Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Když se Češi snaží držet krok s Hollywoodem. Pohádka v zajetí časové smyčky představuje příjemné osvěžení žánru

10.02.2021
RECENZE Když se Češi snaží držet krok s Hollywoodem. Pohádka v zajetí časové smyčky představuje příjemné osvěžení žánru

Foto: Facebooková stránka filmu (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Princezna zakletá v čase: hraje ji slovenská herečka Natalia Germani, která se již v českém filmu objevila. Dostala menší roli v romanci Věčně tvá nevěrná, hrála i v thrilleru Amnestie

Navzdory zavřeným kinům si můžeme díky internetu vychutnat nový český snímek Princezna zakletá v čase online z pohodlí domova. Pohádkovou repetici ve stylu Na Hromnice o den více lze zhlédnout ve vyhrazených termínech při koupi virtuální ´vstupenky´. Co může tato netradičně pojatá pohádka divákovi nabídnout?

V době koronakrize nabyly na ještě větší důležitosti VOD platformy. Současná neslavná situace dokonce podnítila vznik nejrůznějších nových sítí, kde můžeme sledovat filmové novinky bez nutnosti otevřených kin a zároveň tak finančně podpořit kulturu. Mezi takové patří mimo jiné i internetová stránka zakulturou.online. Web nabízí ke zhlédnutí obsah téměř výhradně související s novou českou pohádkou Princezna zakletá v čase. Kromě doplňkových materiálů v podobě povídek čtených jednotlivými protagonisty snímku rozšiřujících původní svět filmu můžeme na webu zhlédnout i film samotný.

 

Princezna zakletá v čase jde do svého finálního týdne ONLINE KINA. Pak jí zase po nějaký ten čas neuvidíte.

A jaké jsou termíny pro tento týden? Středa od 18:00 do 23:59, sobota od 18:00 do 23:59, neděle od 14:00 do 20:00. Lístky zakoupíte ZDE.

 

Fenomén časové smyčky

Na Hromnice o den více, Na hraně zítřka či Všechno nejhorší. To je výčet jen několika hollywoodských snímků, které své vyprávění staví na atraktivním motivu časové smyčky a tvoří již specifickou žánrovou kategorii. Typické pro tento druh filmů je, že jsou v poslední době často kombinovány s jinými klasickými žánry. Hromnice jsou především hořkosladkou romantickou komedií, Na hraně zítřka zase scifi akčňák s mimozemšťany a Všechno nejhorší hororový slasher. Do tohoto světového fenoménu nyní přispěla i naše kotlina snímkem Princezna zakletá v čase a aplikovala toto vyprávěcí schéma na žánr pro českou kinematografii nejtypičtější, a to pohádku.

 

Princezna Ellena (Natalia Germani) byla celý svůj dospívající život zakletá. Ellenu ještě v kolébce proklela čarodějnice Murien, a princezna si proto nese tíhu temné kletby v každém okamžiku svého života. Svůj strach ze dne, kdy se má kletba naplnit, se naučila skrývat za závojem uštěpačného humoru a ironie. Sama však celý život tuší, že přijde chvíle, kdy bude muset o dávné kletbě zjistit více

Dokolečka dokola…

Nad princeznou Ellenou se od jejího narození vznáší hrozba mocné kletby. Ta má dojít svého naplnění, jakmile dosáhne věku dvaceti let. V důsledku jejího působení se Ellena náhle ocitá v časové smyčce svého narozeninového dne, ze které se jí nedaří vymanit. Princezna se postupně seznamuje s okolnostmi svého prokletí a zjišťuje, že do zblbnutí se opakující události nejsou zdaleka tím nejhorším, co jí může osud přichystat.

 

Amélie (Eliška Křenková) je nejlepší kamarádka princezny Elleny, kterou nikdy moc nezajímaly manýry šlechticů a klevety dvorních dam. Raději veškerý svůj volný čas věnovala studiím alchymie u dvorního alchymisty Archivalda. Jeden rok dokonce strávila studiem na legendární alchymistické škole zvané Ayra. Po nešťastném incidentu však byla nucena ve svých patnácti letech školu opustit a vrátit se zpět na hrad Trojříčí do království Aspánie

Naroubování specifického vyprávěcího schématu na žánr české pohádky se ukázalo být vskutku dobrým tahem a beze zbytku funguje. Tvůrci jej nevyužívají jenom jako lacinou atrakci, ale dokázali časovou repetici umně zkombinovat s pravidly a proprietami pohádkového žánru. Láska, přátelství, odvaha. To vše dostává svůj prostor a souvisí s konečným vyústěním časové problematiky. Nutno říct, že pohádka je pro motiv časové smyčky velmi dobře adaptabilní. Fantazijní svět, jehož jsou nadpřirozeno a kouzla běžnou součástí, je pro tento motiv více než vhodným prostředím. 

 

Princ Jan z Calderonu (Marek Lambora) nespatřil princeznu Ellenu Aspánskou dlouhých osm let. A ač to princezna netuší, ba co víc, je přesvědčena o opaku, nebylo dne, kdy by si na ni princ Jan nevzpomněl. Nebylo dne, aby k ní nechoval lásku - a to platí i pro den Elleniných 20. narozenin, kdy se má naplnit dávná kletba

…a kupředu k cíli

Přes nejistý začátek se snímku daří diváka postupně vtáhnout do děje. V momentě, kdy do hry vstupují hrátky s časem, nabírá film na zábavnosti, kterou se mu daří relativně držet až do samotného finále. Tvůrci zvládají nakládat s opakujícími se událostmi tak, aby nezačaly nudit. Zábavně se variují jednotlivé scény i celé dějové segmenty v různorodých montážních sekvencích. I když mnoho z těchto postupů může divák znát z již zmíněných zahraničních vzorů, podstatné je, že se českým tvůrcům podařilo do snímku tyto postupy funkčně aplikovat a obohatit pohádkovým naturelem.

 

Král Robert Aspánský (Jan Révai), osmý svého jména, svrchovaný vládce království Aspánie a pán hradu Trojříčí, uznaný ochránce Jižního valu a přítel Berských krajin se narodil jako druhý syn krále Raymonda III. Aspánského a Elleanory z Modrobřehu

Příběh dokáže ve správný čas přijít s funkčními zvraty, které posouvají příběh k novým dílčím cílům. Ellena je nejdřív bizarní situací frustrována, následně si ji snaží užít a nakonec vyřešit. Přibližně v polovině snímku se zásadně proměňuje role motivu časové smyčky a snímek začíná vypravování obohacovat a kombinovat s klasičtějším dobrodružným syžetem, ve kterém se trojice hlavních hrdinů vydává porazit zlou čarodějnici a po cestě musí vyřešit několik úkolů. V samotném závěru pak tvůrci opouští bezpečí časové bubliny, což dodává finální konfrontaci na větší napínavosti.

 

Archivald starý, Archivald vysoký nebo také Archivald moudrý (Roman Zach). Právě těmito jmény aspánské děti potají označují nejvyššího královského rádce a dvorního alchymistu Aspánie. Archivald pochází ze zaniklé říše, jejíž jméno byste našli jedině na zažloutlých stranách dávno umlčených kronik. Právě ve své rodné zemi se Archivald naučil tajným praktikám alchymie, a když dosáhl hodnosti mistra, vydal se na cesty, aby nabízel své služby potřebným

Silné ženy na straně dobra i zla

Z hereckého obsazení dostává nejvíce prostoru herečka Natalia Germani v hlavní roli. Neokoukaná slovenská tvář snímek bez větších problémů nese převážně na svých bedrech. V roli akční hrdinky působí sympaticky a přirozeně.  Ústřední herecké trio doplňuje ještě Eliška Křenková jako princeznina nejlepší přítelkyně Amélie a Marek Lambora v roli prince Jana. Z dalších hereckých představitelů pak můžeme vyzvednout Romana Zacha jako stoického černokněžníka Archivalda a Simonu Zmrzlou jakožto zlou čarodějnici Murien, která i přes nemnoho prostoru zvládne zapůsobit dostatečně démonickým dojmem.

 

Čarodějnice, půlnoční sudička, vědma z Nörgradu, havraní paní, ba dokonce havraní královna. Všemi těmito slovy lidé označovali vysokou ženu s vlasy černými jako eben a očima bledýma jako zamrzlé jezero. Těžko povědět, které ze zmíněných pojmenování je pro Murien (Simona Zmrzlá) nejpříhodnější, avšak jednu věc můžeme tvrdit zcela jistě, Murien představuje patrně nejnebezpečnější stvoření, které kdy spatřilo oblohu nad naším královstvím

Česká fantasy?

Body občas snímek ztrácí po formální stránce. Film má místy trochu televizní ´look´. Ten však může být zapříčiněn tím, že je na aktuálním streamu prezentován v televizně standardizovaném formátu obrazu, pravděpodobně se lišícím od formátu kinoprojekce. To ho může po obrazové stránce minimálně kompozičně devalvovat. Snímek také nepatří zrovna mezi nejvýpravnější, což vzhledem k žánru lehce zamrzí. Avšak například speciální efekty nejsou na poměry české kinematografie na špatné úrovni. Vzhledem k tomu, že se zde hraje hodně na notu fantasy, si jich užijeme dostatek. Minimálně v případě vizuálního ztvárnění kouzel je ovšem až příliš zjevná inspirace v marvelovkách. Najde se ale i několik originálních výtvarných prvků, které potěší. Například skvělé využití skalních skulptur v žulových lomech Lipnice nad Sázavou, které charakterizují jednotlivé úkoly.

 

Princezna Ellena, Amélie a princ Jan

Celkově by filmu prospěla trošku jistější režijní ruka a místy by se dalo zapracovat i na lepším střihovém timingu. Sporná se zdají být i některá rozhodnutí stran hudební dramaturgie. Podkres jedné ze střihových montáží známým popovým songem sice scéně dodává potřebný spád a vzhledem k jejímu obsahu umocňuje její rozvernou náladu, v kontextu filmu jako celku ovšem působí nepatřičně. Daleko vhodnější je využití písně Tam za řekou, skladby originálně zkomponované pro film. Ta, v operetní vložce zpívané samotnými postavami, dodává na ještě větší dramatičnosti jedné z nejvelkolepějších scén snímku, ve které obyvatelé podzámčí prchají před bouřkou decimující království.

 

Opět naše trojice

Je možné, že se v dohledné době koncept časové smyčky stane obehraným módním trendem. Češi se však tohoto fenoménu chytili zavčasu, a navíc skrze něj obohatili už trošku vyšeptalý žánr české pohádky. Princezna zakletá v čase je ambiciózním projektem, který své ambice do velké míry naplňuje. Především díky nižším produkčním hodnotám bude jako fantasy spektákl za svými zahraničními kolegy sice zaostávat, nicméně stále nabízí zábavný mix pohádky a časových hrátek, u kterého nebudete litovat stráveného času.

 

Vložil: Tomáš Vahala