Pustina, Lynč). Mireček rozváží pizzu po městě a v krabicích dává svým zákazníkům i něco zeleného navíc. Se svým spolubydlícím a obchodním partnerem Vilémem pěstují marihuanu, klábosí a kouří jointy na prostorné terase s výhledem na ikonický Nuselský most. Hlavní zápletka se odvíjí od kšeftu roku, který Vilém dohodne s pochybným gangsterem s tváří Karla Dobrého. Mireček s Vilémem mají zprostředkovat dodávku velkého množství trávy pro velkého bosse pražského podsvětí, který si říká Bulhar a ztělesnil ho fenomenální Srb Predrag Bjelac (Gangster Ka, Harry Potter a ohnivý pohár). Žižkovské noční ulice také křižuje policejní vůz s dvojicí šílených policistů - vyhořelý Leoš Noha a všehoschopný agresor Martin Hoffman. Jejich příběhová linie je postavená na sérii šílených setkání, která vrcholí skoro až policejním násilím a zároveň neumětelstvím pražského měšťáka.

Scénář je napsán poměrně nápaditě a originálně - určitě má své mouchy, ale jisté začátečnické přešlapy se dají odpustit. Především konečné vyústění a propojení všech minipříběhů je pojato poměrně rychle a místy příliš účelově. Romantická linie působí jako něco, co by se klidně mohlo vynechat a linie s Mirečkovou matkou by také zasloužila zásah dramaturga. Celkově ale dramatická struktura a vyprávěcí rám snímku drží pohromadě, smysluplně a mnohdy i vynalézavě. Za vyzdvihnutí také stojí komorní pojetí snímku, jelikož volba vyprávění během jediné noci, menší počet postav a zasazení do kulis pražského Žižkova byl výborný tah. Jak z pohledu jednoduchosti a funkčnosti, tak díky povedené koncepci, že v jednoduchosti je síla. Příběh je jednoduchý, ale díky roztříštěné vyprávěcí struktuře a příběhové nahodilé propojenosti působí mnohem chytřeji a zábavněji zároveň.

 

Dvojici šílených policistů hrají Leoš Noha a Martin Hoffman

Film se odehrává během jedné jediné noci a vypráví příběh Mirečka a Viléma, kteří ale zásadně ovlivní chod žižkovského podsvětí. Jejich konání je propleteno také s hudební hvězdou Andrém, kterého si zahrál Marek Lambora. Během večera Mireček také potkává striptýzovou divu s femme fatalovským charisma. Mezi nimi se rozvíjí romantická linie, která je plná příkoří a nepříjemností. Poměrně zajímavou, ale možná trochu zbytečnou figuru rozporuplně ztvárnila populární zpěvačka Sharlota. A je tu hned několik dalších podivných, ale zábavných postav, které ideálně doplňují pochybný kolorit nočních ulic.

Trefně pointovaná hláška z úst bezprstého taxikáře znázorňuje tvůrčí pojetí Žižkova - v noci taxikáři nechtějí jezdit na Žižkov. To nejlépe vystihuje filmovou atmosféru této městské části. Tvůrci filmu ukazují Žižkov jako temné, drsné a kriminalitou prolezlé místo, kde se po ulicích pohybují pouze opuštěné existence, pochybní rockeři, odpudiví bezdomovci a roztodivné kriminální živly. Putyky jsou plné skinheadů, zkrachovalých rockerů a zkorumpovaných policistů. Zapadlé uličky osvětlené slabě problikávajícím veřejným osvětlením vytvářejí tajemnou esenci zapomenutého místa, které si navzdory své špíně a sešlosti udržuje genius loci. Celá atmosférická aura filmu se nese v nádechu jaksi romanticky zašlých devadesátek a přetavuje tento retro-pocit do zrychlené moderní současnosti.

