RECENZE Václav Junek, Pancéřový vlak: Neobyčejný příběh o obyčejných lidech

24.03.2021

Popisek: Veteráni 2. světové války, ilustrační foto

„Kniha, kterou otevíráte, je neobyčejná a překvapivá přinejmenším ve srovnání s nespočetnou řadou ostatních, které u nás o konci druhé světové války dosud vyšly.“

Tak začíná anotace k nové knize Václava Junka Pancéřový vlak, která právě vychází v Nakladatelství Olympia. Nutno připustit, že je to skutečně tak. O postavách v knize ale zároveň platí klasické Švejkovo „Nestřílejte, vždyť jsou tu lidi!“ Hrdiny totiž nejsou žádní vojáci, žádní generálové, kteří zpoza vzdáleného telefonu rozhodují o událostech na bojišti, ale doslova jen obyčejní lidé.

Příběh podle skutečné události je zasazen do prostředí Rudné u Prahy (v knize Dušánky a Hořelice), a to v době posledních dnů druhé světové války. S většinou postav se čtenář poprvé setkává v okamžiku, kdy ještě nikdo netuší, co jim květnové dny přinesou. Žádný ze zúčastněných neví, že se mu během pár hodin převrátí život vzhůru nohama a změní se v boj. Nikdo netuší, že se v obci zastaví nacistický obrněný vlak a hlavní ulice obce, která směřuje na Prahu, se promění v bojiště.

Junek v Pancéřovém vlaku pracuje s reálnými fakty, jeho popisy míst jsou plastické. Jednotlivé postavy rozebírá poměrně do hloubky, ať už se jedná o jejich vnější charakteristiky, emoce nebo charaktery. Z obyčejných lidí se postupně v románu mění v bojovníky, aby na konci vystřízlivěli a zjistili, že nejsou hrdiny, a že je nepoháněl vlastenecký zápal, ale pouhý vnitřní pud sebezáchovy. Dokud to nebylo nutné, žili své životy ve stínu protektorátních úřadů – každý jak uměl. A bylo jim vlastně jedno, co bude dál. V těch posledních květnových dnech 2. světové války je nakonec čekaly i citelné osobní ztráty a prozření do reality.

Pancéřový vlak slouží v knize jako spouštěč hlavních událostí i jako závdavek pro pozdější líčení bojů, do nichž se zapojil také partizánský oddíl z nedalekých Nučic a v závěru jednotky Rudé armády. Všechna líčení událostí autor postavil na reáliích. Ostatně kromě jiných titulů je také autorem publikace, která v Rudné vyšla u příležitosti 60. výročí konce 2. světové války.

Knihu Pancéřový vlak mohu osobně doporučit každému, kdo má rád válečné romány založené na skutečných historických událostech. A i ti, kteří jich přečetli třeba celé stovky, budou na konci schopni prohlásit: „Pancéřový vlak je skutečně originální kniha.“ V záplavě dosud vydané literatury o druhé světové válce a květnovém povstání je totiž Pancéřový vlak v mnoha ohledech jedinečný a vypráví o dosud málo známých událostech, což je při daném tématu už velice vzácné. Vydává Nakladatelství Olympia.

S přispěním Tomáše Hejny