Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Martin Štefko se ve své tvorbě násilí a krve neštítí. Mrtvé ženy

21.06.2020
RECENZE Martin Štefko se ve své tvorbě násilí a krve neštítí. Mrtvé ženy

Foto: Facebook

Popisek: Horrory Martina Štefka

Martin Štefko je měňavec. Temná živočišná forma, která s každým svým hryznutím do knižního trhu stoupá na potravním řetězci a trhá v zubech jinou a luxusnější pochutinu. Většinou v tom je dost masa a křupání přehryzávaných kostí, tu z Agamy, tu ze žraloka. Jen jedno se nemění, krev. Ta je vždycky rudá a všude. A v podání Martina Štefka ze stránek jeho knih doslova páchne.

Po sepsání westernu, thrilleru, a akční fantasy (snad neurazím označením fantasy, i když v knize Agentura žádná roztomilá mluvící zviřátka rozhodně nejsou) se Martin Štefko vrhl na detektivní žánr. Výsledkem jsou Mrtvé ženy. Čistá detektivka, kde je spoustu neortodoxně zemřelých žen a jeden neortodoxní vyšetřovatel se svým týmem. A jen na okraj – kdy vznikne detektivka s nudným detektivem, který se nesnaží vše vyřešit za použití co nejneortodoxnějších metod, ale prostě tak, od stolu a s touhou jít domů dřív a mít všechno v cajku a v kriminálu nevinné, hlavně když se případ uzavře? Těch je, troufám si předpokládat, v reálném světě také dost.

 

Martin Štefko při autorském horrorovém dvojčtení (ještě s Vojtíškem)

Divoká jízda

Martin Štefko se ve své tvorbě násilí a krve neštítí. Nemá problém před čtenáře vyhřeznout střeva oběti a hezky jim v nich vyráchat čumáky. Ke stejné metodě přistoupil i v Mrtvých ženách. A mrtvých jich tam je pohříchu dostatečné množství. Náplní knihy jsou čtyři rozdělené případy. Hned v úvodním se před čtenářovy zřítelnice vyvalí první mrtvá žena, která nám má představit hlavně osobnost detektiva. Je jen zástěrkou pro to, abychom pochopili, že detektiv je svým způsobem postižený a zralý na žádost o invalidní důchod. Proč? Pro jeho chybějící emoce. Necítí nic. Zlost? Vztek? Lítost? Smutek? Nic, nula, prázdnota. Nedostatek emocí ovšem nahrazují deduktivní schopnosti hodné Sherlocka Holmese. Viděl, slyšel, sem tam i přičichl a hned mu bylo jasné, že tentokrát vrahem zahradník nebude. Úvodní případ nervy nedrásá, ukazuje pole působnosti, představuje čtenáři, na co se má připravit.

Skočím si pro…

Už při druhé případu ovšem začnou trnout zuby. Čtení zdrsní, atmosféra se pomalu dostane k bodu mrazu. Brutalita si dá rande se sarkastickými poznámkami a do poslední stránky knihy už půjdou ruku v ruce. Nahá dívka, která vyskočila z pátého patra. Leží na ulici, kolem se srocuje dav a detektiv se svým týmem zahajuje svůj běžný den. A ano, čas na koblihy a zevlování u televize mít nebudou. Jsme totiž lokalizováni do New Yorku, města neřesti a zločinu. Tam je čas umírat neustále na talíři.

Další dva případy už jen zahušťují jíšku lidskou krví, aby se čtenář stránkami procpával s čím dál větším úžasem. Mrtvých přibývá jako námitek opozice při prosazování kontroverzního zákonu.

Martin Štefko spisovatelsky zraje. Každou svou další knihou je lepší a lepší. Nefalšovaný a nenastavovaný talent české literární scény, které právě taková literatura chybí. Martin Štefko se střídáním žánrů svých knih nehledá, on už se dávno našel a teď si hraje. Mám pocit, že by se setrváním u jednoho druhu literatury prostě nudil, tak střílí tu z malorážky, tu zase k kulometu. Ale vždycky trefí čtenáře do čela. Jen dál a houšť.

Vydalo nakladatelství Golden Dog.

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb