Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Fanouškovský fenomén jménem Liga spravedlnosti, režisérský střih, velká očekávání a proč Snyder končí u Warnerů. TV reflexe Viktora Horáka

18.06.2021
Fanouškovský fenomén jménem Liga spravedlnosti, režisérský střih, velká očekávání a proč Snyder končí u Warnerů. TV reflexe Viktora Horáka

Foto: HBO (stejně jako ostatní snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)

Popisek: Liga spravedlnosti Zacka Snydera - všechny hlavní postavy, Flash, Superman, Batman, Wonder Woman, Aquaman... Prostě kultovní postavy DC univerza

Pokračování ze čtvrtka 17. června… V roce 2017 měl premiéru rozporuplně přijatý superhrdinský velkofilm Liga spravedlnosti. Pod režií snímku jsou podepsáni Zack Snyder a Joss Whedon. Snyder kvůli úmrtí dcery film nedokončil a následovaly přetáčky řízené Whedonem. Snyder se následně od filmu distancoval a fanouškovská obec začala volat po legendárním ´Snyder’s cutu´. Producenti Warner Bros. po několika letech, kdy na manažerské stoly chodily petice a prosby o přetočení, se rozhodli dát Snyderovi druhou šanci.

Následovaly menší přetáčky, rozsáhlá tvorba speciálních efektů a týdny ve střižně. Vznikly nové pasáže, do filmu byly vloženy nepoužité scény a radikálně se změnila hudební složka. Vlastně vznikl skoro nový film, který je k vidění na HBO GO. Speciálního režisérského sestřihu se fanoušci opět dočkali, a výsledek? Splnil očekávání, ale že by se jednalo o revoluční dílo? To ani náhodou.

 

 

Co je režisérský střih

Jak praví Wikipedie, český ekvivalent anglického označení editing (doslova editace) ne úplně jasně vystihuje význam práce filmového střihače. V očích mnoha laiků je střihač dokonce nekvalifikovaným pracovníkem, ´který slepuje jednotlivé filmové pásy´. Co do významu editora (střihače) je však opak pravdou. V mnoha anglosaských produkcích má pozice střihače význam téměř srovnatelný s pozicí režiséra filmu. V praxi je to totiž právě střihač, kdo filmovému dílu dává konečnou podobu.

V situacích, kdy se při konečné editaci (střihu) rozchází názor režiséra a editora (respektive producentů), dochází ke vzniku oficiální verze filmu a teprve dodatečně je zhotovena i (většinou obsáhlejší) samostatná režisérská verze filmu. A to je onen zmíněný režisérský střih, čili Director´s Cut. Ten většinou nebývá určena pro běžnou distribuci. Někdy se tak ale stané, obzvláště u kultovních režisérů. Tak například film Ridleye Scotta Království nebeské (na snímku) má ve verzi pro kina 144 minut, jeho režisérský střih pak 192 minut, kde se vysvětlí mnohé, co vám při prvním sledování vrtalo hlavou. Ortodoxní filmoví fanoučci obvykle dávají přednost režisérské verzi a hodina navíc při sledování filmu jim nejenže nevadí, ba přímo naopak.

 

Čtyřhodinový filmový epos

Liga spravedlnosti Zacka Snydera je téměř čtyřhodinový filmový epos. Film si můžete pustit na HBO v barevné variantě ve formátu 4:3 nebo ve speciálním černobílém provedení. Jedná se o epicky spektakulárně pojatý superhrdinský epos, který je plný klasických Snyderových značek. Nechybí časté zpomalovačky, efektní bojové sekvence a megalomansky úchvatné efekty. Hrdinský velkofilm v sobě kloubí klasické klišé komiksových filmů, kde parta lidí se superschopnostmi bojuje proti mimozemskému nepříteli o záchranu celého světa. Zároveň tu ale najdeme mnoho symbolických motivů, které vychází z mytologie a vrací se do různých historických období lidstva. Je tu hned několik prvků z antického Řecka a Říma, ale také prvky norské a vikingské mytologie. Toto propojení superhrdinů s reálnou historií lidstva mě přijde poměrně zajímavé a originální. Ovšem někdy tyto scény působí příliš šroubovaně a rozmělňují rytmus filmu.

 

Liga spravedlnosti Zacka Snydera: Batmana si zahrál Ben Affleck, Wonder Woman Gal Gadot, Flashe Ezra Miller a Cyborga Ray Fisher

Plány na DC filmový vesmír míří do koše?

Celý snímek působí jako pokus o velkolepý komiksový film, který se, podobně jako Snyderův předchozí Batman vs. Superman (2016), snaží o jakousi temnou ´dospělou´ variantu superhrdinských velkofilmů. Opak je ale pravdou. Neustálým deštěm, hlubokomyslnými dialogy, které působí nepatřičně až naivně a spoustou epických digitálních efektů se temné filmy nedělají. Zack se ovšem nepoučil a jeho vlastní sestřih nepřináší nic o moc lepšího. Určitě se jedná o zajímavou variantu na jeden a tentýž film, ale nic závratně nového nepřináší. Ani se pořádně nedá srovnávat s původním filmem - nicméně přináší další vizi filmu ke srovnání. Samostatně funguje pouze jako poutač na novou streamovací platformu HBO Max.

Samotné studio Warner Bros. se potřebovalo zbavit dotěrných fanoušků, kteří si kupovali reklamní plochy a ve velkém psali petice pro přetočení filmu. Studio vzalo Snydera na milost a dovolilo mu dotočit a přestříhat film tak, aby diváci a fanoušci byli potěšení. Tímto filmem ale Snyder nejspíš u Warnerů končí a plány na DC filmový vesmír poputují pomalu do koše. Director’s cut Ligy spravedlnosti vznikl jenom díky fanouškům, kteří zaslepeně věří Snyderovi a naivně si myslí, že dokáže plány svého ´snyderverza´ vzkřísit k životu. U Warnerů to ale rozhodně nebude.

