Kryštof Hádek mění běžky za letní pneumatiky a z Krkonoš se stěhuje na evropské silnice. TV glosář Ely Novákové

21.05.2021

Popisek: Kryštof Hádek jako Roman: Lehce testosteronová komedie o cestě, přátelství a ukradených pneumatikách, říkají o Grand Prix tvůrci. V hlavních rolích se objeví Kryštof Hádek, Robin Ferro a Štěpán Kozub, ve vedlejších pak třeba Miroslav Donutil, Tatiana Dyková, Anna Kameníková nebo Marek Daniel

FOTOGALERIE / VIDEO Letošní zima přála lyžařům i filmařům. V Krkonoších tak na přírodním sněhu po šesti letech příprav natáčel režisér Tomáš Hodan drama Poslední závod, legendární příběh Hanče a Vrbaty, kteří umrzli při závodu napříč krkonošskými hřebeny v roce 1913. V hlavní roli uvidíme Kryštofa Hádka. Ten pak, sotva se stihl z Krkonoš vrátit, začíná natáčet s režisérem Janem Prušinovským další film v koprodukci České televize, komediální road movie o třech outsiderech na cestě za snem o závodu formule 1 ze severních Čech až do Barcelony.

Vítr ve vlasech, slunce nad hlavou a žádné starosti. Vydat se jen tak na cestu je snem mnoha z nás a literární i filmová zpracování takových dobrodružství je známé v mnoha podobách. Nejen Jack Kerouac se ocitl Na cestě, nejen Dennis Hopper natočil Bezstarostnou jízdu. Variací fatálních i veselých příběhů o útěku odnikud nikam je mnoho, z našich filmů připomeňme třeba Jízdu Jana Svěráka. Režisér Jan Prušinovský na to má ovšem osobitý názor. Prý jsou Čechy pro opravdovou road movie příliš malé.

Peníze na Velkou cenu

Filmy a seriály Jana Prušinovského nepatří k těm, které by si žádaly vysoké produkční náklady, opírají se hlavně o výrazné postavy, které si vystačí na minimálním prostoru, ať už je to hospoda v seriálu Most! Nebo fotbalové hřiště v Okresním přeboru. Tentokrát se ovšem pustil do projektu, který se rozhodl protáhnout půlkou Evropy. A jen natáčení finále filmu na okruhu a přímo při závodech Velké ceny stojí dva miliony korun. Právě tyhle peníze se rozhodl získat od budoucích diváků v crowdfundingové kampani, která se tak stala první promo akcí na film Grand Prix.

„Road movie je u nás žánr, do kterého se nikdo moc nehrne. Česká republika je pro něj totiž malá. Tak jsme se rozhodli, že ty naše průměrné české hrdiny vyvezeme za hranice. Nechceme ale vytvářet iluzi německé autopumpy tím, že na českou benzinku dvacet kilometrů za Prahou nalepíme nápis ´Tankstelle´. A stejně tak nevytvoříme na brněnském nebo mosteckém autodromu dojem, že jste jen pár kilometrů od moře a v centru Katalánska,“ uvedl režisér Prušinovský. „Díky tomu je z Grand Prix najednou největší film, na kterém jsem kdy pracoval, a to něco stojí. Abychom mohli natáčet přímo na okruhu a během Velké ceny, potřebujeme získat dva miliony korun. Věřím, že se nám to v crowdfundingové kampani podaří,“ dodal. Kampaň odstartovala 1. dubna, natáčení filmu pak začíná nyní v květnu, premiéry bychom se měli dočkat 17. listopadu 1922.

Jan Prušinovský je záruka. Točí skvělé filmy a občas se mu povede i excelentní zásah, jako byl kultovní Most!

Tři chlapi na cestě

Nikoliv na cestách, takové už jsme v českém filmu měli. Tentokrát jde jen o cestu jenom jednu, a to přesně vytyčenou, i když ji zrodila prapodivná náhoda. Bratrance Emila a Romana od narození obklopují auta. Roman býval nadějný automobilový závodník, nyní však provozuje ošuntělý autobazar. Emil vede úspěšný servis a miluje sledování Formule 1. Ve chvíli, kdy se naskytne příležitost utéct od všedních problémů a konečně zažít naživo start legendárních formulí, neváhají ani minutu a vyrážejí na cestu. Do auta se jim však připlete Romanův kamarádíček Štětka. Ten sice auta nijak v lásce nemá, ale strašně rád je krade.  A protože omylem ukradl auto patřící místnímu distributorovi pervitinu, potřebuje si zachránit krk. Zdánlivě obyčejný výlet na víkendové závody se mění v cestu, která možná změní někomu život. Jan Prušinovský označuje film za lehce testosteronovou komedii o cestě, přátelství a ukradených pneumatikách.

Lehce testosteronová komedie o cestě, přátelství a ukradených pneumatikách, říkají o Grand Prix tvůrci. V hlavních rolích se objeví Kryštof Hádek, Štěpán Kozub (oba na snímku) a Robin Ferro, ve vedlejších pak třeba Miroslav Donutil, Tatiana Dyková, Anna Kameníková nebo Marek Daniel

Žádný malý filmeček

Jan Prušinovský je autor scénáře, režisér a podílí se hrdě i na produkci nového filmu. „Dlouho točím malé, nízkorozpočtové filmy z české kotliny. Šest let jsem pracoval na scénáři Grand Prix, o kterém si myslím, že parametry českého filmu přesahuje,“ říká Jan Prušinovský o snímku, jehož scénář silně ovlivnila láska Čechů k velkým hudebním festivalům a mezistátním sportovním kláním.

Jan Prušinovský při natáčení s představitelkou partnerky Romana Kudrny, Ivetou, v podání Anny Kameníkové (ta si po mladé černovlasé Boženě nechala vyholit barvením poničené vlasy a teď má opět vlastní zrzavé kudrny)

Jak je to s humorem

Těžko očekávat od Jana Prušinovského vztahové drama. Jeho práce vždy mají humor, i když pro někoho může být hodně hořký, pro jiného třeba i vulgární. „O tom, jestli se filmu budou lidi smát, z počátku vůbec nepřemýšlím, to bych myslel o krok napřed. Mě při natáčení zajímá, aby byla ostrá kamera a aby fungovalo vyprávění,“ popírá ovšem režisér to, že by točil prvoplánové komedie. Jeho schopnost vidět svět s nadhledem a najít humor i tam, kde to zabolí nebo zamrazí, patří ovšem k jeho autorskému rukopisu. Svým outsiderům se ale nevysmívá, jen je prostě pozoruje a předkládám nám je takové, jací jsou, někdy k smíchu, jindy dojemní.

V hlavních rolích Tři tygři z Ostravy

Ostravské divadlo Mír se během koronavirové krize proslavilo svými improvizačními skeči na You Tube s názvem Tři tygři. Jak se dva z nich stali představiteli severočeských automobilistů, vysvětluje Jan Prušinovský se svým svérázným humorem v rozhovoru pro Deník: „Obsadil jsem především Robina Ferra, ten hraje ve filmu mnohem větší roli. Štěpán se tam potom nějak vetřel a já si toho včas nevšiml. Pak už bylo pozdě a já jsem zkrátka slušný člověk. Můj syn mi ale řekl, že to jsou ti Tři tygři a že je odebírá na YouTube, protože hovoří divným komickým nářečím. Tak jsem zřejmě udělal dobře.“ Vedle nich usedne za volant auta, mířícího do Barcelony, také Kryštof Hádek. Že by si ale štáb natáčení užil jako dovolenou v době, kdy se běžně za hranice nedostaneme, režisér popírá: „Řeknu vám to takhle: Většinu času se budu tísnit se zvukařem v kufru auta, nebo postávat u dálnice a jíst okoralé bagety. Nevím, zda se to dá považovat za ideální dovolenou. Já si ji představuji jinak. Hrdinové tuhle cestu absolvují kvůli závodům F1 a já většinou sázím na určitou geografickou autenticitu.“

O čem film bude? Bratrance Emila (Robin Ferro) a Romana (Kryštof Hádek, na snímku s Janem Prušinovským) od narození obklopují auta. Roman býval nadějný automobilový závodník, nyní však provozuje ošuntělý autobazar. Emil vede úspěšný servis a miluje sledování Formule 1. Ve chvíli, kdy se naskytne příležitost utéct od všedních problémů a konečně zažít naživo start legendárních formulí, neváhají ani minutu a vyrážejí na cestu. Do auta se jim však připlete Romanův kamarádíček Štětka (Štěpán Kozub), který, jak už bylo řečeno, omylem ukradl auto patřící místnímu distributorovi pervitinu tak si potřebuje zachránit krk. Zdánlivě obyčejný výlet na víkendové závody se mění v cestu, která možná změní někomu život. Toto vyprávěno - jak je u Jana Prušinovského zvykem -  s lehce nekorektním humorem na cestě přes půlku Evropy. A bude to prý cesta nejenom zábavná, ale také objevná, že není jen Evropa, jak ji známe z cestovních katalogů, ale že existuje Evropa vedlejších cest, levných motelů a motorestů a která snad bude zakončená na Velké ceně F1, jak slibují tvůrci

Velká část filmu se natáčí v autentických lokacích severočeského Cvikova a jeho okolí, kde ve středu 5. května padla první klapka. Poté se tvůrci přesunou do Německa, Francie a Španělska. Dotáčky jsou plánovány na příští rok. „Chceme nahlédnout do kolotoče Formule 1, což pro malou českou produkci není vůbec jednoduché. Točit letos prázdné tribuny by nám ale bylo k ničemu. Proto jsme se rozhodli, že film dotočíme příští rok, doufejme že přímo během Velké ceny Španělska. Věříme, že svět se v té době s pandemickou krizí už dostatečně vypořádá a formule se opět pojedou za divácké účasti. Je to ovšem finančně hodně náročné, a proto jsme k filmu spustili crowdfundingovou kampaň,” vysvětlil producent Ondřej Zima. „K tomu, abychom mohli tuto naši ´velkou filmovou´ cestu zakončenou na závodech Formule 1 uskutečnit, potřebujeme právě vaši podporu,“ dodávají tvůrci. Přispět na film můžete ZDE.