Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Boží mlýny jsou solidní podnik, jak se říká. V novém seriálu ČT se jimi snaží pohnout Martin Myšička, Vincent Navrátil a Eliška Křenková. TV glosář Ely Novákové

02.04.2021
Boží mlýny jsou solidní podnik, jak se říká. V novém seriálu ČT se jimi snaží pohnout Martin Myšička, Vincent Navrátil a Eliška Křenková. TV glosář Ely Novákové

Foto: ČT (stejně jako další fota v článku)

Popisek: Boží mlýny: Hlavní trojice (Myšička, Navrátil, Křenková) spolu s režisérem Janem Hřebejkem, který pro ČT točí čím dál tím častěji

FOTO, VIDEO Spravedlnost musí zvítězit nejen v pohádkách, ale také v každé správné detektivce. Někdy se jí ale moc nechce, a tak je třeba ji pošťouchnout. Třeba humorem. Žánr kriminální komedie je u nás populární, a tak nám v dubnu a v květnu naplní hned šest večerů na ČT1 nový seriál Boží mlýny, kdy nebudete vědět, zda se smát nebo kroutit hlavou nad tím, co je u nás možné.

Autorem šesti příběhů, v nichž spravedlnost bere do ruky trojice samozvaných mstitelů, je investigativní novinář Janek Kroupa. Vedle Josefa Klímy je asi naším nejznámějším žurnalistou, který se neúnavně hrabe v neuzavřených kauzách, snaží se vytáhnout na světlo to, co by oficiální kruhy nejraději zametly pod koberec, vydává se do terénu hledat zločince i svědky. Nejznámějším proto, že se snaží to, co vypátral, patřičně zviditelnit a zaangažovat tak do kauz veřejnost. Bez jejího hlasu by totiž jeho často mnohaměsíční snaha vyšla naplano.

 

Martin Myšička v hlavní roli kapitána Karla Faita je zkušeným kriminalistou, který zároveň přednáší o vyšetřovacích metodách na vysoké škole. Bytostně však nesnáší některé byrokratické postupy, jeho metody jsou neortodoxní a za hranou policejních procedur. Ve chvíli, kdy není schopen dostát svým povinnostem policisty, kdy se už nemůže dál smířit s korupcí, do níž je zapleten jeho přímý nadřízený Votoček, dává raději výpověď. Mimo oficiální struktury zakládá malou buňku mstitelů, kteří bojují se zločinem po svém: mnohdy za hranou zákona, ale vždy s vědomím, kde se skrývá zlo, které chtějí nachytat v nedbalkách 

Tak trochu pohádky

„My jsme tu pohádku pro dospělé trochu vyšperkovali,“ říká Janek Kroupa o tom, jaký byl jeho scenáristický záměr. Boží mlýny mají diváka hlavně pobavit, i když ho při tom bude často mrazit v zádech. Kroupa tak vybral ze svých novinářských kauz řadu postav, ale jejich zločiny i životní osudy všelijak promíchal a pozměnil. Nejde tedy o rekonstrukce skutečných případů, ale spíše o jakousi směs z těch, které současnou společností zahýbaly nejen pro svou obludnost, ale hlavně proto, že dopadnout padouchy bylo velmi nesnadné. Za nitky tahali mocní, úředníci a policisté podlehli korupci, soudy měly pramalou šanci dobrat se pravdivých svědectví. Takové propletence má šanci rozmotat jen někdo, kdo jde hlava nehlava za naplněním spravedlnosti, i když sám musí mnohdy použít metody velmi sporné.

 

Vincent Navrátil hraje Alexe Brauna, který patří k nejlepším Faitovým studentům, má vynikající pozorovací a deduktivní talent. Policejní práce je pro něj ovšem tak trochu kovbojka: jako zhýčkané milionářské dítě miluje adrenalinové situace, provokace, hru na kočku a myš. Dobře však ví, že v životě není nikdy nic úplně černobílé: vždyť jeho vlastní otec Max Braun stojí před soudem kvůli privatizačním machinacím z devadesátých let. Zápasí tak neustále s vnitřním konfliktem: je možné hrát férově, a přitom se nepostavit proti vlastnímu otci? Na snímku s Eliškou Křenkovou

Způsob dosažení cíle naznačuje kreativní producentka Božích mlýnů Jiřina Budíková: „Diváci České televize mají detektivky rádi. Zároveň je však důležité, aby tvůrci hledali nové možnosti žánru a abychom nabízeli prostor pro inovování klasického krimi vyprávění. Místo obvyklé detektivky, kde jde o deduktivní hledání zločince, přinášejí Boží mlýny hru na kočku a myš v obráceném gardu. Přesto se jedná o koncept, který je v branži investigativní žurnalistiky na denním pořádku: kličkování před zákonem je totiž internacionálním sportem všehoschopných padouchů. Koneckonců už od dob mafiánů jako byl Al Capone, kterého taky nezatkli za vraždy, ale za neplacení daní.“

 

Bohatý podnikatel, otec Alexe Brauna, Max v podání Jiřího Lábuse, přišel k velkému majetku při privatizaci. Po letech se však ukazuje, že machinace, které v devadesátých letech se svými dvěma přáteli prováděl, překračovaly zákon, a Max Braun čelí soudům nejen v České republice, ale i ve Švýcarsku. Max si stále intenzivněji uvědomuje, že cena, kterou by za vyhrané soudy musel zaplatit, je z morálního hlediska příliš vysoká, a začíná se smiřovat s faktem, že nejspíš skončí za mřížemi. Jeho souboj s vlastním svědomím a přijetím viny je linií, která se klikatí na pozadí všech případů Božích mlýnů

Mstitel kapitán Fait

Zakladatelem a ústřední postavou skupiny Boží mlýny, která si dá za úkol potrestat nepotrestané padouchy, je univerzitní profesor kapitán Karel Fait. Kriminalistickými schopnosti tak trochu připomíná legendárního kapitána Exnera, jeho společenská role je ale mnohem složitější. Poté, co zjistí, že ani jeho nadřízení u policie nejsou všichni poctiví, rozhodne se stát mstitelem na vlastní pěst. Poté, co sama zjistí, jak se věci skutečně mají a jak snadné je zneužít moc tisku, přidává se ke kapitánu Faitovi mladá novinářka Markéta Stránská. Trojici doplní Alex Braun, talentovaný student kriminalistiky, který obdivuje svého profesora. Skupina Boží mlýny je tak na světě, neobejde se ovšem bez dobrého kontaktu u policie.

 

Eliška Křenková hraje Markétu Stránskou, zapálenou, naivní a zároveň ironickou hvězdičku reportérského nebe. Pracuje na investigativních reportážích a zpočátku je přesvědčená, že hlavním padouchem vyšetřovacího sboru je právě Fait. Když však pochopí, kdo doopravdy maří policejní práci, přidá se na stranu Faita. Roli v tom zpočátku hrají i oboustranné sympatie s Alexem. Pro Boží mlýny je její práce neocenitelná, neboť dokáže provokace proti podsvětí medializovat. Stále těžší je však nenechat se ve svých provokačních rolích poznat. Kdy se jí vymstí, že byť zatím není mediální celebritou, není její tvář anonymní?

Tím je pro ni poctivý policejní kapitán Martin Dobeš. Poté, co se Faitovi podaří vlákat do pasti mafiána Válka, majitele kasina, který je přesvědčený o tom, že si beztrestnost vždy dokáže vykoupit úplatky a vydíráním, čeká spolek Boží mlýny pět dalších zajímavých případů, v nichž zločinci ne vždy stanou před soudem, v nějaké podobě je však jejich potrestání zajištěno. „Myslím, že tenhle seriál není úplný realismus. Je to zase pokus trochu jinak uchopit tenhle žánr kriminálky. Jde i o jistou nadsázku, která vychází z pravdivých kauz,“ říká představitel hlavní role Martin Myšička. „Divák by se mohl i pobavit, jaký způsobem kriminalisté načapají ty padouchy,“ dodává s úsměvem herec Dejvického divadla, čímž naznačuje, že uvidíme seriál plný rafinovaných pastí na zločince, převleků těch, kteří je stíhají i nečekaných situací střetů samozvaných mstitelů s oficiálním vyšetřováním.

 

Robert Nebřenský jako kpt. Martin Dobeš (na snímku vpravo). Poctivý policejní buldok, který si je dobře vědom limitů své detektivní práce. Nemá odvahu postavit se mimo systém jako Fait, brzy však pochopí, že odchod Faita od policie nemusí znamenat konec jejich dlouholetého přátelství. Mít parťáka nesvázaného předpisy se nakonec ukazuje jako velmi výhodné: Dobeš dodává Božím mlýnům informace, Faitovi ´mstitelé´ se revanšují postupy, které by pod dohledem soudu neobstály, ale které vedou k potrestání zločinců

Svět je šílený

Studenta kriminalistiky s ještě poněkud naivními představami o světě spravedlnosti hraje Vincent Navrátil. „O něčem si můžete říkat, že to je přehnané, ale pak zjistíte, že se to skutečně stalo. Dojde vám, jak šílený svět je a že nehrajete něco, co se kvůli filmu nafouklo, ale jde o realistické situace. Nikdy tak člověk neměl strach, že by se přehrávalo nebo jinak přehánělo, jelikož to má oporu v realitě,“ říká o své roli mladý herec, pro kterého jde po televizním filmu Veterán o druhou spolupráci s režisérem Janem Hřebejkem. Ten se již stal rutinérem televizních kriminálek, má ale rád, když je seriál něčím jiný. Boží mlýny ho zaujaly svým humorem a netradiční linkou vyprávění. „Zločin se stane na začátku – divák ví, k čemu došlo, ví, kdo je pachatel, ještě před úvodními titulky. Zároveň se ale také dozví, že ten člověk není potrestaný a spravedlnost je na něj krátká. A ústřední trojice představuje svým způsobem mstitele,“ popisuje zápletku nového seriálu. A ještě doplňuje: „Ty Boží mlýny mají pro mě takovou rafinovanost... Jsou to trochu pohádky." 

 

Matěj Ruppert jako Matyáš Válek je majitel herny, který je hrdý na svůj selský původ. V kasinu točí nelegální peníze a drží pod kontrolou svůj vyděračský byznys. Vyprané zisky investuje do venkovského ranče: s trochou nadsázky si na svých krávách a telatech zakládá víc než na kariéře obchodníka s hazardem. Malý český mafián se ovšem nezastaví před ničím, ani vraždou, a obklopuje ho několik nebezpečných osobních strážců

Ústřední písnička a klip

Bude-li seriál šlapat v rytmu ústřední melodie, pak by měl mít řádný spád i dynamiku. Starý americký dětský spirituál, známý u nás s vynikajícím textem Dušana Vančury v podání Spirituál kvintetu pod názvem Mlýny, nahráli herci ze seriálu. Dominuje mu hlas Matěje Rupperta, který si v seriálu zahrál mafiána Válka, všem dohromady to ale výborně šlape, jak to má u spirituálu být, až vás z toho mrazí v zádech. Ostatně i tato píseň má svou zamotanou historii – Spirituál kvintet ji hrál jako Mlýny, protože název Boží mlýny neprošel komunistickou cenzurou.

 

 

Jak nesmyslné tyhle zákazy byly, dokazuje to, že opakování sousloví boží mlýny v textu už cenzorům nevadilo. Autoři věnovali videoklip písně k seriálu Dušanu Vančurovi, který nedávno zemřel, svým způsobem také kvůli covidu, a vzdali tak hold téhle malé textařské perle, která žije na nejrůznějších rozhlasových stanicích, koncertech Spirituálu i při zpívání u táboráků už víc než půl století.

 

 

 

Vložil: Ela Nováková