Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Strach jako jediný mysteriózní krimi ´umí´. Triky zestárly, ale béčkové finále jde za režisérem. A ještě ta záhada z dílny ČT...

13.08.2020
Strach jako jediný mysteriózní krimi ´umí´. Triky zestárly, ale béčkové finále jde za režisérem. A ještě ta záhada z dílny ČT...

Autor: ČT (stejně jako další fota v článku)

Popisek: Minisérie ČT Ďáblova lest vznikla v roce 2009. ČT tuto minisérii nereprízuje, v pondělí 17. 8. bude ale - bůhví proč - vysílat její volné pokračování z roku 2012 Ztracená brána. Na snímku Jiří Dvořák jako policista, který spolupracuje s religionistou Ivanem Trojanem na vyřešení vražedné záhady, točící se kolem Ďáblovy bible

TV RECENZE Pondělní večery s Ivanem Trojanem v roli majora Holiny v seriálu Vraždy v kruhu vystřídá na ČT 1 od 17. 8. Ivan Trojan coby religionista Michal Runa v mysteriózní detektivce Ztracená brána – jedná se o vyvedenou televizní minisérii. Jde již o druhé setkání s tímto sympatickým doktorem filozofie a jeho dvěma kumpány v řešení záhad. Pojďme si tedy nejprve připomenout jejich první představení v třídílné minisérii Ďáblova lest.

Oba tyto tituly, které bychom mohli žánrově označit jako mysteriózní thrillery či detektivky, má na kontě režisér Jiří Strach. Myslím, že tohoto dnes již etablovaného režiséra můžeme považovat za jednoho z průkopníků tohoto žánru u nás. Těmito počiny dokázal, že i v českých podmínkách lze udělat kvalitní žánrovou podívanou. Navíc byl schopný vnést do televizní tvorby filmovou estetiku v době, kdy to, zvláště v našem prostředí, nebylo ani zdaleka samozřejmostí.

 

Jiří Strach při natáčení Ďáblovy lsti

Nudný dějepis nečekejte

Jak Ďáblova lest (2009), tak Ztracená brána (2012) vznikly podle scénářů českého záhadologa Arnošta Vašíčka, který v minulosti stál například za seriálem Strážce duší. Ve svém základu jsou obě série postaveny na nějakém záhadném artefaktu dávné minulosti souvisejícím s českou historií. V případě Ďáblovy lsti je v centru pozornosti unikátní Ďáblova bible. Nečekejte však žádné lekce dějepisu. Tajemné historické skutečnosti zde tvoří především výživné podhoubí pro ústřední detektivně dobrodružnou linii. Ta je s tou historickou velmi funkčně provázána. Onu historickou linii zastupuje již zmiňovaný Ivan Trojan jako religionista Runa, skrze jehož postavu jsou nám zprostředkovávány základní historické souvislosti, včetně různých spekulací vyplňujících mezery reálného badatelského výzkumu. Mísí se zde tedy fikce s historickou realitou. Druhou, již čistě fiktivní linii tvoří temná detektivka, v jejímž čele stojí dvojice kriminalistů, komisař Sumara (Jiří Dvořák) a jeho nová kolegyně Lenka Šímová (Aňa Geislerová). Ti vyšetřují sérii tajemných rituálních vražd a postupně přicházejí na jejich podivné souvislosti s tajemným artefaktem.

 

Dva policisté (Geislerová a Dvořák) si pozvali na pomoc experta (Ivan Trojan)

Nechybí humor

Tvůrcům se povedla expozice ústředních hrdinů i zakomponování roviny osobních vztahů, které nám umožňují se na každou postavu lépe napojit. Samozřejmě nečekejte žádné psychologické drobnokresby, vše se zde pohybuje spíše v mantinelech obecnějších charakterových typů (Sumara jako svérázný detektiv s pohnutou minulostí; Runa jako distingovaný intelektuál). Ústřední postavy ale disponují vzájemnou chemií a zejména škorpení mezi Sumarou a Šímovou dodává těmto postavám potřebnou energii a produkuje víceméně funkční humor. Ten je překvapivě důležitou složkou obou sérií a jeho těžiště nalezneme na více místech. Vyplývá například i ze Sumarova skepticismu k nadpřirozenu, kdy při každé zmínce o něm nezapomene prohodit nějakou ironickou průpovídku nebo jen bezmocně zakoulet očima. Tvůrci tak chytře předcházejí tomu, aby nepůsobilo řádění rituálního vraha v kontextu českého prostředí směšně, neboť samotná ústřední postava se tomu zprvu vysmívá.

 

Aňa Geislerová v roli, která jí dokonale sedla

Vyzdvihnout je třeba i herce, kteří mají na tom, jak postavy fungují, bez pochyby lví podíl. A nejedná se jen o ústřední trio. I ve vedlejších rolích nalezneme výrazné herecké výkony. Za zmínku určitě stojí Vojtěch Dyk a Tereza Ramba, kteří v době natáčení stáli víceméně na začátku svých filmových a televizních kariér.

Správně dávkované napětí

Nejdůležitější ze všeho však je, že Strach dokázal už v prvním triptychu přijít s vydatnou dávkou ponuré atmosféry a správně dávkovaného napětí. Navíc taky prokázal smysl pro vizualitu, a to zejména ve vztahu k přítomné architektuře. Těží se zde především z atraktivních prostorů katakomb, kostelů či klášterů. Objeví se zde tedy několik reálných historických památek, jako jsou klášter Porta coeli, Broumovský klášter nebo kostel sv. Markéty v Podlažicích. Pro vykreslení tajemné a napínavé atmosféry je také důležitá práce se světlem, kdy nám režisér s kameramanem Martinem Šecem předkládá nejeden poutavý záběr využívající působivého šerosvitu. Série má zároveň dost potlačenou paletu barev. Celkově převládají studené barvy, kde občas vystupuje jediná výrazná, a to symbolická červená (krev, vrahova kápě). Díky tomu všemu Ďáblova lest disponuje až noirovou atmosférou a dává tak vzpomenout na skandinávské kriminálky.

 

Mysteriózní záběry se povedly

Problém s béčkovým finále a zastaralými triky

Nejproblematičtějším místem je tak především závěr poslední epizody, který se v zájmu akčního vyvrcholení uchýlil možná až k přílišné explicitnosti a to, co se řešilo většinu času pouze v náznacích, vygradovalo v trošku ´béčkové´ finále, které narušilo do té doby intenzivní atmosféru tajemna. Pro dnešního diváka má minisérie ještě jeden nepříjemný bonus, a to rušivé vizuální efekty. Ty, po více jak deseti letech od premiéry, opravdu nevypadají nejlépe. A nejedná se pouze o finále. Tam je sice z důvodu snahy o spektakulární vyvrcholení přítomno trikových záběrů nejvíce, ale již v úvodu nás můžou některé triky nepříjemně zarazit (had, rudá záře).

 

Sumara v podání Jiřího Dvořáka nežije zrovna příkladným životem

Naše veřejnoprávní stanice se z nějakého důvodu rozhodla iniciační případ tohoto tria přeskočit a odvysílat až jejich druhé dobrodružství Ztracená brána. Nevím sice, co je k takovému rozhodnutí vedlo, a přestože sám stavím pokračování o něco výše než původní triptych, jsem zároveň přesvědčen, že by byla velká chyba ho vynechat. Pokud jste tedy ještě neměli tu čest, výrazně doporučuji si Ďáblovu lest doplnit. Navíc, i když se jedná do velké míry o separátní díla a v každém z nich se vyšetřuje jiná záhada, najdeme mezi sériemi i určité průchozí linky. Jednak se v druhém triptychu na několika místech k minulému případu odkazuje, ale především se zde počítá se znalostí postav a jejich vzájemných vztahů.

 

Ivan Trojan jako religionista Runa (nomen omen)

Navzdory tomu, že nám tentokrát nebude dopřáno vidět první minisérii v přímém vysílání, nalezneme naštěstí všechny tři díly Ďáblovy lsti v on-line archivu České televize. Takže sedněte ke své chytré televizi, laptopu nebo jinému elektronickému zařízení s přístupem k internetu a nechte se před pondělním vysíláním Ztracené brány pobavit i postrašit jejím starším, nicméně stále kvalitním bratříčkem.

Vložil: Redaktor KL

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace