RECENZE Naprosto neznámá Tina Frennstedtová ohromila svým debutem Nezvěstná

04.12.2020

Popisek: Tina Frennstedtová

Člověk někdy spěchá. V práci, u jídla, venku, doma. Znáte to. Jenomže Švédka Tina Frennstedtová si podobnou libůstku odpustila. Před čtenáři se tak zobrazí neskutečně dobrý a kvalitní román, plný emocí a absolutně nečekaného rozuzlení. Jakmile tu jízdu na horské dráze dočtete, narazíte na poděkování.

A právě ten poslední řádek postaví dílo ještě o stupínek výš. Všechno, co jste vstřebali, se bohužel stalo. Thriller Odložené případy: Nezvěstná totiž vychází ze skutečných událostí, kdy se v roce 1992 v Mariestadu ztratila Helena Anderssonová. Zmínka o břemenu, jež si rodiče dosud nosí, je opravdu mrazivá, jakkoli upřímně a dobře ji autorka mínila.

Tina Frennstedt (*1969) je jednou z nejuznávanějších švédských krimi reportérů, expertkou na nevyřešené a odložené případy a autorkou románů, kde autenticky zobrazuje policejní práci. Pracovala pro periodika Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, a především Expressen. V současnosti je manažerkou vysílání Crime Central. Její oceněné kriminální reportáže slouží jako východisko pro první díl thrillerové série Odložené případy: Nezvěstná, za nějž získala Crimetime Award za nejlepší debut roku 2019. Žije v Södermalmu ve Stockholmu.

Její dosavadní tvorba zahrnuje zejména dění v Malmö a Österlenu. Kdybyste si troufli na švédštinu, můžete najít tři její romány. Brněnská Jota ve zcela bezchybném překladu s jedinou absencí uvozovek v překladu Petry Hesové nabízí právě zmíněný debut. Musím zopakovat, že je to excelentní počin.

Děj zahrnuje události mezi 7. únorem a 20. březnem 2018. Je jasné, že v několika kapitolách musela novinářka použít takovou tu typickou scénáristickou zkratku, ale na škodu to není. O čem píšu, se stalo vlastně jen jednou. Tým detektivů zjistil, že musí prověřit zhruba 1500 podezřelých. Šlo to hodně rychle, tudíž cíl byl vytipován během čtyřiadvaceti hodin. Jinou poznámku na uvedenou rychlost nemám.

V létě před 16 lety zmizela v jižním Švédsku 19letá dívka. Případ nebyl vyřešen a ona se nikdy nenašla. Nyní se v Malmö objevil vrah, který napadá a znásilňuje ženy přímo v jejich domovech. Důkazy ukazují nápadné podobnosti s vyšetřováním dlouho hledaného dánského vraha z Valby. Slavný dánský expert na profilování zločinců a odborník na muže z Valby Carsten Morris se připojí ke švédskému týmu vyšetřovatelů pod vedením inspektorky Tess Hjalmarssonové a její parťačky Marie Erlingové, které se snaží vyřešit oba případy, jež by zdánlivě mohly souviset.

Struktura románu pro občasné čtenáře nebude představovat nic převratného. Pro ty zkušenější ano. Řekl bych, že autorka cíleně vodí pozornost do míst, z nichž náhle odejde, aby se zahleděla jinam. Anotace mimo jiné propaguje Carstena Morrise, experta na profilování. Je stěžjení? Ani náhodou. Jde o vedlejší postavu, ačkoli vše, co dotyčný řekne, by se mohlo rovnou tesat do skal jako ten babylonský Chammurapiho zákoník. Pak je tu chlap, který v černém mundůru zabíjí a znásilňuje. Myslíte si, že se dostanete na kloub jeho choutkám a pohnutkám. Zase vedle. Do třetice to vyjde. Vyšetřovatelka, lesbicky orientovaná s touhou po vlastním dítěte, je tím středobodem. Opět; velice uvolněný přístup k postavě, žádné nelogické tlaky, pošťuchování, abnormální výkony po vzorech blbů z amerických seriálů Místo činu XY, nic takového. Čistá logika, rozumná únava, palčivé vyčerpání i prachobyčejný strach. Ženství v próze zastupuje především cit pro detail a bolest rodiny.

Lineárním dějem prostupuje jen několik málo vrstev. Klíčovým je opakovaný a rozvíjející se návrat do osudného roku 2002, kdy mladá a veselá Annika zmizela. Pomalu se přibližujete k tomu, co se stalo. Ze všech stran: ona, vrah, svědci, tma, křik. Střih. Chlap opět někoho přepadl a znásilnil. Koukaly se na to děti... Nebo jim taky ublížil? Střih. Jeden z podezřelých se na dva loky zbaví obsahu plechovky piva, upiluje brokovnici, chce vyšetřit to, co mu na čelo vypálilo cejch. Náctiletou Anniku totiž miloval. On ji ale neublížil! Nebo? Střih. Výslechová místnost, bolest matky, zoufalství a nevyřčené otázky. Prostě fantazie. Nečekal jsem, že debut novinářky může mít tak vysoké parametry, nečekal jsem, že bude veřejností tak přehlížený, nečekal jsem, že budu takhle nadšený.

Nechci nic vyzrazovat, protože by to byla šílená škoda. Jestli kdokoli ze čtenářů přijde na pachatele, zaslouží metál a měl by zvážit detektivní kariéru. O to horší je, že kniha není z šuplíku fikce...