Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Americká buranka v Paříži slaví kupodivu úspěchy. Premiéry Pavla Přeučila

15.10.2020
Americká buranka v Paříži slaví kupodivu úspěchy. Premiéry Pavla Přeučila

Foto: Netflix (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Seriál stojí a padá s Lily Collins v hlavní roli. Věčně pozitivně naladěnou Američanku ustavičně s pusou od ucha k uchu (plus mobilem na selfíčka) ztvárňuje celkem přesvědčivě

Kina mají díky novému přívalu zákazů a příkazů zase utrum a jak jsme se nedávno dozvěděli, tak se takových trháků, jako je nový Bond, Wonder Woman a podobných, hned tak nedočkáme. Proto jsem pro dnešní recenzi zase zabrousil do nekonečných vod Netflixu, abych vylovil jeden z nejnovějších seriálů, které zrovna frčí. Vybral jsem si jeden, o které se v těchto dnech nejvíce mluví, a tím je novinka, první řada seriálu Emily v Paříži.

Řeknete si, chlap a kouká na ryze holčičí, a ještě ke všemu romantický seriál, ale inspiroval mne k tomu jeden můj přítel, kterého donutila manželka koukat s ní a prý se jim to líbilo. Po shlédnutí první řady musím konstatovat, že to není až tak velký průšvih, i když přiznávám, že sledovat ty banality bylo někdy trochu utrpení. Nicméně beru v potaz, že je to ryzí produkt současné americké produkce, pořádně poznamenané feministickým nadšením.

 

Většina českých diváků bude mít patrně pocit, že Lily Collins neznají. Opak je pravdou, vzpomeňte si na oscarový snímek se Sandrou Bullock Zrození šampióna (The Blind Side) z roku 2009, kde Lily hraje její dceru...

Romantika s nádechem politické korektnosti

Sledujeme příběh Emily Cooper (Lily Collins), mladičké marketingové manažerky, která musí shodou okolností nahradit svou šéfku a vydat se z Chicaga do Paříže. Jejím úkolem je zavést ve francouzské reklamní agentuře americký systém. Emily krásy sice moc nepobrala, ale je chytrá, má spoustu nápadů, je stále americky usměvavá a optimismus může rozdávat plnými hrstmi. Bohužel, má jeden dost podstatný nedostatek, neumí francouzsky. Její nadšení z vysněné Paříže jí kazí počáteční otevřená nevraživost jejích nových francouzských kolegů a zejména její nové šéfky Sylvie (Philippine Leroy-Beaulieu).

Se svou angličtinou naráží i v běžném životě, protože Francouzi, jak je známo, angličtinou tak trochu opovrhují. Navíc zjišťuje, že zvyky Francouzů jsou v řadě věcí zcela odlišné od amerického způsobu života a dostává se tak do spousty trapných situací. Brzy se jí rozpadne i vztah s jejím americkým přítelem, udržovaný na dálku. Paříž ji okouzlí, ale co je to platné, když má kolem sebe v práci samé frankofily. Jedinou útěchou je jí tak zprvu přátelství s výstřední a veselou Mindy (hraje ji talentovaná Ashley Park), a pak nový vztah, rozvíjející se mezi ní a jejím sousedem, okouzlujícím Gabrielem (Lucas Bravo). Ten má ale milou přítelkyni Camille (Camille Razat), která se rychle s Emily spřátelí.

 

Lily Collins se svou šéfovou (obě uprostřed), kterou hraje francouzská herečka Philippine Leroy-Beaulieu

Nesmiřitelný souboj dvou kultur

To je asi hlavní motto celého seriálu. Přijít do cizí země s cizí kulturou a neumět její jazyk není nikdy snadné. Emily se ztrácí ve světě, kde nikoho nezná, ve světě, který funguje podle úplně jiných pravidel. Tenhle prvek má v sobě spoustu komického potenciálu a byl použit ve spoustě úspěšných komedií. Emily nemá potřebu se novým podmínkám přizpůsobit a spíše se pokouší, a nutno říci někdy úspěšně, o amerikanizaci snobského francouzského prostředí. Odvážná, veselá a nespoutaná Emily se vrhá do Paříže s odhodláním přinést americkou kulturu do francouzského brandingu, aniž by zvážila, že její pyšná kulturní zaostalost je ve skutečnosti její slabinou a nevýhodou.

Všichni, kdo s ní komunikují, musí mluvit anglicky a Emily je skálopevně přesvědčená, že její rodnou supervelmoc a její zvyky musí všichni automaticky akceptovat. Chová se tak trochu jako slon v porcelánu a její nemotornost je pro nové kolegy zdrojem zábavy. Není připravena na otevřené nepřátelství své nové šéfky, která nesnáší její sebevědomí a feministické manýry. Emilyno neustálé prosazování ženského pohledu a její typicky americká pruderie jsou Sylvii, která se mimochodem nijak netají, že je milenkou svého významného, ženatého zákazníka, pořádně proti srsti.

 

A se svou první kamarádkou Mindy v podání Ashley Park

Americká buranka v Paříži

Pokud očekáváte onen profláknutý pařížský románek o proměně, a la Audrey Hepburn v Sabrině nebo Anne Hathaway ve filmu Ďábel nosí Pradu, jste na omylu. Do Paříže přijíždí Emily jako módní panenka, vybavená obřím šatníkem nejnovějších modelů. Je stylová a mnohé Pařížanky by jí mohly závidět, což má za následek, že v úvodních deseti epizodách se na ní lepí dokonce celých šest zájemců. Emily neschvaluje zjevnou erotiku, tak nezbytnou ve francouzské kultuře, je šokována zcela běžnou nevěrou svých nových kolegů a cítí se ponížena, když jí klient pošle jako dárek spodní prádlo.

Lily Collins, která je mimochodem i jednou z producentek seriálu, docela uvěřitelně postupně potlačuje Emilyno jedinečné, americké buranství, ale její postava nemá dost dramatické zázemí a málo komediálních prvků, aby unesla celý seriál. Abych byl spravedlivý, nedávají jí k tomu moc příležitostí ani autoři scénáře.

 

S fešným sousedem, kterého hraje Lucas Bravo

Neznáme její předchozí život, je nám pouze naznačeno její zcela obyčejné, provinční dětství v Illinois, nevíme nic o její rodině, přátelích nebo něčem, co by Emily k Americe skutečně poutalo. Její prostor je tak trochu omezený pouze na její prožitky v Paříži. Pro českého a nepochybuji, že zejména pro francouzského diváka, musí postava Emily působit někdy až směšně. Její neustálá posedlost dělit se o všechny své zážitky na Instagramu, její ryze americké reklamní výkřiky, pronášené robotickým hlasem, které si pečlivě skladuje v paměti svého telefonu, i rychle naskakující počet jejích instagramových sledujících, vám začne být už tak v první třetině seriálu docela protivné.

Erotika je projevem nepřístojného sexismu

Seriálu toho chybí k dokonalosti opravdu hodně. Divák si sice může vychutnávat postupně všechny krásy Paříže, seznamovat se s postavami a postavičkami, které tak dobře známe i z jiných filmů, ale jinak je to nuda. Stále se opakující konflikty, které si Emily sama pracně buduje, aby je pak zázračně vyřešila. Její vnitřní konflikt, vystavěný dost uměle na rozdílu mezi sexismem a sexualitou, odsuzování francouzského sexismu a neustálá chvála amerického feminismu je vzhledem k současnému vývoji v USA celkem pochopitelná. Ale proč to tvůrci tak násilně vnucují i evropským divákům? To je asi jeden z největších problémů seriálu. Chvílemi totiž působí jako agitka, a na to jsem dost háklivý. Samotná Emily jako by neměla vlastní osobnost. Stačí, když se neustále usmívá do kamery, jako by právě byla na přehlídkovém molu. Asi nejzajímavější postavou je její francouzská šéfka Sylvie. Ta se jako žena prosadila ve zcela mužském světě, a proto se k Emily chová odmítavě a k jejím názorům mnohdy až cynicky.

 

Lily Collins hned svým prvním filmem, The Blind Side, udělala slušný zářez a od té doby hraje ve filmech a seriálech, které jsme tu většinou neviděli (s výjimkou celkem povedené romanťárny Love, Rosie), kde má takřka ze sta procent hlavní ženské role. Na áčkovou hollywoodskou ligu to sice nestačí, ale mnozí herci mají horší kariéru

Hlavní roli hraje Paříž

Scenárista a tvůrce seriálu Darren Star, který má za sebou daleko větší pecky jako Beverly Hills, 90210 nebo Sex ve městě, tady není příliš dobrým vypravěčem. Přinejmenším jeho dřívější seriály byly více o sebepoznávání a dokázaly vývoj svých postav gradovat úplně jiným způsobem. Ti diváci, kterým se nechce při sledování seriálu moc přemýšlet a stačí jim k zábavě pár osvědčených klišé, budou s pařížským příběhem Emily docela spokojeni. Kromě toho, že se dozvědí, jak je americký způsob života úspěšný a neodolatelný, si mohou vychutnat pár erotických scének, zahalených do americké cudnosti, pár komediálních scének, a hlavně si užít atmosféru Paříže.

Ta zde hraje prakticky hlavní roli, její malebné uličky, kavárničky, elegance i pařížské postavičky, to je kulisa k nezaplacení. Režisér Andrew Fleming to také využil naplno a když už si neví rady, mrskne tam náladovou pařížskou pohlednici. Stejně tak si přijdou na své i ti, kdo si vychutnávají milostné příběhy, v kterých dva lidé, kteří jsou zjevně stvořeni jeden pro druhého, kolem sebe nekonečně krouží jako dva holoubkové, než si navzájem padnou do náruče. Bohužel, u mne to hodně zavánělo banalitou a umělinou. Na nějaké skutečně lidské city tu jaksi nezbylo místo.

 

Paris, Mon Amour

Nicméně, u diváků seriál Emily v Paříži zatím docela boduje a u nás má, vzhledem ke své kvalitě, na ČSFD obdivuhodných 71%. Navzdory kapánek směšnému přístupu k marketingové problematice, je nejnovější výtvor Darrena Stara Emily v Paříži, slušná romantická komedie, kterou si ale vychutnají nejspíše především ženy a milovníci města nad Seinou.

 

Vložil: Pavel Přeučil