Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Kniha budování budoucnosti. Aleš Dostál, Když prší jehličí s podtitulem Příběh o smrti a zrození jednoho lesa

13.05.2021
RECENZE Kniha budování budoucnosti. Aleš Dostál, Když prší jehličí s podtitulem Příběh o smrti a zrození jednoho lesa

Foto: Wikipedie / Aleš Dostál

Popisek: Aleš Dostál

Ve své prozatím poslední knize Když prší jehličí, Příběh o smrti a zrození jednoho lesa (Euromedia Group, Praha 2021, edice Brána, obálka Ivana Brůhy, 248 s.) Aleš Dostál tak jako ve všech svých knihách poutavě vypráví o tom, co do hloubky zná ze své profese lesníka, a přitom nastavuje zvětšující zrcadlo obecným problémům naší nedávné i současné společnosti.

Jehličí z názvu prší, když les usýchá nejen v důsledku suchých let, ale také, byl-li vysázen pro rychlý a snadný zisk, a odolnější les se rodí, když se sází tak, aby byl s to maximálně odolávat klimatickým změnám. To ví protagonista románu zkušený lesák Kamil Slaný, a tomu nechce rozumět nikdo ani z byvších a dnešních pánů nad osudem lesa, dlouho ani Kamilova vlastní rodina, jeho žena Zuzana a syn Honza, syn už dnešní merkantilní doby. „Poslední smrkový les na západním svahu Jeleního vrchu,“ na jehož dolním, nejzasaženějším konci rodina žije, už se kácí, výnosně těží, a není mu pomoci. Kamil se však nevzdává. Pamětliv slov profesora z lesnické fakulty, že „každý lesník si svou prací staví pomník, buď slávy, nebo hanby“, slov, která se stala leitmotivem a mementem románu, opakovaná víc než dvacetkrát, rozhodne se postavit si pomník slávy, a ještě než se z něho stane „bývalý revírník revíru Žilovice“ získá pro výsadbu „exkurzních lesů kolem“ i nadšence, jimž dochází, že les je jako člověk: jeho růst se nedá urychlit, aniž se to později vymstí.  

Celý román je úporný spor s dobou, v níž je pro mnohé „nejvzrušivější“ snadné a co nejrychlejší vydělávání peněz bez ohledu na budoucnost, ale spor také s médii, povzbuzujícími hon za rychlými prachy. V románě poučuje Kamila jeho kamarád scenárista Hynek, který přiznává, co je pro média zajímavé a co má šanci se natočit: „Není důležité, jak to v životě chodí, ale jak by to mělo chodit,“ i když je to v něm úplně jinak.  

 

Vyprávění přítomnosti prokládá Dostál záznamy minulosti, hlavně z Kamilova deníku, a součin ústí ve starost a činnost pro budoucnost. Přitom je román protkán, jak je u něho dobrým pravidlem včerejšími i dnešními rčeními, obraty i narážkami, jimž každý rozumí a díky jim je v knize jako doma, takže rád přitaká ´Kamilovu´ přesvědčení, že „pěstování lesa je tvůrčí činnost a mělo by být zařazeno jako jistá kategorie umělecké činnosti“. Kdo by si nevzpomněl na Hrabala čta, že takovou stavbu uprostřed lesa neuvidíš leda tak v Kersku, anebo se nezasmál Kamilovu odhodlání ubránit „nádherné semenné smrkové porosty“ před kácením třeba tak, že se k těm stromům připoutá řetězem. Právě humor nadnáší příběh smrti jednoho lesa a pomáhá naději ve zrození nového – nejen lesa, lesa, který je velkou metaforou naší a globální společnosti.

Milan Blahynka

Vložil: Markéta Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace