Tak trochu mrcha. Obraz spisovatelky je poplatný dnešku. Žádná buditelka, ale bojovnice za genderovou rovnost. Premiéry Pavla Přeučila
28.01.2021
Foto: ČT (stejně jako další fota v článku)
Popisek: O roli Boženy Němcové se dělily dvě herečky, Aňa Geislerová (na snímku) a mladá Anna Kameníková
To je obraz Boženy Němcové, jak nám ji vykreslil nový seriál České televize. Mám rád seriály tohoto typu, představující nám výrazné osobnosti našich dějin, i když je jich jako šafránu. K některým z nich se rád vracím i prostřednictvím televizních archivů, jako k seriálu F. L. Věk, režírovanému nedávno zesnulým Františkem Filipem. Naposledy to byl celkem povedený, výpravný seriál Marie Terezie a nyní přišla na řadu naše nejvýznamnější spisovatelka 19. století. Je jasné, že si Česká televize doslova libuje v bourání všelijakých mýtů, provázejících život významných osobností, ale i to by se mělo dít s určitým vkusem. Ten ale bohužel v případě Boženy Němcové chyběl.
Ne že by šlo o vyloženě špatný seriál. S mnohými tvrdými kritikami, které se na něj sesypaly, nesouhlasím. Jako takový se mi docela líbil, ale... Těch ale je hned celá řada. V dobách vlády jedné strany byla Božena Němcová nedotknutelným idolem, obdivovaným jak tehdejšími umělci, tak politickým vedením země. Byla vydávána málem za první proletářskou spisovatelku, která prý propagovala socialistické myšlenky a kritizovala sociální nerovnosti.
Babička jako nevhodná četba dnešních dětí?
Dokladem toho měly být především její pohádky, ve kterých nejenže vždy vítězilo dobro nad zlem, ale hlavně chudáci nad bohatými. Boháči a šlechta v nich byli většinou vykreslování jako utlačovatelé prostých lidí, sobci, zloději a necitové, kdežto ti chudí byli vždy dobrotiví hodní lidé, kteří by se rozdělili i o poslední kůrku chleba.
Babička je kouzelné dílo, které se čte stále. A číst bude, ať už bude zrovna v přízni či nepřízni elit
Dnes je tenhle pohled naopak trnem v oku novodobých vykladačů historie, tvrdících, že její dílo bylo v rukou komunistických kulturtrégrů jen nástrojem na formování mozečků malých dětí, kterým bylo už odmalička jeho prostřednictvím vtloukáno do hlaviček, že boháči jsou všichni špatní a správná je jen ideologie, hlásající rovnost a to, že všechno má patřit všem. Tím pádem se dnes ozývají hlasy, že její dílo je zastaralé, její pohádky pro dnešní děti nevhodné, Babička je prý příliš idealizovaná a nevykresluje pravdivý obraz doby. Zkrátka v duchu našeho známého odezdikezdismu by prý měla například právě ona Babička vypadnout podle novodobých cenzorů z povinné četby školáků.
Co je příliš české, musí pryč!
Nevidím nic špatného na tom, ukázat Boženu Němcovou jako normální ženskou, se všemi jejími klady i nedostatky. Scenáristky Hana Wlodarczyková a Martina Komárková se ale až příliš soustředily na to, co se dneska nosí a udělali z ní zarytou feministku, hlásající rovnost mužů a žen, především tím, že nečekala na nějaké to mužské dvoření, ale šla rovnou na věc a zatáhla si chlapa, který se jí líbil do postele sama.
Do Prahy přišla Božena Němcová v 22 letech a v tehdejší obrozenecké společnosti, tvořené hlavně muži, způsobila senzaci nejen svou krásou, ale i důvtipem (na snímku Anna Kameníková)
Ve výsledku musela Božena Němcová nutně vypadat v očích diváků jako coura. Chápu, genderová rovnost je dneska in, ale popřít v seriálu všechno, pro co se stala Němcová jednou z nejvýznamnějších osobností české literární scény v době národního obrození, tedy její boj za český jazyk, českou kulturu a vůbec české národní zájmy, a nahradit to postelovými radovánkami, to už mi připadalo poněkud scestné. Němcová byla až příliš vlastenecká a řečeno jazykem moderních kulturtrégrů mohla být dokonce nacionalistkou. A to se zkrátka nenosí.
