Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Lisa Jewellová a její Rodina z podkroví. Bezchybné psycho

12.03.2021
RECENZE Lisa Jewellová a její Rodina z podkroví. Bezchybné psycho

Foto: Youtube / repro

Popisek: Lisa Jewellová

Britská autorka není pro české čtenáře překvapením. V minulosti se u nás objevily její romány Pod dohledem (2020) a Beze svědků (2019). Oba byly strhující. A na stejné vlně se veze taky neskutečně dobře zvládnuté tempo kriminálního thrilleru Rodina z podkroví. V něm více než kde jinde vstupuje do popředí postava vypravěče a nenápadné prohazování časů. Knihu zvládnete za den, hodně těžko se totiž odkládá.

V napětí prošpikovaném titulu Beze svědků čeká Laurel na odpověď, co se stalo s její zmizelou dcerou Ellie. Čeká přes deset let. Kromě dialogů se v této knize Jewellová postavila na stranu empatie vůči ženám. Román Pod dohledem pro změnu proplétá řadu osudů současnosti a minulosti. Zvládá to bez jakýchkoli problémů téměř mistrovsky.

Laici i odborníci žasli. Nezbývalo než Jewellovou chválit, chválit a zase chválit.

Úplně stejně se autorka popasovala se svým posledním počinem, tedy s Rodinou z podkroví. Ačkoli se mi v první chvíli nechtělo věřit, že to bude tak dobré, věřte, bylo. Abych to dořekl; na krátko jsem si myslel, že půjde o jakýsi uzavřený román z prostředí baráku plného lidí, taková ta klasická situační dějová linie. Ne, ne, ne. Nic takového.

Londýn, módní čtvrť Chelsea pro bohaté. Honosný dům na nábřeží a v něm kolébka s nakrmeným a spokojeným miminkem, které čeká, až ho někdo pochová. O patro níž v kuchyni leží tři rozkládající se mrtvá těla. Jinak nikdo. Policie, výslechy sousedů, ticho. Stav před nějakými pětadvaceti lety. Blik. Žena je kdesi u moře, prochází se, nemá co jíst, kam složit hlavu. Svou i dětí. A taky psa. Blik. SMS. Malé je 25.

Právě tady to celé začíná.

Spisovatelka Lisa Jewellová miluje pracovat s figurami. Je to znát. Vyžívá se v postavách, které staví do výjimečných a extrémních situací. Obvykle ukáže nejen důsledek, ale i příčinu. To se týká především vztahu k ženám. Nebudu ani naznačovat. Druhou věcí, na níž se Britka zaměřuje, je časovost. Někdy jsem byl tak unesen dějem, že mi vůbec nedošlo, kde jsem a co se přesně děje. Navíc mi to vůbec nevadilo.

 

Před vámi se objevují prakticky jen tři osudy. První popisuje mladou ženu s dětmi a psem někde v Evropě u Azurového moře. Nevíte, kde se vzala. Snad jen to, že ji týral manžel, že od něho utekla, že je bez peněz a ráda fidlá na housle. Aby těch nejasností nebylo málo, její pas je falešný. Chce se vrátit do království, neví jak. Tak se rozhodne poprosit svého ex. Toho, který ji málem zabil.

Pak je tu mladá Libby. Pracuje, kde pracuje, vede docela obyčejný život. S mámou, single, s kamarády. Spokojená, klidná, milá. V den jejich narozenin jí na stole přistane obálka od prestižní advokátní kanceláře Smithkin, Rudd & Royle. Dopis jí pochopitelně změní život. Zjistí, že je adoptovaná…

Pak tu máme třetí part. Návrat do minulosti, který končí tam, kde začíná děj. Nalezením tří mrtvých. Hromadná sebevražda a malé dítě. Propletenců a zvratů je v knize hned několik. Všechny jsou špičkově domyšlené, ústřední dějová linka je pochopitelná, ač ujetá, což u narušených lidí bezesporu bývá. Chvíli jsem měl pocit, že se zasměju, chvíli… no… chvíli zase, že se nezasměju.

Děj je výtečný. To byla jedna radost číst, protože vás tam pořád něco žene. Chcete zjistit, kdo ty lidi jsou, co se stalo, jak se to stalo, proč se to stalo. Příčina, důsledek.

Z hlediska stylu, spíše tedy stylistiky musím vypíchnout ještě jeden aspekt. Perfektní přenesení role vypravěče.

Kapitola končí slovy, co se stalo před patnácti lety. Další otevře oponu stručným hodnocením, jež se vztahuje k dnešku.

Něco jako: „On tehdy zabil našeho psa a my brečeli.“ Konec kapitoly. „Samozřejmě jsem toho psa nezabil, bylo mi dvanáct, teď je mi osmatřicet…“

Výborná hra postav, vyprávění a časů. Kniha mi udělala velikou radost, dávám 86 procent. Chybu jsem našel jenom jednu, dvakrát zopakované zájmeno to v oznamovací větě.

Vydává Cosmopolis v překladu Milana Lžičky.

Vložil: Zdeněk Svoboda

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace