Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Krysy z Ravensbrücku od Anny Ellory. Na konci vám dojdou slova...

18.10.2020
RECENZE Krysy z Ravensbrücku od Anny Ellory. Na konci vám dojdou slova...

Foto: Youtube / repro

Popisek: Anna Ellory

Jsou knihy, na které se těžko zapomíná. Krajské Listy.cz jich za poslední měsíc a půl přinesly hned několik. Řekl bych, že se urodilo, pokud by za jejich vznikem nestálo tolik neštěstí a utrpení. Budu konkrétní: Reniin Deník, Černá a purpurová od Poláka Wojciecha Dutky, a v neposlední řadě Krysy z Ravensbrücku, inspirované 27 motáky psaných lidskou močí, které jsou po rekonstrukci vystaveny coby memento doby a krutosti v lublinském muzeu.

O autorce Anne Elloryové mohu říct snad jen tolik, že je spisovatelkou a že ji čeká plodná kariéra. Pakliže byla jako prvotinu schopna napsat tuhle knihu (v originále The Rabbit Girls, 2019) a o rok později The Puzzle Women, jsem hodně v očekávání, kam to dále vyšponuje. Podle vlastního životopisu ji vždy bavilo psaní a evidentně také péče o druhé, neboť před touto dráhou pracovala jako zdravotní sestra. V roce 2018 dokončila magisterské studium se zaměřením na kreativní psaní na britské Univerzitě Bath Spa. A to je asi vše, co jsem dokázal zjistit. Zbylá místa v dosavadním životě netřeba zaplňovat. Za touto ženou stojí slova.

Krysy z Ravensbrücku jsou jedním slovem dechberoucí.

Berlín na sklonku roku 1989. Zatímco svět se raduje z pádu zdi rozdělující Německo i Evropu, pečuje Miriam o svého otce Henryka, jenž právě prodělal těžkou mrtvici. Pacient dožívá na domácím lůžku a v obluzení zas a znovu volá Friedu – jenže tak se jeho zesnulá manželka nejmenovala...

Když Miriam objeví na jeho těle koncentráčnické číslo, které před ní táta bedlivě skrýval, začne na povrch vyplouvat dosud netušená minulost rodičů. A když v matčiných věcech najde vězeňský mundúr z tábora Ravensbrück a v něm zašité motáky psané francouzsky onou neznámou milenkou, připadá jí, jako by v životě přišla o poslední záchytný bod. S přispěním rázné překladatelky z východního Berlína jí Friediny dopisy odhalí osudy žen, na nichž nacisté v lágru prováděli kruté pseudolékařské pokusy.

Ty pokusy nyní nechám stranou, jsou příšerné a ač jejich popis zabere jen několik řádků, těžko se s nimi běžně uvažující člověk vyrovnává. Všechny se totiž děly. To, že týkaly i lidických žen, je další šílenou hříčkou osudu už tak zbídačeného národa v období 2. světové války.

Na knize, kterou budete mít pro její spád, tempo a ráz přečtenou za necelé dva dny, je z mého pohledu nejlepší její dějová konstrukce a vývoj. Ano, jistě, pointa je okouzlující a nečekaná, ale to, co jí předchází, je snad ještě lepší.

Autorka se pohybuje ve dvou rovinách a představuje zejména tři lidské osudy: otce, dcery, milenky. Všechny ostatní postavy jsem víceméně upozaďoval, jelikož kapitoly pojmenované buďto Henryk či Miriam k tomu přímo vybízely. Hlavním hnacím motorem jsou časové skoky. Díky motákům se dostanete do koncentráku, díky současnosti na lůžko sotva dýchajícího muže a díky návratu na začátek jeho profesní kariéry začínáte odemykat budoucnost. Ne, neuhodnete, co se stane. Netipujte, je to opravdu za hranou. Snad všechno, když tak na to zpětně koukám, měla Ellory na chlup promyšlené. Dramatický závěr jsem vynechal, abych se k němu vrátil, ty věci byly dost citlivé na to, aby je člověk takříkajíc zkousnul.

Už výše jsem napsal, že pointa je okouzlující, ovšem tu jsem vnímal jako vyvrcholení. Celkový pocit z knihy je ještě nad ní. Spojte si zkrátka a dobře všechno hezké a utlučte to tím hnusným, tím ohavným a nejhorším, co jste provedli, nebo co někdo provedl vám. A budete tak možná na dohled obsahu těch bezejmenných krys z Ravensbrücku... které ke vší smůle čtenáře jména mají. Bylo by toho ještě víc, co by stálo za zdůraznění, jenže tím bych vás akorát připravil o zážitek. Senzační román vydává LEDA v překladu Lenky Faltejskové.

Vložil: Zdeněk Svoboda