Vše o pandemii

Rozhovory na okraji (nejen) od pana Lovčího z Plas

Zpovídaným je vždy někdo zajímavý a inspirativní, jenž ale... nežije v metropoli

RECENZE Kolosální román o druhé světové válce na příběhu jedné obyčejné rodiny

14.01.2021

Popisek: Geogia Hunter

Číst o období paktů, útoků, dohod a jejich porušení v režii Adolfa Hitlera s sebou pravidelně nese rovnítka s likvidačními tábory na území Reichu. Ne tak v případě překrásného příběhu Georgie Hunterové, které se podařilo bezchybně zachytit osudy (své) rodiny Kurcových.

Když bylo Georgii Hunterové patnáct let, dozvěděla se, že její předkové patří k těm, kdo přežili holocaust. Román Měli jsme štěstí tak vznikl na základě její snahy odhalit šokující rodinnou historii. Zdánlivě jednoduché souvětí zabralo v životě mladé dívky téměř deset let. Učila si, ověřovala, komunikovala, cestovala. Své dílo, vystavené na třiašedesáti kapitolách, dovedně a nenásilně zkombinovala s fakty. Je to ten nenápadný krok, kdy po dočtení jakékoli části knihy zjistíte, že nešlo o ledabylou procházku ghettem. Že to nebyl jeden rozhovor z mnoha, který mladá Halina vedla s německým okupantem. Že ta loď, co právě připlula na sever Afriky, opravdu existovala...

Píše se rok 1939 a členové rodiny Kurcových se snaží vést normální život. Stíny války však zahalují i jejich město, a tak jsou nuceni rozprchnout se do různých koutů světa. Dramatický útěk ze země, pracovní lágry i každodenní skrývání židovské identity – to vše Kurcovy čeká. I v beznadějných situacích však existuje něco silnějšího než nacistický teror; nezdolná vůle přežít a znovu se setkat s milovanou rodinou, až všechny tyto hrůzy skončí.

Více než čtyři stovky stran vás tak budou provázet až neuvěřitelné osudy Sola a Nechumy Kurcových a jejich dětí: Genka, Mily, Jakoba, Haliny a Addyho. Poslední jmenovaný je dědečkem autorky, jehož tehdy už s americkým křestním jménem Eddy považovala za kovaného nositele myšlenek George Washingtona. Nevěděla nic o útrapách ani děsivé minulosti.

Když se Mila, Felicia a čtyři další vrátili po tom masakru – jinak tomu nikdo neřekl – do ghetta, esesáci začali připomínat bestie utržené z řetězu. Snad si uvědomili, co všechno si mohou dovolit, nebo se až dosud drželi zpátky. Teď už se zpátky v žádném případě nedrží. Násilí v ghettu Walowa každým dnem eskaluje. Od té doby, co se Mila vrátila, proběhly čtyři další vlny zatýkání. V jednom případě byli Židé odvedeni na nádraží a nahnáni do dobytčích vagónů; jindy byli prostě jen postaveni k obvodové zdi ghetta a postříleni. Už žádné přihlašovací seznamy, žádné falešné přísliby svobodného života v Palestině nebo ve Státech.

Když jsem tu knihu otevřel, bylo mi už po pár stránkách jasné, že se děje něco mimořádného. A to navzdory faktu, že je ohromný rozdíl mezi tím, když evropskou realitu II. světové války popisuje Čech nebo Polák, a když se ji snaží zprostředkovat Američan. V prvním případě se ještě pořád můžeme bavit o přímém svědectví. Je téměř jisté, že by netrvalo dlouho odhalit rodinu, která měla s holocaustem co do činění. Ale Amerika? Tam se stále v rozhovorech o šoa přibarvuje, hledají se extrémy s cílem zaujmout posluchače. Proto je pochopitelné, že prim hraje Hitler a pokusy v lágrech.

Georgia Hunterová tu strunu docela rozladila. A dobře udělala. Vynechala veškerá zvěrstva, soustředila se na detail. Příkladem budiž scéna zapálených vousů rabína a hlasitého smíchu německých vojáků. Spíš než barbarství, které je popisováno stroze a fakticky, vykreslila vnitřní strach a s ním spojenou odvahu. Především dámské zastoupení její rodiny, musím smeknout, se v tolika kritických situacích zachovalo tak obětavě a duchaplně, že si mě tím získalo. Pořád totiž musíme mít na paměti, že hovoříme o nejhorší etapě století, což Hunterová vhodně doplňuje reáliemi; anexe Rakouska, vpád do Československa, které se ani nebránilo, smlouva o neútočení mezi nacistickým Německem a Svazem sovětských socialistických republik, a naopak operace Barbarossa.

Výše jsem se o tom zmínil a tady to jen zopakuji. Četba chvílemi připomíná dívčí román, opravdu jen krátké pasáže dají zapomenout na hrůzu, která se v těch letech děla. Kurzívou popsané události čtenáře drsně postaví na zem. Ta kniha je opravdu překrásná a oproti syrové angličtině ji o stupínek výš dostává překlad Pavla Kaase. Jeho čeština je překrásná, barevná, hravá, přitom se drží originálu, nevlaje. Opravdu na tom bylo vidět, že ho román vcucnul a nepustil.

Ačkoli jsem měl k dispozici ´pouze´ novinářský recenzní výtisk, který předchází finální úpravě, nenašel jsem překlep, špatně konstruované souvětí, faktickou chybu anebo jakýkoli jiný úlet. Nemůžu říct nic jiného, než že Kniha Zlín vybrala fantastické dílo, které má už nyní jedno velké prvenství; recenzi číslo jedna roku 2021 na stránkách Krajských listů...