Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

V neděli občas něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Jako by za sebou zametala stopy. Beletristické zpracování života nejslavnější české malířky Toyen

21.05.2021
RECENZE Jako by za sebou zametala stopy. Beletristické zpracování života nejslavnější české malířky Toyen

Foto: Youtube

Popisek: Toyen

To je on! – Tři slova, ze kterých možná vzniklo umělecké jméno surrealistické malířky Toyen. Jméno stejně záhadné, jako byla sama. Jako by za sebou stále zametala stopy. Svá svědectví tak o ní podali jiní. Malíř Jindřich Štyrský, se kterým vytvořila celoživotní uměleckou dvojici. Židovský básník Jindřich Heisler, kterého až do konce války skrývala ve své žižkovské garsonce, protože odmítl nastoupit do transportu. Její přátelé z Devětsilu Vítězslav Nezval, Jaroslav Seifert nebo Karel Teige.

Nevím, nakolik běžný čtenář rozumí odstínům surrealismu a poetismu, dovolím si proto krátký úvod. Před zhruba rokem jsem se zabýval knihou Slovartu, jež o zmíněných hnutích psala. Celkem složitě znějící věty jejího textu jsem nahradil jmény našich nejvýznamnějších básníků, kteří k tomuto směru přilnuli a zároveň jej tvarovali a posouvali.

Jednalo se mi především o držitele Nobelovy ceny Jaroslava Seiferta a neméně zdatného a výrazného Vítězslava Nezvala (Devětsil). V bravurně zmapovaném výběru, jehož autorkou je slavistka Jeanette Fabian (tuto vědu spolu s filozofií studovala v Praze, Kostnici a Mnichově), našel každý zájemce o českou poezii a výtvarné umění i řadu dalších jmen. Ať už šlo o básníky (velmi těžký František Halas, předčasně zesnulý Jiří Wolker a další), umělce (Toyen a samozřejmě Jindřich Štýrský) nebo ryzí teoretiky (Karel Teige).

Zmíněný úvod jsem použil zejména proto, aby bylo jasné, jak silná sestava po všech stranách se v počátku 30. let minulého století formovala. Přesah trvá dodnes a nedokážu přiblížit snad jedinou uměleckou autoritu současnosti, jež by se zmíněným tvářím alespoň přibližovala. A to mohu mluvit o oblasti teorie umění (vyjma Tomáše Vlčka z NG), stejně tak formálně i stylisticky vydávaných básní. Dnešní dobu vnímám jako zcela prázdnou, postavenou na mamonu, bez větších potíží společnosti, tedy neinspirativní a nudnou. S tím úzce souvisí hloupé nápady o zákazu uvádění pohlaví v občankách, cenzuře jakýchkoli názorů, které nešíří veřejnoprávní média a podobně. Je potřeba vědět, že z přemíry demokracie roste anarchie, jež vede k diktatuře. Modelové příklady Francie a Německa by sice mohly sloužit coby memento, ovšem pochybuji, že by nad tím kdo uvažoval…

Život Toyen, naší dodnes nejprodávanější malířky, rozdělila autorka knihy Milena Štráfeldová do výrazných časových pásem. Z Prahy až na kraj světa, toho času zosobněným Paříží. Inteligentně zvolila kupříkladu citáty Štýrského, Seiferta a Čapka, což je ostatně jedna z mála vložených částí titulu. Zbytek je převyprávěnou formou naporcovaný život této dodnes záhadné bytosti, jejímiž obrazy se mohl pyšnit i nedávno zesnulý Petr Kellner. Mimochodem chci upozornit, že Štráfeldová vydala (2016) taky knihu Trestankyně: Příběh Růženy Vackové, již si tedy rozhodně pamatuji dodnes.

K samotnému titulu ještě poznamenám, že jej vydává nakladatelství Universum. To do literární produkce šlape opravdu znatelným krokem. Sám jsem se zabýval Šlachtovou Přísahou, komiksem Jakuba Duška nebo Versailleskou smlouvou. Kniha To je on! je v tomto duchu jiná. Vypravěčská, určená pro všechny typy čtenářů.

Jelikož jsem se dílem Toyen zabýval řadu let, vlastně mě fascinuje spolu se Štýrským dodnes, titul doporučuju pro osvěžení faktů a rozšíření obzorů.

Důkazem slov o výjimečnosti budiž závěr:

Od svého příjezdu do Francie v roce 1947 až do své smrti v roce 1980 se Toyen zúčastnila více než čtyřiceti samostatných či skupinových výstav surrealistického umění. Kromě Paříže vystavovala například v Miláně, New Yorku, Sao Paulu, Rio de Janeiru, německé Bochumi či Saarbrückenu, v Polsku a v Itálii. V Československu mohli tehdy návštěvníci galerií její obrazy vidět pouze v Pardubicích /1963/, v Brně a v pražském Mánesu /1966/ a nakonec v Brně a Bratislavě /1968/.

Centre Georges Pompidou v Paříži uspořádalo v roce 1982 posmrtnou výstavu děl Toyen, Jindřicha Štyrského a Jindřicha Heislera.

Pařížský notář Vincent F. Wapler sepsal po smrti Toyen její majetek. Obrazy, kresby, koláže a knihy, které sama ilustrovala, ohodnotil částkou 876 500 franků. Dílo Jindřicha Štyrského, které Toyen zdědila, mělo podle tohoto soupisu hodnotu 673 700 franků. Toyen za svého života odmítala díla Jindřicha Štyrského prodávat.

Vložil: Zdeněk Svoboda

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace