Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

SF z červené knihovničky. Jak seriál Star Trek: Discovery nakrknul všechny pravověrné trekkies. Premiéry Kamila Fáry

25.03.2021
SF z červené knihovničky. Jak seriál Star Trek: Discovery nakrknul všechny pravověrné trekkies. Premiéry Kamila Fáry

Foto: Netflix (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Američané znovu oživili fenomén Star Treku, tentokráte na televizních obrazovkách… Star Trek je americká mediální řada a fikční svět sci-fi televizních seriálů, celovečerních filmů, románů, komiksů i videoher, která je odvozena od původního seriálu ze druhé poloviny 60. let. První Star Trek vznikl roku 1966 a čítal 3 řady. Příběhy pokračovaly ve stejnojmenném animovaném seriálu a 6 celovečerních filmech. Od 80. let byly postupně natočeny čtyři další seriály, které stavěly na obdobném základu. Od roku 2009 je Star Trek natáčen v podobě filmového rebootu, zatím vznikly tři filmy. Od roku 2017 pak je vysílán seriál Star Trek: Discovery, jehož děj je zasazen do období nedlouho před původním seriálem. V roce 2020 měl premiéru seriál Star Trek: Picard. Star Trek se stal pojmem, který získal jednoho Oscara, 31 cen Emmy, několik cen BAFTA a mnoho dalších cen, ale především dal vzniknout široké základně fanoušků, označované jako trekkies, mezi které se počítá např. Bill Gates, Arnold Schwarzenegger nebo Whoopi Goldberg

Když jsem byl chlapec dorůstající výšky dospělého muže, uhranul mě v programu České televize seriál Star Trek. Jean-Luc Picard a cesty jeho vesmírné lodě Enterprise. Každý jednotlivý díl byl fascinující. Snad jediná nabídka veřejnoprávní televize, která mě týden co týden dokázala přikovat k obrazovce. Na stará kolena jsem celou sérii s Picardem shlédl znovu. Mé nadšení sice trochu polevilo, ale stále to byla jízda vesmírem, kterou stálo za to absolvovat. A právě na to konto jsem si řekl, že se nechám na Netflixu potěšit seriálem zasazeným do světa Star Treku. A přišlo více než značné rozčarování.

Star Trek s Jean-Lucem Picardem u kormidla stavěl svou přitažlivost, jako ostatně všechny série Star Treku, na paradoxech, na hrátkách s fyzikou, na jiných světech a jiných možnostech existence. Star Trek měl svou bytostnou a nezaměnitelnou filozofii. A tam byla i jeho přitažlivost. V čistokrevném sci-fi. Drze si dovolím poznamenat, že přitažlivost převážně, nikoliv vždy a jen pro muže (a chlapce), protože to bylo přesně takové to hraní si s technikou, s vědou a se vzdušnými zámky, které prostě lahodí hlavně mužské části populace. Se Star Trekem: Discovery, který nabídla internetová služba Netflix, přišla zásadní změna. Začaly se řešit emoce. Převážně emoce. Hlavně emoce.

 

Seriál Star Trek: Discovery je z kuchyně americké streamovací služby CBS All Access (nyní Paramount+), Netflix si pouze zakoupil vysílací práva, ale právě díky tomu si seriál mohou čeští diváci bez problému pustit s českými titulky, neboť první jmenová služba je bez české podpory. Na snímku je hlavní hrdinka celého seriálu Michael Burnham (Sonequa Martin-Green) se svým adoptivním otcem Sarekem (James Frain), který je zároveň otcem fanouškům velmi známé postavy pana Spocka

Sci-fi z červené knihovničky

Místo paradoxů a hrátek s vědou a technikou, místo absurdních i méně absurdních vesmírných teorií hodných Stephena Hawkinga, přišla nuda. Výbuchy a šílené akce střídaly zdlouhavé a nezáživné problémy duše, které mají hrát ve sci-fi jen vedlejší, doplňující housle. Už jen proto, že pro milovníka sci-fi jsou emoce prostě… sci-fi. Něco, co se musí přetrpět a počkat, až se to přežene. Dávají sice postavám další dimenzi. Ale dimenzi k tomu, aby mohl objevovat nové dimenze vesmíru a času, nikoliv zapeklitosti duševní nerovnováhy. Ne aby se postavy bez ustání zahrabávaly do pobrekávání nad tím, že je nikdo nemá rád a že jsou ošklivé a že se cítí nejisté v tom, jestli je od vedlejšího stolu někdo svým pohledem nešikanuje.

 

V novém seriálu hrají prim hlavně ženské hrdinky, tohle je velmi známá herečka Michelle Yeoh v roli císařovny Philippy Georgiou

A právě Star Trek: Discovery trpí na genderově neutrální unisex podobu, kdy nesmí být příliš pro muže, ale ani příliš pro ženy. Musí být pro všechny. Tím se ale nabourává samotné pojetí žánru sci-fi, které má být ´mačisticky´ technické a emoce u něj mají hrát pouze doplňující roli. Protože u sci-fi má hrát hlavní roli stavění vzdušných zámků postavených na vědeckých paradoxech. Princip těchto vzdušných zámků ve Star Treku: Discovery ničí neutuchající proud slzí sebelítosti.

Scenáristé na přednáškách gender studies

Vedle emocí je Star Trek: Discovery postavený rovněž na velmi efektivních výbuších a akcích, které mají vyrazit dech. Ale, a tady je zase na místě srovnání s dalšími sériemi, na tom Star Trek postavený prostě není a nikdy nebyl. Zásadní byla myšlenka, technická zajímavost, vědecký paradox, ověření odvážné teze, která bloudí v myslích milovníků sci-fi, porušení vědeckého dogmatu, vše ostatní bylo vedlejší a dokreslovalo. Na něco takového ale série Star Trek: Discovery nevsadila. Místo toho, aby dostála označení sci-fi, vsadila na efektivní vesmírné lodě a vcelku zbytečné akční scény, které ovšem ve výsledku jen zvýraznily scenáristickou prázdnotu celého díla, která se z velké části inspirovala na přednáškách gender studies.

 

Tvůrci trochu pozměnili i vzhled válečnické rasy Klingonů

Porušení pravidel

Série Star Trek: Discovery byla časově umístěna před sérii s kapitánem Jean-Lucem Picardem, kdy Federace byla ve sporu s Klingony. Přesto tvůrci porušili to, co si sami předsevzali. Technologie byly daleko vyspělejší, než jakých mohl užívat Picard. Trochu nechtěný paradox, řekl bych. Seriál také sáhl po zcela odlišném zpodobnění Klingonů. V jejich podání se stali Klingoni jakýmisi podivnými ještěrkami. K tomu je nutno si posměšně odfrknout i nad řečí Klingonů, zněla velmi nepřirozeně.

 

Jason Isaacs jako kapitán Gabriel Lorca, jehož charakter zůstal až do samého konce první série (Star Trek: Discovery má již tři série; tato recenze se věnuje převážně první sérii, to, co autor seriálu vyčítá, se ale ve druhé a nejvíce třetí sérii nejenže objevuje také, ale spíše graduje) tajemstvím 

Menšiny ve většině

Za zmínku stojí také to správné zastoupení ´menšin´. Ocitly se ve většině. Vesmíru, Flotile, Klingonům i paralelnímu vesmíru velely ženy. Jediní dva muži ve vedení byli jeden neschopný (a asexuální), druhý všeho schopný (a po zásluze jako ten zlý také potrestaný). Další dvě mužské postavy byly homosexuální. Jejich homosexuální obtíže se v jednotlivých dílech také adekvátně často řešily. Můstek byl řízen v drtivé většině pouze superženami. Fakt je ten gender tak zásadní? Mě, jako sice vlažného, ale přesto milovníka Star Treku, to odpudilo, mou sestru, která Star Trek vždycky nesnášela, to nepřitáhlo. Pro koho tedy Star Trek: Discovery byl?

Vložil: Kamil Fára

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace