TV RECENZE Poražen Matáskem musel si vystačit s internetem. Nesnesitelný génius Vojta Kotek v novém krimi seriálu podle německého mustru
15.10.2020
Foto: FTV Prima (jako v textu)
Popisek: Vojta Kotek v hlavní roli nového seriálu, jehož první díl dala FTV Prima zdrama k dispozici, za další se už ale musí platit
Přestože v duelu s Poldou prohrál boj o hlavní nedělní vysílací čas, můžeme seriál Einstein - Případy nesnesitelného génia od 4. října sledovat v internetovém vysílání televize Prima. Ačkoli si za sledování jednotlivých dílů musí divák zaplatit, umožnila televize sledovat zadarmo alespoň první epizodu. Zafunguje pilotní díl jako dostatečná návnada?
Zase německý vzor
Stejně jako v případě Poldy i u tohoto seriálu tvůrčí skupina Primy vychází z převzatého formátu. A to z německého seriálu Einstein, kde se v hlavní roli objevuje Tom Beck, kterého můžou čeští diváci znát především jako jednoho z parťáků Semira Gerkhana z kultovní Kobry 11. Stejně jako z české verze i z originálu jsem viděl zatím pouze jeden díl, takže se v tomto článku nebudu uchylovat k jejich srovnávání a ponechám si to jako možné téma pro budoucí text. Ačkoli německý originál běžel i v Česku, bohužel se mi nepodařilo dohledat jeho pilotní film. Ten, jak se zdá, v našich končinách vůbec odvysílán nebyl. Z toho důvodu nemůžu zatím ke komparaci přistoupit ani v rovině úvodní epizody.

Thomas Beck v hlavní roli německého originálu
Přesto už teď některé indicie naznačují, že by se seriál mohl držet podobného mustru jako zmiňovaný Polda, totiž že se bude minimálně na úrovni kriminálních námětů jednotlivých dílů držet striktně německého originálu. Stačí se podívat na identické názvy epizod u obou verzí. Navíc během upoutávky k dalšímu dílu, umístěné při závěrečných titulcích českého pilotu, můžeme vidět úseky scén velice podobné těm z německé epizody s názvem Balistika. Každopádně v následujícím textu se budu věnovat pouze prvním dojmům z pilotního dílu české mutace.
Odpočinková zábava
V centru dění sledujeme Vojtěcha Kotka v roli Filipa Koeniga. Geniálního profesora fyziky a údajného prapravnuka Alberta Einsteina, který se dostane do křížku se zákonem. Aby si odpykal svůj trest, začne z donucení spolupracovat s místní policií, které přijde jeho bystrá mysl vhod. Svůj intelekt a fyzikální znalosti pak aplikuje při vyšetřování zločinů. Při tom mu sekundují Pavel Zedníček v roli šéfa oddělení, ale především pak policistka Lenka ztvárněná Annou Polívkovou.

Hlavní dvojice, Kotek a Polívková, čili Filip Koenig a Lenka Vrabcová
Hned na začátku prvního dílu dává seriál jasně najevo, s jakým žánrem máme tu čest. Už jedna z prvních scén, ve které Koenig prchá s ukradenými opiáty z nemocnice, je na hranici frašky. Je tedy jasné, že musíme k celému projektu přistupovat s nadhledem a vědomím, že nám tvůrci budou chtít dodat především odpočinkovou zábavu ve formě komediálně laděné detektivky, ve které bude muset jít občas logika stranou.
Český Sherlock
Einstein může dát v určitém ohledu vzpomenout na jiný detektivní seriál, a to na britského Sherlocka. Samozřejmě se zde pohybujeme v trochu jiných kvalitativních i žánrových kategoriích, ale určité podobnosti zde bezpochyby nalezneme. V obou případech je hlavním hrdinou extravagantní génius uplatňující svůj nezvyklý intelekt při řešení zločinů. Opovrhuje jak policií, tak lidmi obecně a obyčejný ´hloupý´ člověk s ním jen těžko vychází. Na rozdíl od Sherlocka však nemám u Kotkovy postavy pocit, že by svým intelektem svoje charakterové nedostatky dostatečně ospravedlňoval. Jeho dedukce nejsou přeci jen natolik oslnivé nebo minimálně nejsou tvůrci tak oslnivě podané. Proto může Einsteinův potomek ve výsledku působit jako daleko otravnější postava. Zásadní rozdíl mezi těmito charaktery je také v tom, že Sherlock je ve své podstatě asexuál. Filip Koenig je oproti tomu vykreslován jako neodolatelný svůdník a divák se hned v prvním díle dočká i jedné erotické scény.

Vojtěch Kotek je dobrý herec, je ale otázkou, zda mu sedne zrovna tento žánr
Detektivních seriálů, v jejichž čele stojí extravagantní génius, bychom jistě našli daleko více. Inspirace Sherlockem se ovšem projektuje především do formální stránky seriálu, která se nám snaží vizuálně zprostředkovat subjektivní vjemy a vnitřní analytické procesy hlavního hrdiny. Děje se tak jednak pomocí záběrových montáží, ale především pak skrze nejrůznější především textové animace, které jsou včleňované do hrané akce. Ty pomáhají znázorňovat Koenigovy dedukční postupy díky zvýrazňování indicií či zobrazováním fyzikálních vzorců a schémat na místě činu. Einstein není v žádném případě tak komplexní po obsahové ani po formální stránce jako jeho britský kolega, inspirace je však v tomto případě citelná (a to samozřejmě už u německého originálu). Zároveň bych ani neřekl, že by měli tvůrci ambici se tomuto již kultovnímu seriálu vyrovnat a podobné ingredience využívají za účelem víceméně lehkonohé zábavy.
Exhibicionista Kotek
Seriál bude pravděpodobně do určité míry stát na dynamice vztahu mezi Kotkem a Polívkovou, vyplývající z jejich rozdílných povah. Jak dobře se bude seriálu dařit tento vztah budovat, ještě uvidíme. Pokud by ale chtěli tvůrci v budoucnu mezi touto dvojicí rozvíjet milostný vztah, nejsem si jistý, jestli bude fungovat. Nejen kvůli věkovému rozdílu. Pro mě osobně, navzdory neustálému škorpení, mezi jejich postavami zatím nepřeskočila sebemenší jiskra.

Vojta Kotek, Anna Polívková a Pavel Zedníček alias Čmaňa
Vzhledem ke koncepci celého seriálu jakožto komediálně laděné kriminálky není určitě na místě očekávat seriózní charakterní herectví. Ovšem i tak si myslím, že zejména u Kotka občas překračuje přehrávání nutnou míru. Jeho snaha co možná nejvíce zdůraznit nekonvenční charakter své postavy je až příliš očividná. Jeho exhibicionistické výstupy pak sice občas vyprodukují kýžený humor, ale často se také míjí účinkem. Jeho arogance a sarkastické urážky pak nemají ten správný dopad, a i díky Kotkově pojetí tato postava působí možná ještě o něco otravněji, než měli tvůrci v plánu. Přesto jsem si na jeho karikaturní podání začal ke konci už trochu zvykat. Co se týká Anny Polívkové, tak na první dobrou sice jako kovaná policistka nevypadá, ale vzhledem k celkovému pojetí policejní složky ve světě tohoto seriálu, která nebudí zrovna dojem elitního sboru profesionálů, relativně zapadne, a to i s Čmaňou navrch.

Forenzní analytičku Soňu hraje Eva Josefíková (na snímku uprostřed)
Myslím si, že seriál má do budoucna určitý potenciál alespoň v ranku ´krimošek´ na pohodový nedělní večer. Nezbývá než doufat, že si nenechali tvůrci přespříliš svázat ruce předlohou a jen bezinvenčně nekopírovali. Uvidíme, jak dopadnou další epizody a jaký bude následující vývoj postav i celého seriálu. Také se nechme překvapit, jakým směrem bude seriál rozvíjet vážnější linii s motivem nevyléčitelné nemoci hlavního protagonisty. Osobně ale zatím nejsem natolik nedočkavý, abych za seriál platil a nejspíš si počkám až na oficiální televizní premiéru.

Vložil: Tomáš Vahala