Po sérii úmrtí se v Ulici rodí o sto šest, co táta, to dobrácký trouba. TV glosář Ely Novákové
30.11.2020
Autor: TV Nova (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: „Tak Mára se konečně po tolika letech v Ulici dočkal potomka, samozřejmě i když mají adoptovaného Vojtíška. Karle to moc coby novopečené mamince sluší. Všem přeji zdraví. Hlavně bych jí moc přála, aby v ní Vojtíšek našel maminku, ať máme Vánoční love story,“ komentuje divačka na Facebooku fotku novopečených rodičů. Jak je vidět, diváci příběhy z Ulice stále prožívají jako své vlastní.
Těhotenství plánovaná, chtěná i nečekaná, umělé oplodnění, svobodné mateřství, partnerství kvůli dítěti i děti jako plody skutečné lásky a hodnotného vztahu – to vše se teď v českých seriálech hodně omílá.
Jde o společenskou poptávku, nebo o sledovanost? V komerčních televizích samozřejmě o to druhé. To ale znamená, že téma je společensky tak frekventované, že seriály se mu nemohou vyhýbat, protože jim zaručí právě onu sledovanost. Ti mladší z generace mileniálů dospívají do produktivního věku, těm starším už neúprosně tikají biologické hodiny. Někde uprostřed jsou dnešní pětadvaceti až třicetiletí, kteří jsou v ideálním věku pro založení rodiny. Moc se jim do toho ale nechce.
Poučeni množstvím informací, které denně vstřebávají z internetu, operují zručně argumenty o stavu současného světa, do kterého je o strach přivádět děti. Ve skutečnosti jsou ale líní a k závazku, jakým dítě pro zodpovědného člověka bezesporu je, jim chybí vůle. Tu nasazují hlavně do hledání toho, jak si udělat život pohodlný, ideálně prací na dálku, aby nebyli vázáni na jedno místo a na konto jim chodila dobrá výplata, i když svému chlebodárci budou posílat práci z chalupy, případně z exotické pláže. V práci jsou výkonní, v soukromí se potácejí. Mimo jiné kvůli cenám bydlení si ponechávají trvalou základnu u rodičů, kam se mohou vrátit z cest nebo z různých forem sdíleného bydlení.
Je jasné, že model tradiční rodiny s dítětem je pro ně při tomto životním stylu nepochopitelný. Zabývají se tím sociologové, psychologové a samozřejmě téma rodina a dítě dostává svůj obraz i v literatuře, filmu a televizním seriálu. Vzhledem k masové spotřebě právě posledně jmenovaného fenoménu se autoři „rodinných“ seriálů šťourají v této problematice hojně. Jak jsou na tom tedy současní mladí hrdinové Ulice?

Franta (Matyáš Valenta) je Krystiánkovi, kterého má se Skyler (Sara Sandeva), otcem jen na velkou dálku.
V Ulici vládnou silné ženy
Franta, Skyler a Bára
Začalo to už před pár lety, když tehdy patnáctiletý Franta Liška zbouchnul stejně mladou holandskou přítelkyni. Chlapeček se narodil a byl zahrnut láskou rodičů i českých a holandských prarodičů. V tom byl ovšem největší háček. Rodiče, sami ještě nezkušené děti, se ocitli ve vleku obou rodin, společný život nezvládli a Frantův syn nakonec skončil s maminkou v Holandsku. Franta syna miluje, udržuje s ním kontakt, občas za ním jezdí, ale je jasné, že je jen táta na dálku. Snaží se navázat nový vztah s Bárou, když ale ona projeví zájem o jeho syna, hodně ho to zaskočí. Bára, nejstarší ze čtyř sourozenců, je zkrátka mnohem zralejší než Franta, i když se vztahy s kluky má zkušeností málo. Pokud bude psáno, že Franta má s malým Krystiánkem v seriálu ještě něco prožít, bude to mít v rukou jednoznačně Bára, sám tatínek na to bude asi koukat se stále stejnými rozpaky.

Franta (Matyáš Valenta) konečně našel odvahu začít nový vztah. S Bárou (Eliška Hanušová) to ale nebude mít jednoduché.
Mára a Karla
Vztah Máry a Karly, to je zvláštní houpačka. Bezpochyby se mají upřímně rádi. Mára se dokonce smířil s tím, že budou společně vychovávat bezprizorného Vojtíška, Karlino těhotenství ho ale úplně vykojelilo. Jako vždycky se srdcem na dlani se Mára v nastávajícím otcovství plácá jak kapr na suchu. Proč to tak je, je jasné. Márova maminka Věrka byla vždycky tou, kdo rozhodoval o životě svého manžela i syna. Mára sice z mateřské náruče utekl, ale mamánkem zůstal. To, že si pro život vybral ráznou policistku Karlu, je vlastně opakování rodinného modelu. Dobrák a trochu smolař Mára bude nejspíš pod pantoflem a o výchově právě narozeného potomka bude rozhodovat Karla.

Od té doby, co se Karla (Markéta Stehlíková) s Márou (Kryštof Rímský) dala dohromady, jí narostly vlasy a přibyla ženskost. Přesto se jí do svatby do poslední chvíle nechtělo, vždyť k čemu taková svatba je pro ráznou ženu vlastně dobrá. Ale konec dobrý, všechno dobré, láska je láska.
Mario a Ája
Chudák Mario a jeho otcovství, to je fatální případ. Mrcha Ája zamilovaného rappera pustila do postele naprosto účelově, aby na radu svého stejně fikaného advokáta otěhotněla a vykroutila se tak z trestu, který jí hrozí za napadení jejího bývalého šéfa Mastného. Mario slupne Áje každý špek, který na něj těhotná zrzka nastraží, a pečuje o ni o to víc, že čeká jeho dítě. Jenže Ája si to představovala tak, že žádné dítě neporodí, že si ho nechá v pravou chvíli vzít. To jí ale advokát rozhodně nedoporučil, a tak je miminko na cestě a těžko říct, co s ním bude. Doufejme, že nám scenáristé nenaservírují nápravu ukázkové potvory. To se raději smiřme s tím, že o Mariova potomka se postará soudržná rodina Nyklových. Matku tak zvrácenou si pro dítě nezaslouží snad ani takový trouba jako Mario.

Potvora Ája (Barbora Mudrová) zmákla vyděračské těhotenství se zamilovaným Máriem (Jiří Kniha) na první dobrou. Jak si ale poradí s dítětem, až se narodí?
Ota a Hedvika
Také Hedvika a Ota jsou v očekávání a nastávající otec je z toho pěkně na nervy. Ota sice žil bohémské mládí, ve skutečnosti je ale také mamánek, jehož život řídila maminka, ředitelka gymnázia. Ta ho ostatně vmanipulovala i do vztahu s Hedvikou. Přes Otovu zoufalou snahu vykroutit se z partnerství se nakonec ukázalo, že si ho Hedvika dokonale ochočila. Dnes je z nich pár, v němž Hedvika pečuje o svého Otíka až k úplnému upečování. Umí to s ním ale skvěle, a tak je jejich domácnost zalita sluncem včetně hezkého vztahu Otíka s Hedvičiným dospívajícím synem. Zkušená matka ví, co ji čeká, zato Otík roztržitě řeší těhotenské nevolnosti, nový větší byt, plínky i postýlku. Opřekot maluje, což je pro něj vždy období, kdy se noří do barev, aby se vyrovnal s realitou života. Dokonce pár obrazů prodá, aby zahojil rodinnou finanční situaci. I o jeho malířský úspěch se ovšem postarala Hedvika stejně jako o vyřešení šikany ze strany Otíkových studentů. Otík bude určitě hodný táta, ale praktický život bude mít v rukou stále jeho žena ve spolupráci s maminkou.

Ota (Filip Rajmont) a Hedvika (Lenka Zahradnická) pořád něco řeší – Otův infarkt, šikanu ve škole, nedostatek peněz. Největší šok je ale pro nervního malíře-pedagoga, když se dozví, že Hedvika je těhotná. Radost i strach mu málem způsobí další srdeční kolaps.
Je Ulice obrazem stavu reálné společnosti?
Když se zamyslíme nad všemi těmi nastávajícími rodiči, je to trochu smutná rekapitulace. Jako by dnešní mladí muži žili v oblacích, a nebýt jejich matek a vdavekchtivých partnerek, nejenže by nezplodili žádné potomky, ale nejspíš by zahynuli hlady a pod mostem. O nadvládě žen v dnešní společnosti se ostatně hodně mluví. Buďme tedy rádi za postavu čerstvého vdovce Lumíra, který se dokázal vypořádat s náhlou smrtí milované manželky a matky malého Alexe a přes upřímný smutek se chová jako chlap, který dokáže nejen uživit rodinu, ale dává jí i pevné citové a morální zázemí. Doufejme, že takoví chlapi pořád ještě jsou a v Ulici jich pár přibude.

Pohřeb milované Světlany udělal z mamánka Lumíra (Václav Svoboda) konečně rozhodného dospělého chlapa. Jeho matka Vilma Nyklová (Jaroslava Obermaierová) už není, co bývala, Lumír bude muset pečovat nejen o malého Alexe, ale i o mámu.

Vložil: Ela Nováková