Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Také využíváte sociální sítě jako seznamku? Je to cesta do pekel. Premiéry Pavla Přeučila

10.09.2020
Také využíváte sociální sítě jako seznamku? Je to cesta do pekel. Premiéry Pavla Přeučila

Autor: Film Europe (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Jak snadno se můžeme zamotat do vlastní nastražené sítě lží? To zjistí v novém filmu Juliette Binoche

FOTO Tenhle film s názvem ´Kdo si myslíš, že jsem´, který měl svou premiéru už na loňském filmovém festivalu v Berlíně, je jako šitý na míru dnes šestapadesátileté Juliette Binoche a celý příběh je vlastně postaven na jejím výkonu. Ve filmu hraje Claire, asi padesátiletou učitelku, která si vytvoří za pomoci ukradených fotografií falešný profil na Facebooku, kde vystupuje jako 24letá kočka Clara. Jako taková si rychle nachází přítele, s nímž prožívá lásku na dálku, a to až do té chvíle, než ji požádá o schůzku.

Tyhle informace se divák dozvídá prostřednictvím flashbacku poté, co se Claire se vším svěřuje své psycholožce, Dr. Bormannové, kterou hraje, mimochodem velmi dobře Nicole Garcia. Dr. Bormanová se usilovně snaží pochopit, co Claire vytvořením svého falešného profilu sledovala, a marně se jí snaží pomoci. Zdá se, že ani nechápe, jak její klientka může plnit všechny své povinnosti, a ještě mít čas na budování svého falešného profilu na sociálních médiích.

 

56 let. Věřili byste? Juliette umí zahrát třicetiletou i téměř šedesátiletou. Hvězda filmů Anglický pacient či Čokoláda je prostě klasa

Sociální sítě nahrávají falešným identitám

Film plyne pomalu, zcela ve stylu francouzského psychologického filmu a diváka uspokojí scénář plný zvratů, který nejspíš vyhoví každému vkusu. Juliette Binoche vypráví svůj zcela aktuální příběh, tak příznačný pro dnešní dobu, které kraluje internet. Svůj falešný profil si vytvořila původně proto, aby se mohla sledovat svého přítele Luda (Guillaume Gouix), a zjistit, zda ji nepodvádí. Ten ale přijímá pouze žádosti o přátelství od lidí, které osobně zná. Aby se k němu dostala, pošle Claire žádost o přátelství jeho mladému příteli Alexovi (Francois Civil), který ji přijme.

 

Se svým přítelem Ludou (Guillaume Gouix), kvůli němuž si hrdinka vytvořila falešný profil a zapletla se tak do sítě lží

Dvojice spolu začne chatovat a jejich virtuální přátelství se změní ve stejně virtuální milostný vztah. Claire je zamilovaná do Alexe a on do jejího falešného profilu. Problém nastává ve chvíli, kdy se chce se svou 24letou kráskou setkat. Claire se vymlouvá na příliš práce, pracovní cesty, dokonce i žárlivého ex. Čím více je ale dvojice zamilovaná, tím je situace neúnosnější. Nosným tématem je ovšem touha po věčné přitažlivosti a mládí, které pomalu mizí a zejména u žen to provázejí hluboké emocionální změny.

Jak najít ztracené mládí

Se svou postavou si Juliette Binoche poradila perfektně a často jsem měl dojem, že hraje sama sebe. Se svojí stále krásnou tváří a šibalským úsměvem jí to šlo doslova excelentně. Zvlášť je to vidět v rozhovorech mezi Claire a jej terapeutkou, které jsou klíčové pro celou zápletku. Claire, která zprvu vypadá šedivě a depresivně, se s příchodem oné virtuální lásky mění před očima, začíná zářit a nutí diváky ptát se, proč žena jako ona dostala nápad schovávat se za fotografii mladé dívky. Nadšená flirtováním na internetu a po telefonu s mužem, který by mohl být jejím synem, rozkvétá a znovu objevuje všechny barvy života. Sociální média, která umožňují si pohrávat se změněnou identitou, dávají sice Claire určité příležitosti, které se však mohou kdykoliv zvrtnout na špatnou stranu. Ve filmu nechybí překvapivé zvraty a alternativní verze, které mu dávají potřebné napětí, stejně jako spletená pavučina reality a lži.

 

Alex (Francois Civil), do něhož se zamilovala

Za to by se nestyděl ani Hitchcock

Režisér a zároveň spoluscenárista Safy Nebbou, který má za sebou například filmy Jiný Dumas (2016) nebo Drsná hra (2012), se snažil ponořit se do duše stárnoucí ženy, která je ještě plná života a řekl bych, že se mu to docela povedlo. Zkoumá její touhy, pocity, sebeúctu a to všechno na pozadí ne vždy šťastné interakce mezi představivostí a realitou, což je asi největší úskalí sociálních médií. Právě po filmu Drsná hra se vrací na svoji úspěšnou parketu adaptace literárního díla, tentokrát knihy Camille Laurens. Opět využívá své umění stupňovat napětí a schopnost pitvat psychiku člověka ve filmu, jehož první část by si nijak nezadala ani s velkým uměním Alfréda Hitchcocka.

 

Psycholožka Dr. Bormannová, hraje ji Nicole Garcia

Film s ďábelskou přesností rozebírá hru emocí a manipulace, umožněnou sociálními sítěmi. Safy Nebbou a Julie Peyr, spoluautorka scénáře, na základě jisté poruchy identity představují drama složené z několika příběhů, které se navzájem proplétají. Nechybí v něm ony potřebné ingredience jako lži, podvádění, manipulace, vina, láska, které nikdy nezklamou a dohromady tvoří romantické dobrodružství napůl mezi thrillerem a společenskou kronikou. Přes neustálé skoky mezi konkrétním světem Claire a virtuální dimenzí Clary, udržuje Nebbou rovnováhu mezi fantazií a vášní, zatímco v podobě flashbacků se odvíjí vyznání ženy při hledání pravdy tváří v tvář rozrušené psycholožce.

 

Virtuální Clara a její fantazie

Virtuální svět není to pravé

Tenhle film dokonale ukazuje fungování ´kouzla´ sociálních sítí, snaží se říci něco o věku internetu a online identitách, sítích, na kterých se lidé mění ve zcela jiné osobnosti, i když se nepředstavují pod falešným profilem a nejsou tak osamělí jako Claire. Ukazuje virtuální světy, které někdy v hlavě uživatele stírají hranici mezi fikcí a skutečným životem. Zároveň nese film jedno velké poselství a ponaučení by si z něj měli vzít nejspíš příslušníci všech generací. Seznamování a navazování hlubšího vztahu prostřednictvím internetu a sociálních médií není to pravé ořechové. Raději vyrazte do parků, na náměstí, do kaváren, do kina… Seznamujte se naživo a nespoléhejte se jen na obrazovky chytrých telefonů a tabletů.

 

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace