Ani ránu bez Ani. Pár dnů po Boženě zaskočila diváky v otřesné, odfláknuté novácké Anatomii života. TV glosář Ely Novákové

01.02.2021

Popisek: Aňa Geislerová s Viktorem Dvořákem. Oba jsou nominováni na Českého lva za film Havel

Ne, nebudu srovnávat Boženu a Anatomii života, to by bylo absurdní. Spíš se mi chce politovat hvězdu českého filmového plátna, protože přijímáním některých rolí se prostě ničí. Je jí všude plno, protože je zajímavá osobnost, nezaměnitelná, kamera jí svědčí i s přibývajícími lety a ona se před ní umí správně postavit. Taková herečka si může role ve filmech vybírat, to ale Aňa Geislerová nedělá (nebo neumí, možná kvůli penězům ani nemůže?), prostě to bere, jak to přijde, odehráno, jedeme dál. Po Boženě Němcové rozdala řadu rozhovorů, v nichž začala působit jako zralá charakterní herečka, která má postavu zhodnocenou, nastudovanou a našla osobní způsob, jak ji prezentovat.

Pak se ale najednou objeví jako primářka traumatologie v novém seriálu Novy Anatomie života a je to úplně jiná Aňa, nudná, prázdná, jen vkusně oblečená, jinak ale bez výrazu, bez jakéhokoliv vnitřního zaujetí. Není divu, česká verze finského (a slovenského) seriálu je prozatím velice ubohé výprodejové zboží a působí, jako by tvůrci hercům tak nějak zapomněli říct, co že to za postavy budou hrát. A tak otupěle deklamují příšerné věty scénáře, některé dialogy působí, jako by je herci četli z čtecího zařízení a viděli poprvé, o vzájemné interakci postav si můžeme nechat leda zdát. Každý sám za sebe bojuje s nesmyslně nastaveným prostředím, jemuž po množství seriálů, a hlavně dokumentárních pohledů z prostředí nemocnice nemůže uvěřit ani ten, kdo si nikdy nezlomil ani malíček na noze a na pohotovosti nikdy nebyl.

Geislerová jako Marta Dostálová v Anatomii života: Tak trochu nový doktor Cvach... Foto TV Nova

Říkám bojuje, ale on to vlastně boj není. Herci po loňské jarní karanténě naskočili do letního natáčení evidentně bezhlavě, prostě přijmout roli v seriálu Novy je dobrý předpoklad, jak zahojit prázdnou peněženku. Slováci před třemi roky přistupovali k finskému originálu jinak, pro Markýzu to byl skutečně prestižní projekt, casting byl dlouhý a vydařený, herci své postavy mají přečtené a umí jim dát i onu nezbytnou špetku nadhledu, který takový romanticko-dramatický materiál potřebuje.

Proč to nekoupili od Slováků? Nebo od Finů?

Asi nejlépe to vyjadřuje rozhovor dvou diváků na Facebooku: „Takhle se zbytečně vyhazují peníze, stačilo koupit od Slováků, je to přesná kopie.“ „A představte si, ze Slováci to koupili od Finů. Taky to mohli jen předabovat a stačilo, že?“ „A vidíte, to bylo nejlepší.“ Na to jasně vypovídajícím způsobem reaguje moderátor diskuze za Anatomii života: „Seriál Anatomie života je původně skandinávský formát, který si jednotlivé země zadaptovaly po svém. Jsme rádi, že jsme díky tomu mohli dát práci spoustu šikovným lidem.“ Jako by vůbec o nic jiného nešlo, jen prostě honem dát hercům (a celému štábu) příležitost vydělat si dobré peníze.

V hlavních rolích Anatomie života je příběh čtyř sestřiček. Hrají je Jitka Schneiderová, Ester Geislerová, Martina Preissová a Barbora Černá

O to smutnější pak je, že potácet se v tomhle řídkém blátě vidíme herce a herečky, které nás jinde okouzlují. Není to jen případ Ani Geislerové, ale také Jitky Schneiderové, Martiny Preissové i Aniny sestry Ester Geislerové a za všechny muže zmíním Jiřího Štrébla, výborného divadelního a filmového herce, který roky vitálně dává život postavě chlapáckého, lehce duchaprotého Miloše v Ulici. Řekli bychom, že po těch letech musí být už z té role unavený, přesto jí spolu s autory scénáře dokáže dodávat nové tóny a bavit diváky stejně jako na začátku. V Anatomii života v roli záletného lékaře působí, jako by Miloše oblékli do lékařského pláště, prostě nic o nové postavě neví, takže nemůže vědět, co má hrát a roli jen tak divně probručí.

Sestřičky nejsou žádné umění, ale vedou

Paradoxní je, že Nova tento seriál obestřela aurou očekávaného zjevení, které dá na frak všemu, co se momentálně na českých televizních obrazovkách děje. Oznámila, že bude v dohledném čase ukončovat Ordinaci v Růžové zahradě a přichází s novým seriálem z lékařského prostředí, protože diváci ho mají raději než kriminálky. Seriál se měl stát trhákem proti konkurenční Slunečné a něčím úplně jiným, než jsou primácké Sestřičky (původně Modrý kód). Slunečnou první díl Anatomie života neporazil, čistě romantický a vtipný ´figurkářský´ seriál prostě v téhle divné době lidi baví, i když se to leckomu po roce vysílání už může zdát jako nastavovaná kaše.

Ani Sestřičky nejsou žádné umění, ale kdo touží po troše adrenalinu z urgentního příjmu kombinovaném s lehce pikantními, někdy sladkobolnými, někdy humornými etudami z rodinných životů sestřiček, dostává tady svou dost dobře namíchanou každotýdenní dávku. Prakticky všichni herci, mladá garda i ostřílení mazáci, znají dobře charaktery svých postav a bez velkých cirátů a zasněných pohledů se za ně pro diváky převlékají, aby je potěšili trochou přiměřeně vkusné zábavy. Jistěže jsou to postavy často excentrické, ale jejich galerie je velice pestrá a typologie přesná, střídání jejich příběhů v rámci jednotlivých dílů je svižné a divák si tak užívá i onen moment očekávání, co zase toho či onoho potká v příštím dílu.

Sestřičky Modrý kód na FTV Prima zatím vede o celou délku

To všechno Anatomii života zatím úplně chybí. K tomu přidejte pomalé, unylé tempo, příšernou, neustále přítomnou nervózní hudbu a je vymalováno – mnoho komentářů na sociálních sítích mluví o tom, že seriál lidé vypínali, aniž by počkali, jestli se přece jen někam nepohne. Pozitivních ohlasů je velice málo.

Zpět k Aně Geislerové

Zářících filmových star je u nás pomálu. Aňa taková bezpochyby je. Sama říká, že divadlu se vyhýbá, přestože před časem dostala nabídku do chystané inscenace Národního divadla, kde si vyzkoušela, že by představení zvládla. Nakonec ale byla spíše ráda, že inscenace se nakonec nerealizovala. V mládí značně rozvlátá a do značné míry sebestředná filmová herečka je dnes mnohem ukázněnější.

V Boženě odvedla slušný výkon, foto ČT

Je si vědomá své nepříliš šťastné mluvy, která by na divadle nepůsobila dobře. Dokázala se s ní poměrně zdatně vypořádat i v historickém kostýmu Boženy Němcové, takže nepůsobila rušivě. Bylo vidět, že tuto postavu poctivě studovala, až s ní našla vlastní vnitřní souznění, a tak ji také hrála. Netřeba se ohlížet na to, že v posledním dílu ji přehrál Jan Hájek v roli Josefa Němce, to je hodně věc scénáře, navíc Hájek tady uchopil příležitost za pačesy a předvedl jeden ze svých nejlepších hereckých výkonů. Aňa Geislerová jako ikona české ženské literatury s fatálním osudem ale nebyla vůbec špatná.

Ve filmu Havel hrála Olgu

Podobně intenzivně si prožila i roli Olgy Havlové ve filmu Havel. Jednoznačně se projevilo, že tato hvězdná herečka potřebuje komunikaci se scenáristy a režiséry, pokud je jí podána pomocná ruka a naznačena cesta, dokáže si i složitou roli velmi dobře připravit na míru své osobnosti.

Jedno umí Aňa naprosto dokonale: Upravit se a vystupovat jako filmová hvězda

Aňa se rozhodně nenudí, píše knihy, se starší sestrou teď dávala dohromady diář. Vychovává dvě děti, nedávno si dopřála milostný románek a po roce návrat k manželovi a rodině, finančně nestrádá. O to smutnější je, že si nedokáže ukočírovat přijímání rolí. Doufejme, že příval negativních ohlasů na roli primářky v Anatomii života ji trochu zkrotí. Jde do let, kdy by si zasloužila pěknou roli šitou na tělo. Mně například by se líbila jako fešná, rázná a hubatá paní domácí, majitelka pestře zabydleného domu, v nějakém dobře napsaném retro filmu z doby první republiky. Ale možná ji právě vy, milý čtenáři či čtenářko, vidíte úplně jinak...