Kšeft je kšeft, i když prodáváte blbosti. Legenda teleshoppingu Horst Fuchs oslavil 75. narozeniny. TV glosář Ely Novákové

05.07.2021

Popisek: Ikona teleshoppingu, Horst Fuchs

Dnes prodávání podivných výrobků od mastiček až po kuchyňské roboty pomalu odzvání. Internetové e-shopy tohle pole dokonale ovládly a lidem se už nechce vytáčet telefonní čísla, lákající na slevu za zakoupení ihned. Teleshopping byl ale dlouhá léta součástí televizního vysílání a jeho hlavní tvář – Horst Fuchs, určitě stojí za připomenutí.

Nedávejte prádlo do pračky, ale pračku do prádla! Tímhle nožem přeříznete vše – i vaše staré kuchyňské nože! Takové a jiné výkřiky se dobrých dvacet let ozývaly z obrazovky tak často, že to občas vypadalo, že není co jiného vysílat. Rozjezd komerčních stanic byl pomalý (kromě vydatně podporované Novy) a peníze z reklamy se v začátcích moc nehrnuly. Teleshopping byl jediná záchrana – společnosti, které mnohdy kuriozní výrobky nabízely, byly totiž ochotné zaplatit celkem slušně za jakýkoliv vysílací čas. Zdaleka tomu tak nebylo jen v postkomunistických enklávách, teleshopping měl kořeny hlavně v Německu. Na jeho úspěchu měl velký podíl extravagantní muž, schopný prodat i svíčky bez knotu.

Z automechanika televizní tváří

Horst Fuchs přitom nebyl ani herec, ani prodejce. Začínal jako dělník v automobilce ve Frankfurtu nad Mohanem, rodiče z něj totiž chtěli mít automechanika. Brzy ale zjistil, že víc než vyrábět ho baví auta prodávat. Začínal s tím na pouličních trzích v 60. letech. Jeho výkřiky se staly natolik populárními, že si ho všimla i televize. Na jednom z prodejních veletrhů se seznámil se zástupci firmy WS International, s níž pak uzavřel kontrakt prakticky na celý život. Jeho devizou bylo, že je schopný mluvit víceméně o čemkoliv a také to prodat. Zástupci firmy se tedy smířili s jeho podivným barevným oblečením, náušnicí v uchu a nápadnými prsteny a pustili ho na obrazovku.

Bizarní reklamě lidé uvěřili

V podstatě okamžitě se v televizi ukázalo, že teleshoppingové reklamy moderované Horstem Fuchsem jsou velmi divácky i prodejně úspěšné. Fuchs sice působil neobvykle svým zjevem, jenže na druhou stranu dokázal diváky upoutat. A to zejména na názorných příkladech, které vzbuzovaly mnohdy i posměch. Nebylo se čemu divit, když se na autolak chráněný krémem mohlo střílet vzduchovkou a nic se mu nestalo, případně nezničitelný nůž krájel konkurenční nože jako máslo. Je neuvěřitelné, že právě Němci, zvyklí prověřovat kvalitu zboží do detailu, se nechali reklamami Horsta Fuchse tak snadno nachytat. Nešlo totiž zdaleka jen o to, že reklamy byly zábavné, ale především o to, že lidé ty bizarní výrobky masově kupovali.

Nové trhy

V 80. letech se Horst Fuchs přesunul do Rakouska a jakmile spadla železná opona, jeho neomylný obchodnický čuch zavětřil velkou příležitost na východních trzích. A tak nejen české, ale také polské, maďarské a další domácnosti zaplavily sekáčky na zeleninu, vibrační pračky do umyvadla, nezničitelné krémy na auta a další nesmyslné zboží. Vzpomínám, jak jsme se daly s kolegyněmi nachytat a prostě jsme musely mít hrnec na vaření špaget. Ukázalo se, že je to obyčejný hliníkový hrnec s vyndavacím sítem, který přežil pár vaření a pak se zkroutil a byl na vyhození. Jinou osobní zkušenost s teleshoppingovými výrobky nemám, zato si dobře vzpomínám, jak jsem vypínala zvuk, protože slogany Horsta Fuchse zněly z obrazovky tak často, že se to nedalo vydržet. Z obchodního hlediska to byl ovšem nebývalý úspěch a Horst Fuchs ve svém žlutém sáčku, chrastící nápadnými prsteny a vydávající půvabné kolegyni pokyny, jak demonstrovat příslušný šunt, se v pohodě dočkal penze.

Nesmrtelný Chuck Norris

Přišla éra fitcenter a nejrůznějších pomůcek pro zlepšení kondice a vedle Horsta Fuchse se na českých obrazovkách zabydlel Chuck Norris. Herecký akční hrdina ve výslužbě totiž chytil skvělý kšeft a stal se tváří prodejce věcí, s nimiž neomylně získáte vyrýsované břišní svaly, pevné zadečky, silné ruce, prostě čupr zdravou postavu. Reklamy s Chuckem Norrisem vzbuzovaly snad ještě více smíchu než sám Horst Fuchs. Diváci propadli stárnoucí hvězdě natolik, že vždy, když se objevil v Čechách, byl skupinou svých příznivců takřka nošen na ramenou. Mít v porotě nějaké bodybuildingové soutěže Chucka Norrise znamenalo zaručeně vyprodané vstupenky.

Konec slávy

Můžeme se smát, můžeme si klepat na čelo, ale doba, kdy obrazovkám kralovali Horst Fuchs a Chuck Norris, tady prostě byla. Přiznejme si, že v nejedné domácnosti se stále někde pod postelí skrývá skvělý pomocník na sklapovačky nebo zaručeně věčně ostré struhadlo na nejrůznější zeleninu. Že se to všechno dalo koupit v krámku na rohu za poloviční ceny, to už si raději nepřipomínejme. Ta éra je za námi, takže zbývá jen upozornit, že dnes se podobnými prodejci internet jen hemží. Nejsmutnější jsou asi případy, kdy nám kdosi nutí zaručeně účinný lék na cokoliv, podstrkuje nám vyjádření neexistujících lékařů a zaplavuje nás referencemi, které si pod nabídku píše sám. To Horst Fuchs byl alespoň vtipný...