Volně vykládat historii neznamená ji prznit
V této souvislosti mne ani nepřekvapila kritická slova našeho známého desetibojaře, Adama Sebastiana Helceleta, který je praprapravnukem Jana Evangelisty Helceleta, jednoho z milenců Boženy Němcové. Ten se podivoval nad tím, v jakém rozporu je vykreslení postavy Němcové s tím, co vyplývá z její zachované korespondence. „Když si ji přečtete, pochopíte, jak vnímala city a toužila strašně po lásce. To pro mě v seriálu nezaznělo. Místo toho z ní udělali takovou couru! Podle mě si to jako jedna z největších Češek a vlastenka nezasloužila. Stejně jako to, co udělali z praprapradědy,“ rozhořčil se Helcelet a dodal: „Jelikož to režírovala žena, tak jsem si myslel, že to bude víc vnímat jako žena. Tak to na mě nepůsobilo. Nejvíc mě dopálilo, že měla sex s Nebeským někde na ulici v podchodu, to mi přišlo moc. To se mi prostě nelíbilo... Byl to paskvil."
Mladá Božena Němcová v podání Anny Kameníkové byla přesvědčivější
Mně tedy ona scéna pouličního sexu, jaký už tehdy provozovaly pouze štětky, také přišla hodně přes čáru a dovolím si silně pochybovat, že by se někdy v této podobě odehrála. Samozřejmě, tvůrci seriálu se hájí tím, že jde o fikci, a ne o dokument, který by se přísně držel reality. To bývá u podobných děl obvyklá výmluva, když tvůrci až příliš volně nakládají s historickými fakty, navíc v tomto případě zcela snadno dohledatelnými v pozůstalosti Boženy Němcové.
Geislerová to jakž takž zvládla
Tak jako většině diváků mi více seděla v prvních epizodách seriálu jako představitelka Němcové herečka Anna Kameníková. Byla přirozená, i typově mladé Boženě Němcové odpovídala. Navíc dobře zahrála onen přerod typické Rakušanky v zapálenou českou vlastenku. Nezatracuji ale ani Aňu Geislerovou, která ji v závěrečných epizodách nahradila. Ne, že by se mi nějak zvlášť líbila, byla studená jako psí čumák, ale herecky svou roli slušně zvládla. V závěrečné epizodě sice přehrávala, až to bolelo, ale to už je takový její zvyk. V maskérně si také mohli trochu více pohrát s jejím vzhledem, aby ji víc přiblížili skutečné Boženě Němcové.
Aňa Geislerová. Zde se nabízí otázka, zda opravdu musí hrát v českých filmech a televizi takřka vše...
Josef Němec trochu jinak
Co mne asi ale nejvíce překvapilo, bylo zcela nové vykreslení postavy Josefa Němce, kterého si zahrál Jan Hájek. Němec byl vždy vykreslován jako neskutečný hrubián, egoista a násilník, který Boženu Němcovou jen ponižoval a bránil jí v jejím uměleckém rozletu. V seriálu jsme jej jako násilníka také zažili, ale na druhé straně jsme jej viděli jako zapáleného vlastence, Čecha jako poleno, poctivého a nemírně pracovitého císařského úředníka.
Jan Hájek byl ve své roli zkrátka skvělý. Viděli jsme jeho kladné i záporné stránky a v poslední epizodě seriálu podal skutečně vrcholný výkon a zastínil i samotnou Aňu Geislerovou v roli Boženy. Jeho výbuchům, kdy se přestal ovládat a fyzicky svou ženu napadal, se někdy nebylo co divit, když jsme ji na druhé straně viděli v seriálu jako záletnou potvoru, která mu nasazovala parohy při každé příležitosti.
Jan Hájek jako Josef Němec. Minisérie Božena ho v očích národa rehabilitovala
Jen si myslím, že je trochu škoda, že tvůrci seriálu uťali děj hned po smrti Boženy Němcové a nevěnovali alespoň pár minut času dalším osudům Josefa Němce, který se dokázal zcela sám postarat o výchovu a vzdělání svých dětí, a navíc se i přes řadu rozporů asi nejvíc zasloužil o posmrtnou slávu své ženy, když nechal vydat všechna její díla.
Vložil: Pavel Přeučil