Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Adresář Ondřeje Suchého

Adresář Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Populární hudba jako zábava i ideologie, umění i kýč. A především kšeft. Ale také soundtrack našich životů. TV Glosář Ely Novákové

09.10.2020
Populární hudba jako zábava i ideologie, umění i kýč. A především kšeft. Ale také soundtrack našich životů. TV Glosář Ely Novákové

Foto: ČT (stejně jako další fota v článku)

Popisek: Tento ilustrační snímek použil pořad PopStory, právě vysílaný na ČT Art, jako hlavní na své facebookové stránce. Docela se šikne, že?

Před pár lety odvysílala Česká televize čtyřdílný dokumentární cyklus PopStory. Byl to pokus zmapovat historii československé a české populární hudby od 50. let minulého století po současnost. Materiálu bylo tolik, že se na mnoho témat vůbec nedostalo. Autoři pořadu nyní přinášejí dalších šest dílů, které pokračují v odhalování fenoménu, který je tak košatý a pestrý, že je jen těžké ho nějak vymezit a definovat.

Dokument o populární hudbě by šel jen stěží pojmout suše encyklopedicky, to by představovalo nekonečnou řadu dílů, v nichž by vymizelo to nejdůležitější, totiž souvislosti. PopStory chce naopak osvětlit fenomén hudebních hvězd a hitů, jejich šíření éterem a na hudebním trhu v kontextu dobových reálií, ať již politických, společenských, kulturních či ekonomických a připomenout zásadní, či naopak kuriózní události historie českého popu.

 

Logo seriálu z roku 2015

Retro-dokument je sexy

Autor námětu a režisér Jakub Skalický klade provokativní otázky poukazující na zdánlivě samozřejmé skutečnosti, jejichž geneze však byla mnohdy zajímavá a překvapující. Celý projekt, na němž se autorsky podíleli renomovaní hudební publicisté Aleš Opekar a Radek Diestler, kombinuje publicistické aspekty s divácky atraktivním formátem retro-dokumentu, který přináší nejen fakta a informace, ale připomíná také autentickou atmosféru jednotlivých kapitol československého popu.

 

A trochu obměněné k dalšímu, šestidílnému pokračování

Pokračování PopStory má tentokrát šest dílů. Historii a zákulisí české a dříve československé populární hudby od padesátých let dvacátého století do první dekády století současného komentují osobnosti jako Jiří Suchý, Ladislav Štaidl, Josef Laufer, Jožo Ráž, zpěvačky Helena Vondráčková, Marta Kubišová nebo Marie Rottrová, skladatelé František Janeček a Karel Vágner nebo hudební publicisté Josef Vlček s Jiřím Černým.

 

Helena Vondráčková s týmem z ČT

„Scénář vznikal a vyvíjel se postupně. Zpočátku jsme se s Jakubem Skalickým a Radkem Diestlerem shodli na kostře. Následně jsme umělcům svobodně kladli otázky, jen s ohledem na zamýšlené okruhy. Díky tomu jsme mohli čerpat i ze starších rozhovorů, neboť řada zpovídaných již nežije,“ říká scenárista Aleš Opekar. Mezi zmiňované patří třeba Karel Gott, Antonín Matzner, Karel Štědrý nebo Eva Pilarová.

 

Pozapomenutá, ale ve své době slavná zpěvačka Marcela Laiferová

Bez loktů, ale i bez servítků

V nových dílech cyklu nahlížejí lidé z branže na hudbu například jako na obchodní artikl, ideologický nástroj, ale i jako na nositele módních trendů či grafického designu. Režisér a scenárista Jakub Skalický o svém dokumentu říká: „S dotazovanými se bavíme svobodně, bez loktů, ale i bez servítků. O penězích, vazbách, vzdoru i přizpůsobení. Zpovídaní se chovají různě. Někteří prochází sebereflexí, jiní mlží, další vytěsňují. ´Měl jsem rodinu, to víte´, ´U mě nebylo co cenzurovat´, ´Hrdina jsem nebyl, chtěl jsem prostě dělat muziku´. Odpovědi povědomého druhu, které známe z domácího prostředí, od obyčejných lidí. Všech těch, kteří žili normální životy v nenormální době. Pop evidentně nebyl výjimkou. I tady se dělaly kompromisy, dobrá či špatná rozhodnutí.“

 

František Ringo Čech

Raritní fotky z archivů

Cyklus přináší kromě řady autentických výpovědí autorů a interpretů i množství raritních fotografií a ukázek z archivů. Některé věci, natočené na filmový pás, se díky nadšení televizních zaměstnanců podařilo zrekonstruovat do vysílatelné podoby. Například hudební čísla vkládaná do vojenského magazínu Azimut nikdo nevysílal skoro padesát let.

 

Bratři Štaidlové

Soundtrack našich životů?

Populární hudba je součástí každodenního života každého z nás. Nedá se jí vyhnout, i když ji programově nevyhledáváme. Vklouzne nám do uší z rádia puštěného v autě, v obchodě, je součástí filmů, televizních seriálů, koncerty populárních interpretů jsou zaznamenávány a vysílány často opakovaně, zní na plesech, festivalech, ale je i součástí slavnostních večerů předávání nejrůznějších cen nebo charitativních akcí. Pojďme si tedy připomenout, jaká byla a jaká je česká populární hudba, kde se bere ta plejáda hvězd, z nichž některé září jako stálice dlouhá desetiletí, jiné zablikají a rychle zhasnou, přesto jejich písnička žije dál. Kdo stojí na scéně a kdo v pozadí tohoto fenoménu?

 

Premiérové díly PopStory začínají v neděli 11. října 2020 na ČT art a již jejich krátké představení je lákavé nejen pro pamětníky, ale pro všechny, kdo populární hudbu sledují.

11. 10. Písně a slova: Jak moc byly texty poplatné své době a nakolik se jí naopak vymykaly? Za jakých okolností se stávaly součástí ideologické propagandy a kdy byly naopak protestem?

18. 10. Festivaly a soutěže: Nesčetné přehlídky populární hudby, které si mnohdy zcela otevřeně kladly za cíl posloužit politické propagandě, jindy však měly ambici, leckdy úspěšnou, objevit talentované tvůrce či interprety.

1. 11. Export a import: Více či méně úspěšné pokusy navázat kontakt se zahraničím. Tam vysílat konkurenceschopný obchodní artikl a domácímu publiku naopak ukázat ´něco z dovozu´. Že se jednalo převážně o ´zboží´ východní provenience, zatímco lační posluchači se pod rukou snažili sehnat alespoň něco ze západu, je nasnadě.

 

Díky nepoužitým záběrům a výpovědím z první série uvidíme i hvězdy, které již nežijí, jako Karla Gotta a Evu Pilarovou

8. 11. Divadlo a film: Jaké bylo uplatnění hudby v rámci těchto žánrů? I v této oblasti vznikala jak tendenční díla ovlivněná dobou vzniku, tak opusy, které se obzvlášť díky filmu staly klasikou oblíbenou do dnešních dnů.

15. 11. Muzika a politika: Palčivý střet hudby s politickou realitou své doby. O tom, že se nejposlouchanější muzika stávala tu nástrojem ideologie a propagandy, jindy se jí zase nevyhnula režimní represe, existuje dodnes dostatek svědectví, především důkazů na gramofonových deskách.

22. 11. Image a estetika: Počiny bizarní, úsměvné i skvělé. Pódiová prezentace, vkus a styl hudebních protagonistů a pochopitelně celá oblast tvorby obalů desek, která se stala málem samostatným uměleckým žánrem.

 

 

Vložil: Ela Nováková