Napravujeme hrozivou chybu. Zapomenutá RECENZE prvotiny Joanne Rowlingové jako Roberta Galbraitha. Volání kukačky je skvost

19.01.2021

Popisek: Joanne Rowlingová

Hovořit o nečekaném vyzrazení autora Volání kukačky a světovém ohlasu Rowlingové prvotiny, to by bylo nošení dříví do lesa. Ještě před oficiálním vydáním v České republice, které bylo plánováno na únor 2015, se KrajskéListy.cz dostaly k novinářskému výtisku Hedvábníka, z něhož vyšla naše dávná recenze. Oslavná, věcná, snad i pro mnohé přínosná. Jenomže my jsme vzali tu detektivní tvorbu proslulé autorky takříkajíc od konce. A zapomněli jsme při tom na právě zmíněné Volání kukačky (The Cuckoo's Calling, 2013). Nyní, jakkoli nemístné to může být, náš nepatrný hřích napravíme.

Bezvadná a strhující kniha byla zpočátku vydána jako debut bývalého vojáka Roberta Galbraitha. Kritiky na knihu byly příznivé, avšak dílo se bestsellerem nestalo. Novináři chtěli s Galbraithem udělat rozhovor, což nakladatelství Sphere Books odmítlo. Začaly se šířit spekulace, že jde o pseudonym. Do pátrání po skutečném autorovi se zapojily počítačové programy, které dokážou komparací textu alespoň přibližně určit autora. Poté, co se prozradilo, že skutečným autorem je Joanne Rowlingová, se kniha dostala do čela žebříčků nejprodávanějších knih. Trochu povrchní, že? Tak to zkrátka v dnešní době chodí. Kvalita je často na druhém místě. Přinejlepším.

A tak se na Volání kukačky podívejme očima čtenáře někdy v tom dubnu 2013, kdy 500 stránková detektivka vyšla.

Když se supermodelka Lula Landryová zřítí z balkonu v londýnské čtvrti Mayfair, nejen policie dojde k závěru, že šlo o sebevraždu. Její nevlastní bratr má však pochybnosti. Aby zjistil pravdu o její smrti, najme si soukromého detektiva. Cormoran Strike je válečný veterán, který opustil službu v Afghánistánu po těžkém zranění, kdy přišel o nohu. Během řešení případu Strike proniká do světa vysoké módy a mediálních celebrit, londýnské smetánky, ale i spodiny, konstatuje oficiální recenze.

My ji trochu rozebereme.

Dílo začíná bravurním vhledem na mrtvou. Všude sníh, fronty novinářů, zmatení sousedé, nevrlí inspektoři čekající na sanitku, chaos, zmar. A samozřejmě smrt. Scéna jako vystřižená z Felliniho snímků; už po pár prvních stránkách muselo být čtenářům i kritikům jasné, že před sebou mají výjimečný titul. Máloco dokáže vcucnout do děje a vyplivnout až za pár dnů. To přesně se totiž v případě Volání kukačky stane. Postupem si ale všímáte detailů. Třeba takových, že kapitoly jsou uvozeny zřídka vídanými citáty. Ať už jde o římského dramatika Lucia Accia nebo více známé Plinia, Vergilia či Horatia. Kdo dosud pamatuje konjugace a deklinace, může ty latinské skvosty zkoušet překládat. To jen na okraj.

Autor(ka) svou prvotinu postavil na celkem známém základě. Postupné odkrývání pravdy. Vybral(a) si k tomu skvělou personu. Soukromé očko, bývalého vojáka a boxera, jehož vztah se rozpadnul, jehož budoucnost je díky dluhům nejistá a jediné, co mu dělá tak trošku radost, je kromě alkoholu snad jen sestra Lucy a vnuk Jack. Nutno poznamenat, že prostor pro vykreslení těchto vztahů (včetně rodičů, švagra a podobně) je velice upozaděn. Do popředí se koňskou silou dostává asistentka Robin Ellacottová, zjevné alter ego stvořitelky Harryho Pottera, jenž má ráda flitry a muže s hustými vlasy, na což během psaní několikrát nechtěně upozorní.

Cormoran Strike je chlap jak hora, jemuž to prostě pálí. A to nemluvím o zranění z války, které se čas od času také ozve, a které uvede čtenáře na docela jinou kolej. Kombinace situací, dialogů je navíc bravurně podporována překladem Ladislava Šenkyříka. Vážený muž se nevyhýbal vulgarismům, slangům, zachytil Londýn se všemi odstíny, ale především zdůraznil krásu jazyka českého.

Rowlingová svůj příběh nakrájela do prologu, pěti rozsáhlých kapitol a epilogu. Prim na těch stovkách stran hraje především rodina mrtvé. Zdánlivě pejorativní označení kukačka je pochopitelné. Dívka se dostává jako adoptovaná do bohaté a mocné rodiny poté, co dojde k tragédii. Mladý syn Charlie (bývalý spolužák Strika) sjede do kamenolomu, kde umírá. Scéně asistuje jeho bratr John (který Strika požádá o pomoc) a celkem složitě čitelný strýc Tony Landry, bratr kukaččiny matky. Ona krásná ústřední postava se mimochodem jmenuje Lulu. Podle řady svědectví, jimiž se Strike proplétá, jde o komplikovanou osobnost; slavná dívka naráží na překážky ve vztazích, kdy je závislá na ještě závislejším příteli Evanovi, byla prý obklopená pijavicemi, které z ní chtějí mít jen peníze. Ano, ale kdo přesně ta pijavice je, už tak snadno definovatelné není. Postav je v knize mnoho. Zásadní je zmíněná rodina: nevlastní bratr John, strýc Tony, pečovatelská a na smrt nemocná matka Yvette, dosud trpící nad ztrátou mladého dítěte.

Smutných motivů lze najít mnohem víc. Jako je šílená ta smrt, je možná ještě trýznivější neznat své pravé rodiče. Tolik k nepsaným pravidlům románu, jehož děj se vyvíjí naprosto lineárně a silou parního válce. Každý detail, jehož si Strike všimne (logo na mikině, zmačkaný kousek modrého papíru, stažené rty strachem, kapky vody na podlaze drahého bytu uprostřed kensingtonských zahrad…) vede čtenáře k dalším a dalším nejasnostem. Co když to opravdu nebyla sebevražda. Co když kamarádka Rochelle, která se s Lulou potkala na kruhu pro maniodepresivní pacienty, ví víc, než se zdá? A proč nakonec skončí mrtvá i ona?

Je to prostě bezchybná kniha, jejíž motiv je ve finále zcela jasný, odhalení nečekaná, dialogy skvělé a místy i ohromně vtipné.

Na závěr musím zdůraznit ještě jednu důležitou věc. Barvu pleti. Rowlingová zcela vědomě a cíleně upozorňuje na rasové rozdíly. Vybrala si pro to nejen hlavní postavu Lulu, ale také jejího nejlepšího kamaráda, černého a růstem nevysokého návrháře Guy Somého, mladého řidiče Kierana Kolovas-Jonese a recepčního v domě mrtvé Derricka Wilsona, který tu noc, kdy vypadla z třetího patra, sloužil... O polské uklízečce ani nemluvě.

Rowlingová jejich smyšlenými osudy upozorňovala nejen na nerovnoprávnost, ale především na jejich práva. Nepatrné narážky britské smetánky jen podtrhnou právě uvedené.

Opakuji, že se psal rok 2013, neexistovaly žádné osvětové kampaně, žádné protesty za mrtvé černochy, žádné hashtagy o tom, jak bude svět krásnější. Nic takového. I přesto motivy segregace Rowlingová použila. Nenásilnou a hrozně přijatelnou formou. Dala je totiž do kontur obyčejného života v neobyčejném prostředí, čímž to prosté nebo naopak velmi razantní vystupování ještě vynikne.

Pokud bych tehdy nevěděl, že autorem je autorka, moc bych na své recenzi neměnil. Byl by to zážitek jako z Kaštánka nebo Miniera. Svůj kumšt Rowlingová dokázala i ve své další strikovské tvorbě; Hedvábník, Ve službách zla a Smrtící bílá. V září roku 2020 vyšla její dosud nejnovější publikace. Co jsem se koukal, Troubled Blood má jednoznačně nejvyšší recenze čtenářů. Nezbývá než čekat a těšit, kdy tento hutný román nakladatelství PLUS vydá