Karolína a Ester: pozitivní zpráva v apokalyptické době. TV glosář Ely Novákové
22.01.2021
Foto: ČT (stejně jako další fota v článku)
Popisek: Karolína, časosběrný dokument Heleny Třeštíkové
Časosběrné dokumenty Heleny Třeštíkové se za staly za desetiletí její tvorby fenoménem, jak ona sama říká, je tento způsob tvorby její vlastní metoda. Se svými obyčejnými hrdiny prožívá dlouhé roky a zaznamenává dobré i zlé z jejich životů.
Žel, mnoho cenami ověnčených filmů Heleny Třeštíkové nemělo právě happy-end. René i Katka byly záznamy toho, jak se člověk postupně propadá na samé dno. I když se občas objeví jiskřička naděje, je vývoj obou lidí z okraje společnosti neúprosně beznadějný.
Režisérka Helena Třeštíková
Na začátek tohoto roku připravila režisérka do vysílání portréty docela jiné. Jako by její mnohaletá práce měla být předložena divákům právě v době, kdy je třeba dodat lidem naději a optimistický pohled na svět. S Karolínou a Ester se režisérka poprvé potkala před třiceti lety, kdy vznikl nápad natočit časosběrný dokument o pěti začínajících zdravotních sestřičkách. Ve filmu Sestřičky se prolínaly příběhy pěti náhodně vybraných absolventek z náhodně vybrané třídy střední zdravotní školy. Kolik z nich zůstalo ve zdravotnictví a kam vedly cesty osudu těch ostatních, jaké byly jejich startovní čáry a jak se popraly se životem od roku 1989 do roku 1999, tedy v letech, kdy celá společnost prodělávala radikální proměnu? Sestřičky byly skutečně pestrá mozaika.
Se dvěma z pětice zůstala Helena Třeštíková v kontaktu a dohodly se, že jejich osudy bude sledovat dál. Výsledkem jsou tak dva unikátní portréty dnes zralých žen, se kterými se život mnohdy nemazlil, ale díky jejich houževnatosti jim v tuto chvíli nabídl chvíle zaslouženého oddychu a pohody.
Mladičká Ester Křížková
Dokumenty Karolína a Ester byly vděčně přijaté diváky unavenými pandemickou apokalyptickou atmosférou. Není divu, kus statečnosti a neporazitelnosti obou žen potřebuje dnes každý a stávají se tak pozitivními vzory.
Karolína
Na povolání zdravotní sestřičky rezignovala hned po maturitě. Doba nabízela úplně nové příležitosti a Karolína se stala asistentkou v realitní kanceláři. Temperamentní a komunikativní mladá žena měla v oboru úspěch, hůř na tom ale byla s partnerskými vztahy. Ten s kolegou z realitní kanceláře skončil krachem a Karolínu to stálo i práci. Šla prodávat bytové doplňky a jakmile se naskytla příležitost, vrátila se realitního podnikání.
Karolína Sýkorová jako dívka
Žije v bytě obklopená psy a kočkami a touží po vlastním domě. Spolehne se na pomoc přítele a koupí ruinu, kterou spolu začnou opravovat. Jenže starý dům je na přítele moc, a tak se Karolína ocitá sama s propadlou střechou. Lékaři jí řekli, že nikdy neotěhotní, jenže věda míní a příroda jde svou cestou. Po krátké známosti Karolína otěhotní a jako svobodná matka s dcerkou v náručí statečně pokračuje v opravách domu. Toho pravého nakonec nalézá právě mezi řemeslníky, kteří pod jejím vedením z ruiny dělají dům k bydlení.
Karolína a její dům
Karolína se vzepřela nepřízni osudu i přírodě, do domu se nakonec s Pavlem nastěhovali, narodila se jim další holčička a nakonec i Pavlův vytoužený syn. Opravy domu stále pokračují, všechny tři děti zdárně rostou, psů a koček přibývá a Karolína díky své neúnavné aktivitě a věčnému optimismu přečkala i období krize v nemovitostech.
„Není nic, co by se nedalo zvládnout, to je poselství Karolíny,“ říká o své hrdince Helena Třeštíková. „Natáčení s ní mě vždycky povzbudilo.“
Ester
Na rozdíl od neznámé Karolíny se z druhé zdravotní sestřičky stala postupem času veřejnosti dobře známá osobnost. Přesto zůstala i Ester Křížková – Janečková třicet let věrnou spolupracovnicí Heleny Třeštíkové a stejně jako Karolína nechala režisérku se vší upřímností a otevřeností pravidelně nahlížet do svého života.
Svatba Ester
Ester Křížková byla už jako studentka zdravotní školy velmi aktivní dívka. O vše se zajímala, vše komentovala. V průběhu sametové revoluce na DAMU organizovala letáky a materiály, které pak distribuovala ve své škole. Po maturitě sice chvíli uvažovala o práci ve zdravotnictví, nakonec se ale rozhodla jít studovat herectví a dramaturgii na DAMU. Hledala své místo v divadelním světě, brzy se ale vdala za lékaře Zdeňka Janečka a postupně se jim narodili dva synové, což se s hraním v divadle moc kombinovat nedalo. Ester pak občas pracuje v Českém rozhlase v literární redakci. Po několika letech uspěje v konkursu na moderátorku pořadu Politikon České televize. Poté se stane moderátorkou pořadů Sama doma a Pošta pro tebe. Zejména druhý pořad z ní udělal miláčka televizních diváků.
Život ale není jen zalitý sluncem. Přicházejí drobné manželské krize, po nich ale třetí dítě. Po čase ji ale zastihnou dvě velké tragédie – smrt dítěte při porodu a sebevražda synovce, který se nedovedl smířit se svou homosexuální orientací. Ester se stává aktivistkou a podporuje LGBT komunitu. Začne studovat psychoterapii. Stále pracuje v televizi a snaží se být dobrou manželkou i matkou, i přes různé kolize, které rodinné vztahy přinášejí.
LGBT aktivistka
Ohlédnutí za třiceti lety života
Protagonistky obou filmů komentují záběry ze svých životů z dnešního pohledu. Sestřihat nasbíraný materiál byl pro režisérku nejtěžší úkol: „U časosběrných projektů je střih velmi důležitá etapa práce. Teprve ve střižně se tvoří tvar z materiálů zaznamenaných v průběhu dlouhé doby. Při natáčení nevíme úplně přesně, jakou hodnotu bude mít zachycená skutečnost v celkovém tvaru filmu, co je podstatné a co naopak může vypadnout. To vše se řeší až ve střižně při přehledu kompletního materiálu,“ vysvětluje Helena Třeštíková. K tomu je třeba najít kompromis mezi retrospektivami a současným pohledem na ně, protože výsledný tvar akcentuje bod, do nějž osud obou žen dospěl v současnosti. „Časosběrné natáčení připomíná strukturu deníků. Vždy se točí to, co je aktuální, a já doufám, že ta konfrontace minulého a přítomného částečně vyplyne ze sledování celého tvaru. Snažím se nemanipulovat své protagonisty – ohlížení za minulostí by případně muselo vzejít z nich samotných a jejich potřeby tohle téma nějak reflektovat,“ s pokorou k příběhům sledovaných žen líčí režisérka.
Děti, psi a Karolína po 30 letech
Laskavé přátelství
„Na začátku mi bylo šestnáct let a přišlo mi zajímavé něco natáčet,“ říká protagonistka Karolína Sýkorová - Trojanová. „Pokračovala jsem proto, že jsme se s Helenou spřátelily i mimo kameru a také proto, že si jí velmi vážím, mám ji moc ráda. A kdy se vám v životě stane, že vám někdo báječný udělá z vlastního života dokument?“ doplňuje realitní makléřka.
Čas před kamerou si užívala i Ester Janečková: „Natáčení s Helenou bylo vždy velmi příjemné a spontánní. Je zajímavé mít možnost takové životní retrospektivy, rekapitulace. V něčem se to dá přirovnat k psychoterapii. Věděla jsem, že nemá cenu cokoliv skrývat, že je při takovém natáčení potřeba naprostá otevřenost.“
Ester se svou početnou rodinou
O úspěšnosti metody Heleny Třeštíkové svědčí divácký úspěch jejích netradičních dokumentů, ale také to, že Karolína i Ester souhlasily s pokračováním natáčení, a tak už vznikly další záběry z doby koronavirové, které budou s odstupem času jistě velice zajímavé. Na jejich sestřih a pokračování příběhů obou žen si ovšem zase pár let počkáme.
Dokumenty odvysílala ČT 2 v lednu, stále je ale možné se na ně podívat na webu České televize. Vřele vám jejich zhlédnutí doporučuji, pokud potřebujete trochu nabrat dech a potěšit srdce.

Vložil: Ela Nováková