ČT chystá hned tři kriminální minisérie. S těžkotonážními jmény režisérů, Špaček, Strach a Bebjak. TV reflexe Viktora Horáka
24.05.2021
Foto: Česká televize (stejně jako snímky v článku)
Popisek: Stíny v mlze: Kriminalisty si v seriálu Radima Špačka zahráli Petra Špalková a Jiří Vyorálek
Komediální krimi Docent o profesoru kriminalistiky vystřídá temná sociální detektivka z Ostravska Stíny v mlze a zakončíme to kriminálkou z bouřlivých porevolučních let, příznačně nazvanou Devadesátky… Česká televize nám představuje hned tři nové detektivní série od zavedených tvůrců - a diváci se mají na co těšit. Představíme si trojici opravdu zajímavě vypadajících kriminálek. Každá je v něčem jiná a výjimečná. Jedna minisérie láká na komediální pojetí s akademicko-teoretickou linií v praxi denního vyšetřování vražd. Další je temná detektivka se sociálním backgroundem a společenskou sondou mezi policisty jako obyčejné lidi a kapkou revenge thrillerové cesty. Třetí bude gejzír porevoluční svobody, který bude ukazovat odpudivou krásu zašlých let, které si buď romantizujeme, nebo démonizujeme - nic uprostřed neexistuje.
Už jenom tvůrčí složení zvěstuje velké věci - režie detektivek se ujal Jiří Strach, Peter Bebjak a Radim Špaček. Všichni režiséři jsou velká jména na poli tuzemské filmové a televizní série a mají za sebou desítky kvalitních televizních detektivek. Pod scénářem se podepsali také již zavedení scenáristé kriminálních seriálů - bývalý policejní šéf Josef Mareš, scenáristický matador Zdeněk Zapletal nebo stoupající hvězda české scenáristiky Matěj Podzimek. Před kamerou se objeví Petra Špalková, Jiří Vyorálek, Ivan Trojan, Tereza Ramba, Ondřej Sokol nebo Martin Finger.
Profesor se omylem dostane mezi elitní policejní tým. Strachův Docent
Docent, krimi o vysokoškolském profesoru kriminalistiky aneb kdo umí, ten učí? Teoretik policejní práce se ocitá v reálné praxi ostřílených vyšetřovatelů z oddělení vražd
scénář: Josef Mareš, Jan Malinda // režie: Jiří Strach // kamera: Martin Šec // architekt: David Voborský // střih: Jan Mattlach // dramaturgie: Jaroslav Sedláček // vedoucí produkce: Ivana Jaroschy // výkonný producent: Karel Komárek // kreativní producentka: Jiřina Budíková // hrají: Ivan Trojan, Tereza Ramba, Ondřej Vetchý, Matěj Hádek, Marek Taclík a další
|
Komediálně laděná detektivka v režii Jiřího Stracha (Anděl Páně, Klec, Labyrint) si razí svojí vlastní cestu a nepřipomíná nic, co bychom od konzervativní České televize mohli čekat. Jistá podoba tu může být s aktuálním televizním hitem Boží mlýny - což také není klasická detektivka, ale komediálně až parodicky laděná série s kriminální zápletkou. Originální hlavní postava teoretika a učitele kriminalistiky nahrává k sérii komických a dalších pro českou detektivku netypických situací.
Jiří Strach a Ivan Trojan. Tenhle tým prostě dlouhodobě funguje... Jak uvidíme u ostatních režisérů, ti stavěli obsazení na méně známých jménech
Trojdílná minisérie se točí kolem ústřední postavy docenta Stehlíka, kterého hraje Ivan Trojan. Vedle něj uvidíme plejádu dalších známých hereckých jmen - mimo jiné Terezu Rambu, Ondřeje Vetchého, Matěje Hádka nebo Marka Taclíka.
Policejní profesor a teoretik se omylem dostane mezi elitní tým policejních vyšetřovatelů. Dostává se k vyšetřování vražd a jako učitel se řídí především teorií a knížkami - což vede k sérii komediálních situací a reflektuje policejní práci z nového úhlu pohledu. Profesorského a intelektuálně založeného vyšetřovatele Stehlíka doplňuje energická policistka a neřízená střela s tváří Terezy Ramby. Vypadá to, že se můžeme těšit na svěží komediální detektivku se sympatickou dvojicí hlavních hrdinů, kteří se přes všechny svoje rozdíly doplňují. Vzájemná herecká chemie mezi Trojanem a Rambou může slibovat komický, ale i velmi lidský příběh o propasti mezi jednou generací podobně smýšlejících lidí.
Místo Ani Geislerové je tentokráte po boku Trojana Tereza Ramba
Režisér Jiří Strach má letité zkušenosti s thrillery a detektivkami - natočil úspěšnou kriminální sérii Labyrint, atmosférickou detektivku Santiniho jazyk nebo mysteriózní krimithriller Ztracená brána. A proto se jeví jako ideální tvůrce, jehož režijní vize by mohla sérii dodat tu správnou formu. Vytvoří znovu úspěšnou temnou sérii jako Labyrint, nebo spíše realistickou krimi jako byl televizní film Klec?
Režisér se svými herci, kam tentokrát patří i Taclík, Vetchý a Hádek
Osobně bych spíše sázel, že se Docent bude nést v duchu nadnesené a místy komické detektivky, která se více než na zločiny a vyšetřování soustředí na mezilidské vztahy policistů. Především na základě konfrontace ostřílených detektivů s učitelem, který se řídí dle učebnicových pouček a nemá tušení o skutečné práci. Profesor Stehlík tak bude čelit kruté realitě a možná bych se ani nedivil, kdyby se dle vzorů komisaře Columba, detektiva Monka nebo ikonického Sherlocka Holmese prezentoval s podobně ´ujetou´ schopností dedukce díky akademickému vzdělání a teoretické zkušenosti.
Autorem scénáře je tvůrčí duo již protřelých scenáristů. Josef Mareš léta vyšetřoval vraždy a Jan Malinda je novinář specializující se na krimi kauzy. Oba jsou zodpovědní za úspěšné kriminální cykly Případy 1. oddělení nebo Kriminálka Anděl. S kriminálním žánrem mají všichni zkušenosti a s reálnými zločiny mají autoři ještě více blízkého. Dle jmen a tvorby těchto tvůrců by scénáře měli být poměrně realistické a bez stylizace, která by zaváděla divákův zájem mimo hlavní případy.
První klapka
„Celá myšlenka příběhu, který budou diváci – věřím dychtivě – sledovat, je velmi precizně zpracovaná i originální a její hodnotu podporuje to, že se autorům do scénářů podařilo zahrnout opravdu vytříbený a místy i velmi vtipný tón dialogů,“ vysvětluje kreativní producentka Jiřina Budíková, která zaštituje celý projekt (stojí za projekty jako jsou Boží mlýny, Hlava medúzy nebo již zmiňovaný Labyrint). Není náhodou, že se kreativně a producentsky podílí právě na této minisérii - určité styčné plochy s Božími mlýny zde jsou od začátku patrné z hlediska námětu. Producentka si s režisérem Labyrintu nejspíše dobře rozuměli a nyní přichází s trochu jiným, ale snad i podobně úspěšným projektem. Premiéry minisérie bychom se měli dočkat už tento podzim.
Temná Ostrava, její zločiny i její policisté. Špačkovy Stíny v mlze
Stíny v mlze: temná detektivka řeší vedle zločinů i sociální problémy. Pochmurnému ostravskému regionu nechybí pestrá zločinecká komunita, vhled do soukromého života policistů a motiv pomsty
scénář: Zdeněk Zapletal // režie: Radim Špaček // kamera: Martin Štěpánek // střih: Anna Johnson Ryndová, Olina Kaufmanová, Kateřina Krutská Vrbová // architekt: Jan Pjena Novotný // kostýmní výtvarnice: Eva Kotková // umělecká maskérka: Jan Bílková // hudba: Jakub Kudláč // dramaturgie: Kateřina Ondřejková, Martin Novosad // výkonná producentka: Jarmila Honznauerová // kreativní producentka: Kateřina Ondřejková // hrají: Petra Špalková, Jiří Vyorálek, Miroslav Hanuš, Jaroslav Plesl, Regina Rázlová, Andělka Tichá, Tomáš Mrvík, Petr Panzerberger, David Viktora a další
|
Dvanáctidílná epizodická detektivka Stíny v Mlze se odehrává v ostravském regionu a sleduje titulní dvojici vyšetřovatelů Magdu Malou (Petra Špalková) a Martina Černého (Jiří Vyorálek), kteří přes noc chytají ostravské kriminálníky a večer utápí smutek v prázdných a tichých bytech. Série diváky zavede mezi dětské sídlištní gangy, nelegální bojové zápasy, motorkářské gangy nebo do prostředí pašeráků, youtuberů a široké škály dalších roztodivných společenských komunit.
