Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Akční film, který dává vzpomenout na zlatou éru ´chlapských´ thrillerů z devadesátek. Filmová reflexe Viktora Horáka

09.07.2021
Akční film, který dává vzpomenout na zlatou éru ´chlapských´ thrillerů z devadesátek. Filmová reflexe Viktora Horáka

Foto: CinemArt (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Bob Odenkirk jako Hutch Mansel

Komorně pojatý thriller ruského režiséra Ilji Najšullera Nikdo je střízlivou a realistickou variací na Johna Wicka, který nájemného zabijáka vyměnil za nudného tátu z předměstí. Ne vše je ale takové, jak se zdá. Akční scény jsou stejně úchvatné, jako překvapivé dějové zvraty a umně propracované charaktery. Film je silný jako akční žánrovka, ale zároveň funguje stejně dobře jako působivá sonda do života obyčejného muže, jenž skrývá temné tajemství.

V novém akčním thrilleru, který vstoupil 24. června do českých kin, září v hlavní roli populární komik Bob Odenkirk, který je známý především díky dramatické sérii Volejte Saulovi. Na režijní sesli usedl ruský režisér Ilja Najšuller, který na sebe upozornil akčním thrillerem z pohledu první osoby - Hardcore Henry. Autorem scénáře je producent a scenárista Derek Kolstad (série John Wick, The Falcon and the Winter Soldier). Ten film producentsky zaštítil společně s hercem Bobem Odenkirkem a režisérem a kaskadérem Davidem Leitchem (John Wick, Atomic Blond: Bez lítosti, Deadpool 2, Rychle a zběsile: Hobs a Shaw). Inspirace a společné mantinely filmu s Johnem Wickem proto nejsou pouze náhodné a složení tvůrců prvního Johna Wicka se opravdu vyplatilo.

 

Po snímku Hardcore Henry je film Nikdo druhý celovečerák režiséra Ilji Najšullera, který má zajímavou historii. Narodil se v Moskvě, od 8 do 14 žil v Londýně, kde se naučil perfektně anglicky, po návratu založil indie rockovou kapelu Biting Elbows. Pro song této kapely Bad Motherfucker v roce 2013 natočil videoklip, který na YouTube vidělo přes 33 milionů lidí, také slavný režisér Darren Aronofsky a herec Samuel L. Jackson. Což nastartovalo jeho kariéru ve Státech

Obyčejný chlápek z amerického downtownu

Snímek začíná bravurně střiženou úvodní sekvencí, která nás zavádí do každodenního života jedné klasické americké rodiny na maloměstě. Zaměřujeme se na hlavní postavu Hutche Mansela (Bob Odenkirk), který se na začátku představuje jako titulní ´Nikdo´. Je to na první pohled úplně obyčejný chlápek od rodiny, který žije na předměstí poměrně nudný a stereotypní život. Jako každý druhý spořádaný občan má dům se zahradou, zaběhlý rodinný život s pubertálním synem, roztomilou dcerou a přezíravou manželkou. Otevírající montáž nám ukazuje průřez několika dny, které se odvíjí podle stereotypu striktně daných ranních rituálů. Sestřih navozuje dojem rodinné idylky, která mechanicky navozuje dojem klasické středostavovské rodiny. Nikomu nic nechybí, ale ve stereotypním životě stejně něco schází. Míchaná vajíčka střídá ranní běh, vynášení popelnic a přelévání kávy do termosky. Každé ráno a každý den je stejný. Nudná administrativní práce se skládá z vyplňování excelových tabulek, které ještě ztěžuje fakt, že Hutch pracuje ve firmě svého tchána. Má jediný cíl - firmu koupit a stát se sám sobě pánem. Manželka ho přehlíží, děti ho nerespektují a popeláři Hutchovi vždycky ujedou přímo před nosem. Přesto se tento život zdá poměrně ideální - a minimálně klidný, konzervativní a ničím nerušený. Prototyp amerického snu.

