Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Seriál Ledová archa postrádá napětí a je jen slabším, značně ucouraným odvarem úspěšného filmu. Premiéry Pavla Přeučila

04.06.2020
Seriál Ledová archa postrádá napětí a je jen slabším, značně ucouraným odvarem úspěšného filmu. Premiéry Pavla Přeučila

Foto: Netflix (stejně jako ostatní snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)

Popisek: Seriál i film, jehož remakem je, se jmenuje Snowpiercer, v češtině Ledová archa. Na snímku záběr ze seriálu Netflixu, který právě běží

FOTO Ledová archa je seriálovou adaptací stejnojmenného filmu z roku 2013. Skalní fanoušci sci-fi dystopických filmů by se určitě měli podívat, ale ostatní diváci budou možná trochu zklamáni, stejně jako já. Pokud bych měl srovnávat, původní film byl daleko lepší, měl spád, napětí, a i když je herecké obsazení v seriálu celkem slušné, kvalit filmu jaksi nedosahuje. Děj je zasazen do postapokalyptické doby, kdy lidstvo svými pokusy o zvrat globálního oteplení zapříčiní zamrznutí celé planety a přijde nová doba ledová. Bohatý podnikatel Wilford katastrofu předvídal a vybudoval vlak o tisíci a jednom vagonu, který slouží jako archa pro lidstvo - nebo alespoň pro ty, kdo si to mohou dovolit. Krátce před odjezdem masa lidí zaútočí na zadní část vlaku, kde vznikne komunita jakési spodiny, odsouzené k věčné bídě.

Uplyne sedm let a ve vlaku, kroužícím planetou jako Noemova archa, v které panují obrovské sociální rozdíly mezi smetánkou v jeho přední části, která má všechno, co hrdlo ráčí a chudinskou ´čtvrtí´ na konci vlaku, kde vzniká napětí, se schyluje se k povstání, jehož hlavou se má stát bývalý policista Layton (Daveed Diggs). Zatímco přípravy na povstání jsou v plném proudu, Layton je povolán do přední části vlaku, aby pomohl vyřešit případ vraždy, ke kterému došlo v první třídě. Povstání přesto vypukne, ale netrvá dlouho a přinese mnoho ztrát na životech. Layton se snaží využít svoji novou pozici, aby připravil půdu pro další, které by konečně nastolilo ve vlaku spravedlnost.

 

Země je neobyvatelná a poslední zbytek přeživších žije v strašně dlouhém vlaku, který křižuje zeměkouli. Tato výchozí situace je společná filmu (na snímku) i seriálu. Foto Bontonfilm

Logika musí stranou

Abyste Ledovou archu zkousli, musíte mít v sobě pořádnou dávku tolerance s ohledem na logiku. Nejenže by lidstvo daleko lépe přežilo v nějakých bunkrech pod zemí než ve vlaku, neustále ohrožovaném masami sněhu či obřími lavinami, ale hodně sci-fi je i jakýsi ´věčný motor´, pohánějící vlak. Přestože by právě to mohlo být záminkou pro trochu humoru, zdá se, že seriál to bere smrtelně vážně a nějaké ty vtípky rozhodně nečekejte. Nic z toho ale nedělá z Ledové archy špatný seriál. Pokud překonáte nedůvěru k trochu nesmyslnému scénáři, užijete si vzrušující vyšetřování vraždy, šťavnaté intriky, brutální akce, efektní trikové scény, zejména při vnějších pohledech na uhánějící vlak i slušné herecké výkony.

 

Tilda Swinton, která si v původním filmu zahrála pravou ruku tvůrce vlaku Wilforda, byla rozkošně nechutná. Foto Bontonfilm

Příběh se změnil v detektivku

Pro původní film i seriál byl předlohou francouzský komiks Le Transperceneige a film s Chrisem Evansem (později se proslavil jako Captain America), Edem Harrisem, Tildou Swintonovou, Songem Kang-ho, Johnem Hurtem, Jamiem Bellem a Octavií Spencerovou, dosáhl u diváků velmi slušného ohlasu. V seriálu se tvůrci více soustředili na detektivní zápletku a udělali z příběhu spíše napínavý thriller, postavený na problematice přežití, sociální nespravedlnosti, stále ubývajících zdrojů a nejisté budoucnosti pro všechny tři tisíce cestujících, posledních žijících lidí na planetě.

 

Jennifer Connelly jako seriálová Melanie, která začíná pochybovat, a hlavní hrdina Layton (Daveed Diggs), jenž je na rozdíl od filmu Afroameričan

Obraz umírající společnosti

Výrazná je zejména postava, kterou hraje oscarová Jennifer Connelly, kterou můžete znát třeba z filmu Alita, bojový anděl, kde si zahrála postavu Chiren, jako Karen jsme ji mohli vidět v posledním Spidermanovi: Homecoming a v řadě dalších filmů. Na kontě jí nechybí ani Zlatý globus a Oscar za roli ve filmu Čistá duše. Tahle dáma zde dokonale exceluje jako chladná šéfka, kterou pomalu začínají cloumat pochybnosti kolem vládnoucí nerovnosti, uměle vybudované panem Wilfordem ve čtyřech odlišných třídách vlaku, od té první třídy, až po zničující prostředí továren či dobytkářské farmy. Vlak představuje jakýsi mikrokosmos umírající společnosti, bez naděje na zlepšení, společnosti, ve které začínají docházet i ty nejnutnější zdroje. Přiznám se, že několik prvních epizod seriálu mne trochu nudilo a jeho začátek není zrovna nejšťastnější. Není mi jasné, proč se tvůrci rozhodli seriál pojmout jako policejní vyšetřování, někdy až únavně rozvleklé a nepříliš zajímavé.

 

Film z roku 2013 měl skvělé obsazení - zleva John Hurt, Chris Evans a Jamie Bell. Foto Bontonfilm

Seriál je fakt moc

Původní film byl kusem mistrovského vyprávění, skvěle zobrazujícího onen mikrosvět, plný překvapení a zvratů. Užíval jsem si tehdy například poutavý monolog Chrise Evanse o dětech, ale v seriálu je kladen důraz spíše na řešení zoufalé situace spodiny na konci vlaku, než na hlubší psychologický pohled na jednotlivé postavy. Problematické je už samotné rozvržení tématu do deseti epizod seriálu, protože podle mne nejde o příběh, který by se dal natáhnout na deset hodin. Navíc i když jde o vizuálně působivý seriál, kompozice záběrů rozhodně nedosahují úrovně, kterou nastavil režisér a scénárista původního filmu, asi nejznámější jihokorejský tvůrce Bong Joon-ho. Ten se v loňském roce zviditelnil zejména filmem Parazit, který ovládl letošní Oscary a odnesl si celkem čtyři sošky.

 

Tady se plánuje revoluce, v jejímž čele bude stát Layton. V zadních vagónech totiž žije chudá, utlačovaná a, jak je nyní politicky korektní, mnohonárodnostní směska 

Obsazení zrovna nezáří

Síla seriálu se příliš neprojevuje ani v obsazení. Vedle Jennifer Connelly v roli pobočnice tajemného pana Wilforda se objevuje v roli detektiva Laytona poměrně charismatický Daveed Diggs. který zářil na Broadwayi v muzikálu Hamilton (těšíme se na film, přijde do kin začátkem roku 2021) a mohli jste ho vidět v hlavní roli filmu Blindspotting před dvěma lety. Tady ale působí tak trochu jako studený čumák, bez výraznějších emocí, kterému nepomohou ani nepříliš duchaplné dialogy. Vypíchl bych možná herečku Mickey Sumner, která si zde střihla výraznou roli bezpečnostní důstojnice, nebo Alison Wright v roli Ruth, která dokonale vystihla chladnokrevnou a bezohlednou asistentku Jennifer Connelly.

 

Zato v přední části vlaku jsou bohatí a privilegovaní, samozřejmě převážně bílí... Na snímku Jennifer Connelly a Alison Wright v roli její asistentky Ruth

Zbytek obsazení seriálu je složen z méně známých kanadských herců, což Netflixu určitě ušetřilo nemalé peníze, protože seriál se celý natáčel v Britské Kolumbii. Přes to všechno, tito herci, jakkoli jsou talentovaní, nedokážou příliš zaujmout. Jasně, v seriálu, stejně jako ve filmu, hraje výraznou roli stejná společenská satira a zobrazení sociálních nerovností, ale dominantní orientace tvůrců na vražedné spiknutí a jeho vyšetřování, celkovému dojmu spíše ubližuje. Diggs nemá v roli bývalého detektiva a revolucionáře výraznější okamžiky. Dokonce ani vrah, který uřezává svým obětem penisy, není příliš zajímavý.

Každý pes jiná ves, to je řeč o režisérech

Seriál Ledová archa byl několik let u ledu, než se jej ujali u TBS a Netflixu, kde dostal zelenou. Problémy provázely i samotné natáčení, kdy z režisérského postu pilotního dílu náhle vycouval režisér Doctora Strange, Scott Derrickson. I když je jedním z producentů seriálu samotný Bong Joon-ho, jeho podpis se na něm vůbec neprojevil a celkově má seriál dost daleko k pozoruhodnému vyobrazení postapokalyptického světa, jak jej ztvárnil ve svém filmu.

 

Seriálové herecké obsazení se nemůže filmu vůbec rovnat, snad s výjimkou Mickey Sumner (na snímku vpravo)

Možná se na tom podepsala i plejáda několika režisérů, kteří točili jednotlivé epizody. Mnozí z nich, jako James Hawes, Sam Miller či Helen Shaver jsou sice především seriáloví tvůrci, ale každý z nich měl nejspíše o podobě seriálu jinou představu, a to je nejspíše důvod toho, že jsou první čtyři epizody, které jsem zatím měl možnost vidět, tak nesourodé ve srovnání tím, co dokázal s tématem udělat Bong Joon-ho. Film byl kasovním trhákem a úspěchu u českého publika tehdy možná napomohlo i to, že byl natáčen v barrandovských ateliérech a autorem dokonalé výpravy byl světově uznávaný český výtvarník a scénograf Ondřej Nekvasil.

 

Smetánka v prvních vagónech a její dekadentní zábavy

Po prvních epizodách už víme všechno

První dva díly seriálu jsou tak trochu guláš, v kterém se divák musí s vynaložením trochu námahy zorientovat. Samozřejmě je vše poplatné současnému trendu, takže bohatá, rozmazlená a bezcitná smetánka v přední části vlaku jsou převážně běloši, zatímco zadní vagóny jsou zaplněné až k prasknutí spodinou všech barev a národností. Jako seriál není Ledová archa vyloženě špatný, ale že by mne nějak uchvátil, to tedy ne. Zvláště, když přihlédnu k tomu, že v prvních odvysílaných epizodách už tvůrci prozradili všechno, co bylo možné a pokud se budou držet dějové linie původního filmu, už nás žádné překvapení vlastně nečeká. Podle indexu sledovanosti je prý Ledová archa v současnosti nejsledovanějším seriálem Netflixu v Česku, ale proti gustu žádný dišputát. Nové díly jsou uváděny každé pondělí a ten poslední bude odvysílán 20. července. Ti nedočkaví si jej určitě zkouknou v premiérový čas, ale já si asi počkám na konec července a absolvuji zbývající díly najednou s nadějí, že nezáživné pasáže klidně přeskočím.

 

Vložil: Pavel Přeučil