 

Režisér Zack Snyder a Ben Affleck jako Batman při natáčení Ligy spravedlnosti

Nevypočítatelná kariéra vizionářského tvůrce

Když se zamyslíme nad kariérou a filmografií vizionářského režiséra, tak rychle poznáme jeho rychlou a poněkud sestupnou tendenci. Snyder debutoval svěžím zombie hororem Úsvit mrtvých, který sklidil nevídaný úspěch. Remake klasického hororu George A. Romera napsal James Gunn, který stojí za komiksovou sérií Strážců galaxie. Nicméně debut na sebe přilákal pozornost především originálními lekačkami, novým pohledem na zombie žánr, atmosférou plnou napětí a intimního napojení na hlavní postavy. Nic z těchto ingrediencí se už v Armádě mrtvých neopakuje. Postavy jsou ploché, strnulé a šablonovité. Atmosféra a napětí se vytratily někam mezi epické krvavé bitvy a nesouvislou hudební dramaturgii, která je nasazena do akčních sekvencí trochu na efekt. V neposlední řadě jsem alespoň čekal osobitý pohled na samostatný žánr - což se zčásti stalo. Pokus o spojení lupičských filmů se zombie rutinou zní sympaticky. Historie a koncept nemrtvých přichází s poměrně originálně připraveným světem. Výsledek je ovšem velké zklamání. Pokus dobrý, ale provedení průměrné, efektně nablýskané a kromě líbivého vizuálu film nic nového nenabízí.

Unikátní vizuální styl Thermopyl a redefinování filmových komiksáren ve Strážcích

Přitom Snyder měl dobře našlápnuto a natočil řadu divácky i kriticky ceněných filmů. Velký úspěch zaznamenal s historickou akční řežbou 300: Bitva u Thermopyl (2006). Z filmu se stal kult a unikátní vizuální styl snímku ukázal budoucnost digitálních efektů. V roce 2009 spatřil světlo světa film Strážci - Watchmen. Premiéra filmu se stala celosvětovou událostí a redefinovala přístup ke komiksovým a superhrdinským filmům. Snyderovi se podařilo natočit temný, vážný a dospělý film o superhrdinech. Dodnes je to milník mezi superhrdinskými filmy - nemluvě o tom, že komiks Alana Moorea byl považován za nezfilmovatelný. Zack Snyder zde prokázal své vizionářské schopnosti a natočil silný snímek, kterému není skoro co vytknout.

 

Film Strážci - Watchmen je jedním z příkladů, kdy Zack Snyder trefil rovnou do černého

Kvalita jde dolů, dokud se neobjeví Nolan

Další jeho filmy jsou čím dál kolísavější kvality. Pohodová rodinná fantasy podívaná Legenda o sovích strážcích (2010) sice nebyla nic objevného, ale tento typ filmů pohladí diváky po duši.  Jako film pro rodiny s dětmi fungoval skvěle. Následně se do kin přiřítila ujetě rozmáchlá a nesourodá fantasy s prvky bojové sci-fi Sucker Punch (2011) o dívce na rozmezí dvou světů. Příběhově nezvládnutý a žánrově překombinovaný film plný digitálního balastu měl nakročeno stát se letním hitem. Ale díky přemrštěným efektům, nesrozumitelnému ději a nesympatickým postavám šlo pouze o vizuální kýč s klišoidním příběhem. Následně Snyder opět vyrovnal své kladné body překvapivě realistickým a pozitivně hodnoceným blockbusterem Muž z oceli (2013). Svůj podíl na tom bude mít i dvojice stojící za scénářem - hollywoodský scenáristický veterán David S. Goyer a fenomenální Christopher Nolan, jenž klasicky na co sáhne, změní ve zlato. Snyder tu polidšťuje nedotknutelného Supermana a přibližuje ho obyčejnému divákovi. Vkládá do superhrdinského filmu motiv amerického snu. Opět se mu tu podařilo reflektovat nový a sympatický pohled na superhrdinský žánr. Jenom kvůli tomu, aby opět zatloukl hřebíček své práci v podobě odstrašujícího filmu Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti. Opět tu chtěl zprostředkovat jiný pohled na komiksové filmy - pohled krutý, temný a drsný. Ovšem k tomu, aby udělal takový dojem, je potřeba něco víc než jenom slowmotiony na nekonečně dlouho chodící postavy, noční scenérie rozbořeného města a neustálý déšť.

Ruská ruleta jménem Zack Snyder

Jedno se ovšem Zacku Snyderovi upřít nedá - a to je odvaha a snaha přijít s něčím novým. Bohužel i v tomto smyslu se tvůrce často opakuje a místy vykrádá sám sebe. Časté a krvavé bitky, akční scény plné slowmotionů a zpomalovaček utváří Snyderův osobitý vizuální režijní styl. Na těchto motivech si režisér zakládá své osobní ´trademarky´, ochranné známky, které jasně dokládají, kdo daný film natočil. Zack Snyder to vše potvrzuje na svých posledních dvou filmech a nijak se za to nestydí. Své fanouškovské základny si je dobře vědom. A svých kritiků též. To samé berou na vědomí studia a produkce, které Zackovi dávají až příliš volnou ruku. Měli by ho naopak držet nohama na zemi, čímž z něho dostanou tu nejlepší esenci diváckého a kvalitního filmu, kterou Zack Snyder bezesporu má. Jenom je neuvěřitelně nekonzistentní a dá se přirovnat k ruské ruletě.

 

Vložil: Viktor Horák

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace