Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Chytí vás za srdce a laskavě se vyrovnává se zvláštním pocitem viny hlavního hrdiny: Snový příběh Raoula Taburina. Premiéry Pavla Přeučila

18.06.2020
Chytí vás za srdce a laskavě se vyrovnává se zvláštním pocitem viny hlavního hrdiny: Snový příběh Raoula Taburina. Premiéry Pavla Přeučila

Foto: Aerofilms (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Hlavní hrdina dal jméno celému filmu

Filmů, které vás pohladí po duši, po jejichž shlédnutí odcházíte z kina se skutečným potěšením, je v našich kinech v posledních letech jako šafránu. Mezi záplavu vesmírných a pozemských bitev, potoků krve, nenávisti, zabíjení a lidských kreatur se dokázal vloudit laskavý, poetický film, připomínající návrat ke staré francouzské filmové škole. Pokud si chcete zlepšit náladu, trochu se zasnít a ochutnat poklidně plynoucí atmosféru francouzského venkova, neměl by vám film Raoul Taburin uniknout.

Film, natočený už v roce 2018 podle knihy francouzského karikaturisty a spisovatele Jeana-Jacquese Sempé, známého především románem Mikulášovy patálie a dalšími příběhy malého Mikuláše, můžeme nyní konečně vidět v kinech díky společnosti Aerofilms. Bohužel, velké kino řetězce jej do své nabídky nezahrnuly, což je velká škoda, protože se tak dostává jen k omezenému množství diváků, ale utěšit vás může alespoň to, že se dá shlédnout i na online platformě Aerofilms.

 

Takhle si představujeme francouzský venkov, prostě idyla

Kolo jako osud člověka

Do pouhých 90 minut se podařilo režiséru Pierru Godeauovi rozvinout příběh s jednoduchým, přímočarým dějem, postavený na lidskosti a laskavosti, odehrávající se v poklidné, pomalu plynoucí atmosféře francouzského městečka. V téhle prosluněné krajině, s věčně modrou oblohou, žije v malé komunitě lidí, kteří se všichni znají. Raoul Taburin (Benoît Poelvoorde) je jeden z nejoblíbenějších obyvatel městečka a nejslavnější opravář kol široko daleko. Téměř padesát let se nevzdálil od své dílny dále než na náměstí městečka a pořád je k ruce jeho obyvatelům, pro které je kolo nejen nezbytným dopravním prostředkem, ale téměř posvátnou relikvií i díky tomu, že skrz jejich zapadákov kdysi vedla trasa pověstné Tour de France. Opravárenská dílna jej slušně živí, stejně jako jeho rodinu, krásnou manželku Madeleine (Suzanne Clément) a jejich dvě malé děti. Nicméně pan Taburin, kterého kola živí a zná je do posledního šroubku, skrývá hluboko uvnitř strašlivé tajemství, které si nikdo neumí ani představit: Neumí jezdit na kole!

 

Pan Taburin ve své dílně

Hrdina s velkým tajemstvím

Surrealistické tóny filmu nás zavedou nejprve do Taburinova dětství, kdy se marně pokoušel jít ve šlépějích svého otce, místního pošťáka, pro kterého bylo kolo nezbytností. Sledujeme jeho zoufalé a nekonečné pokusy zvládnout kolo, končící vždy bolestivými pády. Ironií osudu se při jednom z pokusů o jízdu na kole stane místním hrdinou, když na něm udělá několik přemetů a skončí v místním jezeře. Po tomhle kousku by už nikdo neuvěřil, že je nemotora, který neudrží na kole rovnováhu ani pár metrů. Taburin se naučí své tajemství dovedně skrývat a nikomu z městečka tak nepřipadá divné, že jej vídávají sice vždy s kolem, ale nikdy na něm nesedí. Režisér Pierre Godeau, který má za sebou například poutavé komediální drama Juliette (2013), které se bohužel do našich kin nedostalo, používá v 90 minutách filmů jako nástroje přesně to, co autor literární předlohy, nostalgii, surrealismus a spoustu metafor.

 

Režisér Pierre Godeau

Poezie na prvním místě

Po téměř polovině filmu opouštíme Taburinovo mládí, jeho pády, lásky, úspěchy i neúspěchy, abychom se ocitli o 50 let později, kdy do městečka přijíždí snad nejslavnější fotograf francouzského venkova Hervé Figougne (Edouard Baer). Taburin se s ním sblíží a Hervé se stává jeho nejbližším přítelem, ale zároveň hrozbou, protože ohrožuje Taburinovo pečlivě skrývané tajemství. Fotograf totiž sbírá záběry po svoji novou knihu, do které chce samozřejmě zahrnout i fotografii téměř mýtické postavy místního hrdiny a jak jinak než na kole. Benoît Poelvoorde jako Taburin zde rozehrává opravdový koncert naivity, melancholie, pohybů, mimiky a herecké výrazovosti, vystačí si s pár slovy, ale dokonale zobrazuje ono zvláštní zoufalství člověka, bojujícího celý život s krutým tajemstvím. Úžasnou práci zde odvedl režisér Godeau, který i v těch nejtěžších okamžicích nezatěžuje diváka, ale dokáže Taburinovo neštěstí zakrýt omamnou poezií. Určitě se na tom nemalou měrou zasloužil i autor scénáře Guillaume Laurant, mimochodem scenárista slavného filmu Amélie z Montmartru, jehož lyrický podpis se nese celým filmem.

 

Pan Taburin (vpravo) skrývá jedno velké tajemství, a to i před fotografem francouzského venkova Hervé Figougnem (vlevo), který ho přijel zvěčnit

Neřeší problémy dneška? To je dobře

Herecký výkon Benoîta Poelvoorda je skutečně obdivuhodný a dokonale funguje i jeho symbióza s Edouardem Baerem, jehož postava fotografa skrývá také jedno obrovské tajemství. Jeden z nejslavnějších fotografů Francie totiž neumí zachytit na svých snímcích pohyb, takže fotí jen statické snímky. Tenhle příjemný duet dvou mužů se s jejich osudovým tajemstvím vyrovnává jen a jen inteligentním humorem a zcela se vymyká tzv. hlavnímu proudu dnešní kinematografie. Když k tomu připočteme rozkošnou Suzanne Clément v roli Madeleine, jejíž rostoucí kariéra ve francouzském filmu je už dobře viditelná, nabízí nám Pierre Godeau film, určený skutečně pro všechny generace. A to i přesto, že ve světě Raoula Taburina existuje více snů než reality.

 

Rodina, jaká má, anebo by měla být 

Film se setkal i s kritikou některých diváků, protože se prý vyhýbá palčivým problémům dneška. Osobně bych tyhle kritiky s klidným srdce označil za idioty, protože právě to je na filmu to nejcennější. Ano, vyhýbá se závažným problémům, ale snad není proboha nutné rvát v každém filmu divákovu duši na cucky, zatěžovat jej problémy, kterých má každý až dost a nutit jej přemýšlet nad hloubkou obsahu, nebo nad tím, co vlastně chtěli tvůrci svým ´uměleckým´ dílem říci.

Kamera v říši snů

Nemalou roli hraje ve filmu i snová kamera Claire Mathon, kameramanky, která se zviditelnila zejména svým nedávným snímkem Portrét dámy v plamenech (2019), oceněným na řadě mezinárodních festivalů. Uklidňující, slunečná atmosféra francouzského venkova, nádherné krajiny regionu Auvergne Rhône-Alpes, jsou součástí této kouzelné scenérie. Ocitáme se v městečku, nebo spíše vesnici, kde se zastavil čas, o níž se ani nedozvíme, ve které době se vlastně film odehrává. Snové záběry pomalu jedoucího kola, sledujícího kroky hlavního hrdiny, detailní záběry jeho tváře v klíčových okamžicích, to všechno buduje onu atmosféru, v níž často poznáváme sami sebe. Všichni už jsme někdy spadli z kola, ale nikdy nám to nezabránilo vstát a zkoušet to znovu.

 

Film se může odehrávat v padesátých letech, anebo třeba teď. Každý divák doufá, že takové místo někde pořád ještě existuje

Nechybí ani kapka autobiografie

Autor literární předlohy Jean-Jacques Sempé o vzniku příběhu říká: „Miluju kolo. Celý život jsem na něm jezdil, dokud jsem neměl zdravotní problémy. Tehdy jsem jezdil na kole za každého počasí. Občas jsem k někomu dorazil zmoklý jako slepice, vypadal jsem dost bídně, ale tak to prostě bylo. V Paříži jsem jezdil pořád na kole a jednou mě napadlo: „Co bych si tu počal bez kola?“ A tak se zrodil nápad na tento příběh. Příběh o muži a jeho kole. Raoulův příběh je tak trochu i mým příběhem. Jako dítě jsem dlouho snil o kole, a také jsem na něm neuměl celkem dlouho jezdit.“

 

Spisovatel Jean-Jacques Sempé

Lidé hráli sami sebe

Zajímavé na filmu je i to, že spoustu rolí v něm obsadil režisér Pierre Godeau neherci, místními obyvateli malé vesničky Venterol na jihu Francie. „Rozpočet filmu nebyl neomezený, ale estetické ambice byly značné, když ještě vezmeme v potaz Sempého svět, který jsme chtěli zobrazit. Bylo potřeba odstranit vše, co by jasně připomínalo současnost. Předělali jsme všechny výlohy obchodů i fasádu kostela. Potom jsem si ale uvědomil důležitou věc. Sempé totiž mluví o nás, o lidech kolem něj. Bylo by tedy špatně nepřizvat k natáčení lidi z vesnice. A tak jsme natáčeli s místními obyvateli, kteří měli buď malé role nebo dělali kompars. Došlo tedy k propojení fikce s realitou, a to se promítlo do vizuální a estetické hodnoty filmu. Bylo potřeba jen uhlídat tu rovnováhu, aby film byl v tomto směru střízlivý a nepůsobil příliš stylizovaně,“ říká režisér Godeau o natáčení filmu.

 

Krásná Madeleine Taburin s fotografem Hervé Figougnem, který také skrývá tajemství 

Skutečné slunce v duši

Pokud si chcete opravdu odpočinout od starostí všedních dnů, rozhodně si nenechte tenhle film ujít, ať už se na něj vypravíte do kina, nebo si jej pustíte online v pohodlí domova. Při jeho sledování zapomenete na starosti všedního dne a ponoříte se do světa, který vám bude připadat zvláštně blízký. Jeho hravá fantazie nepřináší žádný velký příběh, ale je obrazem všedního života se všemi jeho malými velkými problémy, o pocitu viny ze skrývaného tajemství, jaká si v sobě nosí snad každý z nás. Je to celé kapánek retro, ale právě to je asi na filmu to nejcennější. A tak jako já, budete nejspíš odcházet z filmu se sluncem v duši.

 

Vložil: Pavel Přeučil