 

Hudební hvězda André, kterého si zahrál Marek Lambora (v marešovském kožichu)

Sled propojených osudů, příběhů a náhodných setkání

Scénář filmu staví vyprávěcí strukturu na motivu náhody a umně propojených lidských osudů. Tento propletenec jakoby náhodných setkání a paralelně se odvíjejících lidských příběhů je chytře vystavěn jako systematicky a organicky složené dílo bez prvoplánového patosu a zbytečných scenáristických berliček. Díky paralelnímu střihu vidíme hned několik propojených příběhů, které se odehrávají ve stejném časovém pásmu jen několik ulic od sebe. Možnost sledovat různé příběhy a postavy napříč časem a místem je vděčné a divácky oblíbené téma. Pokud je scénář dobře napsaný a inteligentně střídá příběhové roviny a umí nastavit časovou kontinuitu, tak je to jasný divácky hit. Adamu Hobzikovi se to naštěstí poměrně povedlo a režisér dokázal, že umí rytmicky střídat příběhové linie, orientuje se v čase a může organicky přepínat mezi postavami, aniž by se divák ztratil v ději a film ztratil na zábavnosti. Tento motiv je jasně odvozený od filmů Guye Ritchieho nebo Quentina Tarantina - k nimž se režisér otevřeně a hrdě hlásí, vědom si vlastních mantinelů a hranic. Podobný princip využívající náhodně propojené osudy a umně stylizované potkávání se je základem dramatických struktur v krimikomedii Sbal prachy a vypadni, krimithrilleru Rockenrolla, lupičském filmu Gauneři nebo kultovní gangsterce Pulp Fiction: Historky z podsvětí.

Už úvodní titulková sekvence se vzhlíží v západních vzorech. S oblibou využívá střihové montáže a stylizované filmové sekvence. Nebojí se nadsázky a stylizace celkově. Výborná scéna, odehrávající se ve vietnamských tunelech, kde titulní dvojice poznává odvrácenou stranu pražské vietnamské komunity. Podzemní chodby plné krabic s marihuanou, pervitinových laboratoří a zásobování večerek je impozantní jízda kaleidoskopem českých klišé o vietnamské menšině. Další umně natočenou a stylově zrežírovanou scénou je setkání Mirečka s vyzývavou prostitutkou - schůzka se zvrhne v tragickou past, která odstartuje šňůru plnou problémů s důslednou katarzí. Samotná atmosféra scény působí takřka magicky v jakémsi nadzemském prostoru - dramaticky rozbíjí energické tempo gangsterské komedie. A podobných stylisticky různorodými a filmově hodně silnými scénemi je snímek nabitý. Film je postavený z takto koncipovaných scén a přesto funguje jako kompaktní celek s jednotným stylem.

 

Matka a syn. Lucie Benešová natáčela jen jeden den, ten první, pak odjela do Kalábrie. Matouš Ruml točil od začátku do konce a jezdil se domů jen vyspat, jak jsme zjistili z Facebooku filmu

Vedle nechronologického příběhu o jednom zpackaném kšeftu s balíkem peněz, marihuany a usekaných malíčků se komediální gangsterka překlopí do rodinného dramatu o síle rodiny, přátelství a snaze postavit se na vlastní nohy. Podstatným leitmotivem je určitá skepse dnešních třicátníků, kteří se nedokážou odrazit do vlastního dospělého života. Silná figura v podobě Mirečkovy mámy je jakousi osudovou matkou, která neustále ovlivňuje svého syna. Motiv rodiny a snaha oprostit se od zajetých životních kolejí je všudypřítomná a pro hlavního hrdinu skoro fantaskní. Žije tady a teď, nemyslí na budoucnost a utápí se ve vlastní nostalgii - což je poměrně rozšířený problém dnešní mladé generace. Velká část filmu se také zabývá stěžejním problémem osobnostní krize a nemohoucnosti dospět. Snaha a prvotní vykročení k zásadní změně životních hodnot působí v mixu jointů, milionů v taškách a metalových kapelách jako příjemný pokus o hodnotné drama zabalené v žánrovém hávu uvolněné gangsterské komedie se zásadní myšlenkou navíc. Filmový Žižkov a místní podivné figurky ukazují, že přese všechnu svoji špínu a nástrahy jsou tu stále místa, kde existuje naděje, víra a možnost lepšího zítřku.

 

Vložil: Viktor Horák

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace