Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Rozhovor není exhibice, nemá být. Karel Šíp v Minišou vypráví i naslouchá. TV glosář Ely Novákové

29.03.2021
Rozhovor není exhibice, nemá být. Karel Šíp v Minišou vypráví i naslouchá. TV glosář Ely Novákové

Foto: ČT

Popisek: Divadla jsou pro diváky zatím bohužel stále uzavřená, ale natočit v prázdném hledišti rozhovor dvou lidí lze. A toho využil Karel Šíp – a na domácí půdě osiřelého Divadla Semafor si k milému povídání zve své hosty, zde Jiřího Suchého

Všechnopárty patří k formátům, které se točí před publikem v divadle. Takové talk show vyžadují samozřejmě připravenost jak od tazatele, tak od toho, kdo je zpovídán, pro úplnou improvizaci tu mnoho prostoru není. Karel Šíp ovšem umí do těchto specifických představení vnést život, proto na ně diváci do divadla rádi chodí.

Televizní podoba je pak zakonzervována střihem, v němž projevuje umění režisér a střihač, kteří dokážou zachytit i ony momenty, kdy se do připraveného rozhovoru vloudí ono kouzlo nechtěného, náhodně řečeného, co dává talk show šťávu a mnohdy prozradí spontánní reakcí účinkujících víc než všechna slova. To jsou okamžiky, kdy se účinkující takzvaně odkope a jako by říkal: Tohle jsem opravdu já. 

Umění rozhovoru

Odhlédněme od publicistických formátů, v nichž je poctivé výpovědi žel většinou pramálo. Politici exhibují, opakují fráze, případně válčí mezi sebou a sdělit něco poctivě divákovi je to poslední, co by je vedlo k vystoupení na televizní obrazovce. Moderátor má značně zúžený prostor, okruh dotazů bývá striktně vymezen a vydolovat z účastníka diskuze odpověď na náhodně generovanou otázku je nadlidské úsilí.

 

Světlana Witowská v Interview Special s Miroslavem Kalouskem letos v únoru, foto ČT

V poslední době se v diváckých a odborných hodnoceních objevují často narážky, že zejména moderátorky například v Interview ČT24 se kroutí a pitvoří ve snaze vymáčknout z rozhovoru nějakou šťávu. Na jejich obhajobu nutno říct, že denní formát, v němž se střídají politici a odborníci na aktuální téma – tedy rok trvající epidemiologická situace, je skutečně vyčerpávající. Ač o cenzuře nesmí být řeč - máme přece svobodu slova -, o některých věcech se prostě mluvit může a o jiných raději ne, případně pouze omezeně. Témata jsou po roce již obehraná, navíc se blíží volby do Parlamentu a každý z politiků si při každé příležitosti logicky přihřívá polívčičku své kampaně.

 

Na obrazovce nositel Nobelovy ceny, profesor Barry Barish, ve studiu Daniel Stach. Hyde Park Civilizace, foto ČT

Mistrovské rozhovory vede Daniel Stach ve Vědě 24, tam je jeho moderátorská role ovšem dána především tím, že musí klást dotazy tak, aby divákovi prezentoval celebritu z vědecké sféry, a hlavně její obor. Popularizace vědy je poslání, jímž je veřejnost zasvěcována do tajů toho, co světem hýbe kupředu. 

Kultivovaná Všechnopárty 

Zábavná talk show je něco úplně jiného. Střídají se v ní především lidé z umělecké sféry, herci, hudebníci, filmoví tvůrci, sem tam nějaký významný výtvarník či fotograf. Co si budeme povídat, těchto lidí je omezený počet, a tak se s nimi setkáváme hned u tohoto, hned u jiného moderátora, kromě toho čteme s nimi rozhovory v časopisech, posloucháme v rádiu. Zainteresovat dotazovaného na plném nasazení při natáčení talk show je nesnadné. Když jsou do takového pořadu zváni, často se brání tím, že už na sebe všechno řekli, o čem že mají zase mluvit.

 

Karel Šíp je ve své Všechnopárty již léta stejný, empatický, vtipný, naslouchající. Jen kulisy za ním se občas změní, byť jen malinko. Foto ČT

Všechnopárty Karla Šípa patří k lepším pořadům tohoto typu, protože on sám je schopen glosovat s kultivovaným vtipem a zasvěceně to, o čem účinkující mluví. Neuráží, udržuje hladinu rozhovoru tak, aby zábava byla oboustranná. Projevuje znalost divadelního i hudebního světa, čímž zpovídanému jednak lehce lichotí, jednak mu otvírá prostor pro podrobnější výpověď, pro drobné postřehy, které jsou často to jediné nové, a tedy skutečně zajímavé, co se divák dozví. 

Jeden na jednoho bez publika

Koronavirová krize natáčení v divadle s publikem více méně znemožňuje. Všechnopárty se tedy dočká nových dílů, až se divadlo Semafor otevře. V mezidobí pojala Česká televize s Karlem Šípem úctyhodnou a zajímavou myšlenku natočit dlouhé, hodinové rozhovory s lidmi, jejichž kariéra je dlouhá. Jsou to vlastně takové rozhovory s pamětníky, vezmeme-li v potaz, že v pořadu Minišou prozatím uvidíme Jiřího Suchého, Zdeňka Svěráka a Jiřinu Bohdalovou.

 

Napřed si to přeměříme... Foto ČT

Všichni tři si i v úctyhodném věku zachovali naštěstí vitalitu a bystrou mysl, takže jejich výpovědi jsou zajímavými vzpomínkami na dlouhou cestu, během níž se vystřídaly různé režimy i generace diváků. Karel Šíp má úžasnou schopnost vést rozhovor s těmito lidmi, po divadelnicku bychom řekli ´házet jim narážky´, které spouštějí asociace vzpomínek a zážitků. V prvním rozhovoru s Jiřím Suchým je patrné, jak vůbec není snadné starého muže rozmluvit, jak se to ale postupně daří a jak rozhovor graduje ke společnému prožitku rozmlouvajících, který zvyšuje diváckou pozornost.  

 

A se Zdeňkem Svěrákem, foto ČT

Víc mini než šou 

„Nějak se to jmenovat muselo. Stejně tak by tomu slušel třeba název Mezi čtyřma očima, Povídání potichu, Rozhovory na dva metry, Dialogy bez roušky a takových názvů bychom určitě dali dohromady víc. Zvolili jsme Minišou, což je samozřejmě nadsázka, není to vůbec žádná šou, výstižné je spíš slovo Mini. S minimálními prostředky se budu snažit do našeho povídání vtáhnout diváky tím, že se pokusím rozmlouvat se svými hosty i o věcech, o kterých v rozhovorech běžně nemluvili. Nebo vy víte, proč například Zdeněk Svěrák ve filmu Vesničko, má středisková v krátkém záběru rozverně panáčkuje za oknem a má na hlavě dámské kalhotky? Nebo na co sbalil Jiřinu Bohdalovou její první manžel, otec dcery Simony a dědeček jejích vnuků Marka a Vojty?“ prozrazuje Karel Šíp na jaké zajímavosti ze života velkých osobností naší nyní tak trápící se kultury se můžeme těšit. 

 

Vložil: Ela Nováková

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace