Na sociálních sítích nečíhají jen sexuální predátoři, ale i brutální šikana. Seriál #martyisdead přináší osvětu napínavou, zábavnou formou
17.09.2020
Foto: Facebook / Mall.tv (stejně jako snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)
Popisek: Co vedlo patnáctiletého Martyho k tomu, aby vzal do ruky mobil a natáčel se v situacích, ze kterých mrazí? A musel zemřít, aby jeho rodiče zjistili, jak úzkostné pocity a hrůzné chvíle před svou smrtí zažíval? Byl skutečně patologickou zrůdou, nebo obětí systematického vydírání? Seriál #martyisdead se povedl
TV RECENZE Kromě v poslední době často skloňovaných sexuálních predátorů dává internetové prostředí prostor i dalším znepokojivým fenoménům. Jedním z nich je určitě kyberšikana. Touto problematikou se zabývá seriál #martyisdead, který vznikl v roce 2019 pod hlavičkou české internetové televize Mall.tv.
Pod pojmem internetová televize si většina z nás na prvním místě vybaví především VOD platformu Netflix, která má v tomto ranku stále asi nejvýsadnější postavení. Neměli bychom ale zapomínat, že zde existuje i spousta jiných služeb tohoto druhu a nepřicházejí pouze ze zahraničního trhu. I u nás nalezneme několik platforem, nabízejících on-line původní českou tvorbu. Co se týče kvantity i kvality se sice zatím zahraničním distributorům nevyrovnají, ale občas v jejich produkci vzniknou zajímavé počiny, které by rozhodně neměly zůstat bez povšimnutí. Jedním z takovýchto projektů je určitě seriál internetové stanice Mall.tv #martyisdead.
První epizodu osmidílného seriálu režiséra Pavla Soukupa uvedla internetová televize Mall.tv vloni 20. října
Nástrahy internetového věku
Žijeme v době, kdy v mnoha aspektech lidského života zastává již nenahraditelnou úlohu internet. Kromě toho, že nám dokázal v určitých ohledech život ulehčit, stejnou měrou nám ho dokáže i ztrpčovat. Kapitola sama o sobě je potom využívání nebo konkrétně zneužívání sociálních sítí, a to především ve vztahu k dětem a dospívajícím. Díky dokumentu Víta Klusáka a Barbory Chalupové V síti se tento rok stala velkým fenoménem problematika sexuálních predátorů. Před necelým rokem ovšem vznikl seriál, který takovýto poprask nevyvolal, ačkoli se zabývá neméně závažnou problematikou. Na rozdíl od zmiňovaného dokumentu ale přistupuje k tématu skrze fiktivní příběh formou napínavého thrilleru.
Thriller #martyisdead vypráví o tom, co vedlo dosud bezproblémového patnáctiletého Martina, přezdívaného Marty, aby vzal do ruky mobil a točil sebe i své blízké ve chvílích, které by každý z paměti radši vymazal. Proč se v očích svých rodičů, učitelů i přátel začal náhle měnit k nepoznání a chladnokrevně ubližovat jim i sobě samému?
Hlavním tématem seriálu #martyisdead je kyberšikana. Ukazuje se zde, jak je dnes křehké soukromí, kdy jsou naše životy propojeny skrze virtuální prostor a jak se mohou technologické vymožeností v nesprávných rukou snadno proměnit v nebezpečnou zbraň. Internet dokáže agresorům poskytnout potřebnou anonymitu a krytí v podobě falešných identit umožňující zákeřnější útoky. Zneužité intimní materiály, jakými jsou například fotka či video, pak můžou nenávratně zničit lidský život. Některá z rizik sociálních sítí už jistě spousta z nás drží v paměti, ale není na škodu je pravidelně připomínat, a hlavně o nich informovat mladší generace, které bývají díky své naivitě jejich nejtragičtějšími oběťmi.
Natáčení Martyho smrti
Pro toto publikum je taky projekt primárně určen. Seriál ale jádro problému nevidí pouze v samotných technologiích. Naopak. Je zde explicitně formulovaná myšlenka, že nezáleží na prostředcích samotných, ale především na lidech, kteří za nimi stojí. Navíc nakonec ukazuje, jak snadno se mohou nekalé praktiky obrátit i proti samotným agresorům. Celý seriál se potom uzavírá v obecnějším duchu, kdy se do popředí dostávají motivace útočníků, které zůstávají navzdory toku času pořád stejné a vycházejí z lidské podstaty.
Ano, Marty is dead
Především napínavá podívaná
Co oceňuji na seriálu především, je způsob, jakým je téma uchopeno. K celému projektu se přistupuje skrze určité žánry. Pavel Soukup, který je režisérem tohoto seriálu, má zkušenosti především s žánrem hororovým, o čemž se můžeme přesvědčit v několika jeho krátkometrážních snímcích jako Lesapán, Domovoj či animovaná Třída smrti. V těchto snímcích ukázal, že i na krátké ploše dokáže vytvořit napínavou i znepokojivou atmosféru. A to se mu daří i zde. I když se od hororu přesunul spíše do vod kriminálky a thrilleru. Všechny tyto žánry mají ale za účel budit podobný druh emocí.
Petr Biederman začíná tušit, že tragická smrt jeho syna nemusela být nešťastnou náhodou… Rodiče tragicky zesnulého Martyho hrají Petra Bučková a Jan Grundman (na snímku). Martinův otec se prostě odmítá smířit s tím, že vychoval patologickou zrůdu, a s každým dalším přihlášením do teenegerova notebooku je poznání kruté pravdy blíž. Tak blízko, jak je to jen v iluzorním světě lajků, smajlíku a srdíček, který se stal jeho synovi osudným, možné. Foto pro mall.tv Tomáš Hejzlar
Seriál je také zajímavě odvyprávěn. Vyústěním příběhu je odpověď na otázku, co stojí za smrtí ústředního hrdiny Martina Biedermana. Vyprávěcí schéma tedy odpovídá především kriminálnímu žánru. Příběh je nám zprostředkován skrze dvě časové linie, které se funkčně prolínají. Správným dávkováním informací a postupným odkrýváním indicií v obou liniích tvůrci budují napětí a vytvářejí funkční zvraty. Každá z epizod je završena cliffhangerem, který diváka donutí seriál zhlédnout v co možná nejkratším čase. Vzhledem k faktu, že seriál čítá pouze osm epizod se stopáží něco kolem čtvrt hodiny, ve výsledné délce odpovídá průměrně dlouhému celovečernímu snímku a dá se snadno zhlédnout na jedno posezení.
Osm epizod vzniklo v produkci společnosti Bionaut a ve spolupráci s projektem Bezpečně na netu, který se stal partnerem webseriálu. Hlavní roli tragicky zesnulého Martyho ztvárnil Jakub Nemčok, jeho seriálovými rodiči se stali Petra Bučková a Jan Grundman a role spolužáků si zahráli Sára Korbelová a Matěj Havelka
Virtuální svět a dětští herci
Svižnému plynutí děje, kromě dobře vystavěného vyprávění, dopomáhá hravá formální stránka. Vedle reálného světa je zde z logiky věci stejně podstatný i ten virtuální, který se sám o sobě stává důležitým dějištěm příběhu. Z toho plynou i určitá estetická specifika seriálu. Kromě uživatelského prostředí Facebooku a chatových konverzací, které pomocí animací pronikají do reálného prostředí, nejvíce ovlivňuje formální stránku využívání mobilních videozáznamů se svou kvazi-amatérskou stylizací. Tyto ´found footage´ prvky hrají v příběhu důležitou roli, posouvají děj a díky kreativnímu střihu jsou umně včleňovány do zbytku dění. Často fungují jako přemostění mezi jednotlivými časovými liniemi.
Marty (Jakub Nemčok) se svými spolužáky Kristýnou (Sára Korbelová) a Kryštofem (Matěj Havelka). Foto pro mall.tv Tomáš Hejzlar
Co se týče hereckého obsazení, je třeba ocenit především představitele dětských rolí. Jakub Nemčok v hlavní roli Martina dokázal i přes nemnoho prostoru zaujmout, což je o to obdivuhodnější, že si většinu času musí vystačit s minimalistickým hraním skrze výrazy tváře. Velkou část děje totiž jeho postavu sledujeme v osamocení bez přímé interakce s ostatními postavami. Stejně tak je ale třeba pochválit představitelku Martinovy přítelkyně Sáru Korbelovou či Matěje Havelku v roli nejlepšího kamaráda Kryštofa.
„Thriller #martyisdead nedémonizuje prostředí sociálních sítí, ukazuje ho v jeho přirozenosti, ke které patří i kyberšikana a sexting. Jeho smyslem není diváky děsit výstředními scénami, před kterými budou zavírat oči. Naopak, chceme, abychom přestali uhýbat pohledem a připustili si, že uvěřit neskutečnému je v dnešní době mimořádně snadné. Pro každého z nás a pro ty, kteří mají celý život před sebou, obzvlášť. Proto si přejeme, aby si Marty získal pozornost nejen dospělých, ale i dospívajících diváků,“ říká Milan Kuchynka, producent hrané tvorby Mall.tv
Poučně i zábavně
Seriál je rozhodně zajímavým počinem. Naštěstí nezůstává pouze v edukativním módu a je rozhodně více než jen instruktážním videem o bezpečnosti na internetu. Jedná se o zcela svébytný seriál, využívající funkčně žánrových vzorců thrilleru či kriminálky. Jako fikční formát může cílit skrze atraktivní pojetí a herecké výkony intenzivně na divákovy emoce a danou problematiku prodat cílovému publiku možná lépe, než by to dokázal seriózněji pojatý dokument. Zvláště pak proto, že mladší generace je jistě na jakékoliv poučování stran jejich způsobu života citlivá. Osvěta v takovéto formě pro ně bude daleko stravitelnější a především zábavná.

Vložil: Tomáš Vahala