Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Steampunkový Londýn viktoriánské doby, hvězdně obsazený, profesionálně natočený seriál na HBO. Premiéry Pavla Přeučila

15.04.2021

Popisek: Viktoriánky. Nečekejte ´historický věrný´ seriál, vždyť jde o fantasy se steampunkovým nádechem

Nový seriál Josse Whedona nás zavede do viktoriánského Londýna roku 1896, který právě zažil fantastickou podívanou v podobě krásné a záhadné létající lodi! Z té se uvolnily neméně záhadné částice, které ovlivnily především některé ženy a pár mužů, u nichž se projevily různé nadpřirozené schopnosti. Tyto ženy, nazývané Dotčené, byly vyloučeny ze společnosti a snaží se najít klid a útočiště. Najdou ho díky sirotčinci, který provozují tajemná a rázná vdova Amalia True (Laura Donnelly) a geniální mladá vynálezkyně Penance Adair (Ann Skelly). To je ve zkratce námět nového seriálu HBO Viktoriánky, který se objevil 11. dubna na televizních obrazovkách.

Po delším půstu, který vyplňovaly vedle osvědčených, už klasických stálic neslané, nemastné seriály, natočené jen proto, aby nějak naplnily vysílací čas, je tu konečně jeden docela chytrý, plný vzrušujících scén, nadpřirozena a fantazie, která je pro nás z dnešního pohledu docela přijatelná. Společně s ústřední dvojicí hrdinek objevujeme nové Dotčené ženy a jejich úžasné schopnosti. Ženy v sirotčinci musí čelit mnoha nebezpečím ze všech stran. Někteří, zejména místní smetánka, považují dívky za vážnou hrozbu pro společnost, zatímco jiní by chtěli využít jejich schopnosti pro své cíle, které zrovna nejsou v souladu se zákony. Malou komunitu udržují v relativním bezpečí především bojové schopnosti, a tak trochu násilnická povaha Amálie, společně s nadšením mladé vynálezkyně Penance, která si pohrává s technikou, o které se mohlo v oné době ostatním lidem jen zdát.

Hlavní hrdinky seriálu, Laura Donnelly jako Amalia True a Ann Skelly jako Penance Adair

Jasný podpis režiséra Josse Whedona

Po záplavě nejrůznějších filmů a seriálů, jejichž námětem byli lidští mutanti s nadpřirozenými schopnostmi, jsem si říkal, že už mne v tomto žánru nemůže nic překvapit a od Viktoriánek jsem toho moc neočekával. Kupodivu se pro mne stal seriál příjemným překvapením. Asi největší podíl na celkovém dojmu a nepochybném úspěchu seriálu má jeho zkušený tvůrce, režisér, výkonný producent a spoluautor scénáře, Joss Whedon. Ten má za sebou tak úspěšné kousky jako The Avengers (2012), Avengers: Age of Ultron, (2015) nebo Ligu spravedlnosti (2017) či neméně úspěšné seriály, například Buffy, přemožitelka upírů, Firefly, nebo Agenti S.H.I.E.L.D. Své zkušenosti z podobně zaměřených kousků dokonale zúročil i ve Viktoriánkách.

Joss Whedon při natáčení snímku Avengers: Age of Ultron. Jeho snímek z Viktoriánek není k nalezení. Režisér byl patrně v rámci MeToo kampaně vyhozen a teď se studio tváří, že snad nikdy neexistoval. Pátrali jsme po jeho proviněních a dospěli k závěru, že MeToo plus BLM způsobilo všeobecné praní špinavého prádla. Whedon byl nevěrný manželce, jak ta tvrdí, a na place prý vytvářel toxické prostředí svými kousavými poznámkami (říká x hereček z Buffy). Plus s jedním černošským hercem nekonzultoval jeho roli. Takže - první ať hodí kamenem, praví již Bible. Foto Marvel Studios

Potopilo jej hnutí MeToo

Bohužel, natočil jen část první série a v listopadu loňského roku jej nahradil Philip Goslet. Pro seriál to nejspíš bude znamenat určitý pokles kvality, ale to uvidíme. Není jasné, proč natáčení opustil, říká se, že kvůli vyčerpání, ale zcela jistě zde hrála velkou úlohu celá řada útoků v rámci kampaně Me Too, které se proti němu objevily v médiích, a tak šlo nejspíše o vyhazov. První část téhle sezóny ale bezpochyby nese jeho výrazný otisk. Zatím se bude vysílat prvních šest epizod z deseti a další čtyři se kvůli pandemii Covid-19 objeví až o něco později. Se seriálem se asi Whedon moc rád neloučil, protože jej označil v roce 2018 jako svůj nejambicióznější projekt, jaký kdy vytvořil.

Laura Donnelly je hlavně známá ze seriálu Cizinka, kde ztvárnila relativně malou roli Jenny Fraser, sestry hlavního hrdiny

Casting se opravdu povedl

V prvních ohlasech na seriál se objevují názory, že jde o jakýsi mix mezi X- meny, Ligou výjimečných či Heroes, nebo dokonce plagiát, slepený z několika seriálů o mutantech, ale s tím bych až tak nesouhlasil. Podle mne jde o zcela novou myšlenku a zasazení děje do viktoriánského Londýna přináší i zcela nové prostředí. Povedlo se i obsazení hlavních protagonistek. Laura Donnelly, která se zatím uplatňovala především v seriálech, například Cizinka, je zde skutečně fantastická, včetně choreografie jejích bojových scén, skvěle zobrazených i kamerou.

Ann Skelly je hlavně seriálová herečka, její nejznámější rolí je Ethelfled v brutálním historickém seriálu Vikingové

Další z hlavních postav je Ann Skelly, která byla zatím také známá především z televizních seriálů, jako Malé ženy či Vikingové. Ta do tohoto příběhu vnáší také dnes tak obdivovanou steampunkovou atmosféru. Auta, stroje a na tehdejší dobu úžasné vynálezy, s kterými přichází, dělají z Londýna úplně jiné město, než jaké bychom si představovali koncem 19. století. Překvapivě dobře sedla role detektiva Franka Mundiho i Benu Chaplinovi, který tak navázal na svou výraznou roli Černého rytíře v nedávném seriálu Dopis pro krále. Ostatně zapamatovatelné byly i jeho role ve filmech Londýnský gangster, Naše noviny slouží dvakrát či Legenda o Tarzanovi. Určitě stojí za to vypíchnout i postavu děsivé vražedkyně Maladie, kterou dokonale hraje Amy Manson.

Ben Chaplin jako detektiv Frank Mundi

Mimořádné schopnosti se neodpouštějí

Diváka možná bude mást velký počet postav, které se objevily už v první epizodě seriálu, i několik plánů, v nichž se děj odehrává, a je docela složité mít nějakou představu o tom, kam se bude seriál v následujících epizodách ubírat. Jisté je, že o některé postavy přijde, protože mnohdy nelítostné nepřátelství mezi Dotčenými a ´normálními´ lidmi bude mít své následky. Není pochyb o tom, že seriál má určitým způsobem zidealizovat postavení žen ve viktoriánské době, kdy byly považovány za cosi méněcenného.

Co s ´dotčenými´ ženami? Šup do blázince

Definuje to například postava zkaženého pracháče Hugo Swanna (James Norton), který chce využít Dotčené ženy k získání dalšího majetku. Jeho snem je rozšířit svůj sexuální klub, ve kterém tyto ženy a muži pracují, přitáhnout klienty z nejvyšších vrstev, které vzrušují jejich záhadné schopnosti. Skupina Dotčených musí bojovat s celou řadou předsudků, nevěří jim ani rodiče, kteří jsou přesvědčeni, že jejich dcery posedl ďábel, jejich nepřáteli jsou obyčejní dělníci, kteří si myslí, že je Dotčení připraví o práci nebo bohatí majitelé firem, obávající se že se oním ´morem´ nakazí i jejich zaměstnanci.

Zhýralý boháč Hugo Swan v podání Jamese Nortona

Scénář srší přívalem nových nápadů

Někdy je trochu na škodu snaha scenáristy a režiséra o co nejrychlejší spád děje. Už v první epizodě na nás chrlí jeden příběh za druhým a zatěžuje diváka spoustou detailů, které nás nutí až moc přemýšlet. Viktoriánky nechtějí jen vyprávět, ale spíše to vypadá, jako by Whedon měl hlavu přeplněnou nápady a scénami, které nevyužil ve svých předchozích filmech a snaží se je všechny v seriálu zúročit.

Možná jsem měl chvílemi i sám pocit, že si Whedon něco málo vypůjčil z X- Menů, promíchal to s feminismem a přidal svým postavám zcela nové schopnosti. Shodou okolností je třeba největší ochránkyní Dotčených žen dáma, která je také na vozíku, stejně jako v X- Menech Charles Xavier. Perfektně funguje zmíněné prostředí viktoriánského Londýna, obohacené o nostalgický steampunk. Na seriálu je vidět, že se na něm nešetřilo penězi, což je vidět v kvalitní produkci, dekoracích, kostýmech a v neposlední řadě i v povedených trikových scénách.

Pokud vás baví historie, pořádně prošpikovaná prvky fantastična, jsou Viktoriánky seriálem přesně pro vás. Já jsem se u nich nadmíru dobře bavil a už se těším na další epizodu

Vložil: Pavel Přeučil