Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

TV RECENZE Psychopat Heřmánek ozvláštňuje Renčovu ukvapenou kriminálku. Rozjezd melodramatu o záměně novorozeňat přesvědčil víc

13.01.2021
TV RECENZE Psychopat Heřmánek ozvláštňuje Renčovu ukvapenou kriminálku. Rozjezd melodramatu o záměně novorozeňat přesvědčil víc

Foto: Česká televize (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Karel Heřmánek mladší dostal výraznou roli v kriminálním seriálu Hlava medúzy, je nejdůležitější postavou jedné vedlejší příběhové linie

Na začátku roku se na ČT roztrhl pytel s novými seriály. Do nového týdne budeme každé pondělí vstupovat s brněnskou kriminálkou pod taktovkou Filipa Renče v seriálu Hlava Medúzy a v pátek ho uzavřeme melodramatem o zaměněných novorozencích Kukačky.

KUKAČKY (pátek, 20:10)

Režisér Biser Arichtev má na svědomí divácky nejúspěšnější díla ze stáje ČT. Nejznámějším počinem v jeho filmografii je bez pochyby Vyprávěj. Soap opera v retro kulisách mapující skrze osudy rodiny Dvořákových především období normalizace. Poté se režisér vrátil v minulosti ještě dál v neméně úspěšném seriálu z meziválečných let prozaicky nazvaném První republika. V této době se pozdržel ještě s jedním dalším projektem. Přeběhl ke kriminálnímu žánru a v duchu Četnických humoresek nám naservíroval seriál Četníci z Luhačovic. Mezilidské vztahy však dostaly svůj prostor i zde.

 

Režisér Biser Arichtev (vlevo) při natáčení

Nejinak tomu bude i v Kukačkách. Ačkoli si tentokrát Arichtev nebude moci vypomáhat kriminálním žánrem ani atraktivními historickými kulisami. O to více se bude muset soustředit na psychologii jednotlivých postav a zůstat civilní, což je jenom dobře. Tomu by mělo pomoci i zaměření na menší počet postav. Děj seriálu operuje s atraktivním námětem záměny dětí v porodnici. Sledujeme osud rodiny Kadlecových a rodiny Holcových během kritického momentu zjištění, že jejich milovaní potomci ve skutečnosti jejich nejsou.

 

Rodiče vyměněných dětí

Jeden hot a druhý čehý

Seriál v první epizodě teprve rozdává karty. Seznamujeme se s oběma rodinami a jejich rozdílným zázemím. Během úvodního dílu máme dostatek času poznat hlavní postavy a jejich charaktery. Nutno říct, že si tvůrci dali záležet, aby prostředí jednotlivých rodin i rodiny samotné co nejvíce diferenciovali. Divák pak může být více zvědavý, jak bude probíhat jejich nevyhnutelná konfrontace. Holcovi jsou jadrná vesnická famílie s početným potomstvem, v jejímž čele stojí hyperprotektivní matka Olga a rázovitý otec Karel. Na druhé straně máme manžele Terezu a Martina Kadlecovy, distingovanou rodinku z vyšších kruhů s kariérními ambicemi, pro níž je Jakub jediným dítětem.

 

Zleva: Tomáš (Theo Schaefer) a Jakub (Viktor Sekanina)

O rodičích a dětech

Tvůrci si před sebe postavili nelehký úkol, kdy ve dvou zásadních úlohách figurují děti předškolního věku. Avšak prozatím se dětští představitelé se svými úlohami poprali dobře. Je pravda, že v prvním díle dostal prostor především představitel Jakuba Viktor Sekanina, jehož charakter je díky Aspergerovu syndromu výraznější než ten u vitálního Tomáše v podání Thea Schaefera. Každopádně oba působí víceméně přirozeně, což je u prvního zmiňovaného vzhledem k náročnosti charakteru o to obdivuhodnější. Největší důraz je však stejně kladen na samotné rodiče. Oba páry Novotný - Remundová i Adamczyk - Dancingerová do svých rolí jednak typově sedí a zatím je i herecky bez problému utáhnou.

 

Marcela v podání Denisy Barešové, kterou jsme mohli vidět i v minisérii Božena, kde si zahrála Helu

13 dílů?

Divákovu pozornost ale drží především ústřední téma záměny. To je jistě zajímavé a emočně silné. Nabízí se ovšem otázka, jestli je dostatečně nosné pro seriál čítající celých třináct epizod. Pravděpodobně z tohoto důvodu se začínají již na začátku seriálu do děje vkrádat i vedlejší konflikty. Z nich zatím nejvíce mimo stojí eskapády promiskuitní dcery Marcely z Holcovic rodu. Ty zatím fungují především jako komické zpestření. Zároveň ovšem trochu varují do budoucna, aby nakonec kvůli komickému osvěžení neškodily přehnaným ´buranštěním´ vesnických postav. Uvidíme, jak se bude seriál dále vyvíjet a jestli vedlejší linie zbytečně nerozmělní ústřední myšlenku seriálu.

HLAVA MEDÚZY (pondělí, 20:10)

Česká televize přichází v novém roce také s dalším příspěvkem do už tak přeplněné škatulky tuzemských kriminálek. Klasický vyšetřovací syžet se v posledních letech očividně snaží ozvláštňovat alespoň umístěním děje do specifického regionálního prostředí. Po Místu zločinu Ostrava nás Hlava Medúzy zavede do další moravské metropole, a to Brna.

 

Režisér Filip Renč při natáčení

V kulisách tohoto města už jsme mohli v nedávné minulosti sledovat také krimi Jiřího Stracha Labyrint. Právě jeho scenárista Petr Hudský stojí i za tímto projektem, režijně tentokrát zaštítěným Filipem Renčem. Brněnskou mordpartu sledujeme pod ženským vedením kriminalistky Karin v podání Jitky Čvančarové s obsesí na černé čepice. Při vyšetřování ji sekunduje především její parťák David, kterého ztvárňuje Jiří Dvořák.

Vraždy a city

Na první dobrou dostáváme klasickou krimošku, ve které se bude co epizodu řešit jiný případ. Máme zde ovšem i osobní linii ústředních postav, která nás bude pravděpodobně provázet napříč celou sérií. Ta by mohla být potenciálně zajímavější než jednotlivé případy. Samotný detektivní příběh týkající se vraždy mladého malíře a její souvislosti s ukradením cenného obrazu sice až na uspěchaný závěr neurazí, ale taky nijak zvlášť nezaujme. Určitou originalitu zaručuje jedině napojení na brněnské reálie (Moravská galerie).

 

Snímek z prvního dílu, který se zabývá vraždou malíře

Bez napětí

První dojmy z Renčova krimi seriálu jsou značně rozporuplné. Ačkoli za seriálem stojí zkušený televizní a filmový tvůrce, problematické je i formální zpracování seriálu. Renč spoustu scén inscenuje docela neobratně. Ty ve výsledku působí až ukvapeným dojmem. Tomu neprospívají ani příliš náhlé přechody mezi některými situacemi. Než se divák dokáže na scénu jakkoliv naladit, daná scéna skončí. Největší problém je to u situací, ve kterých by se mělo pracovat s napětím, které ve výsledku funguje minimálně. Platí to především pro celé vyvrcholení úvodní epizody, a to jak v rámci kriminální, tak osobní linie.

 

Karel Heřmánek ml. coby bratr šéfky kriminalistů Karin má v Renčově seriálu výraznou roli

Psychopat a kastrát

Z hereckých představitelů na sebe překvapivě nejvíce pozornosti strhne Karel Heřmánek ml. ve vedlejší roli Karinina psychopatického bratra. Jeho postava je momentálně tím nejzajímavějším prvkem seriálu. Ačkoli jeho charakteru zatím schází patřičný kontext, jenž by jeho chování učinil srozumitelným. Na druhou stranu právě díky tomu sebou nese jistou enigmatičnost a jeho počínání v závěru epizody alespoň částečně navnadí na nadcházející díly. Heřmánek pak svým hereckým projevem a typologií do dané role sedí na výbornou.

 

Jitka Čvančarová jako Karin a Jiří Dvořák jako její parťák David

Jitka Čvančarová jako hlavní hrdinka zatím nijak výrazně neoslnila, ale nakonec nepůsobí v roli šéfové zvlášť nepatřičně, jak se mohlo zpočátku zdát. Jiří Dvořák zatím stojí spíše na vedlejší koleji, ale pro policejní figury má správné charisma. Isteník jako komický element zatím zvlášť nepřesvědčil. Navíc z nějakého nepochopitelného důvodu zde stylizuje svůj jinak hlubší hlasový projev do nepřirozeně vysoké manýry čerstvě vykastrovaného eunucha. Lehký úsměv na tváři vzbuzuje také kašírované drsňáctví především mafiánských postav.

 

Vložil: Tomáš Vahala