Jak chudá dívka o Vánocích ke štěstí přišla aneb Další pohádka, jakou by život nikdy nenapsal. Premiéry Pavla Přeučila
24.12.2020
Foto: imdb.com (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Spolu to hereckým manželům Lauren a Joshovi Swickardovým ladí, jakmile ale jsou před kamerou 'single', nastává bída
FOTO / VIDEO Předem bych se měl asi omluvit ctěným čtenářům, že jim nabízím recenzi na film, na který bych se za normálních okolností nepodíval ani náhodou. Vzhledem k tomu, že filmových novinek je jako šafránu, a navíc je před Vánocemi, tak jsem film absolvoval, a navíc dokoukal až do konce. Filmové Vánoce jsou jako každý rok mimo jiné poznamenány nabídkou typicky vánočních příběhů, určených jak dospělým, tak dětem i celým rodinám. Film Kalifornské vánoce, který uvedl před pár dny v premiéře Netflix, patří právě k takovým.
Scénář filmu jakoby z oka vypadl stovkám jiných, jejichž podstata spočívá v příběhu chudé dívky Callie (Lauren Swickard), která ke štěstí přišla skrze boháče, jenž se před ní vydává za chudáka. Onen boháč je dědic jakési mocné společnosti, která se pokouší od chudé, ale zatvrzelé farmářky získat její půdu, aby na ní postavila obří sklady. Jelikož se farmářka cuká, bohatý mladík Joseph (Josh Swickard) se vydává za potulného pomocníka a nechá se najmout pod jménem Manny na její farmu. Opustí svůj rozmařilý a bezstarostný život playboye a dře na farmě jako mezek. Samozřejmě, jak jinak, mezi oběma mladými lidmi zaplane láska. Jak je u podobných slaďáčků téměř pravidlem, nesmí chybět ani sok v lásce, a tady jako přidaná hodnota figuruje navíc i dojemná postava matky, umírající na rakovinu. Farma je navíc zadlužená, mladá majitelka čelí exekuci a už nemá ani peníze na další matčinu léčbu. Zkrátka, sladkobolný příběh jak vyšitý a jedno oko nezůstane suché.
Konstrukce, vystavěná na vodě
Na rozdíl od drtivé většiny vánočních filmů, odehrávajících se v zasněžené krajině, děj se tady odvíjí ve slunné Kalifornii a Vánoce nám připomíná jen běžící odpočítávání času na obrazovce a několik zmínek v dialozích. Bavila mne naivita některých scén, občas hraničící s absurditou. Playboy Joseph se sametovýma ručkama se za pár dní naučí ovládat všechno řemeslnické nářadí, opravovat zemědělské stroje, dát do kupy prastarou motorku, dojit krávy a kdesi cosi. Pomáhá mu sice rádce po telefonu, jímž je skutečný nádeník Manny (David Del Rio), kterého si Joseph bohatě platí. Vydatně mu přitom sekunduje i jeho řidič a sluha v jedné osobě Leo (Ali Afshar). Tihle dva mají představovat jakousi komickou dvojici. Její komičnost spočívá především v tom, že v každé scéně ochutnávají ta nejluxusnější vína, a pravý Manny v sobě objeví netušené schopnosti sommeliéra. Kdybych vám teď prozradil závěr filmu, vůbec nic by se nestalo, protože jak u podobných snímků bývá zvykem, končí všechny stejně.
Patříte-li k fanynkám sexy hezounů, určitě si při pohledu na Joshe Swickarda přijdete na své. O moc víc než předvádění 'exteriéru' ale od něj nečekejte.
Vánoce musí být, i kdyby na sůl nebylo
To, že jde o vánoční film, mající navnadit tu pravou sváteční atmosféru v rodinách, se můžeme domýšlet pouze z názvu a oněch pár zmínek. Jinak jde o příběh, který by se mohl odehrávat v jakémkoli ročním období, protože ona kalifornská krajina nic vánočního nepřipomíná. Nicméně Netflix stejně jako celá řada dalších produkcí si na vánoční nabídce dost zakládá, i když tady je to poněkud samoúčelné. Představitelka hlavní hrdinky Lauren Swickard je také autorkou scénáře filmu a zároveň spoluproducentkou. Na jejím díle je jasně vidět inspirace stovkami podobných příběhů, u kterých už po pěti minutách víte, jak to všechno dopadne. Víte s jistotou, že po první velké lži dojde na postupné sbližování obou hrdinů až do povinného zlomu, kdy se pečlivě vystavěná přetvářka zhroutí, aby mezi nimi došlo v dalším sledu k velkolepému usmíření.
Rádoby romantické záběry na krajinu působí spíš tísnivě a melancholicky. Jsou to zkrátka Vinaři po kalifornsku, ti čeští ale nabízejí alespoň pořádnou porci humoru.
Ve dvou jim to slušně šlape
Zklamal mne už začátek filmu, kdy se mladá farmářka Callie prezentuje jako přehnaně agresivní stvoření, neváhající bránit svá práva s pomocí pušky. Situace se ale mění s příchodem falešného podomka Mannyho. Poměrně silnou stránkou filmu je právě dost dobře fungující chemie mezi oběma protagonisty. Vidíme mezi nimi dokonalou pohodu, porozumění i tomu odpovídající řeč těla. Samozřejmě, je to v důsledku toho, že oba dva, Josh a Lauren, jsou v civilním životě manželé. Ale to je také tak asi všechno. Jakmile jsou odděleni a hrají své postavy samostatně, už to nefunguje. Josh Swickard, je sice docela pohledný chlapík a ženskému publiku bude jistě sympatický, ale jakmile není s Lauren, přehází do jakési strnulosti, ostatně svoji neohrabanost při fyzické práci snad ani nemusí hrát. Omezuje se na zadumané pohledy do dáli a předvádění své postavy svlékáním trička. Lauren se zase omezuje na srdceryvné scény dialogů se svou těžce nemocnou matkou.
Jak jinak může příběh dopadnout než happy endem. Zkrátka další 'sváteční' romantika, která neurazí, ale ani se nezapíše do dějin.
Finále samozřejmě jako z říše pohádek
Celé to působí nedůvěryhodně a strojeně, stejně jako ‘objev‘ prastarého vinného sklepa na farmě, v němž se nachází netušený poklad v podobě dvou sudů a pár krabic jakéhosi nadmíru dobrého vína. To stejně jako pár hlav vinných hroznů na Calliině pozemku prý ale představuje přímo pohádkové bohatství, které má farmu zachránit. To už je pak opravdu pohádka z říše fantazie. Nevím, zda se dá vůbec hodnotit práce kamery, která je tak fádní, až to bolí. Kameraman se ani nesnaží najít třeba v záběru krajiny cosi zajímavého (ono by se to i těžko hledalo) a laxně přejíždí pohledem polovyprahlou pustinu. Je mi jasné, že se scénářem se toho moc dělat nedalo a v chudičkém ději bylo sakramentsky obtížné udržet u filmu zábavnou formu. Možná se část cílového publika bude při filmu i bavit, ale ti ostatní mohou očekávat jen tu vyprahlou vánoční pustinu, jak obsahovou, tak vizuální. A dost mne překvapuje, že například na Rotten Tomatoes dosahuje film na stupnici hodnocení 65 %.
Vložil: Pavel Přeučil