Ten hubený bankéř z reklamy Měcháček nahradil Kotka, vystřídal Mádla a patlá se v kuchyni. TV glosář Ely Novákové

14.08.2020

Popisek: Tomáš Měcháček a Michal Deus a... cuketa. Ještě o ní bude řeč

FOTO Televizní stanice už pár let naplňují dost velkou část svého vysílacího času nejrůznějšími pořady o vaření. Málo platné, jídlo táhne. Nahlížíme si vzájemně do domácích kuchyní v Prostřeno!, obdivujeme vysokou gastronomii, o níž se snaží soutěžící v pořadu MasterChef, zamilovali jsme si lehce obhroublého mistra hospodské i domácí kuchyně Zdeňka Pohlreicha, z Karolíny Kamberské její láska k poctivé a zdravé kuchyni udělala hvězdu. A to není zdaleka všechno televizní vaření. Není divu, že i menší televize sází na kuchařské pořady.

Nomen omen – Michal Deus nemohl svůj pořad na Seznamu pojmenovat jinak než Boží Jídlo. Před nedávnem formát inovoval a nyní se chystá do vysílání druhá řada Rád jím, nerad vařím. Řečník, moderátor, manažer, pedagog, autor a producent se již řadu let na poloprofesionální úrovni věnuje gastronomii, své dovednosti rozvíjí na častých cestách po celém světě.

Božímu vaření vládne sám Deus

Vedle pořadu Rád jím, nerad vařím chystá sérii dokumentárních filmů o českých šéfkuchařích nazvanou Opravdu boží jídlo. Rád jím, nerad vařím je pořad pro všechny, kdo jsou v kuchyni věčnými amatéry. A protože i někteří herci jsou na tom právě tak, zve si Michal do každé řady jednu hereckou hvězdu, kterou se snaží naučit uvařit jednoduché jídlo. Cílem je dokázat, že chutné a zdravé jídlo se dá připravit velice snadno, navíc to může být i zábava. A o tu se v druhé sérii postará herec a komik Tomáš Měcháček, populární ´hodný bankéř z reklamy´, ale také tvář známá z řady seriálů.

Bůh Deus, plachý Měcháček a cuketa poněkud necudně ostrouhána

Nečekané zrychlení popularity

Aktuálně se o Tomáši Měcháčkovi mluví a píše hodně –  vystřídal totiž Vojtu Kotka v hlavní roli filmu Známí, neznámí. Vojta měl havárii na motorce, produkce nemohla s natáčením čekat, a tak oslovila Tomáše. „Podařilo se nám nemožné! Přeobsadit dva dny před natáčením hlavní postavu tak, aby to nemělo negativní vliv na samotný film,“ raduje se producentka Wanda Adamík Hrycová. Méně se asi raduje Tomášova rodina, s níž zrovna trávil dovolenou, ale taková nabídka se prostě neodmítá. A aby se kruh uzavřel, Tomáš nastoupil do druhé řady pořadu Rád jím, nerad vařím po Kotkově snowboarďáckém parťákovi Jiřím Mádlovi.

V novácké Ulici již hrál každý, zde i Měcháček, takže... Foto TV Nova

Ani Modrý kód není ten průlom... Foto TV Prima

Zato reklama na banku, to je terno. Foto repro

V Deusově kuchyni se improvizace netrpí

„Vaření mě baví, ale moc to nestíhám a recepty beru hlavně jako inspiraci. To znamená, že začnu receptem na nějaké jídlo, ale nakonec uvařím něco úplně jiného,“ říká Tomáš Měcháček a dodává: „S Michalem se vaří skvěle, protože jeho recepty jsou jednoduché. Navíc se dlouho známe a zálibu v dobrém jídle sdílíme.“

Teď má helmu Měcháček (předtím ji měl Deus; proč? Uvidíte.)

Moderátor pořadu Michal Deus k tomu říká: „Trochu jsem se bál, že i při natáčení bude chtít Tomáš uvařit jiné jídlo, než jsem ho chtěl naučit, ale myslím, že se to podařilo udržet v rámci vybraného receptu. Celkově si ale myslím, že udržet Tomáše v jakékoliv činnosti je složité, a tak se mají diváci na co těšit. O zábavné situace zde skutečně nebude nouze.“

Víte, co jsou to cudle?

Ti, kdo se snaží držet velmi populární a skutečně zdravou nízkosacharidovou (LC) dietu, znají ten okamžik, kdy se jim takřka zoufale zasteskne po špagetách. Ty z mouky jsou ovšem v tomto způsobu stravování vyloučeny z repertoáru. A tak vznikly cudle – letní sezóna cuket je tu, a právě z pěkné mladé cukety se dají naškrábat dlouhé tenké plátky, které se ve finále dají na talíři upravit s nejrůznějšími omáčkami jako pravé špagety. My LCčkáři tomu říkáme cudle – cuketové nudle – a zvládáme strouhání třeba s pomocí škrabky na brambory. Svěřit tento úkon kuchařskému patlalovi, jakým je Tomáš Měcháček, je sice trochu riskantní, ale snad se při tom nezraní. Jestli jste zatím televizi Seznam moc neregistrovali, zkuste si ji v zásobě programů naladit nebo najít její pořady na internetu (stačí kliknout na odkaz nahoře v článku), nenajdete tu žádné velkorysé superformáty, ale třeba právě Deusovo Boží Jídlo je důkazem, že zábavu v kuchyni jde natočit i bez podpory licenčních zahraničních partnerů.