Stíny v mlze nás zavedou i mezi motorkáře... Sto dvacet dnů měl režisér Radim Špaček vyhrazených na natáčení nového detektivního seriálu České televize Stíny v mlze. Období, kdy práce na place kvůli koronaviru stála, využil k pilování scénáře
Vypadá to, že nás čeká klasičtěji pojatá kriminální série s epizodickou strukturou. Ale během celého děje se bude rozvíjet ústřední vztah mezi vyšetřovatelskou dvojicí, kteří řeší sociální a rodinné problémy v osobním životě. Motiv soukromého života policisty se bude promítat i do jeho policejní práce - což diváky lépe propojí s titulními postavami. Vedle toho se ukáže, že vyšetřovatelku pronásleduje propuštěný vězeň s jediným cílem - pomstít se za léta strávená za mřížemi. Čeká nás napínavé vyšetřování zločinů obohacené o sociální problémy odhalující osobní stránky vyšetřovatelů a nakonec i motiv pomsty, který by mohl zajímavě revenge thrillerově ozvláštnit klasicky podanou televizní detektivku.
Na režijní křeslo usedl režijní matador Radim Špaček (Pouta, Zlatý podraz, Svět pod hlavou) a scénář napsal Zdeňek Zapletal (Zločiny Velké prahy, Polda, Život a doba soudce A. K.). Oba tvůrci společně natočili kriticky i divácky kladně hodnocený seriál z prostředí soudnictví a justice Život a doba soudce A. K. a mají zkušenosti s televizními detektivkami. Radim Špaček režíroval několik dílů úspěšného (a nejen na české poměry vynikajícího) seriálu Svět pod hlavou, který získal Českého lva a řadí se mezi nejzajímavější televizní kriminálky poslední dekády. I ve svých celovečerních thrillerech Pouta a Místa se Špaček pouští na tenkou hranici a odchyluje se od české mainstreamové filmařiny. Pouta a Místa se vyznačují poměrně velkou mírou brutality a dost temnou poetikou. Jsou to drsné, osobité thrillery, které sází na dobře napsané a propracované charaktery a zakládají si na tajemné, ale atraktivní atmosféře plné dusivého nebezpečí a zlověstného, byť zdánlivě obyčejného světa kolem.
Radim Špaček na place. Jak Špaček řekl, jeho přístup k natáčení pro televizi se vyvinul od mladistvého odmítání až po současný racionální vztah. „Jako student FAMU jsem se televizi bránil a dodnes ji ani nemám doma, ale můj postoj k ní se proměnil, protože když jsem dokončil školu, jiná práce než v televizi nebyla,“ říká. Po prvních zkušenostech s moderováním a točením dokumentů s producentem Čestmírem Kopeckým ale zjistil, že ho toto médium baví. Točení seriálů – podílel se například na Letišti, Životu a době soudce A. K. nebo Světu pod hlavou – pak přišlo přirozeně v dalším sledu. Na práci na Stínech v mlze se mu líbí mimo jiné i to, že za kamerou stojí sám a má dohled nad celým dramaturgickým obloukem
To samé splňuje zmiňovaná série Svět pod hlavou, což je kriminální seriál z 80. let, který pracuje se motivem cestování v čase. Osamělý hrdina se ze současnosti dostane do tvrdého komunistického režimu a vedle tehdejšího systému se musí postavit i tehdejším kriminálníkům a vlastní minulosti a rodině. Díky Špačkovi si myslím, že je série v dobrých rukou - je to originální a vizionářský autor, který práci nebere jako rutinu, ale jako možnost sebevyjádření. Proto nečekám další zaměnitelnou detektivku, ale sociální kriminální thriller využívající ostravský region jako možnost výpovědi o zdejším kraji, lidech a společnosti.
