Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

TV RECENZE Stařík Schmitzer by si Cinova kolaboranta určitě rád podal. ČT se bude ohlížet za komunistickou minulostí i tuto neděli

29.10.2020
TV RECENZE Stařík Schmitzer by si Cinova kolaboranta určitě rád podal. ČT se bude ohlížet za komunistickou minulostí i tuto neděli

Foto: ČT (stejně jako další fota v článku)

Popisek: Jiří Schmitzer v hlavní roli netradiční road movie Staříci, které se věnuje tato recenze ve své druhé části

Po skončení minisérie Herec setrváme v dusné atmosféře 50. let ještě minimálně po jeden nedělní večer. Za komunistickou minulostí se ale tentokrát budeme ohlížet značně odlišnou formou. ČT 1 nám nabídne v televizní premiéře netradiční road-movie Staříci s Jiřím Schmitzerem a Ladislavem Mrkvičkou v hlavních úlohách.

Ohlédnutí za Hercem

K první epizodě této minisérie jsem se již vyjadřoval v jednom z minulých článků, ale chci napsat alespoň pár řádků ke zbývajícím dvěma dílům. Ve výsledku jsme se od režiséra Petera Bebjaka dočkali řemeslně nadprůměrné a napínavé podívané. Především během druhé epizody se působivě utahují šrouby. Tvůrci zde přišli s funkčním milostným vztahem, díky kterému začne protagonista zpochybňovat správnost svého dosavadního počínání a jsme svědky několika dramatických peripetií gradujících v emocionálně vypjaté finále.

 

Jan Cina předvedl v minisérii Herec excelentní výkon

Třetí díl se od těch předchozích koncepčně odklání. Přesouváme se v něm na pohraniční venkov a opouštíme tak definitivně hlavní město i divadelní prostředí. Přestože je závěrečná epizoda o něco rozvláčnější, stále se dočkáme dostatečně napínavé podívané. Závěrečný zvrat v jednání ústředního charakteru ovšem už na rozdíl od toho v úvodní epizodě není natolik překvapivý. Navíc se nabízí otázka, jestli tvůrci v jeho vývoji nezašli pro potřeby nekompromisního finále až příliš daleko.

Málo divadla, skvělé obsazení a zlí komunisti

Osobně mě nejvíce zamrzelo, jak malý prostor byl v celé minisérii věnovaný divadelnímu zákulisí. Nejvíce si ho užijeme v druhé epizodě, ale ani zde ho není mnoho. Alespoň že ho dokážou tvůrci vytěžit vizuálně, jak to dokazuje kompozičně zajímavě zinscenovaná scéna v provazišti.

 

Divadlo jako místo děje se objevovalo převážně v druhé části

Tvůrci se nakonec přeci jen nevyhnuli určité schematičnosti nebo minimálně stylizovanosti v rovině vykreslování komunistických postav. Může to být dáno tím, že spousta z nich je vykreslována pouze ve zkratce. Navíc výrazná stylizovanost je také vlastní celkové formální stránce. Dokazuje to expresivní stylové pojetí (hlediskové záběry) inklinující až k hororové atmosféře (odlehlý statek, noční loupež v zámku), či ostentativní temnota celkového vizuálu.

 

Vynikající bylo celé obsazení, pokud bychom měli ale někoho vyzdvihnout, byl to vedle Ciny Pavel Batěk v roli plukovníka Kempného 

Některým vedlejším postavám se bez pochyby mohl věnovat větší prostor, neboť jejich zplošťováním pak strádá celková psychologická rovina, na kterou se klade důraz především u hlavního protagonisty. Nejzajímavější vedlejší postavou z ranku antagonistů pak zůstává jistě kapitán Korčák, jehož familiární vztah k Standovi, ale také živelná interpretace Martina Fingera tento charakter alespoň trochu polidšťuje. Herecké výkony obecně jsou hlavní devízou seriálu. Kromě již v minulém článku zmiňovaného Ciny, Bokové či Fingera je třeba vyzdvihnout především Pavla Baťka v roli plukovníka Kempného.

Cesta za pomstou na kolečkovém křesle

Film Staříci pak už nabízí k tématu vyrovnávání se s minulostí, minimálně v rámci české kinematografie, naprosto ojedinělý přístup. Na danou problematiku se snaží nahlížet prizmatem současnosti, a to i v rámci fikčního příběhu, který je situován do dnešní doby. Komunistický režim a jeho zločiny jsou zde však ústředním tématem, neboť se příběh soustředí na postavy dvou bývalých muklů a obětí politických procesů padesátých let. Příkoří, které jim bylo způsobeno, si pak snaží vynahradit pomstou, kdy zosnují plán k zabití bývalého komunistického prokurátora Václava Mráze, který je za jejich věznění zodpovědný a nikdy za něj nebyl spravedlivě potrestán. Největší překážkou v uskutečnění jejich cíle pak překvapivě nepředstavuje morální dilema vraždy, jakožto spíše jejich pokročilý věk.

 

Cesta za pomstou Staříků vyniká obsazením. Hlavní dvojice Ladislav Mrkvička (filmem dost opomíjený, k naší škodě, jak vyšlo najevo; na snímku) a Jiří Schmitzer své role doslova vymazlili

Oproti předešlému Herci jsou Staříci nejen po stránce obsahové, ale i po stránce formální naprostým opakem. Když pomineme fakt, že se jedná o odlišné audiovizuální formáty, totiž minisérii a film, jsou Staříci velmi pozvolna vyprávěný a po formální stránce spíše střídmý snímek. Záměrná pomalost celého filmu koresponduje s unaveností ústřední dvojice postav, které ztvárnili herečtí matadoři Jiří Schmitzer a Ladislav Mrkvička. Ti jsou, a z nich pak především Jiří Schmitzer, hlavním centrem pozornosti po celé trvání snímku. Těžko si představit lepší casting ústředních protagonistů. Výkony obou hereckých bardů jsou velmi soustředěné, civilní a často až fyzické. Jedna z postav je upoutaná na vozík, druhá není schopna vyjít patro bez toho, aby téměř nezkolabovala. Funění a hýkaní je nedílnou součástí vykonávání sebeběžnějších aktivit. Celou dobu jsou na pokraji svých sil a zdá se, že v jejich stavu není možné, aby dosáhli kýženého cíle.

Marasmus stáří

Režisérské a scénáristické duo Martin Dušek a Ondřej Provazník se nám snaží zprostředkovat nemohoucnost a unavenost postav opravdu intenzivně. Marasmu stáří dává totiž vyniknout celková filmová forma. Snímek je složen převážně ze situací, ve kterých sledujeme, jak musejí postavy překonávat své handicapy spojené s jejich pokročilým věkem. Můžeme zde vidět i docela naturalistické výjevy z jejich běžného života (Schmitzer ve vaně). Působení těchto scén potom podtrhuje způsob, jakým jsou stylově pojaty. Kamera snímá scény v dlouhých, často statických záběrech. Kromě toho, že tak dává vyniknout herecké akci, určuje pomalé tempo snímku a zesiluje intenzitu výše popsaných scén.

 

S výkony Schmitzera a Mrkvičky film stojí i padá 

Některé z nich můžou pak divákovi připadat příliš zdlouhavé, nebo vyloženě zbytečné v kontextu toho, jak málo posunují děj. Myslím si ovšem, že šnečí tempo příběhu je autorský záměr a ve výsledku tyto scény plní důležitou funkci. Zdůrazňují sveřepost a tvrdohlavost hlavního tandemu, který se snaží dosáhnout své spravedlnosti za každou cenu. Navíc často divák nalezne v jednotlivých situacích určitý druh černohumorné komiky, vyplývající z neomaleného a stařecky zmateného jednání protagonistů. Ta i přes určitý pocit hořkosti upřímně baví.

Bez váhání za svým cílem

Film si drží divákovu pozornost navzdory pomalému tempu hlavně díky silné premise a očekávané závěrečné konfrontaci. Ta je sice po režijní stránce zpracována intenzivně a minimálně jí nelze upřít dostatečný emocionální dopad, ale významově vyšumí trochu do ztracena. Ačkoli jsem většinou proti přílišné doslovnosti a nemám nic proti tomu, když je film ve svém závěru významově otevřen, u filmu Staříci je pro mě poselství snímku až příliš nejednoznačné. I když v poslední scéně odehrávající se v domově důchodců, k tomu můžeme nalézt několik nejasných indicií, nejsem si jist, jaký vztah vlastně mají k hlavním charakterům, samozvaným vykonavatelům spravedlnosti, samotní tvůrci. Problém tkví částečně ve vývoji Schmitzerovy postavy, přesněji řečeno v tom, že snímek mu moc vývoje nedopřává a jeho naprosto nekompromisní odhodlání bez zrnka sebereflexe nedává prostor k obecnější tematizaci motivu pomsty, což by podle mě filmu prospělo.

 

 I Staříci dospějí k závěru...

Někomu může jistě připadat, že neustálé reflektování komunistické minulosti ve filmech a seriálech je ta samá, do nekonečna omílaná písnička. Výše zmíněné příklady ale ukazují, že lze na tuto dobu stále nalézat i nové a vcelku zajímavé perspektivy. Přes určité výhrady pak můžu obě díla rozhodně doporučit, neboť každé z nich má své nezpochybnitelné kvality.

 

Vložil: Tomáš Vahala