Zlatá éra komiksovek od DC definitivně skončila. A Wonder Woman 1984 je poslední hřebíček do rakve. Premiéry Pavla Přeučila
31.12.2020
Foto: Warner Bros (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Wonder Woman je již podruhé Gal Gadot, původně izraelská královna krásy. Za svou první ´divou ženu´ dostala tři sta tisíc dolarů, tentokráte již deset mega
Kdybych měl stručně zhodnotit nejnovější počin Warner Bros, jímž je pokračování úspěšné Wonder Woman, tak by mi nejspíš stačila dvě slova – děsná slátanina! Rozpočet filmu, který se prý pohyboval kolem 200 milionů dolarů, byl sice astronomický, ale na výsledku to vůbec není vidět. Na rozdíl od první Wonder Woman (2017), která měla břitký děj, šťávu, dokonalé akce a velmi slušnou dějovou zápletku, se tohle režisérce Patty Jenkins fakt nepovedlo. Na to, že jde asi o nejočekávanější film roku, je to jedno velké zklamání.
Při sledování této dvouapůlhodinové ´podívané´ se mi chvílemi otvírala kudla v kapse, měl jsem pocit, že si z nás tvůrci filmu dělají srandu a že za symbolickým režijním pultíkem snad nestála Patty Jenkins, ale jakási amatérka, která si spletla povolání. Už u úvodní, nekonečně dlouhé scény z dětství Wonder Woman, jsem vůbec nepochopil její smysl, protože ve filmu nemá žádnou návaznost. Filmové triky za pomoci CGI silně zaváněly amatérismem, a navíc byly dost násilně vykrádány z jiných, superhrdinských filmů. Létající Wonder Woman až příliš kopíruje svou napřaženou pěstičkou Supermana a podobnost ´čistě náhodnou´ s ním najdeme i v řadě dalších scén.
Wonder Woman létá poněkud ´osmdesátkově´, jako by filmové triky od té doby nijak nepokročily. Také trochu připomíná na tomto snímku Michelangelovy postavy ze Sixtinské kaple :-)
Scénáři naprosto chybí jednota
Jednou z příčin toho, že se nová Wonder Woman zatím ukazuje jako totální propadák, se mi jeví přehršel scenáristů, kteří se na něm podíleli. Je jich pěkná řádka a na svědomí to mají Dave Callaham, Patty Jenkins, Geoff Johns a William Moulton Marston. Chvílemi mi to připadalo, že každý z nich napsal kousek podle svých vlastních představ bez toho, aby se domluvil s těmi ostatními. Výsledkem je slepenec podivných scén, které občas nemají ani hlavu ani patu, nemají vazbu na ostatní a mnohdy jsou zcela samoúčelné. Pochopitelně, máme zde znovu onu známou hrdinku v podání krásné Gal Gadot, jako Dianu Prince. Nicméně ta chudinka plní jen zadání scénáře, který z ní udělal jakousi poletující umělohmotnou bytost, snažící se kopírovat Supermana v zachraňování životů nevinných lidí na ulicích. To už jsme viděli v různých superhrdinských filmech snad tisíckrát, a tedy nic nového.
Režisérka Patty Jenkins tento snímek za a) totálně zvrzala, za b) neunesla korporátní manýry nynějších velkých hollywoodských studií, za c) obojí
Záplava nelogičností a naivit
Ve filmových zpracováních komiksů je vždycky alespoň něco postaveno na reálném základě, což dává divákovi pocit, že cosi podobného by mohl v životě prožít i on. Tohle ve Wonder Woman 1984 naprosto chybí. Samotný příběh se už od počátku zcela vymyká čemukoliv reálnému. Nezbytný padouch a neuvěřitelný chamtivec, Maxwell Lord, představovaný Pedrem Pascalem, plní za pomoci kouzelného šutru přání každému, kdo si zamane, což má pochopitelně dost zlé následky. Gal Gadot jako Wonder Woman si také naběhne a přeje si návrat svého milence z prvního dílu, jímž byl Steve Trevor (Chris Pine). Ten, jak víme, zahynul v závěru prvního filmu hrdinskou smrtí. Tady přijdou jakési čáry, máry, fuk a najednou je zpátky. Zdravý, živý, akorát kapánek zaostalý.
Dlouho jsme si kladli otázku, jak se sakra možné, že v obsazení Wonder Woman dvojky figuruje Chris Pine, když ho v jedničce efektivně oddělali. Už to víme - kouzelný šutr (jak z české pohádky)
V souvislosti s tím si neodpustím označit za naprostou pitomost jeho údiv nad pohyblivými schody, které údajně vidí poprvé v životě. Ty musel samozřejmě dávno znát, protože v řadě amerických měst běžně jezdily eskalátory už od roku 1899! Podobným nesmyslem je i Trevorovo překvapení nad existencí metra. V roce 1984, kdy se příběh odehrává, už jezdilo například v New Yorku metro přesně 80 let, tedy od roku 1904. Doslova směšně pak působí scéna, kdy se Trevor chopí řízení nejmodernější vojenské proudové stíhačky a bez problémů s ní doletí na jeden zátah z USA až do Egypta. Ve výčtu podobných nesmyslů a naivit bych mohl pokračovat do nekonečna, ale nechci potenciálním divákům kazit veselou zábavu.
Triky jsou ukázkou, jak je nedělat
Do příběhu nám pak vstupuje zbrusu nová, nebo spíše staronová padoušice Barbara neboli Cheetah (Kristen Wiig). U té si nejsem zcela jist, co měla její role znamenat. Buď měli scenáristé pocit, že by Gal Gadot na všechny ty krkolomné kousky nestačila a nasadili jí rovnocennou partnerku, nebo se jí chtěli docela prostě pomstít. Upřímně řečeno, postava Barbary mi připadala kapánek zvláštní, zejména co se týká její transformace v Cheetah. Zprvu je její postava opomíjené puťky, vědkyně Barbary docela uvěřitelná, ale jakmile se promění ve femme fatale a padoušici, nestačí se divák divit.
Fakt interesantní obsazení: padoušskou femme fatale hraje Kristen Wiig, doposud očividně komediální herečka (leckdy z tzv. trapáckých taškařic)
Pokud se ještě vrátím k trikové stránce filmu, tak tady bych dal specialistům na CGI horší trojku. Spousta triků byla možná překvapením někdy tak koncem 70. a začátkem 80. let, kdy vznikla první série filmů o Supermanovi. Tehdy jsme na to koukali s otevřenou pusou, ale dneska působí Wonder Woman, vesele si poletující v oblacích, poněkud směšně. Možná to přeženu, ale to už mi připadaly reálnější scény v oblacích ze Strachova Anděla páně. Odfláknutých je i spousta dalších scén, jako vznik zázračné zdi v Egyptě, nemotorné zápasy hrdinky s kouzelným lasem atd. Zkrátka to, co fungovalo někdy před 40 lety, působí dnes trochu jako groteska. Příliš se nevytáhl ani autor hudby Hans Zimmer, jehož motivy nemají chvílemi na děj dostatečnou návaznost a doprovodná hudba vyznívá celkově poměrně hluše.
Ať žije feminismus!
Samozřejmě, v dnešní éře přebujelého feminismu se najde spousta kritiků, kteří budou film vynášet do nebes kvůli jeho neporazitelným ženským hrdinkám, vedle nichž jsou chlapi většinou jen jakési nevýrazné postavičky, nebo dokonce úplní idioti. Přesně tak působí hlavní mužská postava, padouch Lord, kterého Pedro Pascal chvílemi bohužel až neuvěřitelně přehrává. Jako blbeček pak vypadá dokonce i americký prezident, jehož majestát je většinou v podobných, superhrdinských filmech jinak neposkvrnitelný.
Mandalorian Perdo Pascal (vpravo) vyfasoval roli přitroublého padoucha
Ale abych jen nekritizoval. Na druhé straně musím totiž ocenit, že se tady Diana, tedy Wonder Woman, neprezentuje jen jako neporazitelná, nadpozemská bytost, ale chvílemi i jako normální holka, se svými mindráky a vzpomínkami na nenaplněnou lásku, která má i své slabiny a pochybnosti. Na rozdíl od marvelovek tady nezachraňuje svět před vesmírnými padouchy a příšerami, ale docela prostě zachraňuje děti, přecházející neopatrně ulici, chrání ženy před násilníky, či obchodníky, které drzí lupiči ohrožují zbraněmi.
Warner Bros už připravuje Wonder Woman 3
Je trochu smutné, že se ve Wonder Woman 1984 nedočkáte chvíle, kdy by film nějak hlouběji rezonoval. Snaží se sice vyvolávat silné pocity, poukazuje na nešvary konzumní společnosti a její chamtivost v 80. letech, ale zanedbává nutný vývoj postav. Příběh sám je slabý, na onu předlouhou stopáž chvílemi až únavný. Za premiérový víkend vydělal v amerických kinech něco přes 16 milionů dolarů, což není žádný zázrak. Samozřejmě, musíme brát v potaz, že v současné pandemické době funguje v USA jen nějakých 40 % kin, ale i tak se dá jen těžko očekávat, že se náklady producentům vrátí. Film se souběžně objevil i v online verzi na HBO Max, ale ani tam se nedají předpokládat nějaké závratné zisky.
Gal Gadot v kouzelném brnění... a vůbec, čtěte dále
Warner Bros se nechal slyšet, že třetí pokračování Wonder Woman je už ve fázi příprav a vrátí se nám vedle Gal Gadot, která si prý na honoráři za ´dvojku´ přišla na nějakých deset milionů dolarů, nejspíše i režisérka Patty Jenkins. Ta ostatně tvrdí, že má námět dokonce na další dvě pokračování. Jak nám napovídá posttitulková scéna filmu, měla by se v nich objevit i zbrusu nová postava z řecké mytologie, Asteria (Lynda Carter), jejíž kouzelné brnění vlastní nyní Diana. To by mohlo další příběhy oživit, protože Asteria patřila k božským Titánům, nad kterými zvítězil po dlouhém boji Zeus a svrhl je do podsvětí, zvaného Tartar. Tak se necháme překvapit.
Vložil: Pavel Přeučil