Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Dětské porno jako obraz současné společnosti? Kam až zajde současná kinematografie? Premiéry Pavla Přeučila

17.09.2020
Dětské porno jako obraz současné společnosti? Kam až zajde současná kinematografie? Premiéry Pavla Přeučila

Autor: Netflix (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Hlavní hrdinka kontroverzního snímku, Amy, je ve filmu jedenáctiletá. Její představitelka Fathia Youssouf (na snímku vpravo) se prý narodila v Paříži v roce 2006, z čehož by plynulo, že je jí nyní 14. Jisté to ale není, neboť její bio není k dispozici a Amy je její první role

Tak jsem neodolal a musel jsem se podívat na politicky prý nejkorektnější, ale také nejdiskutovanější film, který se objevil před pár dny na Netflixu. Někteří diváci jej dokonce označují za nejodpornější film, jaký kdy viděli. Možná už někteří tušíte, že jde o francouzský film Mignonnes, uváděný na Netflixu pod názvem Kočičky, jinak známý pod anglickým názvem jako Cuties. Na jedné straně je označován za ryzí dětské porno a dárek pro pedofily, na druhé straně za neobyčejný umělecký počin.

Francouzskou kinematografii mám asi nejraději, ale tenhle úlet mne fakt poslal do kolen. Příběh je sám o sobě tuctový a známe jej ze stovek zejména amerických filmů, v kterých se partička pošahaných teenagerek snaží uspět v taneční soutěži. Tvůrci filmu však obměnili dospívající holčiny za děti a přidělili jim role předpubescentek, které si hrají na dospělačky. Příběhem nás provází hlavní postava Amy, jedenáctileté imigrantky ze Senegalu, která se zmítá ve střetu mezi svojí starosvětskou muslimskou rodinou a moderním světem, ve kterém žijí její spolužačky.

 

Malé holčičky ze sebe dělají sexy vampy

Myšlenka snad dobrá, provedení děsné

Amy (Fathia Youssouf) zároveň prochází složitým obdobím, protože v jedenácti letech poprvé pozná menstruaci. Svět kolem ní je vyloženě nepřátelský, její rodina je v krizi, protože její otec, žijící stále v Senegalu chystá svatbu se svojí druhou ženou. Už tady nám tvůrci představují polygamii jako cosi běžného, co zákonitě patří do našeho života. Situace těžce dopadá na Amyinu matku Mariam (Maïmouna Gueye), který se pomalu začíná odvracet od své muslimské komunity. Amy jednoho dne opustí společnou modlitbu muslimských žen a objeví na periferii skupinu stejně starých dívek, které připravují choreografii svého vystoupení na taneční soutěž. První kontakt s nimi je dost krutý, setkává se s opovržením a posměšky. Tanec ji však přitahuje, a tak ukradne jednomu z rodinných přátel mobilní telefon, který jí umožní vstoupit do světa Youtube a sociálních sítí. Zároveň si na něj nahraje tanec dívek a doma jej tajně nacvičuje. Ostatně, i krádež telefonu nám film podává jako také cosi běžného, co je pro dívky v tomto věku přirozené. Jak jinak, že?

Hlavně, že jsou děti barevné, chudé a nevzdělané

Film by mohl mít dokonce docela slušný dramatický potenciál, kdyby velmi brzy nesklouzl k otevřené sexualizaci malých holčiček a chvílemi působí až nechutně. Režisérka Maïmouna Doucouré se doslova vyžívá v detailních záběrech vrtících se holčičích zadečků a rozkroků, oděných do miniaturních kraťasů. Holčičky si při tanci třou rozkroky, smyslně twerkují a napodobují kopulační pohyby. Takovými záběry se taneční scény party dívek jen hemží a kamera se v nich doslova vyžívá.

Nelze si nevšimnout, že především u amerických diváků a kritiků se setkal film s mnoha pozitivními ohlasy a na populárním portálu Rotten Tomatoes se pyšní téměř 90%. Prý jde o nesmírně citlivý příběh dívky, která se vzbouřila zažitým pravidlům své komunity a proti jejich patriarchálnímu řádu. Při sledování sexem nabitých scén filmu a úmyslně dráždivým záběrům mám spíše pocit, že jde opravdu spíše o nechutnou sexualizaci dětí pod záminkou boje proti patriarchátu.

 

Představitelka Amyiny maminky, Maïmouna Gueye, je zavedená francouzská herečka 

V americkém tisku jsem objevil například jednu kritiku, kde se praví: „Jde o chudé děti barevné pleti, žijící v chudobě, které postrádají emoční podporu, vzdělání, otevřenou rodinnou diskuzi, která by uvedla špatnou úlohu sexualizovaných médií a popkultury na pravou míru. Navíc odvážně otevírá téma barevných imigrantů, kteří živoří v důsledku izolace ve svých ghettech a nejsou dostatečně kulturně a politicky zastoupeni.“ Tedy, ať jsem hledal, jak jsem hledal, tohle rozhodně za hlavní myšlenku filmu nepovažuji.

Hlavní motto: dětská sexualita

Možná by se mohl film brát spíše jako varování před světem sociálních sítí a jejich dopadem na dětské uživatele. Amy se zpočátku setkává s šikanou a urážkami od svých vrstevnic a aby vynikla, snaží se být na síti mnohem agresivnější než ony, nabízí odhalené, lascivní fotky a snaží se získat co nejvíce lajků a tweetů. Předvádí to, co viděla na videích pro dospělé publikum, jen aby získala pozornost a manipuluje i své nové kamarádky, aby se chovaly a předváděly stejně. Tahle podivně zdůrazňovaná předčasná sexualita u nezletilých holčiček podle mne nedělá z Kočiček artový film „francouzské nové vlny,“ jak někteří tvrdí, ale ryze politicky ultrakorektní, značně kontroverzní  dílo, které má jediný cíl. Získat politické uznání a pár cen na festivalech, protože tohle téma právě frčí. Není divu, že se film líbí hlavně levicovému publiku a jeho obhájci obviňují ´pravičáky´ z rasismu, xenofobie a že se jej snaží úmyslně zpolitizovat. Měl-li to být film skutečně politicky korektní, musím se ptát, proč je v něm kladen takový důraz na detailní záběry každé štěrbiny a záhybu dívčích tělíček, proč v něm hraje hlavní roli sex, a ne boj proti zkostnatělé muslimské komunitě, řídící se zákony, starými tisíce let. Nebo je snad oním bojem právě ta otevřená sexualita?

 

Amy ukradla mamince peníze a holky vyrazily na nákup sexy prádelka

Jde o zneužívání dětských hereček?

V podobných filmech bývá zvykem, že jsou na takové choulostivé scény využívány plnoleté herečky s dívčím vzhledem, které představují ony náctileté. Posledním příkladem může být například český film V síti. V Kočičkách ale hrají skutečně jedenáctileté herečky vlastně samy sebe. Kamera tak objíždí zadečky reálných dětí a zejména tento aspekt vyvolal po celém světě bouři nevole. V přívalu kritik se mluví hlavně o sexuálním zneužívání dětských hereček a podpoře pedofilie. Pokud bylo cílem tvůrců filmu co nejvíce znechutit diváka, tak se to povedlo dokonale a sledovat tohle dílo celých jeden a půl hodiny bylo pro normálního člověka chvílemi až nepříjemné. Samoúčelná mi připadá i závěrečná, bezmála pětiminutová sekvence filmu, odehrávající se na finále taneční soutěže, kde ony předpuberťačky předvedou snad každý smyslný pohyb, který existuje.

Stáhne Netflix kontroverzní Kočičky?

Současné trendy v kultuře, kde kdysi dětské herečky neustále přicházejí s příběhy o zneužívání v mládí, nebo kde jsou známé hollywoodské celebrity považovány za sexuální predátory a úchyly, je tenhle film pro někoho tím pravým příspěvkem k politické korektnosti. Sám Netflix přestal před pár dny mlčet a ozval se na obranu filmu. Vlně rozezlených diváků, hrozících mnohdy žalobami na tvůrce za propagaci pedofilie a sexuálního otroctví dětských herců, se snažil Netflix čelit veřejným prohlášením: „Kočičky jsou společenskou kritikou sexualizace malých dětí. Je to oceňovaný film a silný příběh o tlaku sociálních médií a společnosti na mladé dívky...“

 Připomínám, že film získal na letošním Berlinale Skleněného medvěda jako cenu poroty. Zajímavé je i to, že ač dosahují Kočičky v USA vysokého hodnocení, právě tam se objevilo i nejvíce udání kvůli porušování zákonů o vykořisťování dětí a šíření pornografie. Podněty už dostal také americký Kongres, FBI a generální státní zástupce, vzniklo dokonce hnutí, které už má desítky tisíc příznivců, jehož cílem je film z Netflixu stáhnout a zakázat.

 

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace