TV RECENZE Vaše pravidelná dávka emocí. Vztahové melodrama Kukačky táhnou především silné herecké výkony
24.02.2021
Foto: ČT (stejně jako další fota v článku)
Popisek: Kukačky. Na snímku obě rodiny, postižené nezvyklou situací, výměnou dětí v porodnici
Seriál Kukačky z produkce České televize se přehoupl přes polovinu. Z avizovaných třinácti jsme mohli zhlédnout již sedm dílů. Jistě tedy není na škodu menší ohlédnutí za dosavadním vývojem tohoto melodramatu, postaveném na silném námětu záměny novorozeňat.
Jednoho dne se v porodnici potkají dva manželské páry. Mladí manželé Kadlecovi a o poznání zkušenější Holcovi. Zatímco pro Terezu Kadlecovou se jedná o porodní premiéru, Olga Holcová je oproti ní ostřílenou rodičkou, starající se již o početnou famílii. Přestože se porody neobejdou bez komplikací, ve výsledku se zdá být vše v pořádku a v průběhu následujících šesti let obě rodiny v poklidu vychovávají své potomky.
Sabina Remundová jako jedna z matek, Olga, je famózní, díky, že na to ČT konečně přišla a přestala jí dávat jen menší role
Malému Jakubu Kadlecovi sice diagnostikují Aspergerův syndrom, jeho rodiče mu však dopřávají dostatek potřebné péče a lásky. Stejně tak Tomášovi, o poznání vitálnějšímu dítku, se dostává zvýšené pozornosti, neboť pro Holcovy představuje možnost zaplnit prázdné místo po nedávno zesnulém synu Karlovi. Pak ale znenadání přichází další osudová rána, kdy rutinní lékařská prohlídka převrátí oběma rodinám život naruby. Vychází totiž najevo, že chlapci byli v porodnici pravděpodobně zaměněni.
I manžel Olgy Karel v podání Davida Novotného je výborný
Tolik k nastínění výchozí situace, na které Kukačky stavějí. Ústřední konflikt záměny byl docela jasně obnažen již v úvodním díle. Vyhlídka dalších dvanácti epizod dávala tušit, že jakkoliv silná ústřední premisa je, sama o sobě by na stopáž celého seriálu nevystačila. Umím si představit, že by podobný námět vydal na hutné psychologické drama ve formě celovečerního snímku, či minisérie. Touto cestou se ovšem scenárista Jan Coufal a režisér Biser A. Arichtev tak úplně nevydali.
Vztahový propletenec
Téma by rozhodně mohlo být podrobeno soustředěnějšímu pohledu. Tvůrci se ale rozhodli rozšířit záběr a svou pozornost věnovat většímu počtu postav a jejich vzájemným interakcím. Záměna dětí je katalyzátorem několika dalších dějů a jakkoliv se původní motiv během jednotlivých epizod nevytrácí a průběžně je zdrojem důležitých dramatických situací, postupně jej začínají doplňovat konflikty vedlejší. Ty sice povětšinou z původního námětu vyplývají, zároveň ale přesunují pozornost k vedlejším postavám a jejich vlastním dílčím příběhům.
Po nepovedené premiéře v roli princezny je Marta Dancingerová v roli druhé matky, Terezy, skvělá
Některé z vedlejších postav tak postupně nabývají na důležitosti a jejich přítomnost v seriálu se ukazuje být čím dál podstatnější. Vyprávění žene kupředu několik dějových otazníků, které seriál postupně nastoluje a zodpovídá. Tvůrci nešetří zvraty, které zpočátku jednoznačné řešení nenadálé situace začínají komplikovat. Jejich správným dávkováním seriál zvládá držet divákovu pozornost. V tomto směru se ale Kukačky občas nevyhnou i určité melodramatické přepálenosti. Rušivě může působit například nepravděpodobná propletenost osudů postav, stejně jako předvídatelné vrstvení milostných trojúhelníků.
Terezin manžel Martin v podání Marka Adamczyka si získává jako čím dál větší pozornost
Hon na viníky
Dále si seriál pro udržení napětí vypomáhá hned dvěma zápletkami téměř detektivního charakteru. Neřešíme zde pouze následky, ale také příčinu záměny, která je předmětem policejního vyšetřování. Dále do dění výrazně promlouvá pozvolna odkrývaný rodový spor z dávné minulosti. A ačkoli druhá jmenovaná linie začíná v posledním díle působit už trošku překombinovaně (souvislost s komunistickým režimem), jsou oba motivy zároveň důležitými hnacími motory seriálu podněcující divákovu zvědavost. Jak dobře tyto dějové segmenty vlastně fungují, se ale ukáže až s jejich finálním rozuzlením.
Kromě obou rodin do děje vstupují i další postavy jako Michal Isteník, který se proslavil v seriálu Most!, jako Karlův bratr David (na snímku vpravo)
Autoři se také rozhodli vyvažovat dramatickou rovinu komediálnějšími pasážemi. Výsledkem je, že se seriál navzdory některým emočně vyhroceným situacím nese v relativně odlehčeném duchu. Nutno říct, že humor většinou docela funguje. Pobaví například pasáže s paličatým pradědečkem nebo situace vycházející ze společenské neomalenosti malého Jakuba. Důležité ovšem zůstává, že v rámci ústředního konfliktu si tvůrci drží dostatečnou míru uvěřitelnosti a v tomto směru dokážou přijít s několika silnými dramatickými scénami. Rozdílná dilemata hrdinů vyplývající z problematické situace jsou dostatečně logická a často ambivalentní chování některých postav pak i ze strany diváka pochopitelné.
Tragédi i komici
Jak komediálnost, tak dramatičnost funguje do velké míry i díky hereckému obsazení. V tomto ohledu je seriál asi nejpřesvědčivější. Ať už se budeme bavit o ústředních postavách z řad obou rodin nebo o představitelích vedlejších charakterů. Nejvíce do popředí vystupují samozřejmě představitelé rodičů. Zde se musí pochválit kromě jednotlivých výkonů už samotný casting. David Novotný se Sabinou Remundovou jsou vhodně typově zvoleni pro bodrou vesnickou rodinku Holcových, stejně jako Marta Dancingerová a Marek Adamczyk pro distingovanější měšťáky Kadlecovy. Novotný si dává svého impulsivního až cholerického tatíka s gustem a ačkoli možná občas trošku přestřelí, tyto expresivní polohy mu sedí. Svým výkonem dokáže bavit a zároveň i prodat emočně náročnější scény. Remundová jako matka na pokraji zoufalství ve svém výkonu nabízí dostatek nuancí, aby své utrpení dokázala věrohodně zprostředkovat. Taktéž Dancingerová s Adamczykem působí po většinu času ve svých rolích dostatečně uvěřitelně a všechny čtyři postavy svou životností umožňují, aby se na ně divák dobře napojil.
Denisa Barešová jako Marcela
Důležití jsou také dětští herci. Do popředí stále více vystupuje představitel malého Jakuba Viktor Sekanina, jehož charakter je přeci jen o něco zajímavější než u malého Tomáše v podání Thea Shaefera. Ačkoli jeho herecký výkon vyžaduje především neměnný zasmušilý výraz a suše pronášené repliky, působí ve své roli problematického dítěte přesvědčivě. Z vedlejších rolí pak můžeme ještě vypíchnout představitelku Holcovic nejstarší dcery Marcely v podání Denisy Barešové, střídmý ale o to charismatičtější výkon Luboše Veselého v roli Rudolfa Býčka a v neposlední řadě přítomnost hereckého veterána Petra Kostky, který dokáže svého protivného dědka zahrát s dostatečnou dávkou sympatie a humoru.
Intimita za zvuků motokrosu
Seriálu se nedají upřít také formální kvality. Ačkoli se zde soustředíme především na intimní scény, kde hrají prim soustředění herci pronášející významné dialogy, užijeme si i dostatku exteriérů a různorodých prostředí (hospodská zábava), které především hezky vykreslují vesnický kolorit hlavního dějiště. Dočkáme se dokonce i akčně laděných pasáží, neboť významný prostor v seriálu dostávají motokrosové závody. Vedle hereckých výkonů je formální pojetí dalším aspektem, který projektu propůjčuje určitou životnost. Dost tomu pomáhá, že je seriál snímán převážně ruční kamerou, která dává příběhu kvazi-realistický nádech a potřebnou dynamičnost.
Petr Kostka coby protivný děda Vladimír
Psychologické drama okolo záměny novorozeňat je v Kukačkách namixováno s dílčími konflikty vedlejších postav, které tu více, tu méně přesvědčivě ústřední téma prohlubují. Některé situace mají občas tendenci sklouzávat k určité melodramatické přepjatosti, což trochu rozrušuje jinak uvěřitelnou a civilní atmosféru celého projektu drženou především kvalitními hereckými výkony. Definitivní obrázek si budeme moci samozřejmě udělat až seriál dojde svého konce, prozatím ale můžeme říct, že Kukačky představují vkusné melodrama, které dokáže dojmout i pobavit. Divákovi nabídne jeho pravidelnou dávku emocí, kterou se díky uvěřitelným postavám nemusí stydět konzumovat a při vypjatých situacích se většinou nemusí cítit trapně.

Vložil: Tomáš Vahala