 

Herce Boba Odenkirka, který hraje hlavní postavu, můžeme krom zmíněného seriálu Volejte Saulovi, což je spin-off Perníkového táty, vidět také ve vedlejší roli nového filmového zpracování Malých žen či Spielbergova skvělého historického dramatu Akta Pentagon: Skrytá válka

Vše klidné a normální končí jednou nocí, kdy se do jejich domu vloupají zloději. Po otcovském selhání se v Hutchovi probudí dávno zapomenutá a potlačovaná temnota, která se dere na povrch. První obětí je hulvátské osazenstvo autobusu. Epicky a zároveň komorně natočená rvačka v interiéru autobusu umně kloubí nápaditou bojovou choreografii v klaustrofobním prostředí. Následně se díky sérii náhodných setkání Hutch ocitá na cestě pomsty, která vede do krvavého finále. Během filmu diváci objevují pravou podstatu hlavního hrdiny, který má mnohem temnější minulost, než se na první pohled zdá. Otevírá se vchod do podsvětí, které je plné nočních podniků, ruských mafiánů a odhalování dávno pohřbených tajemství.

Tvůrci Johna Wicka ukazují cestu pomsty, která vede za americkým snem

Základní premisa příběhu odpovídá typickému problému klasické americké rodiny. Otec, hlava rodiny selhal v životu nebezpečné situaci, kdy byla ohrožena jeho rodina. Nezbývá nic jiného než aby Hutch ukázal pravou tvář a napravil si reputaci. I v tomto filmu přijde na ´wickovský´ motiv, kdy ztráta náramku vyvolá sérii brutálních konfliktů. Samotný příběh je zaobalený v jakési kombinaci klišoidně předvídatelné cesty pomsty, která je ale plná zajímavých charakterů a prvotřídní filmové řeči - od práce s kamerou, důsledně vymyšlenou mizanscénu až po zvukovou složku.

 

Rodina hlavního hrdiny. Manželku Beccu hraje známá americká herečka Connie Nielsen, kterou si všichni pamatují jako Lucillu z Gladiátora Ridleyho Scotta

Tvůrci se nebojí přiznat, že film kráčí ve stopách prvního Johna Wicka. Nikdo se opět vrací ke komornějšímu a údernějšímu pojetí s realisticky opojným násilím, které impozantně vyniká na stříbrném plátně. Na rozdíl od franšízy se ale film odklání od motivů spjatých s východními bojovými filmy. Tvůrci se snaží jít vlastní realističtější a lidštější cestou. Po titulcích si člověk potřebuje film pustit znovu - jenom kvůli tomu, aby si uvědomil, jak blízko k tématu může mít. Absentuje zde fikční svět nájemných vrahů, zločineckých syndikátů a hotelů pro mezinárodní zabijáky. Najšuller nám ukazuje svět obyčejného člověka, který chce jediné - žít svůj americký sen. Hutch chce mít klidný život jako většina jeho sousedů - dům, rodina a možná vlastní firma. Potýká se s problémy jako kdokoliv jiný. Syn je v pubertě a svého otce již nerespektuje, manželka Hutche přehlíží a pracovat v tchánově firmě je o to větší utrpení. Do toho pociťuje krizi středního věku, stárnutí a postupně se otevírající potřebu vrátit se k minulosti.

Do cesty Hutchovi vstoupí ruská mafie a probudí v něm dávno potlačovaný vztek, který musí ven. Následuje exploze násilí v eRkovém ratingu. Bitky a rvačky tělo na tělo jsou správně realisticky špinavé a místy nešikovné. Přesně tak, jak se dá od padesátiletého táty od rodiny čekat - klouby vám už neslouží tak jako dřív, ale pravý hák se nezapomíná. Hutch má stále čirý instinkt zabijáka a dlouho potlačovaná síla a nahromaděná zlost musí dříve nebo později ven. V těchto scénách plných vzteku a temnoty dává film dává vzpomenout na kultovní thriller Volný pád nebo krimi-thriller Rozhněvaný muž.

Bob Odenkirk trpí životním stereotypem a bojuje s ruskou mafií

Velkou devízou filmu je Bob Odenkirk, který dokonale dramaticky ztvárnil realistického akčního hrdinu jako středostavovského padesátníka, který chce mít svůj klid, ale není mu to umožněno. Řeší krizi středního věku, rodinný stereotyp, pocit otcovského selhání a postupně vyvěrající temnotu z tajemné minulosti. Musí se vzchopit a vypustit zvíře, které dřímá v hloubi jeho duše. Sám se k brutalitě nutí pouze z nouze a v krajních situacích - jenže jakmile povolí uzdu vlastní horečnatosti, tak už není cesty zpět. Neměl jinou možnost než se vydat na krvavou cestu odplaty, která je lemována krví a násilím. Jenom kvůli tomu, aby dosáhl vytouženého klidu a zaslouženého odpočinku s rodinou.

 

Na roli šéfa ruské mafie si ruský režisér pozval ruského herce, Alexeje Serebrjakova (na snímku stojící vpravo; v titulcích ho ale samozřejmě najdete v anglické transkripci Aleksey Serebryakov)

Za zmínku určitě stojí i vedlejší postava Hutchova otce, kterého fenomenálně ztvárnil Christopher Lloyd. Z role stařičkého dědečka v domově důchodců se vzápětí stává testosteronem nadopovaný důchodce, který to s brokovnicí opravdu umí. A k tomu chrlí jednu hlášku za druhou. Hutchovým parťákem v boji za rodinu se stal také RZA v roli Hutchova švagra. Epizodní role slavného rappera není pouze přehlédnutelnou figurou, ale plnohodnotným charakterem, který s Odenkirkem tvoří sehranou akční dvojici s Lloydem za zády.

Akční a bojové pasáže jsou rozdělené na tři rozdílné a velmi osobitě natočené brutální scény. Každá třetina filmu má svojí epickou bitku. Jedna je netradičně zasazena do městského autobusu, druhá se odehrává v atraktivním prostředí nočního klubu a třetí vyvrcholení se odehraje v prostorách Hutchovy firmy. Najšuller se vyžívá ve střídání stylů a nebojí se přiznat, že točí akční nízkorozpočtový snímek, který chce hlavně bavit. Poselství do života si ale ve filmu každý najde také. Umně zrežírované scény se pyšní opulentním nasvícením, vkusnou scénografií a především výbornou prací s hudbou. Stylový nástup úhlavního mafiánského bosse v podání Alexeje Serebrjakova nebo finální bitevní vřava je podložena údernou hudbou, která dává filmu nový rozměr. Intro během úvodní montáže nebo podkresová hudba během rvačky v autobuse místy připomínají hudební videoklip.

 

Velkou pomocí Hutchovi je jeho bratr a tatínek, penzionovaný agent FBI, kterého všichni známe jako lehce šíleného doktora Browna z Návratu do budoucnosti. Ani se nechce věřit, že od této jeho kultovní role uběhlo již pětatřicet let

Pocta devadesátkovým thrillerům na půdorysu rodinného dramatu

Nikdo v sobě kombinuje styl klasických sedmdesátkových a devadesátkových thrillerů, které nesou punc tzv. chlapských filmů. Tyto filmy navždy spjaté se Silvestrem Stallonem, Brucem Willisem nebo Stevenem Seagalem se prolínají s hongkongskými akčními thrillery, které jsou napěchované drsnými bitkami a zadumanými a drsnými postavami - to jsou jasné inspirace tohoto filmu. Nikdo vedle svižné akce, efektního filmové zpracování a sympatického castingu ale nabízí i náhled do maloměstské komunity, která se snaží dostát tolikrát skloňovanému americkému snu. Přímočarý a poměrně jednoduchý příběh je ve své zásadě snadno předvídatelný a nikoho moc nepřekvapí. Zato ale rychle ubíhá, nemá hluchá místa a díky střízlivé stopáži 92 minut dokáže silně zarezonovat mezi pestrou diváckou škálou. Snímek sází především na plynulý a rychlý střih, stylovou akční choreografii, našlapanou akční stránku a výborný soundtrack. Jednoduchý thrillerový scénář v sobě kloubí i druhý rozměr v podobě krize středního věku a pojednává i o smyslu, významu a síle rodinných vztahů. Hlavní postava názorně předvádí, jak jsou důležitá a především silná rodinná pouta - od manželky, přes děti až po otce, tchány a švagry. Touha po klidném rodinném životě je hlavní meta a poselství tohoto filmu. Akční sekvence, cesta pomsty a stylové bitky jsou vlastně efektním vedlejším produktem. Intimně silné poselství o rodinných hodnotách je umně zaobalené v přímočaře stylovém thrilleru.

Nízkorozpočtový akčňák v komorním pojetí dává vzpomenout na zlatou éru devadesátkových a sedmdesátkových thrillerů, které nesly jednoduché poselství a především bavily. Tento thriller o pomstě a hodnotě rodiny splňuje přesně to, co od filmu čekáme. Dobrou a kvalitní zábavu, prvek poučení, zkrátka kvalitní filmové řemeslo s něčím navíc. A všechno podstatné tento film má. Je to přesně ten typ filmu, na které se v současné kinematografii zapomíná. A přitom jim tolik sluší stříbrné plátno.

 

Vložil: Viktor Horák