Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Lupič gentleman se vrací, jako černoch, což zde neruší. Přináší i další překvapení. Premiéry Pavla Přeučila

14.01.2021
Lupič gentleman se vrací, jako černoch, což zde neruší. Přináší i další překvapení. Premiéry Pavla Přeučila

Foto: Netflix (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Nový ´Lupin´, Omar Sy, patří ve Francii k nejobsazovanějším hercům současnosti. Na filmových plátnech a televizních obrazovkách se objevuje již od roku 2000, největší zlom v jeho kariéře ale přišel až o jedenáct let později, superúspěšným snímkem Nedotknutelní

Na francouzský seriál Lupin, který měl premiéru na Netflixu 8. ledna, jsem se vysloveně těšil. V mém mládí totiž patřily příběhy lupiče gentlemana s cylindrem, hůlkou a monoklem (to je korektní název pro jeho ´brýli´; nejde o zranění - poz. red.) – Arsena Lupina mezi mé oblíbené čtení. Zprvu jsem měl trochu pochyby, zejména o úpravách původních příběhů a jejich zasazení do současné doby, ale musím říci, že se to povedlo a seriál znovu dokazuje, že Francouzi zkrátka kriminálky umějí.

Původní příběhy Maurice Leblanca nabídly čtenářům vlastně sled jeho jednotlivých loupeží, při kterých s nesmírným potěšením vytírá zrak neschopným policajtům. Aniž bych prozrazoval nějaké spoilery, seriál je vystavěn na jedné hlavní linii, jíž je pomsta hlavního hrdiny, hledajícího spravedlnost. Tím hrdinou je Assan Diop (Omar Sy), jehož otec byl nespravedlivě obviněn z krádeže vzácného šperku a ve vězení spáchal sebevraždu.

 

Kniha o lupiči Arsenu Lupinovi diváka provází celým seriálem. Hlavní hrdina v ní čerpá inspiraci

V úvodních dílech seriálu se postupně seznamujeme prostřednictvím flashbacků s Assanovým dětstvím, poznamenaným onou tragickou událostí, i s bohatou rodinou Pellegriniů, která na smrti jeho otce nesla hlavní vinu. Prvním krokem Assanovy pomsty je to, že rodině ukradne stejný klenot, jehož krádež měl mít před lety jeho otec na svědomí. Velkou úlohu pak hraje v Assanově životě kniha Arsen Lupin, kterou mu otec odkázal a příběhy slavného lupiče jsou pro něj jistou inspirací.

Francouzská lehkost kombinovaná s aktuálností

Skutečnost, že je seriál původními příběhy pouze inspirován, nás sice trochu překvapí, ale dodává mu to zcela novou, aktuální formu. Stejně jako moderní klasika využívá prvky kriminálního románu a zachovává čisté zápletky thrilleru v kombinaci s vtipnými situacemi, které dokážou skutečně pobavit oním ryze francouzským humorem. Trochu mne udivilo, že vedlejším postavám je v seriálu věnována poměrně malá pozornost, jsou určitým způsobem stereotypní, ale nakonec celkové do seriálu zapadají a pro Assana jsou jen určitou motivací.

 

Jako první akt pomsty ukradne Assan Diop (v podání Omara Sy) náhrdelník, z jehož krádeže byl obviněn jeho otec

Každý si asi všimne, že je seriál určitým způsobem poplatný trendům dnešní doby, zejména situaci ve Francii, zmítané rozpory mezi různými sociálními třídami, mezi imigranty a starousedlíky. Tady to má ale na rozdíl od některých současných filmů a seriálů docela smysl a vůbec mi to nevadilo. Samozřejmě, Arsena Lupina jsem si vždy představoval tak, jak jej ztvárňovaly desítky filmů a seriálů, které se jeho příběhům v minulosti věnovaly, tedy jako bílého gentlemana, ale Omyr Sy se v jako jeho představitel povedl.

 

Assan Diop se svým synem Raoulem, kterého hraje Etan Simon, pro nějž je to první herecká zkušenost

Lupič jako klaďas, ale ne svatoušek

Při jeho obsazení měli režiséři Ludovic Bernard a Louis Leterrier skutečně šťastnou ruku. Jeho herectví už jsme měli možnost poznat v takových filmech jako Policajt z Paříže, Sahara, X-men: Budoucí minulost, a zejména z jeho špičkového výkonu ve filmu Nedotknutelní (2011), za který se mu dostalo řady festivalových ocenění. I tady hraje roli charismatického, ale místy pořádně rozpustilého člověka, který je pro diváka dokonale uvěřitelný. Jako lupič je pak v přípravě svých kousků nesmírně svědomitý a vždy je několik kroků před policií. Jediný, kdo by mohl jeho lupičskou kariéru ohrozit, je pak jen inspektor Guédira (Soufiane Guerrab), sám fascinovaný literárními příběhy Arsena Lupina. Při tom všem je to ale člověk se svými vadami. Zaslepený myšlenkou na pomstu, zanedbává svou bývalou manželku a syna, což v něm vyvolává mnohdy vnitřní konflikty. Uvědomuje si totiž, že musí být synovi především otcem, protože sám dobře ví, jaké je to vyrůstat bez něj.

 

Inspektor Guédira (Soufiane Guerrab) je hlavnímu hrdinovi na stopě

Nostalgie v moderním provedení

Samozřejmě, tvůrci se mohli rozhodnout pro ryze komediální seriál, jak to bylo u Arsena Lupina běžné u mnoha dřívějších zpracování, ale ve skutečnosti je komediální složka příběhů překvapivě malá, což množná některé diváky zklame. Spíše pobaví jen zvláštní posedlost některých postav původními příběhy Maureice Leblanca. Assan Diop si prožívá svá osobní traumata, způsobená nejen ztrátou otce, ale i rodinnými problémy.

 

Propastný rozdíl mezi bohatými a chudými nám tvůrci ukázali na zámožné a vlivné rodině Pellegriniů, kteří hráli roli v nespravedlivém odsouzení otce hlavního hrdiny 

A pak je tu ono téma obřích sociálních rozdílů, kdy bohatí žijí v úplně jiném světě a mohou si jednoduše koupit svá práva, zatímco ti chudí jsou o svá práva bez milosti připravováni. Jinak v seriálu nehledejte nic složitého. U některých scén víte už předem, co bude následovat, což určitě snižuje napětí. Dokonce i samotné scény loupeží, kdy má Diop prokázat své vytříbené schopnosti, postrádají chvílemi tak trochu vynalézavost. Tady si mohli tvůrci dát trochu víc práce. Přesto se jim podařilo vystavět příběh na jedné straně nostalgický a na druhé i moderní.

Divákovi nechává otevřené možnosti

Netflix prozatím vypustil poněkud netradičně pouze prvních pět epizod z deseti, které by měly tvořit první sérii této adaptace Lupinových dobrodružství, a naznačil, že druhou část první série můžeme čekat docela brzy. Poslední, pátá epizoda je sice docela náhle ukončená v nejlepším, ale diváka naladí na to, že skutečné finále série ho teprve čeká. Navíc ho zaujme i nastíněnou možností, že příběh se může dále rozvíjet i několika možnými směry. První pět epizod série dokáže bavit, pečlivě dávkuje akci, drama i komediální prvky. Tvůrci se trefili i stopáží jednotlivých epizod (45 minut), která je pro seriál podobného typu tak akorát.

 

V seriálu se podíváme i do slavného muzea Louvre. Průzkum před krádeží musí být...

Tenhle seriál mne opravdu příjemně překvapil a už se těším nejen na dalších pět epizod první série, ale i na druhou, kterou už Netflix avizoval. Atraktivní postavy a klasický kriminální příběh si získají určitě mnoho příznivců záhad a detektivního žánru. Navíc nám nabízí určité možnosti vytvářet si vlastní hypotézy o tom, co se stane příště a jaké budou další kroky lupiče - gentlemana, který podle klasické předlohy bere jen bohatým.

 

Vložil: Pavel Přeučil