Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla, je a bude, anebo naopak

TV RECENZE Suverén Polívka vystřídal neurotika Orozoviče. Jak dopadlo předání štafety v premiérové řadě úspěšného seriálu Polda

22.10.2020

Autor: FTV Prima (stejně jako v článku, pokud není uvedeno jinak)

Popisek: Michal Bříza (David Matásek) má nového parťáka, Vladimíra Polívku

Minulou neděli se nám již potřetí představil po boku Michala Břízy nový parťák Vojtěch Urban v podání Vladimíra Polívky. Na tomto postu tak nahradil Igora Orozoviče, který dlouhou dobu tvořil vůči Matáskově postavě charakterový protipól. Polívkův charakter je Břízovi povahově daleko podobnější. Neutrpěla vztahová dynamika ústředních postav? A jak to tedy novému tandemu šlape?

Igor Orozovič se údajně z důvodu pracovní vytíženosti rozhodl nepokračovat v natáčení nové série úspěšného seriálu Polda televize Prima. Postavil tak české tvůrce před nečekaný problém, kdy se museli vyrovnat se ztrátou jedné z ústředních postav seriálu a nahradit ji jinou. Až doteď se Prima striktně držela mustru německého originálu. Přílišné kopírování byla jedna z výtek, kterou jsem vůči seriálu vznesl v jednom ze svých předchozích textů. Proto jsem byl zvědav, jak si s touto výzvou čeští tvůrci poradí, neboť museli zákonitě pozměnit přístup, jakým budou původní látku adaptovat.

Zásadní změny

Na konci předešlé série odchází ukřivděný Bříza od policie. V úvodu premiérové epizody Hon začíná jej tedy zastihujeme v situaci, kdy žije odloučen od lidí jako zálesák ve srubu někde v lese. Osamocený Křížek tak na kriminálce dostává k ruce nového parťáka. Od tohoto okamžiku se německá a česká verze začne, co se týče vývoje postav, značně rozcházet. Na rozdíl od naší mutace se v původním seriálu jede v tomto ohledu dál ve vyjetých kolejích.

Polda v lesích

Předobraz Orozovičova charakteru, německý policista Andreas Kringge, zůstává parťákem Micka Brisgaua (ekvivalent našeho Břízy) a nadále řeší zločiny jako zavedené duo, ve kterém už nějaký ten pátek funguje vzájemná chemie do velké míry utužovaná vzájemným škorpením vycházejícím z rozdílnosti jejich povah. Zatímco v naší verzi je Polívkův Urban klíčovou postavou, u Němců má postava nového parťáka víceméně epizodní charakter. Navíc sdílí některé klíčové povahové vlastnosti s Kringgem samotným (upjatý, lpící na předpisech). Ty jsou u něj akorát vyhnány do většího extrému. To generuje komickou situaci, v níž dochází k záměně rolí, kdy Kringge přebírá některé vlastnosti absentujícího Brisgaua. To v případě českého seriálu odpadá. Vojtěch Urban je pak oproti své německé verzi zcela jiný charakter, spíše podobný Břízovi.

Polda se vrací a dostane nového partnera

V důsledku toho, že v závěru první epizody nakonec Urban místo Břízy nahradí Křížka, ochuzuje se seriál logicky o stávající dynamiku rozdílných povah. Ze strany tvůrců jde o vcelku riskantní rozhodnutí. Povahová podobnost současného tandemu může být ve výsledku spíše na škodu a je nutné, aby tvůrci přišli s nějakým konfliktem, který by učinil jejich vztah zajímavým. Stejně jako tomu bylo mezi Křížkem a Břízou, jenž si v průběhu předchozích sezón prošli několika zásadními peripetiemi, které byly nutné k utvoření jejich vztahu.

Milostný trojúhelník?

Během prvních tří dílů premiérové sezóny jsme už jednoho takového konfliktu mohli být svědky. Jeho předmětem se stala postava psycholožky Táni, ke které, jak se zdá, planou obě postavy podobnými city. S koncem třetí epizody to ale zatím nevypadá, že by měl být tento konflikt kdovíjak dramatický a zdá se být spíše komickým zpestřením. Uvidíme, jaký bude mít tento motiv vývoj a jestli bude dostatečně nosný. Pokud by se ale nepodařilo v blízké době výrazněji nakopnout dynamiku vztahu ústřední dvojice, mohla by se stát pro diváky méně atraktivní. Polívka se Orozovičovi herecky vyrovná, ovšem co se týče profilace jejich postav, to už je jiná otázka.

Policejní psycholožka Táňa Hošková (Jana Kolesárová, na snímku vpravo) je žena, o níž oba, Bříza i Urban, stojí

Expozice Polívkova charakteru v úvodním dílu se docela povedla. V jeho pojetí je Urban sympaticky flegmatickým suverénem, který dokáže řešit kritické situace s nadhledem (viz. první konfrontace s Matáskovou postavou). Tuto jeho fazónu ovšem v následujících epizodách tvůrci už tak úspěšně nerozvíjí a jeho charakter není navíc zcela konzistentní. V určitých scénách se najednou stává zbytečně popudlivým a jeho nadhled z úvodní epizody se místy trošku vytrácí.

Táta Křížek chybí

Určitý problém související s výměnou jednoho z hlavních charakterů se nejvíce vyjevil v zatím poslední části premiérové série. Je jím fakt, že přizpůsobování převzatého děje nové postavě není dostatečně důsledné. I když tomu tak nebylo pokaždé, ty nejlepší epizody v případě obou seriálů sdílely určitou tematickou jednotnost, kdy určitý motiv procházel napříč osobní i kriminální linií. Hlavním tématem německé epizody Smysl života je zjednodušeně řečeno rodičovství. Nejen, že se kolem něj točí kriminální zápletka, ale je také značně reflektováno skrze postavu Kringgeho, který panikaří ze své budoucí otcovské role. Celý díl je pak završen scénou porodu jeho potomka.

Polívka je podobný charakter jako Matásek, oba střelci

Oproti tomu v naší verzi se porod odehraje hned v úvodní epizodě, a tedy v zcela odlišném kontextu. V rámci prvního dílu tento přesun funguje dobře, neboť je jím logicky odůvodněn Křížkův odchod od policie a je třeba ocenit, že s tímto si tvůrci poradili dobře. Lehce negativní dopad to má ovšem na epizodu Cena za život, naši verzi zmiňované německé epizody. Celkovou absencí postavy Křížka se z osobní roviny motiv rodičovství úplně vytrácí. Vzhledem k tomu, že se Kringgeho rodičovské a manželské patálie proplétají díly napříč celou sérií, musel být tento motiv v naší verzi nahrazen něčím jiným. Uvolněný prostor se zde pak logicky věnuje budování vztahu mezi Břízou a Urbanem. Ten ale kriminální zápletku tak pěkně nedoplňuje a Němci jsou v tomto ohledu o něco komplexnější.

Něco nového, něco starého, něco půjčeného

Navzdory zásadní změně v osobní linii se v jiných ohledech tvůrci snaží i nadále věrně držet německé předlohy. Dialogy často zůstávají do velké míry totožné, akorát se trochu přizpůsobují tomu, že je s Břízou místo Křížka vede Urban. Místy ale přibyly i nové repliky lehce poodkrývající Urbanův charakter a pár původních někdy i docela vtipných slovních přestřelek či hlášek. V rovině kriminální kopírují Češi opět nejcitelněji a tentokrát nejen na úrovni námětů jednotlivých epizod. Už v německém originále přibývá ve čtvrté sérii k jednotlivým případům průchozí vyšetřovací linie týkající se Brisaguovy, v našem případě Břízovy minulosti, takže se český divák neznalý originálu může těšit na odhalení pozadí jedné z klíčových událostí seriálu.

Igor Orozovič (na snímku vpravo) se rozhodl, že v dalším pokračování Poldy už nebude. Po prvním díle čtvrté série se s ním tak tvůrci museli rozloučit. „Bylo to z časových, energetických a tvůrčích důvodů. V kombinaci s angažmá v Národním divadle a dalšími divadly jsem už měl jazyk na vestě a nevěděl jsem, co je normální život. A chyběla mi vlastní tvořivá činnost. Polda byl naprosto skvělý a je to pro mě zásadní etapa umělecky i lidsky, ale říkal jsem si, že v nejlepším se má přestat a že musím zkusit další výzvy. Ale stýská se mi, to zase jo,“ prozradil svoje důvody herec, proč se nepustil do dalšího natáčení

Odchodem Orozoviče seriál zatím netrpí nějak výrazně. Naopak si dokonce myslím, že úvodní epizoda čtvrté série patří obecně k těm nejlepším, které česká verze nabídla. Na to má kromě osvěžujícího prvku v podobě příchodu nového protagonisty vliv také to, že je dějově nabušená, s důležitými zvraty v osobní linii. Ve dvou následujících dílech ale zatím kriminalistické duo nefunguje tak dobře, jak by mohlo a doufejme, že se tvůrcům jejich vztah podaří ve zbytku sezóny více prohloubit.

Vložil: Tomáš Vahala