Lásky a války Kateřiny Veliké vystřídají Slunečnou. TV glosář Ely Novákové

15.06.2020

Popisek: Půvabná ruská herečka Julia Snigir jako Kateřina Veliká

Prima úterky se v posledních měsících staly v hlavním vysílacím čase lídrem televizní sledovanosti díky seriálu Slunečná. Ta si dá přes léto pauzu, vystřídá ji však neméně atraktivní seriál, tentokrát plný nádherných historických kostýmů a rekvizit, ale především vášní, intrik a mistrovského politického manévrování ruské carevny Kateřiny Veliké.

Carevna, která vládla rozmáhajícímu se ruskému impériu v druhé polovině 18. století dlouhých 34 let, je oblíbenou historickou postavou filmařů i tvůrců televizních seriálů. V loňském roce uvedla stanice HBO čtyřdílný seriál o vrcholu vlády Kateřiny Veliké v hlavní roli s Helen Mirren, expertkou na role velkých panovnic. Víc než o kariéře je ovšem seriál o milostných avantýrách, hlavně o dlouholetém vztahu s knížetem Grigoriem Potěmkinem, zkrátka  jde o americkou romanci na ruské téma.

Kateřina Veilká

Kateřina Veliká, rusky Jekatěrina Alexejevna, rodným jménem Sofie Frederika Augusta, byla v letech 1762 až 1796 nejdéle vládnoucí ruskou panovnicí. K moci se dostala po převratu, který sama zorganizovala, a dosáhla jím svržení svého manžela, cara Petra III.

Rusko v plné parádě

Prima sáhla po seriálu ruském, který se jako většina snímků o nejdéle vládnoucí carevně zabývá jejími mladými lety. Pruské princezně, jejíž otec byl mnohem víc schopným generálem a guvernérem dnešního Štětína než bohatým šlechticem, se dostalo cti být provdána za šestnáctiletého následníka ruského trůnu Petra III. Nebyla to žádná velká výhra – dokud v Rusku vládla carevna Alžběta Petrovna, byl život lajnován jen směrem k tomu, aby s infantilním Petrem zplodila mužského potomka. Vzdělaná a inteligentní princezna Sofie Frederika má ovšem mnohem větší ambice. Prvním krokem je přijetí pravoslaví, při němž přijímá jméno Kateřina. Zásadní je ale narození syna Pavla. Tím se stává oficiálně carevnou – matkou. Po smrti Alžběty Petrovny se pak rázně chápe příležitosti, zinscenuje palácový převrat, zbaví se tak nenáviděného manžela a prohlašuje se carevnou. Cesta na trůn je plná intrik, získávání přízně generálů, ale i evropských panovníků. Kateřina je nejen po otci vynikající stratég, ale také krásná žena. Své půvaby a ochotu poddávat se milostným vášním umí dokonale využít. Tvůrci seriálu pak samozřejmě využívají právě její milostné aféry a schopnosti tahat za správné nitky intrik, aby pro diváka vytvořili dílo, které ho nenechá v klidu.

Kateřina Veliká

Velká carská koruna, která byla vyrobena právě pro korunovaci Kateřiny II. Veliké, ve skutečnosti vypadá jinak. Ta je ale uložena  v Diamantovém fondu Ruské federace v klenotnici Moskevského kremlu a získat povolení k vytvoření a použití její kopie by nebylo vůbec snadné.

K tomu přidejme skutečně velkorysou produkci. Natáčení probíhalo na více než dvou stech místech, která sama o sobě propůjčují seriálu dobovou autenticitu. Ocitneme se v historických částech Petrohradu, v Petropavlovské pevnosti, Kateřinském paláci v Puškinu či v klášteře ve Smolném. Tvůrci během natáčení použili tisíc ženských a stejně tolik mužských kostýmů, pět vojenských uniforem a dva tisíce párů bot. Něco bylo šito přímo pro seriál, něco vypůjčeno z fundusů v Rusku a v Itálii. 'Zahrály' si tu třeba kostýmy z filmu Marie Antoinetta. Iluze peterburského carského dvora je mimořádně zdařilá, tady se rozhodně nešetřilo a rozmach produkce připomíná mnohem víc ruské historické velkofilmy, než televizní seriál, je rozhodně na co se dívat.

Kateřina Veliká

Historické části starobylého Petrohradu, v nichž natáčení probíhalo, podtrhují velkolepost někdejšího carského dvora. Ani na ztvárnění jeho pověstného luxusu, který se snažil vyrovnat francouzskému královskému dvoru, produkce rozhodně nešetřila a výsledek připomíná spíš ruské historické velkofilmy, než televizní seriál.

Modelka carevnou

Představitelce Kateřiny Veliké, ruské herečce Julii Snigir, bylo v době natáčení (2015) dvaatřicet. Její výhodou je ovšem tvářička, která vypadá velice mladě, takže pro ni nebyl problém vehrát se do mladičké princezny, přicházející na ruský dvůr. Julie má v sobě dravého ducha, ne nepodobného ženě, kterou hraje. V rodném Donském plánovala v patnácti letech kariéru profesionální hráčky šachů. Pak se ale na vlastní pěst vydala za vzděláním do Moskvy, kde si nejrůznějšími brigádami vydělávala na studium jazyků na univerzitě. Pak se její fotografie dostala do rukou agenta prestižní moskevské modelingové agentury a v životě studentky nastal radikální zlom.

Stala se úspěšnou modelkou, ale její ctižádost neskončila na přehlídkovém mole. Udělala zkoušky na prestižní Vachtangovovu divadelní akademii, což byl už jen krůček od kariéry před kamerou. Známou se stala díky dvoudílnému sci-fi filmu Tajemný ostrov. Zvláštním způsobem se protancovává životem střídavě ve významných rolích  na divadelních prknech, například ve světovými cenami ověnčené inscenaci Krále Leara, většími rolemi ve filmech ruských i štěky v zahraničních produkcích.

Kateřina Veliká

Na své si přijdou i milovníci majestátních toalet, v seriálu si zahrála i celá řada kostýmů, vypůjčených z ruských a italských fundusů

Čachtická paní porusku

Nabídka na roli Kateřiny Veliké Julii zprvu zaskočila. „Byla jsem zmatená, na roli carevny jsem se vůbec necítila. Když jsem ji získala, dokonce mě to vystrašilo. Nemohla jsem přijít na to, jak takovou postavu pojmout,“ říká. „Pak jsem si ale řekla, že to zřejmě není náhoda, že se hvězdy sešly právě v takové konstelaci. A že z kombinace mé osobnosti s osobností Kateřiny Veliké by mohlo vzejít něco zajímavého.“

Úspěch historické role vynesl herečce další hlavní kostýmní roli, neméně dramatickou, v seriálu Krvavá dáma. Tady se znovu setkala s Kateřinou Velikou, která odsoudila šlechtičnu – vražedkyni Darju Saltykovou do smrti do žaláře za prokázaných 75 vražd. Připomíná vám to Čachtickou paní? Ano, život ruské šlechtičny byl velmi podobný.

A protože v životě Julie Snigir evidentně nic není náhoda, teď zase pokračuje její zkušenost se sériovými vrahy. Tentokrát ale stojí na druhé straně zákona a v seriálu Dobrý člověk hraje Žeňu, mladou kriminalistku z Moskvy, která přichází do malého města vyšetřovat případ záhadných vražd. Seriál byl inspirován skutečným případem maniaka ze sibiřského Angarsku. Brrr... tam byla asi zima, něco jiného, než luxus carského dvora...