Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Trhák, který probudí kina. Tenet připomíná puzzle, který když složíte, vyjde z toho sakramentsky dobrý film. Premiéry Pavla Přeučila

27.08.2020

Popisek: Nolanův opus Tenet představuje i českým divákům syna slavného Denzela Washingtona Johna Davida. V roli jeho parťáka je Robert Pattinson, který od upíra Edwarda v dívčí romanci Stmívání ušel hodně dlouhou hereckou cestu

FOTO, VIDEO Na jedenáctý celovečerní film režiséra Christophera Nolana Tenet čekala nejspíš kina na celém světě jako na smilování. Poté, co byla spousta provozovatelů kin zklamána rozhodnutím Disney studia pustit velkofilm Mulan v řadě zemí do on-line distribuce, může být Nolanův Tenet tím pravým, co postaví kina na nohy a věřím, že si jej nechá ujít málokdo. Nejen kvůli jménu slavného režiséra a avizovanému napětí od začátku až do konce, ale i proto, že jde o opravdu o prvotřídní akčňák.

V první řadě musím konstatovat, že film přesně odpovídá svému názvu. Ať čtete jeho název odpředu dozadu nebo opačně, stále zní stejně. A samotný film se odvíjí podobným způsobem, typickým pro Nolanovu tvorbu. Spousta časových zvratů, flafhbacků i toho, že se věci mohou v průběhu času pohybovat zpět, prostřednictvím jakési inverze, kdy skončíte zase na začátku, to je Tenet. Někomu bude možná film připadat až příliš chaotický a bude mít pravdu.

Tenet je fakt jeden velký, i když skvěle natočený chaos, připomínající chvílemi ruskou matrjošku, kdy pod první slupkou objevujete další a další a další. Možná by to chtělo zkouknout film třeba dvakrát nebo dokonce třikrát, abyste pronikli do všech jeho tajů, podivných zvratů a časových smyček. Zejména v bombastickém finále se odehrává tolik věcí najednou, děj se posouvá vpřed a vzad a překonává všechno, co nám Nolan předvedl například v Mementu (2000) nebo v Počátku (2010).

Boj s budoucností o záchranu světa

Poté, co odmítl i přes brutální mučení prozradit své kolegy, je protagonista filmu, agent CIA (John David Washington) pověřen novou misí, zabránit třetí světové válce, protože to vypadá, že budoucnost vyhlásila válku současnosti. Má však jen málo indicií, kódové slovo Tenet a to, co mu na střelnici demonstruje sličná vědkyně Barbara (Clémence Poésy). Tu si nejspíše budou mnozí diváci pamatovat z role Fleur Delacourt ve filmu Harry Potter a ohnivý pohár. Hrdina musí zastavit ruského obchodníka se zbraněmi (Kenneth Branagh), který objevil způsob, jak zvrátit tok času a využívá přitom zbraně. Hrdina se postupně dostává do světa supervědy a špionáže, začíná objevovat neskutečné hrozby, které se na něj řítí ze všech stran. Asi nejlepší šancí, jak se zmocnit ruského miliardáře a obchodníka se zbraněmi, je jeho manželka Kat (Elizabeth Debicki), která svého manžela nenávidí z celého srdce. Na cestu několika časoprostory se hrdina vydává se svým partnerem Neilem (Robert Pattinson).

Francouzská herečka Clémence Poésy hraje vědkyni Barbaru. Známe ji nejen z Harryho Pottera, ale i z kultovního snímku V Bruggách

Jízda ve stylu těch nejlepších bondovek

Dneska existuje jen hrstka režisérů, kteří si mohou dovolit takové hrátky s časem jako Nolan, a určitě k nim patří Quentin Tarantino nebo Steven Spielberg. Ve filmu je spousta zdánlivých nelogičností, majících své kořeny v oněch hrátkách s časem. Kulky létají pozpátku, pozpátku se pohybuje i vlna před přídí lodě, v jedné chvíli se začne pozpátku odvíjet i děj a musíte si sakra namáhat hlavu, abyste to všechno vstřebali. Co je asi největším kladem filmu, je nepřetržité napětí, jedna akční scéna střídá druhou a kdyby Nolan točil bondovky, tak takhle by asi mohly vypadat. Zvlášť vidět je to zejména v první polovině filmu, kdy se hrdina poprvé seznamuje se všemi možnými kontakty a někdy flirtuje chladným, sebejistým způsobem, podobně jako Bond. Ostatně John David Washington je slušným prototypem Bonda.

Černý Bond? Pokud už to musí být, tak jedině John David Washington

Konec konců, Nolanovy kvality jsme mohli ocenit už ve filmu Temný rytíř. Nejrůznější zvraty a návraty v čase jsou Nolanovou doménou a využil je i ve svém válečném eposu Dunkerk, kde vojáci, lodě a letadla procházejí dějem v různých časových osách. Myšlenka, že pouze jednotlivé předměty nebo lidé se pohybují dozadu v čase, zatímco zbytek světa si udržuje svoji obvyklou linii, je v Nolanově podání fascinující,

Postavy se povedly a dávají filmu lidský rozměr

Přesuny v čase jsou tak složité, že si lze jen těžko představit, jak náročná musela být práce na filmu či na rozplánování jednotlivých scén, a to bez využití počítačů. V Tenetovi nebylo totiž pomocí počítačů vytvořeno téměř nic. Charakteristický pro Nolana je i způsob, s jakým zachází se svými postavami, které se mnohdy zdají být trochu chladné, dokonce bez života. A v tomto ohledu měl šťastnou ruku při jejich výběru, protože díky nim dokonale ožívají. Hlavní hrdina ani nemá jméno, ale John David Washington mu dává onu potřebnou osobnost. Je vidět, že tenhle 36letý syn Denzela Washingtona má slušně nakročeno k tomu stát se příští hollywoodskou hvězdou. Robert Pattinson působí po jeho boku jak sympatický pomocník s rozšafným charakterem, zcela odlišný od svých rolí ve Stmívání nebo v Batmanovi.

Elizabeth Debicki uvidíme jako Lady Di v šesté sérii populárního seriálu The Crown. Seriáloví nadšenci si ji možná také vybaví jako mafiánskou milenku, která se zapletla s Night Managerem ve stejnojmenném akčním seriálu

Skvěle si počíná i Elizabeth Debicki jako oligarchova manželka Kat. Také ona by byla skvělou postavou do filmů o 007 jako Bondgirl. Je neuvěřitelně elegantní a sexy a svou cestu za pomstou si vyloženě vychutnává. Ostatně Elizabeth si budeme moci užít v nové sezóně seriálu Koruna (The Crown), kde má roli princezny Diany.

O Kennethu Branaghovi jsme nedávno psali v této rubrice jako o nepříliš úspěšném režisérovi dětské disneyovské advetury Artemis Fowl; jeho herecká i režijní práce je v posledních letech celkem vyrovnaná, co se týče počtu snímků

Neztratí se ani Kenneth Branagh, který si užívá svou roli padoušského Rusa, což mu docela sedne včetně zábavného ruského přízvuku. Ostatně v podobné roli jsme jej mohli vidět už v roce 2014 ve filmu ´Jack Ryan: V utajení´, kde si zahrál také ruského super padoucha.

Nepřemýšlejte a vnímejte

Na konci je samozřejmě několik dalších zápletek, u kterých byste pravděpodobně mohli sáhodlouze přemítat, zda mají logický smysl nebo ne, a budou zajisté předmětem mnoha dalších odborných rozborů a recenzí, nicméně snažte se nechat přemýšlení stranou a nechte se unášet dějem, který vás nenechá odpočinout téměř nepřetržitě po dobu 150 minut. Ostatně dobře to vystihuje ve filmu i vědkyně Barbara slovy: „Nesnažte se tomu porozumět, musíte to cítit.“

Christopher Nolan je jeden z nejlepších současných áčkových hollywoodských režisérů. Jeho předností je, že se nenechá zválcovat manažersko-excellovým řízením velkých filmových studií a drží se své umělecké představy (očividně si do ní nenechá kecat)

Nejlepší Nolanův film

Samozřejmě, Tenet má své mouchy a někdy Nolan až příliš popouští uzdu své fantazii, takže byste nejspíš u některých scén potřebovali několikanásobnou opakovací smyčku, abyste jim opravdu porozuměli. Určitě to ale nepovažuji za Nolanovo selhání. Ostatně kterému režisérovi by se podařilo smíchat jadernou fyziku, termodynamiku, cestování časem a špionáž dohromady? Jediný problém vidím v tom, že režisér nedává publiku dostatečný prostor k tomu, aby to pochopilo a až příliš se soustřeďuje na svoji představu, tedy jak to vidí on sám. Můžeme mu vytýkat i někdy nepřesvědčivé dialogy, nedostatek emocí, ale celkový dojem z filmu to nijak nesnižuje. Zkrátka a dobře, Tenet je bezesporu nejlepším Nolanovým filmem od ´Počátku´ a určitě stojí za návštěvu kina. Zejména poté, co jsme si téměř půl roku užívali jen televizních obrazovek, je příjemnou změnou. Nejspíš film vydělá i spoustu peněz, protože Nolanovým fanouškům dává přesně to, co chtějí.

Vložil: Pavel Přeučil