Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Česká stylová fantasy pohádka se v našich kinech jen tak nevidí. Opravdu ale potřebuje Princezna zakletá v čase dvojku? TV reflexe Viktora Horáka

14.06.2021
Česká stylová fantasy pohádka se v našich kinech jen tak nevidí. Opravdu ale potřebuje Princezna zakletá v čase dvojku? TV reflexe Viktora Horáka

Foto: Netflix (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: V české tvorbě netradičně pojatá pohádka Princezna zakletá v čase evokuje zahraniční akční fantasy, jen v poněkud skromnějším vydání

Pokus o českou fantasy, konkurující západním filmům? Nebo poměrně zdařilá a osobitá pohádka, která nese typické rysy českých pohádek s originalitou stylových fantasy? Je to oboje dohromady a ještě něco navíc. Opravdu dlouho jsme neviděli takto svěží, osobitý a svým způsobem inovativní český film, rozkročený mezi západním fantasy dobrodružným filmem a klasickou českou pohádkou. Film Princezna zakletá v čase měl nedávno premiéru na Netflixu.

V první řadě musím zmínit, že se jedná o originální snímek, který kombinuje zahraniční fantasy filmy s českou pohádkou. Působí svěžím dojmem a je plný mladistvé invence a odvážných nápadů, které se v české kinematografii objevují čím dál méně. Je vidět, že film točili mladí a kreativní lidé. Režisér Petr Kubík má za sebou dva nepříliš známé filmy - nezávislou road movie Montenegro nebo eroticko-historické béčko Poslední legie z produkce Lloyda L. Simandla. Tato proslulá produkce natáčí v Čechách céčkové filmy pro americký videotrh. Scénář s režisérem napsal producent filmu Viktor Krištof a Lukáš Daniel Pařík pro film složil hudbu. Hlavní roli ztvárnila začínající slovenská herečka Natalia Germani jako titulní princezna se zálibou ve střelbě lukem. Zdatně jí sekunduje začínající alchymistka Amálie (Eliška Křenková) a princ Jan (Marek Lambora) ze sousedního království.

 

Princezna zakletá v čase

Princeznu neodsuzuje scénář k pasivitě, do boje s osudem se pouští s princem Janem (Marek Lambora) i princezna Ellena (Natalia Germani) a začínající alchymistka Amélie (Eliška Křenková)

Film se točí kolem děsivého prokletí, které nutí princeznu neustále dokola opakovat jeden a ten samý narozeninový den. Princezna Ellen se vzbudí ráno v den svých dvacátých narozenin a do večera se musí zamilovat, aby porazila zlou čarodějnici Murien. Jinak večer přijde apokalypsa, která zničí celé království. V časové smyčce jí jsou největší oporou její kamarádka, která se učí alchymii a magii, a princ ze sousedního království, který je do ní hluboce zamilovaný. Všichni musí sebrat veškerou svoji odvahu a důvtip, aby prolomili osudnou kletbu.

Multižánrové pohádce dominuje akční princezna

Snímek využívá princip časové smyčky, podobně jako to bylo užito v kultovní klasice Na hromnice o den více, vojenském sci-fi thrilleru Na hraně zítřka s Tomem Cruisem nebo v nedávné vztahové dramedy Palm Springs. Díky repetetivnímu opakování jednoho dne se Ellen učí a připravuje v různých disciplínách k tomu, aby na konci dne svedla vítězný boj o záchranu země. Učí se vlastními chybami, které v boji udělá – posiluje své přednosti, vymezuje se vůči nástrahám a zlepšuje vlastní taktiku. Snaží se neustále zdokonalovat, učit se a vyvarovat předešlých chyb. Zároveň si opakující dny snaží užít a vychutnat se vším všudy. Objevuje vlastní klady i zápory, ale také poznává lepší a horší stránky lidí ve svém okolí. A v neposlední řadě se vše točí kolem toho, co je tolik typické pro pohádku – kolem čisté a zdravé lásky dvou mladých lidí. Hledání, vyznání a síla oné čisté lásky jsou hlavním motivem filmu. Především její hledání, uvěření a vyslovení, které jako vždy trochu tendenčně vše zachrání. To v pohádce nemůže chybět.

 

Princezna zakletá v čase

Podnikavá princezna nic neponechá náhodě. Sbírá zkušenosti z předchozího děje, vyhodnocuje je a hledá tu nejlepší cestu k cíli.

V českých luzích a hájích se přesto jedná o nevídaný počin. Mladým tvůrcům se podařilo natočit stylovou fantasy pohádkovou baladu, která staví především na časové smyčce a titulním triu zajímavých postav. Hlavní devízou filmu je časová smyčka a struktura, která českému diváku imituje zahraniční dobrodružné fantasy. Časové paradoxy, cestování a opakování je atraktivní a velmi módní téma, které se každou chvíli objevuje na stříbrném plátně. V českém filmu ho ale málokdo čeká. Dále se snaží uhranout diváka rádoby efektními bojovými choreografiemi, které upadají díky průměrným efektům a tendenčnímu zpracování.

 

Princezna zakletá v čase

Prince sice nečeká boj se sedmihlavým drakem, na nedostatek pohybu v bojových scénách si ale stěžovat rozhodně nemůže

Za zmínku stojí samotná multižánrovost snímku, jenž se každou chvíli mění a střídá vyprávěcí i žánrové polohy. Začátek se nese v duchu poklidné pohádkové balady, která začíná typicky hrozivou kletbou z minulosti, hlásící se o slovo. Princezna je prokletá a království hrozí zánik. Král volá o pomoc a vyhlašuje, že dá princeznu a království tomu, kdo jejich zemi zachrání. Flashbacky, vyprávějící o dávném prokletí, působí až hororově a příjemně narušují pohádkově konejšivou atmosféru. Následně se film mění v dobrodružně akční film, který ukazuje princeznu jako akční hrdinku. Zvyká si na časový paradox, trénuje a bere věci do vlastních rukou – nikdo ji nezachrání, musí se postarat sama o sebe. Historicko-pohádková woman power. Je to vzestup, zrození a přeměna lenivé a pohodlné krásky v nesnázích, která musí vzít svůj osud do vlastních rukou. Princ není záchrana, sama princezna se musí vzchopit a bojovat za svou zemi. Objevuje principy časové smyčky a zdokonaluje se v boji. Učí se z vlastních chyb a mění svůj charakter. Stává se z ní dominantní postava, která se rozhodne zachránit zemi a prolomit vlastní prokletí. Jako poslední proměna filmového žánru působí třetí třetina snímku, který se mění v týmovou bojovku. Princezna Ellen, princ Jan a suše hláškující alchymistka Amálie se pouští do boje s čarodějnicí Murien. Scény z hradu, když se blíží konec světa, který ohlašují zlověstně černé mraky a blesky nad horami, dobře podtrhují osudovou bitvu, která musí vzápětí přijít. Finále se promění v bojovou fantasy, která je založena na runovém kouzlení, boji s meči a lukostřelbou. Je to jakási přehlídka klasických pohádkovo-fantasy bojových utkání a tvůrci se v tom patřičně vyžívají. Na boji si dávají záležet, ale přesto je vidět, že rozpočet nebyl nafukovací. Celý film chytře přiznává snahu o projekt podle západních vzorů, ale se skromným rozpočtem – menší a komornější pojetí, absence komparsu a méně akce.

Časová smyčka, princezna bojovnice a opravdová láska

Za zmínku také stojí západní struktura bojových fantasy, která je v tomto filmu jasně patrná. Princezna se svými spolubojovníky neustále trénuje a zlepšuje se v boji. Zároveň řeší různé rébusy, hádanky a překážky. Dojde i na kouzla, alchymii a magii. Nejdou jasnou trasou do cíle, musí cestu hledat, rozluštit tajemství, která skrývají místo jejich cíle. Chytře tu podvracejí klasický pohádkový leitmotiv – princ jde zabít draka do sluje. Skupinka chce porazit čarodějnici a prolomit prokletí, jenže neví, kde se čarodějnice nachází. Nemají tušení, kam mají jít nebo jak s ní bojovat. V tom jim velkou měrou pomáhají časová smyčka a postava princezny, která si pamatuje již prožité dny. Tento motiv sebezdokonalování a válečné výpravy je svěže novým pohledem do pohádkového žánru.

 

Princezna zakletá v čase

Desetiletou Amelii si zahrála Terezie Holá

Jejich tah proti čarodějnici je konfrontován s klasickým syžetem české pohádky. Král dá princeznu a půl království nápadníkovi, který zachrání zemi před ničivou pohromou. Tvůrci tu ale převrací klasické klišé pohádek tím, že hlavní postavou se stane právě ona, princezna v nesnázích, která nese na bedrech tíhu kletby a musí zemi zachránit. Z Ellen se stává moderní hrdinka, ženská postava v roli udatné zachránkyně. Vede svoji družinu do boje, je mistryní lukostřelby a zároveň luští tajuplné hádanky v mystických skalách. Ukazuje to jakousi ženskou emancipaci, princezna není bezmocná žena, zavřená na hradě. Je to chrabrá a dominantní akční postava, která vede skupinu, a princ je její spolubojovník, nikoliv zachránce. Hlavní postava dokonale splňuje synonymum silné a samostatné ženské hrdinky, která v současnosti cloumá světovou kinematografií (Mladá nadějná žena, Země nomádů, apod.). Další potvrzení toho, že ženské postavy mohou jednoduše, účelně a nenásilně nahradit klasicky mužského hrdinu.

Film pro všechny, ale přesto svůj a ojedinělý

Film tak trochu vykrádá své lepší vzory ze zahraničí a snaží se působit světovým dojmem. Snímek je silný ve svém komorním pojetí a je jasné, že si tvůrci nemohli dovolit drahé lokace a velké scény. Efektivitu a epičnost se snažili prodat díky příhodné hudbě, filmové řeči, atraktivnímu prostředí a sympatickým postavám. Filmaři museli šetřit, a proto jsou popřeny komparsní scény s minimem davů, průměrné digitální efekty a nevýrazná scénografie. Výtvarná stránka filmu je ale poměrně silná. Záběry jsou plné krásného prostředí, nápaditého světla a samotné lokace navozují tu správnou pohádkovou atmosféru. Samotný příběh má své chyby, po chvilce se stává repetetivním, obsahuje několik nelogičností, ale snaží se být novátorský a ojedinělý, což se cení. Za pozornost také stojí svižný střih, díky kterému film rychle a bezproblémově odsýpá. Na atraktivnosti a k lukrativnímu tématu přispívá i volba lokací. Zasazení velké části příběhu do divočiny a mezi lesy, jeskyně a jezera je dobrou volbou. Časté zalesnění obrazu a scény, plné mlhy stoupající z vodní hladiny, temnota jeskynních vchodů, prostorné a travnaté louky a velkolepé scenérie s otevřenou krajinou jsou výbornými přísadami, které nesmějí chybět v žádné pohádce. Rozptylovacím prvkem jsou často se opakující dronové záběry na hrad Točník, které působí efektně, ale čeho je moc, toho je příliš.

 

Princezna zakletá v čase

Čarodějobijec (Vladimír Polák) se svým statečným doprovodem (Pius Okaba)

Nejedná se o nic převratného a nikdy neviděného, ale tvůrci příjemně osvěžují český trh něčím novým a zároveň klasickým. Film umně propojuje pohádkový motiv s dobrodružnou fantasy, kde máme vše, co od pohádky a fantasy očekáváme. Odvěký boj dobra proti zlu, osudovou hrozbu a princeznu prokletou už od narození. Král nabízí klasicky království a princeznu za záchranu země. Čarodějnice, magie a kouzla jsou vedle středověkých hradů a tradičních jarmarků důvěrnou stálicí české pohádky. Zároveň ale film nabízí rádoby efektní kouzelnické a akční bitvy, které ne vždy vychází, ale snaha a pokus se cení. Kladnými body a divácky atraktivním motivem je především ústřední časová smyčka a sympatické postavy.

 

Princezna zakletá v čase

Pohádkové prostředí tvůrci nalezli na zřícenině hradu Točník, někdejším honosném reprezentačním sídle, které nechal zbudovat koncem 14. století král Václav IV.

Princezna zakletá v čase kombinuje správně naditou porci napětí, magického tajemna a zároveň pohádkové osudovosti. Tvůrci si berou to nejlepší z českých pohádek a umně to aplikují do struktur západních fantasy, které staví na akci, napětí a časových smyčkách. Film velmi dobře zapadá do netflixovského portfolia, kde podobně žánrově rozkročených filmů je celá řada. Tento film je vhodný jak pro děti a rodiny, tak pro starší věkové kategorie. Je to univerzální film pro téměř kohokoliv a každý si najde to své – fantasy prostředí, zábavné postavy, odvěký boj dobra se zlem, zrod hrdinky, příběh lásky a vzdoru. Film pobaví, rychle uteče a pohladí po duši. Příběh je přímočarý, jednoduchý a odpočinkový. Scénář je poměrně předvídatelný, ale atmosféra filmu a sympatické postavy zaručují, že divák bez problému zkoukne celý film bez slabšího místa. A ještě k tomu odchází z kina s tím, že svět je v pořádku a dobro nevymřelo. Přestože film bez problému funguje pro větší masu lidí, drží si vlastní osobitou tvář a je těžko zaměnitelný, minimálně v tuzemských filmových vodách.

 

Viktor Horák

Vložil: Viktor Horák

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace