Linda Rybová už zase pochlastává. Alkoholismus v Ulici je na denním pořádku. TV glosa Ely Novákové

23.04.2021

Popisek: Linda Rybová v roli zubní lékařky Blanky Volákové v seriálu Ulice

Už jsme si zvykli, že hrdinové seriálu Ulice prožívají podobné problémy, jako my všichni. Ulice se za léta, co je tu s námi, stala jakýmsi zrcadlem společnosti. Ostatně moto ´Možná je to vaše Ulice, možná jste to vy´ vytýčilo zaměření seriálu hned od začátku. Model je úspěšný, autoři se ho tedy drží.

Někomu se může zdát neuvěřitelný ten či onen příběh z Ulice, věrní diváci ale tvrdí, že dříve nebo později se v některé postavě do značné míry poznali. Není to proto, že by autoři opisovali konkrétní životy někoho ze svého okolí, ale proto, že se zaměřují na modelové situace a příběhy, které se s drobnými obměnami objevují v mnoha životech. Neúprosná statistika Ministerstva zdravotnictví ČR praví, že více než 1,5 milionu (17–20 %) dospělých obyvatel ČR pije rizikově, z toho více než 500 tisíc (5–8 %) dospělých obyvatel ČR pije alkohol takovým způsobem, že to má výrazné škodlivé dopady na jejich fyzické či duševní zdraví. Není tedy divu, že alkoholismus se stal i tématem v Ulici.

S alkoholikem se mluvit nedá

Napřed jsme sledovali příběh Evžena Šmýda v podání Martina Fingera, který se z kolotoče závislosti nakonec dostal. Pak mu vstoupila do života zubařka Blanka, láska to byla veliká, jenže Blanka je psychicky labilní žena a své problémy s rozvodem a dětmi začala řešit pitím. Chudák Evžen se snažil jí pomoci, nakonec ale ze vztahu utekl, protože Blanka se léčit nechtěla. Jako mnoho závislých stále tvrdila, že to zvládne sama a propadala se stále hlouběji. Pak to chvíli vypadalo, že Blanka se vzpamatuje a přijme odbornou pomoc, jenže jak se jí znovu vystupňovaly vztahové problémy s bývalým manželem, Evženem i dospělými dětmi, spadla do toho znovu.

Blanka s Evženem (Linda Rybová s Martinem Fingerem) v době, kdy jejich lásku ještě nekalila Blančina závislost

Pro Blanku je nejhorší, že má pocit, že ji všichni opustili, přestali ji mít rádi. Přitom nedokáže otevřeně mluvit o tom, co ji trápí, s čím si neví rady, pořád se snaží hrát silnou ženu, která všechno zvládne, která ví nejlíp, jak mají žít její děti, dokonce i její matka. Úspěšná lékařka prostě nepřipouští, že pravdu může mít její okolí, že totiž pitím svou mentální nastavenost na zvládání problémů jen zhoršuje. Postupně se od ní skutečně všichni odtahují, protože mluvit s člověkem závislým na alkoholu se prostě nedá. Musí si sám přiznat, že je zle a že se musí léčit.

Situace vygradovala natolik, že se začátkem jara během několika týdnů ocitla už podruhé na detoxu. Všem okolo – i původně skeptickému exmanželu Luďkovi a její mámě Marii, konečně začalo být jasné, že bez odborné pomoci Blanka alkohol nepřemůže. Jako nejlepší se Blance jeví
stacionární léčba, která by jí umožnila být v nepřetržitém kontaktu s realitou. Na terapii se totiž pravidelně dochází, ale pacienti se na konci každého dne mohou vrátit domů ke svým blízkým. Taková léčba je náročnější a vyžaduje silnou motivaci, ale má bezesporu své výhody. Přijme rodina Blančino rozhodnutí léčit se ambulantně? Jaký bude mít Blančina léčba průběh? Podaří se jí zbavit závislosti jednou pro vždy?

Nyní to vypadá spíše takto...

Sledovat Blančin příběh je utrpení

Příběhy alkoholiků jsou tragické nejen pro ně samotné, ale i pro jejich blízké. Dokonce sledovat osud ženy, jako je Blanka, v seriálovém příběhu, je docela nářez, řada diváků u toho trpí. Často proto, že znají podobný případ ze svého okolí, někdy prostě proto, že to ukrutné trápení hrdinky je nesnesitelné. Divák čeká, že už se přece něco musí stát, že Blanka musí zareagovat a něco se sebou začít dělat, jenže to právě u alkoholiků nefunguje. Herečka Linda Rybová si s touhle postavou prostě zažívá své: „Oblast umění často funguje jako zrcadlo. Někdy zrcadlí úplně jiné světy, životy lidí a někdy můžete zahlédnout kousek sebe, nebo hrozbu toho, co by se mohlo stát. Blančin příběh může pomoct ženám, které jsou někde na hraně, a zatím si to neuvědomují. Může to pomoct i společnosti v nahlížení na lidi, kterým se něco podobného v životě děje,“ komentuje možné dopady své seriálové linky.

Linda Rybová prošla poznáním

„Bylo pro mě zajímavé, že je možné do toho tak rychle spadnout. Něco, co si člověk neuvědomuje a připadá mu úplně neškodné, začne být rychle potíž, když tím začnete řešit svoje problémy, a stane se z toho berlička k uvolnění. Když pak začne být těch problémů opravdu hodně, začne pro vás být alkohol opravdu nebezpečný. Zvlášť pro ženy v našem věku. Ten rychlý obrat, který je pro ženský alkoholismus typický, mě velmi překvapil. Kromě toho mě zaujaly zejména informace o ambulantní léčbě, kterou se Blanka rozhodne podstoupit. Je to totiž možnost, která je do jisté míry nebezpečnější, protože svému problému musíte čelit dnes a denně. Ale ženy v tomto věku, zejména mámy od dětí, s tím mají dobré zkušenosti. Zejména protože nepřeruší pevné vazby, musí plnit každodenní povinnosti, musí bojovat právě kvůli dětem, které mají každý den na očích,“ líčí Linda Rybová, co všechno se díky své postavě naučila.

Blanka patří do rodiny Vlastimila Peška (Rudolfa Hrušínského ml.), který je v seriálu od počátku. Nyní má za ženu Danu Syslovou, Blanka je jeho neteř, dcera sestry Marie (Jitky Smutné). Sama má dvě děti

Jak to bylo s Evženem

Martin Finger alias Evžen si alkoholickou etapou prošel v Ulici také. Jeho příběh byl jiný, zapíjel vytrvale to, že se mu zbortila kariéra nadějného fotbalisty a jinou motivaci v životě nenašel. Teprve zjištění, že má dospělou dceru a že ona i lidé z jejího okolí o něj mají zájem a přejí si, aby se dal dohromady, ho nakoplo k tomu, aby po léčení trvale abstinoval. Optimistický příběh – bohužel alkoholiků, kteří takto situaci zvládnou, není mnoho. I Evžen si občas prochází okamžiky, kdy by nejraději do sebe obrátil rovnou celou lahev něčeho ostrého. Také proto nemůže s Blankou vydržet, má totiž tendenci jí ukázat, co udělá alkohol s ním, aby jí otevřel oči. Naštěstí velmi dobře pochopí, že jeho by to zničilo a jí nepomohlo.

„Velmi mě bavilo hrát alkoholika, byl to krásný herecký úkol. Žádná speciální příprava tenkrát neproběhla. Stačilo mi odpozorování z okolí, a to bohužel i z toho nejbližšího. Téměř každý to s alkoholem alespoň jednou v životě přepísknul, takže jsem mohl čerpat také z vlastní zkušenosti. Vždycky šlo především o to, maximálně se do sebe před klapkou ponořit, a pak to šlo docela hladce. Horší byla fáze, když už Evžen došel tak daleko, že měl halucinace. To jsem musel své zkušenosti propojit s fantazií, co by to asi dělalo se mnou jako s Martinem Fingerem. Ty pocity jsem se pak snažil do Evžena vtisknout. Nikdy totiž nemůžete hrát úplně jiného člověka, protože v herectví jde o detaily, díky nimž se mezi sebou všichni lišíme.“

I Evžen Šmýd v podání Martina Fingera prošel alkoholovou anabází, ale vylízal se z toho

Často slýcháme o tom, že právě umělci mívají k alkoholismu sklony. Jistě, herci jsou většinou lidé s přebujelými emocemi vlastními, navíc je prožívají silně i prostřednictvím svých postav, takže k berličce alkoholu mají celkem blízko. V dnešní době, kdy covidová karanténa rozehrála alkoholovou linku bohužel u mnoha lidí, je důležité si stále připomínat, že oblbování mozku jakoukoliv drogou nikomu nepomůže, právě naopak. A přistupovat k alkoholu tak, jako Martin Finger: „Osobně nejsem abstinent, a v mládí jsem si vyzkoušel různé druhy a množství alkoholu, ale nemám tendence mu propadnout. Alkohol je parťák pro uvolnění a k divadelním kavárnám neodmyslitelně patří,“ říká herec, zároveň ale dodává, že pro něj je teď důležité pěstovat si pozitivní emoce a soustředit se na práci: „Dnes ráno, když jsem koukal z okna, mě opravdu pozitivně nabilo sluníčko. To je úplně jiný začátek dne, než když na obloze leží taková ta ocelově tmavá deka. Počasí ale bohužel neovlivníme. Naštěstí mám spoustu práce, a ta mi spolehlivě jakékoliv strasti zažene. Intenzivně natáčím Ulici a v Činoherním klubu jsme právě dozkoušeli další hru.“