Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Malé či velké, všechny je děti milují. Celou tlupu chlupáčů teď přináší nový Večerníček. TV glosář Ely Novákové

25.01.2021
Malé či velké, všechny je děti milují. Celou tlupu chlupáčů teď přináší nový Večerníček. TV glosář Ely Novákové

Foto: ČT

Popisek: Nedvěd a Miška jsou věčně hladoví mlsouni. Když jde o to nacpat si pěkně bříška, jdou do toho po hlavě.

Plyšový medvídek je patrně celosvětově nejrozšířenější živočišný druh. Inspiroval i mnoho autorů dětských knížek a animovaných filmů. Na nejnovější dobrodružství originálních kreslených chlupáčů se mohou těšit děti a rodiče v seriálu Večerníčků Mlsné medvědí příběhy.

Kdo ví, proč jsou medvědi považováni za věčně hladové, všemi mastmi mazané mlsouny, co se vydávají tu na med, tu do spižíren lidských sousedů. Plyšový medvěd prostě není žádná lítá šelma, je to dětský parťák, trochu zlobidlo, trochu malý filozof. Dva medvědi z knížek Zbyňka Černíka, podle kterých Mlsné medvědí příběhy vznikly, jsou přesně takoví. Nedvěd je pohodář, kterého jen tak něco nerozhází. Rád cituje z knížek a časopisů, ale často informaci poplete nebo ji řekne jen napůl a dostane se do šlamastyky. Mišku zas všechno snadno vyděsí, ale když Nedvěd přijde s nápadem, jak si pěkně nacpat bříška, nechá se strhnout a jde do dobrodružství po hlavě. Mnohdy ale ani ten nejlepší plán nevychází podle představ a v medvědím životě je každou chvíli všechno vzhůru nohama.

 

Mlsné medvědí příběhy

Nedvěd rád cituje z knížek a časopisů, často ale informaci poplete a dostane se do šlamastyky; foto ČT

Jaké je mluvit medvěda

Novým medvědím animovaným hrdinům propůjčili hlasy herci David Novotný a Lukáš Příkazký. „Je to poprvé, co jsem se setkal s touto zajímavou, a i dost zábavnou disciplínou. A přiznávám, že to bylo ze začátku o hodně těžší, než jsem si představoval. Nějaký čas jsme museli Mišku hledat – polohu hlasu, charakter, specifické intonace. Pak se do toho ale člověk dostane a každý další díl už si je jistější. Večerníček je legenda. Máme dvouletého synka a Večerníček je logicky jeho první televizní pořad, na který se může pravidelně dívat. A rodiče se samo sebou dívají s ním. Tudíž jsem vlastně jeho pravidelným divákem a těším se, jak bude syn reagovat, až se začnou vysílat Mlsné medvědí příběhy,“ vysvětluje hlas Mišky, herec Lukáš Příkazký. Další postavy namluvili Pavla Tomicová, Jan Vondráček, Jan Cina, Robert Mikluš a Zuzana Bydžovská.

 

Mlsné medvědí příběhy

Malého Mišku zase všechno snadno vyděsí

Moderní svět ilustrované knížky

Filip Pošivač patří k mladé generaci českých ilustrátorů dětských knížek, kteří úspěšně navazují na své slavné předchůdce – Josefa Ladu, Ondřeje Sekoru, Jiřího Trnku, Helenu Zmatlíkovou nebo Zdeňka Millera. Moderní styl ilustrace je pro současné děti stejně inspirativní a probouzí jejich fantazii, jako jejich rodiče a prarodiče oslovovala právě tato dodnes dobře známá jména. Filip Pošivač absolvoval ateliér filmové a televizní grafiky na VŠ UMPUM v Praze, hodně se ale věnuje právě ilustrování dětských knížek. Zcela přirozeně komponuje své fantastické krajiny a postavičky k textům svých generačních souputníků, v knížce Kuba Tuba Tatubahn si hraje i s možnostmi komiksových bublin, Dlouhá noc muzejní myši představuje dětem ve stylizované podobě zákoutí a artefakty budovy Národního muzea, poetické akvarelové ilustrace doprovázejí básničky v leporelu Všechno je na zahradě.

Filip Pošivač se ale vypořádal mimořádně zdařile i s českou dětskou klasikou – básničkami J. V. Sládka v knížce Od Žežulky po Mikuláše. „„Když jsem ty básně četl, vůbec jsem je neznal. Vnímám je jako křehkou, jemnou poezii, která ale mluví ke čtenáři napřímo. Takovou niternou na rozdíl od toho, co obecně vzniká pro děti dnes. Maloval jsem po pocitu; podle toho, jak daný text působí na čtenáře, nebo tedy na mě jakožto na čtenáře. Prostor na vizuální divočinu jsem tam nenašel.“ To ale neznamená, že by ilustrace neměly osobitý rukopis. Jednou stranou přelétá hejno vlaštovek, podruhé na vás vybafne celostránkové strašidlo, jindy se ale báseň spokojí s květinovou iniciálou.

 

Filip Pošivač

Filip Pošivač při práci na animovaném filmu Až po uši v mechu; foto Hafan Film

Práce ve studiu výtvarníka socializuje

Ilustrátorova práce je osamělá, jsou to dlouhé hodiny, vysezené u pracovního stolu, hledání inspirace v textu a jeho postupné výtvarné zpodobnění. Filip Pošivač si to kompenzuje prací v ateliéru animovaného filmu Hafan Film Honzy Baleje. „Živí mě hlavně animovaný film. Pracuju na filmových projektech, které jsou dlouhodobé a financované například Státním fondem kinematografie nebo Evropskou unií. Takže je možný se na ně soustředit, přemýšlet o nich. V ilustraci nerad dělám víc projektů najednou. Neumím přecvakávat mezi tématy, který zpracovávám. Jednou se mi stalo, že jsem dělal tři knihy za rok, a bylo to hrozný. Nemohl jsem se jim všem maximálně věnovat. V posledním ročníku na UMPRUM jsem začal pracovat u Honzy Baleje v Hafan Filmu, ve studiu, kde se dělají loutkové filmy. Tam jsem se zaháčkoval a shodou všech dobrých okolností se stalo, že jsem tam pracoval jako výtvarná spolupráce na snímku Malá z rybárny, pak se hned povedlo navázat s Až po uši v mechu, a když jsme v pátek skončili a já nevěděl, co budu dělat v pondělí, tak nám zavolali ze Streamu, že by chtěli pokračování.“ V současné době připravuje v Hafan Filmu celovečerní film Tonda, Slávka a génius.

Výtvarník tvrdí, že ho práce ve studiu vytáhla mezi lidi: „Dřív jsem pracoval doma a řád jsem moc neměl. Já jsem totiž úplně nejradši doma. Když se někam jde, tak já tam nejsem, protože jsem doma. Začal jsem pracovat tady ve studiu, jsem tu tři dny v týdnu, od devíti do půl čtvrté. Vstávám, chodím, pracuju, mám tu oběd. Umím si u toho i odpočinout. Potom ještě dělám animovaný seriál na motivy Malé medvědí knížky od Zbyňka Černíka s ilustracemi Alžběty Skálové. Dělá se podle toho Večerníček Mlsné medvědí příběhy, spolupracuji se dvěma režisérkami: Katkou Karhánkovou a Sašou Hetmerovou. Každý měsíc dělám výpravu jednomu dílu. A ještě připravujeme s Janou Šrámkovou celovečerní film Tonda, Slávka a génius. Takže už řád mít musím.“ Inspiraci nachází hlavně v přírodě, říká, že tam nejde nic okoukat, ale pořád je z čeho brát.

 

Kuba Tuba Tatubahn

Za ilustrace ke knížce Kuba Tuba Tatubahn byl Filip Pošivač zapsán na čestnou listinu IBBY, Mezinárodního sdružení pro dětskou knihu; repro ilustrace z knihy

Kde se vzal vycpaný medvěd

Vycpaný plyšový medvěd je hračkou novodobou a má svou zcela oficiální historii. Toho prvního vyrobila německá továrna na hračky v Giengenu v roce 1902 jako novinku pro veletrh hraček v Lipsku. Měl pohyblivé ruce a nohy, velkou hlavu, lehce zadumaný výraz a vypadal velmi přítulně. Mezi záplavou panenek a vláčků by ovšem pravděpodobně zanikl, nebýt šťastné souhry okolností. Právě v listopadu roku 1902 chtěli organizátoři honu na medvědy přivézt tehdejšímu prezidentovi USA Theodoru Rooseveltovi, jenž neměl lovecké štěstí, na odstřel chyceného medvěda. Rezolutně to odmítl.

Zveřejněním události v listu Washington Post získal prezident novou tvář ochránce přírody. Opravdu, za jeho období bylo vyhlášeno za rezervaci území 800 000 m2 a medvěd se stal národním symbolem. A tak když nákupčí jedné americké firmy objevil v Lipsku na veletrhu pozapomenutého plyšáka, ucítil skvělou obchodní příležitost a objednal hned 3000 baculatých méďů. Podle prezidentského ochránce dostal jméno Teddy a zájem o něj byl obrovský. O pět let později jich továrna vyráběla už skoro milon ročně. Většina plula do USA, ale odtamtud se jejich popularita vrátila zpátky i do Evropy a postupně se medvědi, méďové, medvídci všech velikostí a barev rozšířili po celém světě. Americkou popularitu všech těch Teddyů završil kreslený Méďa Béďa, mazaný lupič lahůdek z piknikových košů turistů ve fiktivním Jellystonském národním parku.

 

Replika prvního medvěda

Replika prvního medvěda z muzea u továrny na hračky v Giengenu. Žádný z původních medvědů se údajně nezachoval. Nemáte ho náhodou doma? Měl by milionovou hodnotu; foto Steiff Museum Giengen

Knížky a filmy, plné medvědů

Málokdo může říct, že by nikdy nešpital svému plyšovému medvědovi nějaká ta dětská tajemství, nebo že by se nikdy nepotkal s nestorem všech literárních plyšových medvědů, Medvídkem Pú. U nás je ilustrovaných medvědích knížek pro děti celá dlouhá řada, klasikou je série o příhodách Míši Kuličky Josefa Menzla s ilustracemi Jiřího Trnky. Ostatně výtvarník Mlsných medvědích příběhů se netají tím, že Jiří Trnka je jeho velký vzor, a právě v obrázcích medvědů tuto inspiraci zasvěcené oko určitě objeví.

Míša Kulička dostal i svou filmovou animovanou podobu, v tomto směru mnohem populárnější jsou dva animovaní medvědi Břetislava Pojara, co se potkali u Kolína. Série Pojďte pane, budeme si hrát o Velkém, který neustále vymýšlí 'mlsné a vypečené' hry, v nichž Malý nedopadá úplně dobře,  ale stejně jde do každé nové zábavy radostně po hlavě, je nesmrtelná stejně jako všichni plyšoví medvědi.

 

Ela Nováková

Vložil: Ela Nováková

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace