Tom Clancy: Bez výčitek. Taylor Sheridan si utrhl pořádnou ostudu, slavný bestsellerista rotuje v hrobě. TV reflexe Viktora Horáka

30.06.2021

Popisek: Michael B. Jordan jako hlavní hrdina filmu Tom Clancy: Bez výčitek. S první řadě je třeba říci fanouškům slavného amerického bestselleristy: Přes jméno spisovatele v názvu filmu snímek nemá v podstatě nic společného s knihou. Odehrává se v jiné době, vypráví jiný příběh a ani postavy nejsou ty, které znáte z knihy. Například hlavní hrdina rozhodně nebyl černoch, ale Američan irského původu, jak jeho jméno napovídá

Během května se nám představili hned dva filmy, na kterých pracoval Taylor Sheridan. Oba snímky se vyhnuly kinům, jeden měl premiéru na videotéce Amazon Prime Video a druhý na konkurenční HBO Max. Kdyby ale jeho filmy putovaly rovnou do kin, tak by byla ostuda dvojnásobná. Nyní se budeme věnovat tomu prvnímu, adaptaci slavné Clancyho knihy Bez výčitek, která do jeho univerza přivedla Johna Kellyho, později agenta Johna Clarka, a která osvětluje, jak se vlastně tím agentem stal. Mimochodem, s druhým nejslavnějším Clancyho hrdinou, agentem CIA a později americkým prezidentem Jackem Ryanem, se setkává v knižním i filmovém světě až v knize / filmu Jasné nebezpečí. Snímek z roku 1994 v režii Phillipa Noyceho se velmi povedl, Clarka hrál Willem Dafoe a Ryana Harrison Ford, který si ostatně tuto populární postavu zahrál ve vice filmech… Druhému novému Sheridanovu dílu, filmu Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie, které má s režisérovým Clancym mnoho společného, hlavně co se týče režijních I scenáristických chyb, se budeme věnovat příště.

Taylor Sheridan je známý jako scenárista, producent a v poslední době i čím dál aktivnější režisér. Píše a točí filmy akčního ražení se silnými hrdiny a nehostinným prostředím. Jeho hrdinové jsou tajní agenti na mexických hranicích, lovec a policistka v zasněženém Wyomingu nebo bratři vykrádající banky v chudém Texasu. Většinou se jedná o ´chlapsky´ drsné thrillery a kriminální filmy.

Taylor Sheridan je muž několika profesí, například si také zahrál. A to zástupce šerifa Davida Halea v kultovním seriálu Sons od Anarchy, foto FX Networks

Autor chytrých a kvalitních ´chlapských´ filmů

Poprvé na sebe upozornil už svým scenáristickým debutem Sicario: Nájemný vrah (2015, režie Denis Villeneuve). Tento drsný krimithriller o zkorumpovaných žoldácích, kteří bojují na mexických hranicích s drogovými kartely, zaznamenal fenomenální úspěch a vystřelil Sheridana mezi scenáristickou elitu. Rok poté měl premiéru kriminální neo-western Za každou cenu (2016, režie David McKenzie), kde dva bratři vykrádají texaské banky a tvůrci zde skloubí lupičský film s rodinným dramatem. V roce 2017 Taylor Sheridan debutuje jako režisér mrazivým detektivním thrillerem Wind River. Drsná detektivka ze zasněženého Wyomingu se zabývá vraždou mladé indiánské dívky a přichází s tématikou soudobých původních obyvatel v USA. Zde se předvedl jako zručný režisér a jeho kariéra se rozjela naplno.

Dále napsal pokračování svého debutu Sicario 2: Soldado (2018, režie Stefano Sollima). Snímek zaznamenal vlažnější reakce než první díl, přesto se stále jedná o vynikající nekompromisní thriller kombinující silný příběh s pořádnou dávkou akce a napětí. Vedle toho Sheridan začal natáčet populární neowesternový seriál Yellowstone pro televizi Paramount Network. Hlavní roli montanského rančera ztvárnil Kevin Costner. Seriál nám ukazuje moderní kovboje, kteří koně vyměnili za džípy, kolty za právníky a saloony za ropné rafinerie. Tento výčet je přehledem výborných filmů, za kterými Sheridan stojí jako autor scénáře, režisér, showrunner nebo producent.

Wind River je skvělý, temný detektivní thriller s Jeremym Rennerem (na snímku s režisérem Taylorem Sheridanem), pokud na něj někde narazíte, můžeme vřele doporučit. Foto The Weinstein Company

Srovnání, podobnosti a rozdíly

Nyní bych se ale pozastavil u jeho dvou posledních filmů, které nesklízejí mnoho pozitivních reakcí. Oba tituly mají hned několik společných věcí, které podrývají kvalitu obou snímků. Zaprvé v obou případech se jedná o adaptace knih, což nejspíš nebude Sheridanova silná stránka. Oba filmy se pyšní silným hercem v hlavní roli, ale upadají na nevýrazně napsaných postavách. Figury jsou prvoplánovité a jednotvárné - nenabízejí divákovi možnost blíže se napojit a ztotožnit se s filmovou postavou. Představitelé jsou až na drobnosti výborní, ale plytce napsaný archetypální charakter sebelepší herec nezachrání.

V čem se ale tyto filmy odlišují a upadají vzhledem k zatím slibně rozjeté Sheridanově kariéře? Co se stalo s tvůrcem, jehož jméno bylo zárukou kriticky kvalitních a divácky zábavných filmů? O tom můžeme pouze spekulovat, ale doufejme v lepší budoucnost dosud nadějného tvůrce.

Režisér Stefano Sollima při natáčení ´Clancyho bez Clancyho´. Protože spisovatel zemřel v roce 2013, leckoho napadne, že na jeho jménu parazitují dědicové, lační pár dolarů navíc. Není to tak úplně pravda, na svém jméně a své slávě, kulminující v devadesátých letech, stihl ´parazitovat´ už Clancy sám, jako mimořádně obchodně zdatný spisovatel. Například severoamerická práva na knihu Bez výčitek prodal za 14 milionů dolarů

Tom Clancy: Bez výčitek

Velká očekávání, světový autor, ostrá akce a tvrdý náraz s realitou. Film režíroval italský mistr akce a napětí Stefano Sollima, který s Taylorem Sheridanem natočil temnou krimi Sicario 2: Soldado. Mimo to režíroval úspěšnou italskou gangsterku Suburra (2015) nebo mafiánskou ságu Gomora (2014-2016). Naposledy natočil trochu zapomenutou, ale velmi stylovou pašeráckou drogovou sérii Nula nula nula (2020) o světovém obchodu s kokainem. Poměrně vytížený žánrový tvůrce se zdál ideálním kandidátem pro drsný příběh o pomstě a vykoupení amerického agenta, který se vydává na cestu odplaty plnou ruských agentů, nájemných zabijáků a tajných světových konspirací. Opak je však pravdou.

Sheridan jako scenárista drsných, ale kvalitních titulů, Sollima jako režisér atmosférických a krutě stylových kriminálek v kombinaci s akční detektivkou Toma Clancyho, to vše se zdálo jako ideální předpoklad pro vznik filmového hitu. Clancymu se podařilo to, za čím se žene celý Hollywood. Uměle vytvořené, přesto provázané univerzum, kde vedle sebe žijí a existují hrdinové různých knih v jednom světě. Hlavní hrdina John Kelly / Clark se objevil už ve filmech Jasné nebezpečí (1994) nebo Nejhorší obavy (2002).

Jodie Turner-Smith jako Karen Greer... Z admirála Jamese Greera, který v knihách šéfoval napřed námořní pěchotě, pak CIA, se ve filmu vyloupla žena, kolegyně Kellyho (oba na snímku)

Scénář obíhal hollywoodská studia už od 90. let a neustále se přepisoval. Původní kniha vypráví o zrodu tajného agenta Clarka, který si to rozdá s drogovými gangstery na pozadí studené války a napjatých vztahů mezi Sověty a Američany po válce ve Vietnamu. Aktuální film byl aktualizován do současnosti a zakládá děj na konfliktu mezi americkou a ruskou rozvědkou. Taylor Sheridan přepisoval již několik let se rodící scénář, na kterém dělal také Will Staples - mimo jiné scenárista videoherní série Call of Duty, což mnohé vysvětluje. Podobnost filmu Bez výčitek s videohrou je více než náhodná. Sám režisér Sollima se nechal slyšet, že by rád převedl Call of Duty na stříbrné plátno. Škoda, že samotný film není zrovna založený na akčních sekvencích - když už je scénář plný nelogičností a režie nenápaditá, tak bych alespoň vsadil na bojovou choreografii a kaskadérské akce. Nicméně ani to diváky nečeká. Akční scény jsou směsí mdlých pokusů o realisticky působící přestřelky a souboje, které působí rutinně, bez špetky nápadu a často ani nejsou vidět díky kouřové cloně nebo příliš tmavým scénám. Nudné dialogové scény o mezinárodním spiknutí a absence energicky svižného střihu tvoří dohromady velmi pomalu a strnule ubíhající dílo. Přesto ale musím vyzvednout několik akčních scén, které ve směsi nudy působí originálně - dialog v hořícím autě, podvodní scéna nebo točící se baterka.

Svět plný korupce, mezinárodního spiknutí a tajných služeb

Hlavní role Johna Kellyho se zhostil Michael B. Jordan. Elitní příslušník Navy SEAL je vtažen do rozsáhlé korupční sítě, zasahující od nejvyšších pater americké politiky, přes armádu až po ruskou kontrarozvědku. Díky zpackané misi v Afghanistánu se Kelly dostává do hledáčku ruských zabijáků. Ti mu zabijí manželku a Kelly se vydává na cestu pomsty. Jeho odplata je lemována světovou konspirací, která hrozí vyvolat třetí světovou válku a rozpoutává se nová studená válka. Kelly se dostává do temných koutů tajných služeb a odhaluje prohnilé podsvětí světových vůdců. Celý snímek působí jako úsměvný špionážní film, který odhaluje ohromné spiknutí - problém je, že se tomu nedá věřit. Podvratné konspirace jsou snadno předvídatelné, ale přesto se snaží být chytřejší než jsou. Problémem je předvídatelnost a stereotypnost - už od první čtvrthodiny je bystřejšímu divákovi jasné, jak film skončí a kdo je hlavní záporák. Snaha o to si hrát na sofistikovaný thriller ústí pouze do překombinovaného děje, který je plný snadno zaměnitelných postav a zbytečné spirály vedlejších příběhů.

Jamie Bell hraje další známou postavu Clancyho knih, agenta CIA Roberta Rittera

Michael B. Jordan hraje akčního hrdinu velmi přesvědčivě a jeho smutek i nekompromisní drsňáctví je největším tahákem filmu. Škoda, že nudná a rutinní režie nedává lépe vyniknout jeho hereckému charismatu. Jordan má na to ztvárnit složitou postavu, která má dvojznačný charakter. Roli akčního hrdiny s osobním dramatem by Jordan zvládnul na výbornou. Samotná Clancyho postava dramatický potenciál v knize jednoznačně má - jenže filmaři nebyli schopní vytěžit a reflektovat podstatu Johna Kellyho. Na plátno byl převeden prvoplánový naštvaný voják bažící po pomstě. Kelly má v sobě ale mnohem víc, než nám film dokáže ukázat. Psychologie postav nemůže být více rozvíjena, jelikož je samotný příběh zatížený neustálými odbočkami a divák se na postavy pořádně nenapojí. Dějové linie se různě prolínají bez většího smyslu - jsou založené na tom, jak Kelly pátrá po vrazích své milé a jaksi bokem odhaluje světové spiknutí.

Směs banálních odhalení a prvoplánových lží

Banální kolotoč tajných odhalení a konspiračních podvodů je tvořen ze zdánlivě nesouvisejících a špatně provázaných situací, které nedrží systematicky pospolu. Během své odplaty je John Kelly vržen do vězení. Poté sám na vlastní pěst pátrá po ruských vrazích, vyzpovídá tajemné šéfy nadnárodních korporací a nakonec jede s vojenskou jednotkou infiltrovat moskevskou rozvědku. Bývalý Sovětský svaz je tu vykreslen jako národ šílených zabijáků, kteří si uzurpují celý svět a nikomu se tu nedá věřit. Tvůrci se ale nebojí ani Ameriky, která také vypadá jako národ lhářů a korupčníků. Filmový svět celkově působí jako místo, kde nikdo nemůže věřit ani vlastnímu dítěti. Vlády vyvolávají umělé konflikty se svými sousedy, agenti mění jména dle libosti a všechno je jedna velká konspirace.

Film se snaží být poctivým akčně-špionážním thrillerem v áčkovém ražení, ale svůj béčkový původ vizuálním zpracováním nezapře. Mdlý a nekonzistentní děj, překombinovanost mezinárodního spiknutí a konspirací, prvoplánová a nepříliš dobře představená hlavní postava a průměrné zpracování akčních scén dělá z očekávaného áčkového hitu průměrnou žánrovku vhodnou pro páteční večer na Amazonu.