Natáčení v Ostravě… Když byl malý, měli jeho prarodiče byt naproti koksovně Karolina – tam, co teď stojí velké obchodní centrum. Jako rodilý Ostravák má Radim Špaček ke slezské metropoli nostalgický vztah, a v chystané dvanáctidílné sérii Stíny v mlze ji hodlá řádně prodat. „Pamatuju si čas, kdy se v Ostravě těžilo uhlí a celé město bylo začouzené. V seriálu se objeví místa, po kterých jsem chodil jako kluk. Chci, aby si v něm zahrála radnice a další dominanty města, obsadíme také spoustu ostravských herců,“ řekl ve Vizitce
„Myslím si, že Česká televize by měla nabídnout něco navíc než jen napínavou podívanou. Chtěla jsem, aby Stíny přinesly zprávu o současné společnosti,” vyjádřila se kreativní producentka Kateřina Ondřejková, která je zodpovědná za televizní dvoudílný thriller Stockholmský syndrom, úspěšnou historickou minisérii Herec nebo kritiky vychvalovanou Učitelku. Ondřejková se potkala již s celou řadou temných krimithrillerů jako je právě až americky střižený Stockholmský syndrom o obchodu s bílým masem na území Čech. Nebo komorní thriller Occamova břitva, který reflektuje cestu krvavé pomsty s náhodným svědectvím zločinu.
Doba, kdy se mafiáni smáli policistům do obličeje. Bebjakovy Devadesátky
Devadesátky: bouřlivá doba plná kriminálníků, pochybných podnikatelů a divokých diskoték znovu přichází. V době kdy si zločinci mohli dovolit cokoliv, se dva osamělí detektivové postaví pražskému podsvětí. Musí dokázat, že v divokém porevolučním východě stále existuje zákon
scénář: Josef Mareš, Matěj Podzimek // režie: Peter Bebjak // dramaturgie: Tomáš Feřtek // kamera: Martin Žiaran // střih: Marek Královský // zvuk: Ivo Broum // hudba: Juraj Dobrakov // výkonný producent: Matěj Stehlík // kreativní producent: Michal Reitler // hrají: Ondřej Sokol, Martin Finger, Vasil Fridrich, Pavel Batěk a další
|
Poslední televizní projekt nás zavede do období divokých devadesátek, které skýtají nespočet lákavých možností k televiznímu zpracování. Zločiny a kriminalita se tu střetává s podnikatelským boomem, rozkvětem diskoték a opojné atmosféry svobodné a demokratické společnosti. Detektivní dvojice ve složení Ondřej Sokol a Martin Finger se pouští jako osamělí policisté do boje se zločinci. Všechny kriminální živly justicí opovrhují a policii se vysmívají. V devadesátých letech jako kdyby neexistovala policie - zločinci si dělali, co chtěli, nikomu se nezpovídali a policisté nebyli schopní ustanovit zákon v ulicích. Korupce a kriminalita prorostla i do nejvyšších policejních sfér. Atmosféra nově nabyté svobody si vybrala svou daň, jelikož policejnímu orgánu nikdo nevěřil a samotní policisté byli mnohdy na straně zločinců. Mezi celým tímto marasmem se pachtí dva odhodlaní detektivové, kteří ještě stále věří starým hodnotám a ztělesňují poslední opravdové zástupce zákona. Jsou rozhodnutí zjednat pořádek a vrátit policii opět důstojné jméno.
Seriál měl pracovní název Divoká devadesátá. Na snímku Martin Finger
Detektivové se pouští do nerovného souboje s mnohem silnějšími a šílenějšími nepřáteli, kteří se v euforii svobody a nových začátků neštítí vůbec ničeho. Potkáme tu roztodivné postavičky grázlů a gangsterů, kteří mají předobraz v reálných postavách porevolučních let. Budeme svědky nájemných vražd, podvodných privatizačních praktik nebo loupeží ve velkém stylu. Vše, co patří do 90. let, by se tu mělo objevit. Kriminálka bude jakýmsi nostalgickým otiskem kruté, těžké, ale atraktivní a zajímavé doby se všemi svými neduhy a strastmi. Nejedná se o pouhou detektivku zasazenou do časového období, ale o reflexi tehdejšího života a fungování celé společnosti s ohledem na kriminální činnost a podsvětí.
Šestidílná minisérie se točí kolem zásadních zločinů z první poloviny 90. let, které jsou inspirované skutečnými událostmi. Detektivové jsou na všechno sami uprostřed města, které bují zločinem a kriminalitou. Zločinci mají definitivně navrch a justice i policie je pouze pro smích. Tvůrci ukazují zkažený a chaotický svět devadesátých let, kdy kriminalita stoupala do závratných výšin a zločinci si mysleli, že zákony neexistují. Praha připomínala divoký východ.
Kriminalistu hraje i Ondřej Sokol a Vasil Fridrich
Minisérii natočil jeden z nejvytíženějších tuzemských filmařů - režisér Peter Bebjak (Čára, Trhlina, Herec), který má mnoho zkušeností s detektivním žánrem. Natočil úspěšné seriály Případy 1. oddělení, Mordparta, Specialisté nebo temnou thrillerovou minisérii Spravedlnost. Bebjak dostal za krimithriller Čára hlavní cenu za režii na Karlovarském filmovém festivalu v roce 2017. Film Čára připomíná svým vyprávěcím a audiovizuálním stylem moderní americké thrillery, ale díky své tematice o nelegálním pašování zboží a lidí přes ukrajinsko-slovenské hranice se od západní tvorby odklání. Samotný film v sobě kombinuje komorní autorský thriller, prvky sociálně-rodinné ságy a klasické gangsterky.
Slovenský režisér Peter Bebjak
Mimo jiné také natočil temnou thrillerovou sérii Spravedlnost, která se zabývá morální otázkou - jak se zachová otec, když jeho dítě spáchá ten nejstrašnější zločin? Peter Bebjak se vyprofiloval jako kvalitní žánrový filmař a na jeho práci se dá vždy spolehnout. Málokterý režisér je stejně úspěšný, aniž by jeho díla kvalitativně kolísala - Bebjak si stále drží svojí kvalitu a kvantita pouze stoupá. Ještě se do kin nedostalo jeho válečné drama o holocaustu Zpráva a už oznamuje dokončení kriminálního thrilleru Stínohra, kde se opět bude zabývat pomstou a vykoupením. Tento tvůrce je zárukou kvalitní a zároveň zábavné podívané, což se v česko-slovenských luzích opravdu říká málokdy.
Scénář k Devadesátkám napsal již zmiňovaný autor Josef Mareš (Případy 1. oddělení, připravovaný Docent) se scenáristou a producentem Matějem Podzimkem (Metanol, Dukla 61, 3Bobule). Mareš je zkušený scenárista kriminálek a Podzimek v poslední době stojí za celou řadou zajímavých filmových a televizních projektů. Nyní se do televize také chystá série Ochránce dle Podzimkova scénáře. Jedná se o drama s prvky krimi o školním ombudsmanovi, který vyšetřuje šikanu učitelky nebo vraždu vychovatelky.
Kriminalistický tým z Devadesátek
„Pepa za mnou přišel, že by si rád zkusil něco napsat. Vzpomněl jsem si, jak mi před lety v hospodě vyprávěl svoje profesní historky z devadesátých let. Žasl jsem tehdy nad perspektivou, jakou mi poodkryl. Zásadní, vtipné, absurdní i drsné. Byla to válka kutilů s mantáky zločinu. Na jedné straně policie zavalená do té doby nevídaným přísunem vražd, nemající metodu, čas ani prostředky takovému nástupu zločinnosti čelit. Museli si poradit, improvizovat. A na druhé straně lumpové chovající se zběsile jak postavy z Farga nebo od Tarantina... Netušil jsem, v jak obrovském tlaku tehdejší policie byla, jak nově nabytá svoboda pro všechny zaskočila policii. Minisérie Devadesátky zachycuje skutečné kauzy. Z doby, kdy se mafiáni smáli policistům do obličeje. Kdy mafiáni mohli všechno a policie jen to, co si vybojovala. Kdy policie chytala dech,“ doplnil na tiskové konferenci Michal Reitler, kreativní producent. Reitler má za sebou celou řadu úspěšných televizních projektů a dá se označit takřka za hitmakera českých seriálů. Kreativně a producentsky se podepsal pod minisériemi např. Božena, Dukla 61 nebo Metanol (kde pracoval se scenáristou Matějem Podzimkem), MOST! nebo Svět pod hlavou. Proto bychom se měli těšit na atraktivní Devadesátky ještě více.
Vložil: Viktor Horák