Buď ho milujete, nebo nenávidíte. Armáda mrtvých, vizionář Snyder, jeho megalomanské superhrdinské filmy a akčně-hororové zombie krváky. TV reflexe Viktora Horáka
17.06.2021
Foto: Netflix (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Zack Snyder při natáčení snímku Armáda mrtvých
V pátek 21. května měla na Netflixu premiéra zombie-lupičská řežba Armáda mrtvých režiséra Zacka Snydera. Tento akční horor byl očekávaným jarním blockbusterem, od kterého diváci i kritici očekávali mnohé. Především se mělo jednat o velkolepý návrat úspěšného, ale poslední dobou čím dál nevypočítatelnějšího hitmakera Zacka Snydera. Tvůrce, který radikálně rozděluje diváky na své odpůrce a zatvrzelé fanoušky... A protože téma je výživné, dovolili jsme si ho rozdělit do dvou částí. Tudíž na Zacka Snydera a jeho režisérský střih Ligy spravedlnosti se podíváme zítra.
Už během úvodních titulků Armády mrtvých bylo jasné, že se jedná o srdeční projekt úspěšného filmaře. Pro Snydera tolik typické efektové zpomalovačky, křiklavě růžové titulky a úvodní písnička Viva Las Vegas, která podtrhuje přerod obyvatel i návštěvníků ikonického casinového města Las Vegas v nemrtvé, slibovala velkolepý zážitek. Jestli film splnil možná až přemrštěná očekávání, je na samotných divácích. Jedno je ale jisté - Snyder utržený ze řetězu je schopný natočit stylovou a efektní podívanou. Ale jak dlouho bude mít takovou svobodu? To je otázka… Rozporuplné názory a negativní kritiky jeho filmů z posledních let jsou velmi nevyvážené. Buď Snydera milujete, nebo nenávidíte.

Las Vegas, zombíci a hektolitry falešné krve... Co víc si může fanoušek akčních hororů přát?
Rok 2021 měl být pro Zacka Snydera rokem velkolepého návratu mezi filmovou elitu. Opravdu to tak ovšem bylo? To nelze tak jednoznačně říct, jelikož Snyder přišel s dvěma očekávanými hity - nejdřív s režisérským sestřihem Ligy spravedlnosti a o dva měsíce později měla premiéru Armáda mrtvých. Oba filmy se dočkaly velkého diváckého úspěchu především díky rozmáchlé reklamní kampani a jakéhosi až uměle vytvořeného diváckého očekávání. O to více je paradoxní, že Snyder jeden film natočil pro HBO Max a druhý pro konkurenčního giganta Netflix.
Vlažné přijetí Armády mrtvých
Nový netflixovský megahit se očekávatelně zařadil mezi nejsledovanější pořady streamovacího giganta. Není se čemu divit - propagace filmu vyvolala velká očekávání a mezi filmovými fanoušky tvůrci vzbudili velký zájem o novinku. Film ještě před premiérou šel v Americe do kin a světově se jednalo o mimořádnou filmovou událost. Po nedávném režisérském sestřihu Ligy spravedlnosti do této zombie řežby vkládali diváci velká očekávání a snad i kritici doufali v epický návrat hitmakera Snydera. Jak to tak ale bývá, velká očekávání se setkala s poměrně vlažným přijetím. Není se čemu divit. Armáda mrtvých není žádným revolučním filmem, který by redefinoval zombie žánr nebo přišel s neokoukanými postavami. Přesto si fanoušci žánru přijdou na své - užijí si brutální akční řežbu, dostanou proudy krve a poměrně zajímavě pojaté samostatné zombie, kteří jsou zasazeni do ojedinělé variace na lupičský film.

Zdánlivě jednoduchá loupež, která spočívá ve vniknutí do trezoru kasina v uzavřené zombie zóně v Las Vegas, den před jejím zničením - US Army plánuje zničit zombíky atomovkou, se značně zkomplikuje
Mrtvé pixely a diskuze kolem kamery
Snímek si zaslouží pozornost především díky svému audiovizuálnímu zpracování, které je neotřelé a originální, ale přesto budí rozpaky a diskuze. To se ale u tohoto režiséra dalo očekávat. Vždyť celá jeho kariéra je postavena právě na působivém vizuálním stylu, který leckdy dokáže odpustit béčkově průměrný scénář. Přesto ale právě kamerové zpracování filmu budí velké diskuze - převažují spíše záporné a negativní komentáře. Ale nakonec je na osobním vkusu diváka, jestli se na vizuální zpracování naladí, nebo ne. Dle mne je právě vizuální stránka to nejsilnější, co může film nabídnout. Poměrně zajímavě volené anamorfické objektivy s malou hloubkou ostrosti vytváří osobitý obraz. Obraz je velmi měkký, svým způsobem ´špinavý´ a mnohdy nedoostřený a rozmazaný. Hlavním technickým problémem jsou mrtvé pixely, které vytrhují diváka z pozornosti a působí jako chyba. Snyder ovšem oponuje, že se jedná o umělecký záměr.
Typicky ´snyderovský´ film
Film nese jasné trademarky Zacka Snydera - včetně stylových křiklavě růžových titulků, které doprovází množství tradičních zpomalovaček, patřičně brutální a krvavé bitky a epicky efektní akční scény, plné digitálních efektů. Vše podtrhnuto písničkou Viva Las Vegas, která se skvěle hodí ke krvavé řežbě, kde poslední přeživší bojují na život a na smrt s nemrtvými prostitutkami a krupiéry mezi hracími automaty v luxusních kasinech. Dojde na zombie Elvise Presleyho i na zombie prostitutky, které se s chutí sápou po utíkajících zákaznících. Krvavé scény z prostředí nablýskaných interiérů honosných barů, hotelů a heren jsou hlavní devízou, kterou film nabízí. Unikátně originální spojení zombie žánru s lupičským filmem, který je zasazen do prostředí všeříkajícího Las Vegas, je hlavním lákadlem, na které slyší každý fanoušek žánru.

Americká komička Tig Notaro v roli hláškující pilotky vrtulníku Marianne Peters exceluje
Nápad skvělý, ale…
Škoda, že se nepodařilo slibného motivu využít v plné šíři. Potenciální záruka úspěchu tu určitě byla velká. Příběh o bandě žoldáků, kteří jdou do zombie apokalypsou zdevastovaného Las Vegas pro miliony dolarů do trezoru jednoho z kasin, je sám o sobě atraktivní a slibuje divácký hit. Když si k tomu ale připočteme jméno režiséra Zacka Snydera, tak budeme vždycky na pochybách. Jeho jméno může být stejně tak zárukou úspěchu, jako varováním do budoucna. Bohužel jeho filmy z poslední doby ukazují spíš to druhé.
Samotný film uchvátí především dobře propracovanými akčními pasážemi, stylovým soundtrackem, který kombinuje staré americké pecky s nejnovějšími rapovými skladbami, ale i s operou Richarda Wagnera. Právě poslední zmiňovaný opus německého skladatele ale působí pouze jako efektové zpracování - nasazení jeho ikonické operní árie během krvavého boje žoldáků s nemrtvými u trezoru je až na hraně ironie.

Král lasvegaských zombíků je velmi rozezlen, přišel o svou královnu a chce ji zpátky
Nový pohled na zombie?
Zajímavý je samotný pohled na zombie komunitu. Nemrtví jsou představeni jako spolupracující a komunikující společnost, která má vlastní hierarchii a společenská pravidla. Je několik druhů nemrtvých, kteří se liší v rychlosti, zabijáckých schopnostech a především v inteligenci. Jsou tu klasicky pomalé a bezmozkové zombie, ale i inteligentní a rychlí nemrtví. Někteří mezi sebou komunikují, vyjednávají s lidskými protějšky a dojde i na nemrtvou romantiku. Problémem je, že místy některé scény působí komicky až sebeparodicky. Co si má divák myslet o lásce dvou zombíků? Na tuto zombie romanci buď přistoupíte, nebo se jí vysmějete. Za zmínku také stojí ojedinělý pokus o zombie tygra, který se prochází po pustých ulicích Las Vegas. Tygr je svým způsobem krásný i odpudivý zároveň, ale jde z něho jasná síla a pocit úcty i nebezpečí. To samé se dá říct o hlavním veliteli nemrtvých, který baží po lidské krvi, ale zároveň nezabíjí zbytečně. Vládne své armádě a uzavřenost Las Vegas pomáhá nemrtvým ještě lépe prohloubit zákony jejich vlastní společnosti. Vypadá to na první pohled, že mrtví jsou ve Vegas drženi jako ve vězení, ale po čase si divák uvědomí, že to je jejich království.

Dave Bautista jako vůdce loupežné výpravy Scott Ward se svou dcerou
Casting? Tak napůl
Samozřejmě se ale nevyhneme celé škále nelogičností, které nemají žádné smysluplné opodstatnění. Například rozporuplný konec je snad jenom pro efekt, aby mohla být natočena regulérní dvojka. Družina žoldáků, kteří se vydávají vstříc nemrtvému městu za účelem vyloupit trezor, se skládá z neokoukaného, ale dost nesympatického a nezapamatovatelného hereckého castingu. Všemu vévodí již proslulý herec a wrestler Dave Bautista, na kterém je film postaven. Což vypovídá mnohé o hereckém obsazení. Bautista je v roli akčního zabijáka nemrtvých jako ve svém živlu, ale jakmile přijde na scénu rodičovská rozepře a příběhová linie s jeho dcerou, tak jeho herecké charisma ochabuje. Bautista by měl zůstat u Strážců galaxie a podobných komiksovek, ale do více hereckých filmů by lézt neměl. Scéna, kdy se ohlížíme do minulosti a vidíme smrt jeho manželky, působí vyloženě pateticky a Bautista předvádí pokus o vážné dramatické herectví, které ale padá spíš do křeče. Nicméně všechnu pozornost si pro sebe krade fenomenální komička Tig Notaro. Jako nahláškovaná drsňačka a pilotka vrtulníku ztvárňuje vděčnou figuru, kterou ocení snad každý. Poměrně příjemnou postavou byl také německý odborník na zámky a otevírač trezorů, kterého ztvárnil Matthias Schweighöfer. Mimo jiné také režisér prequelu, který se natáčel na Barrandově pod názvem Armáda zlodějů. A zbytek hereckého obsazení doplnili nepříliš známí herci, jako Ella Purnell, Omari Hardwick nebo Theo Rossi.

Vložil: Viktor Horák