Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Bezesporu nejlepší thriller posledních měsíců. Franck Thilliez, Strach

10.06.2020
RECENZE Bezesporu nejlepší thriller posledních měsíců. Franck Thilliez, Strach

Foto: Youtube / repro

Popisek: Franck Thilliez

Soren Sveistrup – Kaštánek a detektiv Cormoran Strike v podání Roberta Galbraitha ve Smrtící bílé. Tyto dva tituly považujeme za elitu žánru uplynulých měsíců. Nyní se k nim bez většího zaváhání přidává Francouz Franck Thilliez a jeho nejnovější příběh s komisařem Sharkem. Po všech stránkách rozměrný Strach (Rêver, 2016) v dalším bezvadném překladu Jiřího Žáka vydává XYZ.

Právě uvedené nakladatelství se o tohoto držitele několika prestižních ocenění stará od roku 2016, kdy světlo světa spatřil překlad Syndromu E (Le Syndrome E, 2010). Už tahle kniha vzbudila mezi fanoušky žánru oprávněnou pozornost a vnesla do literární kolonky thriller nové spojení; šlo o extrémní pohled na zlo a excelentní pozorovatelský talent. Málokdo tehdy očekával, jak dopadne noční telefonát poručici z Lille, jejíž přítel prosím o pomoc. Důvod? Oslepl poté, co se podíval na anonymní krátký film z padesátých let, na který náhodně natrefil v pozůstalosti fanatického sběratele filmů...

Komisař Franck Shark z Nanterre se tehdy zdvihnul od svého stolu, za kterým vytvářel psychologické profily vrahů, aby šel na sever Francie prozkoumat pět zmrzačených těl, jež našly bagry stavební společnosti. Mrtvoly nešlo identifikovat. Neměli ruce, vrah jim vyloupl oči a ukradl mozky.

V podobném duchu se linuly i další díly série. Smrtící DNA (2017), kdy byla postgraduální studentka Eva Loutsová zavražděna během svého výzkumu v Centru primatologie nedaleko Paříže, Atomka (2018), v níž Lucie Henebelleová a Franck Sharko pátrají v zasněžených Alpách, aby odhalili důvody vraždy novináře Gamblina a rovněž Krvavý anděl (2019), kdy je nedaleko Paříže nalezeno ošklivě znetvořené ženské tělo...

 

Strach vypráví o policistce ze severu Francie, kterou pronásledují noční můry. Vypukly krátce poté, co podstoupila transplantaci srdce – vidí cizí ženu volající o pomoc z uzamčené temné místnosti. Jde snad o vzpomínku člověka, jehož srdce jí bije v těle? Komisař Shark a Lucie Henebelleová řeší tou dobou případ ženy, již kdosi věznil v podzemí tak dlouho, že téměř oslepla. Hrůzné nálezy z místa činu vedou do vrahova přirozeného prostředí, a to až za hranici šílenství.

Franck Thilliez (*1973), absolvent informatiky, který začal psát po večerech u své práce, nezapře touhu inspirovat se klasiky v podobě Hitchcocka, Kinga nebo Carpenterových hororů. Na škodu to není. Jeho díla totiž nepostrádají nic. Vynechávají hlubokomyslné sondy do života postav (s výjimkou Krvavého anděla, kdy zmizí Sharkova žena), cílí na podstatu (zločin) a díky vynikajícímu překladu (sprostá slova skutečně nevymizela) se od knihy nejde odtrhnout. Je osvěžující, brutální, přitom opodstatněná ve svém zločinu a logiku mají i postupy při vyšetřování.

Thillieho prózu chválí nejen čtenáři, ale také kritici a jinak odborná veřejnost. Svědčí o tom zejména cena Prix des lecteurs Quais du Polar za Pokoj mrtvých (La Chambre des morts, 2005), o dva roky později zfilmovaný jako Room of Death. Ten sice nevydělal asi 20 procent nákladů produkce, ale kvalitu nezapře.

Franck Thilliez tím, že studoval oblast IT, drží jednoznačné otěže svých příběhů. Tak jako v programování musí být zahájen každý příznak nebo povel, musí být i náležitě ukončen. Totéž platí o jeho pevně sevřené tvorbě. Snad jediná výtka; množství postav a geografie. Několikrát jsme se ztratili. Ta hlavní dějová linka se ovšem nezatoulá, tím si mohou být budoucí čtenáři jistí. Skvostnou knihu hodnotíme devadesáti procenty.

Vložil: Zdeněk Svoboda